Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 6970


Anbefalte innlegg

Hm. Små skuffende. Trodde 6970 skulle yte bedre. Men igjen, ting fra AMD yter alltid bedre med nyere drivere, så ingen ting er avgjort.

 

Det som er morro er at 5870 fortsatt yter meget godt til å være et "gammelt" kort.

Lurer på om jeg skal gå for et slikt til istede for 6970.

 

Jeg vil nok velge AMD kort fremover grummet flerskjermsopsett og hjemmekino.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som AMD har fyret av all kruttet de hadde i magasinet. Litt unødvendig lansering spør du meg.

Ser noen folk driver å messer om ytelse per watt her og der, ærlig talt - folk flest i dette segmentet driter vel watt ? De vil ha frames og gode drivere.Nvidia er som forventet tilbake på tronen , var bare tidspørsmål egentlig.

Lenke til kommentar

Virker som AMD har fyret av all kruttet de hadde i magasinet. Litt unødvendig lansering spør du meg.

Ser noen folk driver å messer om ytelse per watt her og der, ærlig talt - folk flest i dette segmentet driter vel watt ? De vil ha frames og gode drivere.Nvidia er som forventet tilbake på tronen , var bare tidspørsmål egentlig.

Jeg er ikke enig i det, men man ser ikke betingelsesløst på forbruk. En annen ting er at når du 6970 kort står i Crossfire så står de gjerne for nærme hverandre, så de blir unødvendig varme. Rart de ikke har kopiert nVidia og dems løsning med å gi litt ekstra rom rundt viften.

 

Ellers så er vel dette det kortet som skulle dukket opp på 32nm(eller var det 28?nm), og har vel blitt ganske avstumpet i forhold til den egentlige planen. Men er enig i at det skuffer litt og virker mer som ett stort eksperiment for å se hvordan det går med VLIW4. Men utover det spiller det jo ingen rolle, når AMD(ATI) og nVidia har kort som kriger i nærheten av hverandre må det jo bli gode priser :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Nå går jo GPU-markedet i bølgedaler, så jeg klarer ikke helt å se hvordan folk blir så fryktelig skuffet. Selvfølgelig er det litt surt at det ikke blir full krig på toppen, men vi har vel sett en tendens i lengre tid nå på at AMD/ATI i første rekke fokuserer på klassen rett under entusiastmodellene, mens Nvidia fokuserer på ytelsestronen.

 

Jeg synes i så måte GTX480 var en større skuffelse og svarte mindre til forventningene enn HD6970. I mine øyne var det svært heldig at Nvidia fikk orden på GTX4**-serien problemer, og ikke falt mer av lasset. Hvis AMD/ATI priser HD6970 fornuftig er vi vel ganske så nøyaktig der vi har vært siden HD4***-serien ble lansert, og i et forbrukerperspektiv er dette en ganske gunstig situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge anandtech så slår 6970 570/580 både på støy/temps og strømforbruk :)

 

Skulle vel bare mangle?

For et skuffende kort...

Litt forventet og da, tror ikke de innså hva Nvidia hadde klart å koke opp...

Skulle tro de skulle slå GTX 480 i de fleste spill i hvert fall.

Skulle bare mangle fordi?(fordi du er FANBOY KONGEN sammen med bulletus? :D )

Bulletus:så ytelse er ditt eneste kriterie for og kjøpe skjermkort?

Lenke til kommentar

Ifølge anandtech så slår 6970 570/580 både på støy/temps og strømforbruk :)

 

Skulle vel bare mangle?

For et skuffende kort...

Litt forventet og da, tror ikke de innså hva Nvidia hadde klart å koke opp...

Skulle tro de skulle slå GTX 480 i de fleste spill i hvert fall.

 

Slik jeg ser det har ikke Nvidia vunnet noe som helst. Det eneste de har oppnådd er et pengesluk og et rotterace de er dømt til å tape.

GTX 580 vil ikke bli noen storselger rett å slett pga pris. Det er mellomklasse kortene som er viktige og her vil AMD sørge for å være best og det vil de fint klare (om de vil) da de kan gruse prisene til Nvidia og fremdeles tjene penger, mens Nvidia vil blø mer og mer.

 

For fanboys handler det om å ha det prosentvis raskeste kortet. For resten av verden handler det om å ha den beste pris'vs'ytelse kombinasjonen og gjerne en bonus med lavt effektforbruk og lav varmeutvikling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke du bør være redd for at ikke 580gtx går greit unna nå, for det kommer de til å gjøre. Prisen er det heller ikke noe galt med, high end kort har ligget mye høyere en dette tidligere år.

 

Videre er det bådet prestige og god markedsføring som de kommer til å bruke aktivt fremmover.

 

Så om man ikke klarer å se at nVidia trakk det lengstre strået denne gang ser man veldid rødt rett og slett (High end)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Virker som AMD har fyret av all kruttet de hadde i magasinet. Litt unødvendig lansering spør du meg.

6970 er en god konkurrent til GTX570 og hva har nvidia å tilby i pris og ytelse til 6950? 6950 tror jeg nok vil gjøre det bra, ser også ut som en veldig god løsning i et crossfire oppsett.

Blir spennende å se hvordan ting utvikler seg i 2011, og spesielt med hensyn på ryktene om at 28nm high-performance er utsatt til våren 2012. :)

Lenke til kommentar

Tror ikke du bør være redd for at ikke 580gtx går greit unna nå, for det kommer de til å gjøre. Prisen er det heller ikke noe galt med, high end kort har ligget mye høyere en dette tidligere år.

 

Videre er det bådet prestige og god markedsføring som de kommer til å bruke aktivt fremmover.

 

Så om man ikke klarer å se at nVidia trakk det lengstre strået denne gang ser man veldid rødt rett og slett (High end)

 

Hvor mange OEM maskiner ser du hos Elkjøp, Expert, Siba, Lefdal, Komplett, MPX, bla bla bla med Nvidia GTX 580 kontra mellomklasse kort?

 

Trenger ikke å se rødt for se realiteten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tror ikke du bør være redd for at ikke 580gtx går greit unna nå, for det kommer de til å gjøre. Prisen er det heller ikke noe galt med, high end kort har ligget mye høyere en dette tidligere år.

 

Videre er det bådet prestige og god markedsføring som de kommer til å bruke aktivt fremmover.

 

Så om man ikke klarer å se at nVidia trakk det lengstre strået denne gang ser man veldid rødt rett og slett (High end)

Husker prisene på Geforce 6800 Ultra på det høyeste. :new_woot:

High end kort idag er blitt relativt billig :-)

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1292413465' post='16636833']

Virker som AMD har fyret av all kruttet de hadde i magasinet. Litt unødvendig lansering spør du meg.

6970 er en god konkurrent til GTX570 og hva har nvidia å tilby i pris og ytelse til 6950? 6950 tror jeg nok vil gjøre det bra, ser også ut som en veldig god løsning i et crossfire oppsett.

Blir spennende å se hvordan ting utvikler seg i 2011, og spesielt med hensyn på ryktene om at 28nm high-performance er utsatt til våren 2012. :)

De ryktene får vi håpe det ikke er noe hold i. Jeg prøver etter beste evne å ikke kjøpe ny hardware nå, og prøver å rettferdiggjøre det med alt det fine som skal være på plass til neste høst, deriblant nye skjermkort.

Lenke til kommentar

Nå har jo ikke bare Nvidia ytelsestronen, men de sitter på et gullkorn i GTX 460 i tillegg. Ingenting som slår pris/ytelse på et GTX 460 768mb til rett over 1000 lappen. Begynner å bli så trøtt på folk som absolutt til enhver tid skal fremme at AMD gir mest for pengene. De har vært kongene på markedet en god stund med HD5xxx serien. At nvidia har gjort ting riktig med de nyere versjonene av Fermi er det ingen som skal ta fra de, og de har meget konkurransedyktige kort i de fleste segmentene nå... GTX 460, 570, 580 og til dels 470 som rent ytelsesmessig gir god value for pengene (til tross for strømforbruk og støy)

 

God skalering i Crossfire er fint, men det er også forbeholdt entusiaster i utgangspunktet

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nå har jo ikke bare Nvidia ytelsestronen, men de sitter på et gullkorn i GTX 460 i tillegg. Ingenting som slår pris/ytelse på et GTX 460 768mb til rett over 1000 lappen. Begynner å bli så trøtt på folk som absolutt til enhver tid skal fremme at AMD gir mest for pengene. De har vært kongene på markedet en god stund med HD5xxx serien. At nvidia har gjort ting riktig med de nyere versjonene av Fermi er det ingen som skal ta fra de, og de har meget konkurransedyktige kort i de fleste segmentene nå... GTX 460, 570, 580 og til dels 470 som rent ytelsesmessig gir god value for pengene (til tross for strømforbruk og støy)

 

God skalering i Crossfire er fint, men det er også forbeholdt entusiaster i utgangspunktet

Er også veldig uenig det folk påstår om AMD ytelse pr. krone. Gtx 460 768mb (SCC versjonen til Evga er ekstra digg!) er nesten bortimot akkuratt det "gameren" i gata trenger idag.

 

Husk Nvidia har GTX 560 i ermet enda :-)

 

GTX 470 er også veldig glemt til kun 2000, med f.eks. aftermarket kjøleren til Gainward eller MSI er en av de største minusene redusert, nemlig støy i forhold til varme.

Lenke til kommentar
På den andre siden skal det trekkes frem at både temperaturene og effektforbruket på AMDs kandidat er bedre enn hva Nvidia leverer. Samtidig veier vi ikke dette så alt for sterkt, for selv om GTX 570 trekker mye strøm og har høyere temperaturer, er ikke hverken temperaturene eller støynivået på et faretruende nivå.

 

Det er dog en vesentlig forskjell på begge : 112 vs 147W idle og 280 vs 339 full load, altså opp til 70W mer på Nvidia skjermkortene uten at det gir en vesentlig stor forskjell på alle spill / benchmarks som blir kjørt.

 

I mine øyne viser jo Amd at et skjermkort som bruker opp til 70W mindre enn konkurrenten faktisk greier fint å konkurrere og i tillegg i flere tilfeller slå konkurrenten uten problemer ytelsemessig, litt avhengig av hvilken test som kjøres.

 

Forhåpentligvis kan vi få avklart hvilken skjermkortdriver som er brukt under testing?

Jeg syns dette er svært interessant, spesiellt hva dette har å si for kommende GPUer til det mobile markedet.

 

AMD har aldri hatt de beste singlecore korta så jeg syns dette var et bra forsøk. Jeg liker spesiellt HD6950 sine tall og pris. Dette gir noe mer for pengene enn HD6970

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...