Gå til innhold

Anbefaling av switch til hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har et nettverk hvor jeg har fiberkobling 50/50 koblet til en SMCWBR14-N2 Wireless router. Til denne har jeg koblet 6 PCer trådløst, I tillegg til kablet 1 printer og en PC , 1 NAS, samt en IP telefon. Delt på det trådløse nettverket, noe som struper jobb-PCen. Det betyr at jeg trenger flere porter. For å løse dette kjøpte jeg en D-Link gigabit 5p switch, som jeg koblet til den ene porten og koblet to PCer til denne. Dessverre får jeg ikke opp tilgang til nettverket.

- Jeg har forsøkt å restarte alle devicer etter kobling

- Jeg får delvis eller ingen tilkobling

- Diodene på switchen lyser grønt som det skal

- Switchen skal kunne oppdage hvilken kabeltype som benyttes automatisk

Det virker som om routeren og switchen rett og slett ikke er kompatible.

 

Noen som har et forslag eller som vet om en switch som passer til SMCWBR14-N2?

Endret av Flibustier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du deaktivert de Trådløse nettverkskortene når du benytter nå kablet? Av og til kan det resultere i IP tull.

Hei og takk for raskt svar.

Ja, det var det første jeg gjorde. No luck.

Begge maskinene som er koblet til switchen viser at det er en kobling, men mottar ingen IP, slik jeg forstår det.

Lenke til kommentar

Switchen lyser grønnt, så det er jo kontakt. Problemet må ligge et annet sted.

 

Åpne opp cmd og utfør en ping opp mot routeren/Default Gateway.

 

Klarer du det, så utfør en ipconfig /renew

 

Nei, ping gir dessverre ingen kontakt.

Det å legge til en switch skal jo normalt være en plug & play greie, så dette er litt merkelig.

Skal forsøke å bytte inn switchen med en annen type.

Skal jeg finne noe positivt om denne saken, så er det greit at folk får vite at denne switchen ikke er kompatibel med SMCs router.

Lenke til kommentar

Prøv med statisk IP i samme range og subnet som routeren og se om det fungerer... da er switchen i orden ihvertfall..

 

Hei,

Har forsøkt både med og uten statisk IP, men det endrer dessverre ingenting. Som sagt lyser diodene grønt, hvilket skal indikere at det finnes en viss kontakt mellom switch og klient, men som sagt kobles det ikke mot en tildelt IP.

Lenke til kommentar

Og du ser at det lyser på portene som går til routeren? Og det samme på routeren? Du har prøvd andre kabler mellom de?

Det er det som er litt snålt at det lyser som det skal og alt tilsynelatende fungerer.

Jeg benytter ordinære Cat5 kabler, noe switchen etter spesifikasjonene skal kjenne igjen. Jeg har forsøkt forskjellige kabler mellom klient og switch med tanke på brudd, men det fungerer heller ikke.

Siden det er en svært så billig switch, så misstenker jeg at dette er et mandagsprodukt eller at denne switchen faktisk ikke er kompatibelt med routeren. Routeren selges ikke lenger i Norge (kjøpte den for ett år siden), så det kan jo være at denne ikke er kompatibel med switchen, for å snu på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...