Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 6970


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Raptor' timestamp='1292413465' post='16636833']

Blir spennende å se hvordan ting utvikler seg i 2011, og spesielt med hensyn på ryktene om at 28nm high-performance er utsatt til våren 2012. :)

Håper ikke det stemmer, da begynner det virkelig å drøye mellom de store ytelsehoppene. Enn så lenge sitter det ene 5870 kortet godt i PC'en min, og det tror jeg vil fungere ganske fint frem til våren 2012. Mulig jeg kjøper et 5870 kort til iløpet av 2011 hvis jeg finner en til en veldig god pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Når man tester/reviewer et produkt og gir det karakter opp mot "noe annet" bør man vel også ta med all funksjonalitet man får med også?

 

Flerskjermsløsningen Eyefinity er vel nVidia overlegen for de som trenger dette.

 

Uansett er det en del av pakken du kjøper.

Ja på et vis, men som du sier "de som trenger det".

Nvidia har 3D, PhysX og Cuda for å veie opp for Eyefinity, "for de som trenger det".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nvidia blir nok ikke lenge sittende med ytelsetronen =)

Hvis enkel kjernen 6970 yter såppas med tidlige drivere så kommer nok 6990 til å ta livet av 580gtx.

Ja, men det sier vel litt sitt at AMD må opp på 2-kjerner nivå for og ta igjen Nvidia? :tease:

Forsåvidt, så har også jo Nvidia forsåvidt lagt 2 kjerner's kort de også, setter meg litt i tvil dog om at vi får se et i 500-serien.

Det hadde likevel vært rått med et 2 kjerners kort basert på f.eks. GTX560/570.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

HD 6970 er som forventet siden spesifikasjonene ble bekreftet, ytelse ekvivalent med GTX 570, med litt lavere effektforbruk. Det er ganske interessant at Techpowerup målte likt støynivå på dette som GTX 580.

 

* Ytelse: ekvivalent for øyeblikket totalt sett, forskjellen kan variere avhengig av spill og oppløsning.

* Ytelse for pengene: for øyeblikket ligger GTX 570 og HD 6970 likt.

* Støy: GTX 580/570 og HD 6970 er ekvivalent.

* Effektforbruk: HD 6970 trekker litt mindre men har også et mindre hull for utblåsning av varm luft.

* CUDA/PhysX i favør av nVidia om det er relevant.

* Tilgjengelighet: Både GTX 570 og HD 6970 er brukbart tilgjengelig i referanseutgaver.

* Antall skjermer: ved bruk av mange skjermer er selvsagt Eyefinity en fordel.

* GNU/Linux: nVidia uten tvil, både ytelse, videoakselerasjon, spillstøtte og mye mer.

(Og selvsagt spill der skjermkortene yter over frekvensen til skjermen (60 Hz for de fleste) bør skjermkortene vurderes som likeverdige, det er i de tyngre spillene at ytelsen bør telle.)

 

Akkurat nå har HD 6950 konkurrenter som veldig overklokkede GTX 460 og GTX 470, selv om HD 6950 vinner ytelsemessig over det meste utenom overklokede GTX 470, så finnes GTX 470 med f.eks. TwinFrozr II som er stillere. Over nyttår kommer GTX 560. For øyeblikket er en del HD 6950 litt stivt priset.

 

Edit: Oppdatert med hensyn til lagerstatus.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Ifølge anandtech så slår 6970 570/580 både på støy/temps og strømforbruk :)

 

Skulle vel bare mangle?

For et skuffende kort...

Litt forventet og da, tror ikke de innså hva Nvidia hadde klart å koke opp...

Skulle tro de skulle slå GTX 480 i de fleste spill i hvert fall.

Skulle bare mangle fordi?(fordi du er FANBOY KONGEN sammen med bulletus? :D )

Bulletus:så ytelse er ditt eneste kriterie for og kjøpe skjermkort?

 

Skulle bare mangle fordi?(fordi du er FANBOY KONGEN sammen med bulletus? :D )

Bulletus:så ytelse er ditt eneste kriterie for og kjøpe skjermkort?

 

svaret er ja, jeg velger jo det raskeste kortet når jeg først kjøper et kort , om det bruker 3 watt mer driter jeg i.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har ikke Nvidia vunnet noe som helst. Det eneste de har oppnådd er et pengesluk og et rotterace de er dømt til å tape.

GTX 580 vil ikke bli noen storselger rett å slett pga pris. Det er mellomklasse kortene som er viktige og her vil AMD sørge for å være best og det vil de fint klare (om de vil) da de kan gruse prisene til Nvidia og fremdeles tjene penger, mens Nvidia vil blø mer og mer.

Tipper vi snart ser en redusert pris på GTX 580/70 for å møte konkurransen fra AMD. Men igjen er dette kun en "optimaliserings"-release og ikke noe revolusjonerende slik HD 5xx0-serien (eller GTX 4xx) var. Bitte litt kjappere, litt mindre strømforbruk. Ingen vits i å bytte ut 5870 synes nå jeg...

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Ifølge anandtech så slår 6970 570/580 både på støy/temps og strømforbruk :)

 

Skulle vel bare mangle?

For et skuffende kort...

Litt forventet og da, tror ikke de innså hva Nvidia hadde klart å koke opp...

Skulle tro de skulle slå GTX 480 i de fleste spill i hvert fall.

Skulle bare mangle fordi?(fordi du er FANBOY KONGEN sammen med bulletus? :D )

Bulletus:så ytelse er ditt eneste kriterie for og kjøpe skjermkort?

 

Skulle bare mangle fordi?(fordi du er FANBOY KONGEN sammen med bulletus? :D )

Bulletus:så ytelse er ditt eneste kriterie for og kjøpe skjermkort?

 

svaret er ja, jeg velger jo det raskeste kortet når jeg først kjøper et kort , om det bruker 3 watt mer driter jeg i.

 

Er fortsatt ikke fanboy, men altså (enig med bulletus):

Kjøper man i high end klassen, så kjøper man det kortet som yter best.

Da kjøper man 580.

Skal man blande inn økonomi så blir 570 det beste valget pga samme/bedre ytelse for samme pris. Blander man inn strømforbruk og økonomi så er 6970 det beste valget, men jeg hadde ikke klart å kjøpe et kort jeg vet er dårligere enn et annet jeg kunne fått for samme pris, mot et mindre tillegg på strømregningen...

 

Det siste 1.5 året har AMD fanboys (ikke nødvendigvis dere) grillet Nvidiafolket for høyt effektforbruk og lav ytelse per watt.

Hvorfor det mon tro? Tja, vi kan jo se tilbake da 8800 GTX kom ut... Ajaja, ATI ble rett og slett slått rett ned i bakken og ble der i rimelig lang tid...

De fikk endelig revansj, men nå ser de det samme er på vei til å skje og klamrer seg til AMDs lave effektforbruk mot at de ikke får bedre ytelse.

;)

 

Det med at det skulle bare mangle er fordi det yter drligere enn 570, da bør strømforbruk og varme være lavere...

 

Men ikke misfortå meg, kommer AMD med et imponerende kort så nøler jeg ikke med et kjøp.

Lenke til kommentar

Efikkan: Jeg føler behovet for å krangle litt med deg igjen.

* Ytelse for pengene: for øyeblikket GTX 570.

Er du så sikker på det, da? Billigste HD 6970 jeg her sett er 2799 hos PS og det er mindre enn billigste GTX 570 i prisguiden. Men for enkelhets skyld kan vi si at de koster omtrent det samme. Når det gjelder ytelse er det veldig likt mellom de to, og det er avhengig av hvilke spill du spiller og hvilken oppløsning. Ser man på performance summary hos Techpowerup er HD 6970 raskere ved 1920*1200 og høyere.

 

* Støy: GTX 580/570 og HD 6970 er ekvivalent.

Det varierer i forhold til hvem du spør. Anandtech måler omkring 5 dbA mindre hos 6970 mens de andre jeg har lest viser nesten akkurat det samme.

 

* Tilgjengelighet: GTX 570 er bedre tilgjengelig.

Nåja. Komplett har fortsatt godt med 6970-kort med bekreftet dato i morgen eller fredag. Foreløpig virker det som det er god tilgjengelighet på begge kortene, så får vi se hvor lenge det varer.

 

Akkurat nå har HD 6950 konkurrenter som veldig overklokkede GTX 460 og GTX 470, selv om HD 6950 vinner ytelsemessig over det meste utenom overklokede GTX 470, så finnes GTX 470 med f.eks. TwinFrozr II som er stillere. Over nyttår kommer GTX 560.

Overklokkede GTX 470 er vel den eneste reelle konkurrenten til HD 6950, men de har jo det samme problemet som andre overklokkede kort: veldig høyt effektforbruk. GTX 470 på standard klokk har jo en god del høyere effektforbruk enn HD 6950, og overklokket blir det nok mye verre. Jeg fant en test av et overklokket GTX 470 hos Guru3D, og det ser ut til å komme ut omtrent likt med HD 5870. HD 6950 yter litt bedre enn HD 5870, men vi kan være snille og si at et overklokket GTX 470 yter likt med HD 6950. Det nevnte kortet selges på Komplett for 2395, akkurat samme pris som HD 6950. Jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt HD 6950 grunnet mye lavere effektforbruk, men det er sikkert noen som hadde foretrukket mindre støy med den bedre kjøleren.

Lenke til kommentar

Virker som AMD har fyret av all kruttet de hadde i magasinet. Litt unødvendig lansering spør du meg.

Ser noen folk driver å messer om ytelse per watt her og der, ærlig talt - folk flest i dette segmentet driter vel watt ? De vil ha frames og gode drivere.Nvidia er som forventet tilbake på tronen , var bare tidspørsmål egentlig.

 

Og deg tar de fleste seriøst tror du? Må være plagsomt å ikke se, fordi øya er i veien...

Lenke til kommentar

De som kjøpte 5870 kan trygt vente et år til..

Med 27" skjerm og sugen på nye spill så kan man faktisk ikke det. Det har gått 1.5 år, det er er betraktelig kjappere kort ute og 6790 er et av dem. Det kan fint rettferdiggjøres hvis det koster under 3k og synker mot 2.5k. Men GTX580 under 3.5k vil definitivt være det beste.

Lenke til kommentar

Ser man bort ifra usammenlignbare faktorer som Linux støtte, CUDA/PhysX og eyefinity (usammenlignbare i form av at det er personlig smak som avgjør), så må jeg si de leverer et godt kort.

 

Jeg har troen på at pris/ytelse stabiliserer seg mellom Amd og Nvidia og da vil Amd trekke det lengste strået siden de leverer klart best ytelse/strømforbruk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. De fleste vet ikke at de har overpowerd skjermkort i dag. 2stk GeForce GTX 460 SLI for 3000kr eller 2stk ATI 6850 Crossfire for 3000kr holder i masse vis i en stund framover :thumbup:

 

1stk GTX 460 eller 6850 skjermkort også holder hvis man ikke må spille i absolutt maks grafikk for 1500kr. GeForce GTX 460 er så utrolig populær på grund av pris og yteslen + at man kan overklokke det lett til nesten samme ytelsen som GTX 470 korta. Elsker de skjermkorta også som ikke blir for varme og støyer som vilt :thumbdown:

 

Jeg gleder meg heller til når Geforce slipper ut GTX 560 korta sine og håper på at det blir enda en stor suksess :new_woot:

 

Kan noen forklare meg hva man skal med 2stk gtx 570 til 6000kr eller 2stk gxt 580 til 7600kr selv om man har flere skjermer. For meg så blir det nesten litt sløsing men det syns jeg da.

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

Hei alle sammen. De fleste vet ikke at de har overpowerd skjermkort i dag. 2stk GeForce GTX 460 SLI for 3000kr eller 2stk ATI 6850 Crossfire for 3000kr holder i masse vis i en stund framover.

 

1stk GTX 460 eller 6850 skjermkort også holder hvis man ikke må spille i absolutt maks grafikk for 1500kr. GeForce GTX 460 er så utrolig populær på grund av pris og yteslen + at man kan overklokke det lett til nesten samme ytelsen som GTX 470 korta. Elsker de skjermkorta også som ikke blir for varme og støyer som vilt.

 

Jeg gleder meg heller til når Geforce slipper ut GTX 560 korta sine og håper på at det blir enda en stor suksess

 

Kan noen forklare meg hva man skal med 2stk gtx 570 6000kr eller 2stk gxt 580 7600kr til selv om man har flere skjermer. For meg så blir det nesten litt sløsing men det syns jeg da.

 

Overpowered eller ikke, hobby er hobby sier nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...