Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 6970


Anbefalte innlegg

Dauemannen: Grunnen til at jeg i det hele tatt tok det frem var at div. nettsider inkl. Fudzilla hevdet HD 6950 hadde ingen konkurrenter. Det skal sies at nVidia ikke har noen kort som ligger akkurat på den ytelsen, men det betyr ikke at nVidia-kort er uaktuelle om andre faktorer spiller inn i det sjiktet. Jeg ser ikke hvorfor du skal ha problemer med å godta dette.

 

Bare for å presisere, jeg har ikke sagt at nVidia tilbyr best ytelse i dette sjiktet.

Akkurat dette har jeg da heller aldri sagt meg imot. Vi er begge enige om at overklokkede GTX 470 er det eneste kortet Nvidia har til omtrent samme pris som HD 6950. Og derfor må du vel være enig i at HD 6950 har lite direkte konkurranse. Med direkte konkurranse mener jeg kort i samme prissjikte, og der ligger HD 6850 i et tomrom på rundt 500 kroner hver vei hvis man ser bort fra overklokkede kort.

 

Når det er sagt ser jeg poenget ditt: de fleste som kjøper skjermkort er nok villige til å gå opp eller ned et par hundre kroner fra først tiltenkt budsjett avhengig av hva som gir mest ytelse for pengene, og derfor blir det helt feil å si at HD 6950 ikke har noen konkurrenter. Sånn sett er vi vel egentlig enige om saken, og da blir det bare dumt å fortsette å diskutere definisjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nå i alle fall ikke så mye som skal til på prisnivået før 6950 og 6970 blir de kortene som gir mest for pengene, og utifra det jeg nå ser i forhold til hvordan kortene har blitt mottatt i tester og av kundemassen, tviler jeg ikke på at Amd MÅ komme med en prisjustering for å selge stort nok antall uten problemer.

 

Jeg tipper personlig at det ikke kommer til å ta alt for lang tid før prisen blir justert litt ned, sannsynligvis i Januar med noe mellom 10-40%.

Lenke til kommentar

Virker som AMD har fyret av all kruttet de hadde i magasinet. Litt unødvendig lansering spør du meg.

Ser noen folk driver å messer om ytelse per watt her og der, ærlig talt - folk flest i dette segmentet driter vel watt ? De vil ha frames og gode drivere.Nvidia er som forventet tilbake på tronen , var bare tidspørsmål egentlig.

Jeg er ikke enig i det, men man ser ikke betingelsesløst på forbruk. En annen ting er at når du 6970 kort står i Crossfire så står de gjerne for nærme hverandre, så de blir unødvendig varme. Rart de ikke har kopiert nVidia og dems løsning med å gi litt ekstra rom rundt viften.

 

Ellers så er vel dette det kortet som skulle dukket opp på 32nm(eller var det 28?nm), og har vel blitt ganske avstumpet i forhold til den egentlige planen. Men er enig i at det skuffer litt og virker mer som ett stort eksperiment for å se hvordan det går med VLIW4. Men utover det spiller det jo ingen rolle, når AMD(ATI) og nVidia har kort som kriger i nærheten av hverandre må det jo bli gode priser :)

 

på mitt hovedkort Asus Crosshair Formula IV , så er det god plass mellom 2 kort i Crossfire

 

:) Tror faktisk mitt hovedkort også har litt ekstra plass. Men poenget mitt var uansett at jeg gjerne hadde sett at AMD på en eller annen måte hadde kopiert nVidia løsningen med litt ekstra rom rundt viften når det står ett ekstra kort tett intill

Lenke til kommentar

Er fortsatt ikke fanboy, men altså (enig med bulletus):

Kjøper man i high end klassen, så kjøper man det kortet som yter best.

Da kjøper man 580.

Skal man blande inn økonomi så blir 570 det beste valget pga samme/bedre ytelse for samme pris. Blander man inn strømforbruk og økonomi så er 6970 det beste valget, men jeg hadde ikke klart å kjøpe et kort jeg vet er dårligere enn et annet jeg kunne fått for samme pris, mot et mindre tillegg på strømregningen...

 

Det siste 1.5 året har AMD fanboys (ikke nødvendigvis dere) grillet Nvidiafolket for høyt effektforbruk og lav ytelse per watt.

Hvorfor det mon tro? Tja, vi kan jo se tilbake da 8800 GTX kom ut... Ajaja, ATI ble rett og slett slått rett ned i bakken og ble der i rimelig lang tid...

De fikk endelig revansj, men nå ser de det samme er på vei til å skje og klamrer seg til AMDs lave effektforbruk mot at de ikke får bedre ytelse.

;)

 

Det med at det skulle bare mangle er fordi det yter drligere enn 570, da bør strømforbruk og varme være lavere...

 

Men ikke misfortå meg, kommer AMD med et imponerende kort så nøler jeg ikke med et kjøp.

 

Jeg er enig med deg at denne generasjonen ser nVidia ut til å fikse bedre, men det er lett å forstå at du er en fanboy.

Det som skjer nå er noe AMD har full kontroll over. Det er helt åpenbart at de aksepterer å ikke ha det raskeste kortet. Til gjengjeld går de for lave produksjonskostnader, og et lavere strømforbruk som tillater to GPU`er på et kort. De har til og med redusert antall stream-prosessorer fra forrige generasjon!

 

Av måten du snakker på, så antar jeg at du IKKE har vært med på dette så veldig lenge. Hadde du vært det, så hadde du visst at Ati har hatt toppkort etter toppkort. De har hatt nVidia i knestående tidligere, akkurat slik nVidia hadde Ati i knestående under 8800GTX\2900XTX. Dette kan ofte skyldes hendelser som ikke har gått etter planen. Husk på at dette er en bransje med ekstreme behov for R&D, ekstremt avansert teknologi, og raske omveltninger. Å tro at en bedrift aldri feiler i et slikt miljø er som å tro på julenissen. Derfor sitter vi også igjen med kun to selskaper. Hadde det ene av disse vært konstant bedre, så hadde ikke det andre eksistert!

Lenke til kommentar

Denne lanseringen er nok mer et mellomsteg for å senke produksjonskostnader, og øke inntjening, evt. kunne gå lenger ned i pris før de taper penger. Den nye arkitekturen legger grunnlag for at en fremtidig 7 serie skal yte bed

Personlig er jeg ikke fanboy av verken AMD eller nvidia, jeg har nå et 5870 kort og trives med det, men jeg har tidligere hatt nvidia, og kunne tilogmed kalles nvidia fanboy en stund, Geforce 4 Ti, Geforce 6800 GT, Geforce 7800GT, Geforce 8800 GTS, da ATI leverte radeon HD3xxx serien ble jeg meget imponert av dennes lave effektforbruk, og er det enda... HD3870 har faktisk bare EN 6 pins pci-express strømtilkobling.

 

Jeg velger personlig det beste kortet jeg kan kjøpe for penger, men jeg skal ikke ha noen varmeovn under benken, og da må jeg ned noen hakk på ytelsen. Varmen skal jo bort også, og på sommeren kan det være et stort problem. da må du ha masse kabinettvifter som surrer og bråker. Jeg simpelthen HATER viftestøy.

 

En annen ting, under testen av HAWX står det GTX 6870. det må jo være noe gammelt fra geforce 6-serien det da? :tease:

Lenke til kommentar

Merkelig å lese kommentarer der folk er helt oppgitt over AMDs lansering ^^ Det gjelder å tenke litt lengre enn hva tabellene viser folkens!!!

 

Ja, for det gjorde jo folk når Nvidia kom med 480... Storseier til lillebror Nvidia denne runden. Så får vi vente å se hva som skjer neste gang.

480 bråkte som et uvær,kokte over,og var dyrt så det er en helt annen sak :roll:

Lenke til kommentar

Merkelig å lese kommentarer der folk er helt oppgitt over AMDs lansering ^^ Det gjelder å tenke litt lengre enn hva tabellene viser folkens!!!

 

Enig i det du. En viktig ting som jeg ikke kan forså at flere ser, er at testen hos HW.no ikke gir det totale bildet, og at folk da konkluderer med at "AMD skuffer" og "denne lanseringen kunne vi like godt vært foruten" bla bla, blir jo bare helt latterlig å observere.

 

GTX 580 er et graftigere singel-gpu kort, men det er ikke med så mye, 13% kraftigere på 19x12 og 10% på 25x16 og forskjellen er vel ikke der til slutt når du snakker om EyeFinity oppløsninger? Her eier jo hvert fall AMD i CF oppsett som kun Nvidia kan sammenlignes på med NV surround siden dem ikke har muligheten å kjøre flere enn 2 skjermer på ett kort.

 

Så det er helt klart at AMD her leverer noen knakende gode produkter som dominerer på sine bruksområder, bare ikke i den begrensede testen som HW.no har fremstilt. Og da blir jo konklusjonen en ganske annen.

Endret av Dr.Satan
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvorfor du later som Highend prisen til nVidia ikke her helt standard, tar jeg ikke feil har du hengt her en stund. Har sett Higend release priser helt opp til 6800 kr.

 

Bare pga AMD nå kriger på pris igjen som med 38xx serien så betyr ikke det at prisen nVidia har satt er håreisendet. Nå er det jo ikke noe særlig vits å sette det ned heller, de siste fpsene er altid de dyreste.

Lenke til kommentar

Like under 3800,- for 580 GTX er slettes ikke dyrt. Jeg vil påstå at det er billig, rett og slett.

 

Betalte 5000,- per kort for mine 480 GTX kort, og angrer ikke et sekund. Hadde jeg vært på utkikk etter kort i dag og sett 580 GTX til 3800,- hadde jeg sikkert kjøpt 3 stk. En kjempedeal spør du meg.

 

Mulig 6970 til 2800,- er et mer økonomisk kjøp, men prisene nå er som sagt flere ganger allerede, rett og slett lave. 8800 GTX kostet ganske mye husker jeg. Og noen av de tidligere kortene har kostet enda mer.

 

Både hovedkort og prosessorer er dyrt sammenlignet med skjermkort. Ikke uvanlig å måtte ut med 3-4 tusen for et skikkelig hovedkort. Og prosessorer koster jo enda mer. Fort 6-8 tusen kr per stk. Vi snakker highend her, men det gjør vi da tross alt med disse skjermkortene også. Det aller beste av det beste bruker å koste _mye_ mer enn det nest beste. Trenger man ikke det beste av det beste så kan man kjøpe ett eller to 460 GTX for eksempel. Helt supre kort som yter masse, for en slikk og ingenting.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvorfor du later som Highend prisen til nVidia ikke her helt standard, tar jeg ikke feil har du hengt her en stund. Har sett Higend release priser helt opp til 6800 kr.

 

Bare pga AMD nå kriger på pris igjen som med 38xx serien så betyr ikke det at prisen nVidia har satt er håreisendet. Nå er det jo ikke noe særlig vits å sette det ned heller, de siste fpsene er altid de dyreste.

 

 

jeg later ikke som om 580 kortet er svindyrt. Helt akseptabel spør du meg. Jeg betalte 4800 kr for et ati x850 i sin tid bla.

 

Det jeg vil frem til, er den store prisforkjellen på 2 fps i de spillene jeg spiller. Vi snakker om tusenlappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...