Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vannskader i leilighet - Krav ift. våtrom


f00b

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg har litt hodebry om dagen. Jeg leier en liten leilighet (ganske gammel). Dette var tidligere én stor leilighet, som nå er delt opp i to leiligheter. Alt av hvitevarer måtte leietakeren (jeg) stå for selv.

 

Det er et eget rom som er beregnet for vaskemaskin, et helt vanlig bøttekott-lignende rom. Problemet her er at dette rommet ikke har noe sluk, og heldig som jeg har vært så har vaskemaskinen min lekket ganske store mengder vann, og i og med at vannet har liggi å trekt inn i både vegger og dørterskelen så er jeg redd dette vil medføre fuktskader.

 

Jeg er ganske fortvilet, har ikke sagt ifra til utleieren enda, tenkte jeg skulle høre her først.

 

Det er to ting jeg lurer på, det første er om dette er fuktskader - dørterskelen har utvidet seg, så døren går såvidt igjen. Når jeg kjenner nede på veggen så er den fuktig, selvom det er flere dager siden dette skjedde.

 

Det andre jeg lurer på, er om det egentlig er min skyld, i og med at det ikke er noe sluk der som vaskemaskinen skal stå? Er det noen krav iforhold til dette?

 

 

Håper på gode råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, jeg trodde det var en selvfølge og lot være å skrive det, men det er et avløp for vannet som skal komme ut av vaskemaskinen, men dette henger på veggen. Det som har lekki har kommet fra undersiden av vaskemaskinen.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet noen som kunne bidra til tørking av rommet sporenstreks for å minimalisere skadene og jeg ville varslet huseier.

 

Så får du eventuelt høre hva huseier sier før vi begynner å se på det rettslige.

Lenke til kommentar

Det skal fortsatt være sluk der. Vaskemaskiner skal utelukkende stå i rom med dedikert sluk. Punktum.

 

Men, var det avklart med huseier at du skulle sette vaskemaskinen der, eller er det etter eget påfunn?

 

Uansett, kontakt huseier og få satt i gang tiltak umiddelbart. Er det kommet fuktighet i vegg/gulv så tørker dette ikke opp av seg selv. Tørkeprosessen må settes i gang ASAP!

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Det skal fortsatt være sluk der. Vaskemaskiner skal utelukkende stå i rom med dedikert sluk. Punktum.

 

Men, var det avklart med huseier at du skulle sette vaskemaskinen der, eller er det etter eget påfunn?

 

Uansett, kontakt huseier og få satt i gang tiltak umiddelbart. Er det kommet fuktighet i vegg/gulv så tørker dette ikke opp av seg selv. Tørkeprosessen må settes i gang ASAP!

De forrige leietakerene hadde vaskemaskinen der når vi var på visning, og utleieren sa det var der vaskemaskinen skulle stå, pluss at det var det eneste stedet vaskemaskinen kunne stå. Så ja, det var avklart med huseier at det var der den skulle stå.

Lenke til kommentar

Ok, jeg trodde det var en selvfølge og lot være å skrive det, men det er et avløp for vannet som skal komme ut av vaskemaskinen, men dette henger på veggen. Det som har lekki har kommet fra undersiden av vaskemaskinen.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet noen som kunne bidra til tørking av rommet sporenstreks for å minimalisere skadene og jeg ville varslet huseier.

 

Så får du eventuelt høre hva huseier sier før vi begynner å se på det rettslige.

 

Det er gratis å rekvidere restverdiredning gjennom brannvesenet (er tilgjengelig i dei fleste kommuner). Så dersom det er behov for det så kan det være eit tips.

Lenke til kommentar

Det skal fortsatt være sluk der. Vaskemaskiner skal utelukkende stå i rom med dedikert sluk. Punktum.

Har du noen kilde til dette?

Såvidt jeg har forstått er vaskemaskin å regne på lik linje med oppvaskmaskin (som jo ikke står i rom med sluk) dersom det ikke er sluk i rommet. Man må da ha foretatt forebyggende tiltak mht. dette ved at den er montert på en hensiktsmessig måte. Hvis maskinen står i rom uten sluk, skal den være påmontert avstengningsventil (og gjerne tilbakeslagsventil) som på oppvaskmaskin og kranen skal alltid være avskrudd når maskinen ikke er i bruk.

Jfr.

http://www.rorleggersentralen.no/VVS_Leverandorer/Rorlegger_tips_og_rad/Hvert+%C3%A5r+oppst%C3%A5r+det+vannskader+for+over+en+milliard+kroner+i+Norge..9UFRjMXn.ips

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal fortsatt være sluk der. Vaskemaskiner skal utelukkende stå i rom med dedikert sluk. Punktum.

 

Men, var det avklart med huseier at du skulle sette vaskemaskinen der, eller er det etter eget påfunn?

 

Ok, jeg trodde det var en selvfølge og lot være å skrive det, men det er et avløp for vannet som skal komme ut av vaskemaskinen, men dette henger på veggen. Det som har lekki har kommet fra undersiden av vaskemaskinen.

 

Huseier har jo ordnet med avløp for vaskemaskinen i et rom uten sluk, så da burde det jo være huseiers ansvar?

Lenke til kommentar
Det skal fortsatt være sluk der. Vaskemaskiner skal utelukkende stå i rom med dedikert sluk. Punktum.

Beklager, har vært litt feilinformasjon ute og gått her fra min side.

 

Rom som skal brukes til vanninstallasjoner(vaskemaskin er en vanninstallasjon) kreves at rommet lages på en slik måte at det ikke kan oppstå skade på bygget av en lekasje. Vanlig avløp fra vaskemaskin som ikke klarer å fange opp lekasje er dermed ikke godt nok.

http://www.lovdata.no/for/sf/kr/tr-20100326-0489-030.html

 

Den loven der har nok ikke tilbakevirkende kraft, og eg vet ikke når disse reglene ble rettskraftige og/eller når huset som trådstarter bor i ble bygget. Men, dette er lovverket.

 

Så kommer forsikringsselskapet. De aller fleste forsikringsselskap har en eller annen klausul i forsikringsvilkårene som sier at hvitevarer(som vaskemaskin/oppvaskmaskin) kun skal stå i rom som har tilstrekkelige løsninger for å ta unna lekasjer uten at dette får noen følgeskader. Normalt sett sluk. I tillegg krever de også ofte det at hvitevarer skal monteres av en godkjent rørleger, og være utstyrt med elektrisk vannstopper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...