Gå til innhold

Høyttalere går på likestrøm!


-=CH=-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hertz er definert som «en svingning (eller hendelse) per sekund. så hvis jeg legger inn 100 vedlegg på denne diskusjonen på ett sekund, er det 100hz per sekund, ikke hvor mange ganger strømmen går over og under 0 i høyttaleren per sekund, derfor kan man måle musikk i hertz

Kva er då ein hertz i eit elektrisk lydsignal? Kva er forskjellen på eit signal med frekvens og eit utan frekvens? Kva er i følge din definisjon ein svingning i eit elektrisk signal?

 

OG HVA I HELVETE HADDE VERT VITSEN OG LAGE HØYTALER KABLENE RØDE OG SVARTE, HVIS DET VAR VEKSELSPENNING KUNNE DU KOBLA DEM SOM DU VILLE UANSETT!!!!!!!!!!!!!!!!

Fordi det er ein forskjell, om enn ganske liten. Du kan i teorien merke forskjell dersom du har eit stereoanlegg der ein høgtalar er montert feil sidan det eine elementet vil slå når det andre drar. Det er riktingok avhengig av oppsettet, plassering av høgtalarane osv. Nokon påstår det ikkje er bra for elementet at det er montert feil, men eg er ikkje så sikker på den.

 

Om du monterer det feil vil du kanskje ikkje merke forskjell, men anlegget vil ikkje være optimalt satt opp. Det finnes hørselsvern som produserer motlyd for å kansellere omgivelsesstøy, noko av det samme vil du kunne oppleve med to elementer som går kvar sin vei. Det eine elementet drar mens det andre slår og delar av lydbølgene vil oppheve kvarandre. Det er som sagt spesielt i enkelte frekvensområder, vokal og høge frekvensar. Om du har eit godt satt opp anlegg og sender eit monosignal til det så vil du kanskje kunne merke forskjell om du snur polaritet på den eine høgtalaren.

 

Dersom alle elementer i eit anlegg er snudd feil vei vil du kanskje ikkje merke noko i det heile tatt, det viktige i så måte er at alle elementene er kopla likt, noko ein oppnår ved å bruke fargekoding og polaritet. Med basselementer skal det visstnok være meir merkbart, avhengig av kassen osv.

 

og kom nettop på bomba i hele greiene her! øreklokker, slik som man hører musikk med, det er en høyttaler, eller lettere sagt 2 høytalere, her er en vanlig minijack kabel

 

hvis dere ser nøye etter, vil dere se at det er kun 3 forskjellige trinn på denne, det vil si en til venstre øret, en til høyre øret, og en felles jord! OG HVIS NOEN har noen bakgrunn om elektrisitet/strøm i det hele tatt, vet alle at jord = 0 Volt, en annen ting som gjør denne saken veldig enkel, er at hvis du prøver og trekke strøm ut fra minus siden på ett batteri så ville ikke dette gått, elektronene (som alltid beveger seg mot minus) ville ikke kommet tilbake og gått andre veien, da hadde man hatt evighetsbatterier!

Bomba? Signalet i den positive ledaren varierer over og under null, derfor er det eit AC-signal.

 

Og bare så det er sagt, ett oscilloskops linje er ikke nødvendigvis 0Volt, linjen er det den er stilt inn på og være, jeg kunne lett stilt ett oscilloskopslinje til og være 5volt, eller 230volt, eller 10 000volt, så ett oscilloskop uten bekreftet 0 volts linje har ingenting i denne diskusjonen og gjøre.

Greit, her.

 

154849oscillometer4-600.gif

 

noiselimiter.png

 

dcoffset6.png

 

http://en.flossmanuals.net/PureData/DCOffset

 

DC offset is when a waveform has unequal amounts of signal in the positive and negative domains. Normally, we want the signal to have a middle point at zero to allow a maximum dynamic range. While DC offset can be useful in the control of some kinds of synthesis (such as Amplitude Modulation or Frequency Modulation), it is generally considered undesirable in an audio signal.

 

Me har kome med lenker, filmar og bilete frå nettet som påstår at det er eit AC-signal. Dersom det faktisk er eit DC-signal bør du vel kunne finne noko på nettet som underbygger den påstanden? Eg har så langt ikkje funnet noko.

Lenke til kommentar

her er en enkel forsterker tegning, som viser også høyttaler

 

low_power_amp.gif

noe denne kretsen viser er enkelt, og hvis den da er jordet, kan den ikke gå i negativ volt! fordi du kan ikke trekke negativ volt fra jord

 

Kretsen er typisk for en forsterker som opererer med ensidig forskyningsspenning. Utgangen på operasjonsforsterkeren opererer ganske riktig på "DC-nivå", dvs på rundt halvparten av forskyningsspenningen.

 

FORDI HØYTTALERE ER LITE GLADE I LIKESPENNING er det satt en stor kondensator (250 uF) på utgangen. Kondensatorer slipper ikke forbi likestrøm. Resultatet er at høyttaleren ser en spenning som svinger rundt null (en vekselspenning).

 

Beklager :( ...

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

her er en enkel forsterker tegning, som viser også høyttaler

 

low_power_amp.gif

noe denne kretsen viser er enkelt, og hvis den da er jordet, kan den ikke gå i negativ volt! fordi du kan ikke trekke negativ volt fra jord

 

Da kan du enkelt forklare hvorfor det er en AC-koblings kondensator før høyttaler som skal hindre likespenningsnivået på Vcc/2 å skade høyttaleren.

 

Ta skopet ditt å mål på den koblingen, så vil du se hva vi snakker om :)

 

Moderator: Steng tråden dette er uhørt!

Lenke til kommentar

Joda inni forsterkeren brukes GDN som referanse for signalet og GDN er den ene fasen men i det øyeblikket signalet finner veien til høyttalerelementet er det balansert fordi høyttalerelementet ikke har noen anelse om hva 0V er for noe.

For høyttaleren dreier det seg om et rent AC signal.

For at høyttaleren på noe vis skal vite og bry seg om at det er et signal generert mellom 0 og + må det konstrueres med dobbel spole og man må dra både 0, pluss og minus inn i spolen for å skape problemer av det.

Lenke til kommentar

i høyttalere danner membranen den ene platen i en kondensator, og lydutstrålingen skyldes varierende tiltrekning mellom platene når de tilføres en varierende likespenning i takt med tale- og musikksvingningene

 

en annen ting, man kan ikke trekke 0 volt, eller negativ volt fra NULL!

Endret av -=CH=-
Lenke til kommentar

i høyttalere danner membranen den ene platen i en kondensator, og lydutstrålingen skyldes varierende tiltrekning mellom platene når de tilføres en varierende likespenning i takt med tale- og musikksvingningene

 

Og i denne sammenhengen har dette betydning fordi ?

 

Den kondensatoren på tegningen er ikke noe som ligger "inne i" høyttaleren om det er det du tror. :lol:

Lenke til kommentar

det som dere sikkert ser på tegningen, er at vis det er vekselspenning, ville halvparten av alle peekene i en sinuskurve ikke lage lyd, for du kan ikke DRA GI MINUS MOT MINUS for å lage lyd, du ville ikke fått reaksjon i høytalleren når sinuskurven forsvinner ned under 0.

Lenke til kommentar

Her har vi enten et troll eller et perfekt eksempel på Dunning-Kruger-effekten.

 

 

ja, eneste er at disse innlegga er tatt ut av kontekst, for det var egentlig ett innlegg til en annen post, men la oss avgjøre dette ganske enkelt, en eller annen tar med seg video kamera, går ut i bilen, prøver begge polene på høyttaleren mot jord (bilens chassie) med musikk på, kommer det ikke musikk fra noen av polene skal jeg gi meg! ps: legg inn navn på spilleren btw

Lenke til kommentar

Moderatorer, for all del; *IKKE* steng denne tråden. Den er jo hylende morsom :D

 

Så kan jo jeg, bare for å helle nafta og krutt på bålet, komme med den påstanden at en høyttaler bruker hverken DC eller AC. :tease:

 

En høyttaler fungerer på pulser, styrken i pulsen angir selve lydnivået mens lengden (eller rettere sagt varigheten) gir frekvensen og da tonebildet eller -fargen.

 

Det finnes flere digitale forsterkere som opererer på denne måten; bl.a Tact Audio og den digitale forsterkeren i subwooferen min

 

De gir ut en strøm/spenningspuls av en viss varighet og styrke, over *eller* under 0-punktet for å agitere svingspolen i høyttaleren.

 

Til -=CH=-:

Hvordan forklarer du forresten fasevenderbryteren bakpå sub'en min som *nettopp* snur "polariteten" på signalet internt i subforsterkeren min?

Det går kun én -1- signalkabel (phono-type) til sub'en og om romkorreksjonen ikke er fornøyd, så forlanger den at jeg skal snu polariteten i subforsterkeren min med fasevenderbryteren.

 

Beklager -=CH=-, men du er helt og fullstendig og totalt på bærtur med dine påstander.

 

MvH

Ingeniørutdannet med elektro og elektronikk innenfor fagfeltet. :)

 

Men en ting skal du ha -=CH=-, den påstanden din om at "det der er ikke et ekte oscilloskop" fikk meg til å le høyt og lenge.

(Nevnte oscilloskop er vel selve *definisjonen* på et oscilloskop).

 

Edit: La til et essensielt ord og et komma.

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Her har vi enten et troll eller et perfekt eksempel på Dunning-Kruger-effekten.

 

 

ja, eneste er at disse innlegga er tatt ut av kontekst, for det var egentlig ett innlegg til en annen post, men la oss avgjøre dette ganske enkelt, en eller annen tar med seg video kamera, går ut i bilen, prøver begge polene på høyttaleren mot jord (bilens chassie) med musikk på, kommer det ikke musikk fra noen av polene skal jeg gi meg! ps: legg inn navn på spilleren btw

De fleste forsterkere (effekttrinn) av noenlunde gode merker bruker push-pull-koblinger. Dvs. forsterkerkretser for både negativ og positiv fase. Den negative fasen sender da ut signalet motsatt av den positive. Du vil da få signal om du kobler en høyttaler mellom pluss og jord, og samme hvis du kobler mellom jord og minus. Dog vil du kun få halve amplituden.

 

Dog er det lett å teste teorien selv kun ved bruk av en PC og en forsterker, men vet ikke om jeg gidder å mate trollet mere.

Lenke til kommentar

-=CH=- : Syntes du ikke det er litt rart at INGEN støtter ditt syn? Vi snakker jo om ganske grunnleggende elektrokunnskap her. Men ALLE andre i denne tråden er enige om at ditt syn ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

 

Du har helt klart totalt misforstått hva 'jord' er for noe. Eks: " hvis den da er jordet, kan den ikke gå i negativ volt! fordi du kan ikke trekke negativ volt fra jord" 

 

La meg fortelle deg at det finnes biler med pluss til jord. Hvordan passer det inn i din verden? 

"In the past some cars had 'positive ground'. WikiPedia.

 

Hvis du leser bare litt fra begynnelsen i denne artikkelen så ser du hvordan en typisk forsterker fungerer, med positiv og negativ strømforsyning.

 

 

 

Der er for meg fullstendig ubegripelig hvordan det er mulig å være så feilinformert. Men den artikkelen om Dunning-Kruger-effekten var opplysende.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...