Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tentamens oppgave; lærer gav mindre poeng...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er god matteskikk å forkorte mest mulig ... Du skriver heller 2sqrt(6) i stedet for sqrt(24), og hvis du har en oppgave der du skal finne x, skriver du x=2 og ikke 2x=4 ... Selv om begge er rett.

 

 

 

 

Jeg har i hvert fall alltid erfart at man blir trukket når man ikke forkorter svaret ordentlig. Tror dette er ganske normalt.  :) 

 

 

Lenke til kommentar

13/52 er 25%. Spørsmålet er hvor 1/13 kommer inn i bildet.

 

Hehe, så bare at det siste var galt, og tenkte da at 13/52 også var galt uten å faktisk tenke over det. Selvfølgelig er 13/52 25%, men 4/52 slæsj 1/13 er ikke det.

 

 

Dette sier da vel det meste? Når det ikke er kortet helt ned gir det ikke mening. Her førte det til misforståelser. ;)

 

 

 

Lenke til kommentar

Nettopp. 2x = 3*10-x er helt riktig det, men x = 10 er et mye enklere svar. Du skal oppgi det enkleste, mest forkortede svaret, og du vil alltid få trekk for å ikke gjøre dette.

Man kan ikke sammenligne algebra slik, hvor det du nettopp skrev kan være oppgaven.

 

Forbanede fjortisser! Gå og vær fornøyd med din firer og slutt å syte. Du SKAL forkorte brøken på en såpass enkel oppgave. Jeg har mistet poeng når jeg glemte å forkorte brøker og mange andre har det og. Lærere har alltid sagt at man skal forkorte brøker. At du "ikke husker det" er totalt irrelevant.

 

PS. Man KAN nettop sammenligne algebra med forkortelse av brøk. I algebra skal man komme frem til det meste forenklede resultatet man kan. Ellers blir det feil.

 

 

OK?

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Forbanna idiot som tror du veit alt ^

 

Kom hit med en saklig tone eler pell deg ut.

 

Leste du det han skrev?

 

Man kan ikke sammenligne algebra slik, hvor det du nettopp skrev kan være oppgaven.

 

Man KAN nettop sammenligne algebra med forkortelse av brøk

 

Ja, man KAN. Det betyr ikke at man kan sammeligne SLIKE oppgaver

 

Svaret på B'en er jo ikke forkorta ned, dermed trekk.

 

svaret på B'en er feil fra før. Det er 8/52 ikke 8/104.

 

Nei, du tar feil ifølge deg selv :)

 

Svaret er 2/13

Lenke til kommentar

Zoro Sama: læreren din har riktig, du har feil, deal with it

 

Det kalles delvis riktig.

 

Og var det ellers noe nytt du ville fortelle meg?

 

Nei, bare at det var riktig av læreren din å gi deg halvparten :-)

 

EDIT: det er jo bare jule karakterene, har jo ingenting og si egentlig.

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

Alle her er enig i at man bør forkorte. Det er kanskje surt nå, men da vet du det til neste gang. ;)

 

Ja. Kommer neppe til å glemme det tror jeg :p

 

Forbanna idiot som tror du veit alt ^

 

Kom hit med en saklig tone eler pell deg ut.

 

Du burde kanskje feie for egen dør først kanskje?

 

Den ble skitten når du kom inn i tråden

Lenke til kommentar

Den ble skitten når du kom inn i tråden

 

Siden du er opptatt av å holde tråden saklig, det er muligens det mest usaklige jeg har lest på forumet hele uken, og med tanke på hva som foregår på religionsforumet sier det litt. Du fortjener nesten en medalje for trådens bitreste og sinteste person. Godt for deg! :!:

 

PS: Jeg skal forøvrig gi meg her, mens leken er god. Jeg skal i det minste ikke bidra ytterligere til å kjøre tråden off topic. Om det derimot kommer noen konstruktive ytringer skal jeg heller vurdere å svare. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Den ble skitten når du kom inn i tråden

 

Siden du er opptatt av å holde tråden saklig, det er muligens det mest usaklige jeg har lest på forumet hele uken, og med tanke på hva som foregår på religionsforumet sier det litt. Du fortjener nesten en medalje for trådens bitreste og sinteste person. Godt for deg! :!:

 

Det var likevel du som startet det, og du er ikke akkurat med på å holde den sånn.

 

PS: Jeg skal forøvrig gi meg her, mens leken er god. Jeg skal i det minste ikke bidra ytterligere til å kjøre tråden off topic. Om det derimot kommer noen konstruktive ytringer skal jeg heller vurdere å svare. :)

 

Selv om det var det hele ditt innlegg gjorde? ;)

 

Jaja, du får løpe ut med litt av verdigheten i behold.

 

 

Syns jeg "avsluttet" litt av tråden med denne jeg da: :blush:

 

Og som sagt kan jeg være heldig. Hvis en av lærerne har talt feil, eller gjort en feil slik et jeg får ett ekstra poeng. :innocent:

Alle her er enig i at man bør forkorte. Det er kanskje surt nå, men da vet du det til neste gang. ;)

 

Ja. Kommer neppe til å glemme det tror jeg :p

Lenke til kommentar

Det var likevel du som startet det, og du er ikke akkurat med på å holde den sånn.

 

Vel, siden vi nå har en litt vennligere tone kan jeg i det minste si meg enig i at jeg ikke bidro til å gjøre tråden mer saklig, selv om den var blitt relativt usaklig i utgangspunktet. Derfor la jeg også til at jeg ikke ønsket å spore den mer av enn den var. Uansett var svaret ditt av en såpass karaktér at det var altfor fristende til å ikke svare på. ;)

 

Selv om det var det hele ditt innlegg gjorde? ;)

 

Jaja, du får løpe ut med litt av verdigheten i behold.

 

Nesten, jeg forklarte også at det var gjeldende praksis i trekke for å ikke forkorte. Resten av svaret mitt var dog avsporing.

Verdighet har jeg i bøtter og spann av, faktisk nok til å kunne le av meg selv også når jeg bidrar til å avspore tråden, men det får nå være sin sak, hehe.

 

Ellers ønsker jeg ikke å være stygg med deg, jeg vet hvor kjipt det kan være når et lite poeng avgjør en hel karakter, særlig når dette også avgjør en karakter på noe såpass viktig som en tentamen. Jeg er selv lærer (ja, lærere kan også ha god/dårlig humor,alt ettersom) og bidra til å avspore en tråd. Jeg er dog ikke lærer i matte for tiden, men underviser i norsk, samfunnsfag og rle. Jeg vet ikke om du har fått snakket skikkelig med læreren din, men om du hadde vært min elev og ligger såpass tett opptil en høyere karakter, skal du ikke se bort fra at læreren tenker at det er bedre å vippe deg ned nå til jul, for heller å vippe deg opp til sommeren, om du fortsetter å gjøre det like bra. Det er kanskje en mager trøst, men det skader ikke å snakke med læreren din hvertfall. Håper ting ordner seg for deg, var som sagt ikke meningen å være stygg med deg, men du har en giftig tunge. :yes:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det poeng. Det er jo satt av ETT sted man skal skrive svaret, og hvis man skal kunne begrunne svaret mest mulig på på en plass, er det bedre å skrive 13/52 enn 1/13, men jeg ville ha skrevet 25%

 

Du ville ha skrevet 25%? 13/52 og 1/13 er ikke 25%..

 

Haha, ups, 13/52 skulle ikke vært der, tenkte spørsmålet var hva er sanns for å få en hjerter :p

Endret av St€rk
Lenke til kommentar

Stemmer at brøken skal kortes ned der det er mulig.

 

Rart at en 10.klassing setter tvil i en matematikklærer som har lover og regler å følge når det kommer til vurdering og retting. Tror dere at lærere tar alt på gefühlen?

 

Uansett, å gi karakterer basert på poeng er upedagogisk og er på vei ut av skolen. Svaret er ikke lengre så viktig, det er heller hvordan du kommer frem til det. Svaret er riktig, men du viser ikke at du har forståelse for at alle brøker skal forkortes. Så hadde du blitt vurdert uten poeng, ville du likevel fått 4+, i det minste fra meg.

 

Synd - trist - leit

 

Capiche?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...