Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tentamens oppgave; lærer gav mindre poeng...


Anbefalte innlegg

...selv om det ikke stod at vi skulle forkorte brøken.

Hun mente at det var en selvfølge.

 

Jeg går fra 4+ til 5- med étt poeng mer.

 

Har ikke fått tilbake tentamen siden jeg er syk, men snakket med de i klassen, og jeg husker jeg svarte det samme.

Så en jeg kjenner scannet inn oppgaven og rettelsen.

 

Oppgave a) det er snakk om

post-196392-0-48596700-1292348680_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ha poeng for det, men ikke full pott. Læreren din har helt rett i at det er en selvfølge å korte brøken så langt det er mulig.

 

Står det noe sted? Hvis det ikke står noe om det noe sted, så skal jeg ha 5- på tentamen, noe som tilsvarer en hel karakter høyere på kortet

Lenke til kommentar

Det er vel mer en uskreven lov, men dette er noe alle (eller i det minste de aller fleste) lærere praktiserer. Dere har med all sannsynlighet fått høre det i minst én time, om dere går på ungdomsskolen (noe jeg går ut fra basert på oppgaven). Om du tar dette opp med læreren, så vil du bare virke som en kranglefant. Du har ikke noe å klage på.

Lenke til kommentar

Læreren skal gjøre deg oppmerksom på at du skal forenkle alle mattestykker, hvis det er mulig. Dersom du har vært syk, eller ikke fulgt med, er du nødt til å spørre en i klassen. Du har ansvar for egen læring. Min lærer var veldig klar på dette punktet, men hvis din lærer ikke har sagt noe i timene, skal du ikke få trekk.

Lenke til kommentar

Du har absolutt noe å klage på når du er et poeng fra 5-, og feilen er at du har riktig svar.

Faktum er at det ikke er rett svar. Det er det kortede svaret man er ute etter når man spør slik, og det er noe alle bør vite. Den harde realiteten er forresten at riktig svar har fint lite å si i matematikk. Det viktige er utregningen og korting er en del av utregningen.

 

Edit: la inn sitat

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Vi har ikke hatt om brøker siden 9. klasse da...

 

Samma F, det. Hva skal du si på eksamen, da? Nei, det kan jeg ikke svare på, vi har ikke hatt det siden 9.-klasse. Greia med tentamen, er at det skal forberede til eksamen. Og hva er eksamen? En prøve hvor man skal se om du har lært alt man skal lære, gjennom alle skoleårene.

Lenke til kommentar

Du har absolutt noe å klage på når du er et poeng fra 5-, og feilen er at du har riktig svar.

Faktum er at det ikke er rett svar. Det er det kortede svaret man er ute etter når man spør slik, og det er noe alle bør vite. Den harde realiteten er forresten at riktig svar har fint lite å si i matematikk. Det viktige er utregningen og korting er en del av utregningen.

 

Edit: la inn sitat

Så du påstår at 4/52 er feil svar? Det er absolutt riktig svar, men skal helst forkortes til 1/13 - noe han ikke gjorde. Det er forsatt riktig svar.

Lenke til kommentar

Læreren skal gjøre deg oppmerksom på at du skal forenkle alle mattestykker, hvis det er mulig. Dersom du har vært syk, eller ikke fulgt med, er du nødt til å spørre en i klassen. Du har ansvar for egen læring. Min lærer var veldig klar på dette punktet, men hvis din lærer ikke har sagt noe i timene, skal du ikke få trekk.

 

Hvis det er tilfellet, og jeg kommer til eksamen og får en lavere poengsum på en oppgave fordi jeg ikke har forkortet på en oppgave der det ikke stod noe om å forkorte.

 

Hva skal jeg si da?

 

Nei, det kan jeg ikke svare på, vi har aldri fått beskjed om det. ?

 

--------------

 

Jeg stikker ned for å se om matteboka mi ligger i sekken, og ser om det står noe der.

 

EDIT: Boka ligger på skolen -.-

Endret av Zoro Sama
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...