Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tentamens oppgave; lærer gav mindre poeng...


Anbefalte innlegg

Så du påstår at 4/52 er feil svar? Det er absolutt riktig svar, men skal helst forkortes til 1/13 - noe han ikke gjorde. Det er forsatt riktig svar.

Det blir litt som om du skulle fått presentert en ligning med en ukjent X og fått i oppgave å finne denne X. I og for seg kan det være riktig at X blir et helt sammensurrium av brøker, paranteser og kvadratrøtter, men man skal frem til enklest mulig svar. Hvis X = 2, så forventes det at du kommer frem til det og viser hvordan du kom frem til det.

 

Jeg husker selv en litt uheldig prøve på videregående. Jeg hadde gjort en større oppgave og kortet ned, men overså muligheten for å korte enda litt mer. Det førte til trekk, og var det som skilte meg fra full pott. Slikt er irriterende, men er noe man må leve med. Læreren skal trekke deg for en slik feil, men hvor stort trekket blir avhenger av oppgaven. I dette tilfellet skal det være et stort trekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du påstår at 4/52 er feil svar? Det er absolutt riktig svar, men skal helst forkortes til 1/13 - noe han ikke gjorde. Det er forsatt riktig svar.

Det blir litt som om du skulle fått presentert en ligning med en ukjent X og fått i oppgave å finne denne X. I og for seg kan det være riktig at X blir et helt sammensurrium av brøker, paranteser og kvadratrøtter, men man skal frem til enklest mulig svar. Hvis X = 2, så forventes det at du kommer frem til det og viser hvordan du kom frem til det.

 

Jeg husker selv en litt uheldig prøve på videregående. Jeg hadde gjort en større oppgave og kortet ned, men overså muligheten for å korte enda litt mer. Det førte til trekk, og var det som skilte meg fra full pott. Slikt er irriterende, men er noe man må leve med. Læreren skal trekke deg for en slik feil, men hvor stort trekket blir avhenger av oppgaven. I dette tilfellet skal det være et stort trekk.

 

Hvor har du det fra? Utenom at læreren din har sagt det. Står det noe sted?

Endret av Zoro Sama
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra? Utenom at læreren din har sagt det. Står det noe sted?

Enkel logikk tilsier at for en slik oppgave, der det ikke er annet enn (antall gunstige utfall)/(antall mulige utfall), så blir det en mer sentral del av oppgaven enn for en stor oppgave der man har regnet mye. Læreren ville her trolig teste dere i nettopp korting, i tillegg til elementær sannsynlighet. Da er det på sett og vis halve oppgaven.

 

Edit: sitat igjen, siden tråden yrer av aktivitet

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Jada, men det kan godt være et mellomledd i en mye mer kompleks oppgave også. "x = 4/52, hva er x?" kan være en oppgave det også (men.. det er vel strengt tatt aldri det). Jeg er enig i at eksemplet mitt var skikkelig dårlig, men prinippet er fortsatt det samme: du skal svare så enkelt som mulig. Du skal ikke svare 4/52, 10/100, 10-3, 4*7 eller annet, du skal svare 1/13, 1/10, 7 og 28.

Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenligne algebra slik, hvor det du nettopp skrev kan være oppgaven.

Det er jo nettopp det som er poenget. Det er en del av oppgaven å korte, enten det står der eller ikke. Alle andre elever må godta dette, så hvorfor skal dere være så spesielle? Vi som svarer i denne tråden er ikke lærerne dine - vi har ingen interesse av å krangle med dere. Vi gir et objektivt syn på saken basert på vår erfaring, så når vi sier at dette er en selvfølge så vil det være barnslig å krangle om det i en slik sak.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Det er faktisk riktig at du skal bli trukket for det. Sånn var det i løpet av hele ungdomsskolen og det er sånn på videregående også.

 

Sikker på at ikke mattelæreren har nevnt at dere skal forkorte brøker uansett? Vi fikk i hvertfall god beskjed om det.

 

Så jeg må dessverre si at 4+ er riktig karakter for deg.

Lenke til kommentar

Nå er det (i teorien, hvert fall) slik at læreren din ikke skal følge en poengskala slavisk og uten unntak for å finne ut hvilken karakter du skal ha i standpunkt eller på terminkortet. Den helhetlige kompetansen du viser skal tas i betraktning. Nå er det jo umulig å si noe om denne hos deg, da vi kun vet du skrev et delvis feil svar på en oppgave, men dersom det er slik at det kun er det halve poenget som skiller deg, kan det være hun gir deg 5- på prøven.

 

Er også klinkende enig med de andre i tråden: En brøk skal forkortes så mye som mulig. Dette er ikke bare en uskreven regel om at "slik er det", men ganske logisk. Brøken 5/25 sier lite om verdien på svaret i praksis. Hvis noen sier at du kan spise 5 25-deler av en pizza, sier det deg egentlig hvor mye du kan ta? Derfor er det mye mer praktisk, logisk og korrekt å forkorte til 1/5. :)

Endret av Ms. Mango
Lenke til kommentar

Læreplanen for matematikk sier dette:

 

  • Eleven skal kunne rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk

 

Siden det her er nevnt at man skal kunne å forenkle brøkuttrykk, mener jeg at det skal trekkes for dette hvis det ikke er gjort i en oppgave. Hvor mye det skal trekkes er selvfølgelig opp til læreren. Jeg har alltid hatt lærere som har vært nøye med å forklare at vi ALLTID må forenkle brøkuttrykk så mye som mulig, og hvis læreren til TS har glemt dette, bør h*n selvfølgelig ta dette på sin egen kappe.

 

Edit: En ørliten, liten skrivefeil

Endret av Sagberg
Lenke til kommentar

Men det var andre oppgaver som gikk ut på å forkorte brøker. Nå jeg har jo vist at jeg kan det.

 

Og vi har 2 mattelærere. Siden vi er en klasse på nesten 60, så når vi har matte så blir klasserommet delt i 2.

 

I 9. hadde vi bare én, men da byttet lærerne på klassene.

 

Så hver klasse ble delt i 3 grupper etter kompetanse nivå.

 

Så feks

hver mandag hadde 9A matte, hver gruppe med hver sin lærer

hver onsdag hadde 9B matte, hver gruppe med hver sin lærer

hver onsdag hadde 9C matte, hver gruppe med hver sin lærer

 

Og lærerene byttet gruppe når vi var ferdig med ett kapittel rullerte lærerne og fikk en ny gruppe.

 

Så det er vanskelig å vite hvem som har fått beskjed om at vi MÅ forkorte alle brøker.

 

EDIT: Jeg snakka med en mattelærer familien kjenner og som er faren til en kammerat. Han sa at man skal jo egentlig forkorte, men i ett slikt tilefelle er det unødvendig og la den ene tingen dra ned. Og han ville ikke gjort det selv.

Endret av Zoro Sama
Lenke til kommentar

Føler det blir mye "Men, om, atte..." i svar fra deg her. Det mange av oss her inne i tråden prøver å fortelle deg, er at svaret du avga er delvis feil, fordi du ikke har forkortet brøken. Svaret på den oppaven blir ikke noe mindre feil av at du har forkortet brøker i andre oppgaver. Så det halve poenget på denne oppgaven er helt holdbart. At man skal forkorte en brøk mest mulig burde være en selvfølge etter 10 år på skolen.

 

Men, dersom du føler at du fortjener en 5- på prøven, så kan det være den er innen rekkevidde, dersom læreren din mener at den helhetlige kompetansen du har vist på hele prøven tilsier det. Et halvt poeng som skiller mellom en 4-er og en 5-er er nesten ingenting, så det er mulig at læreren din kan være enig i at du fortjener 5. :)

Lenke til kommentar

Ikke den læreren. Flere i klassen som fikk trekk eller ingen poeng på forrige prøva fordi strekene under svara ikke var rette nok.

 

Det blir jo selvfølgelig helt feil. En viss orden er kanskje rimelig å forvente, men om man skal være så gubbete ville jeg nesten tatt det opp med foreldre/ledelse. Et svar blir ikke feil bare fordi strekene under svaret er litt ujevne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...