Gå til innhold

3 biler mot kryss, hvem kjører først?


srbz

Anbefalte innlegg

Prøvde å skissere kjapt situasjonen i paint:

 

9ca67d708079b91923b25379aff4a2d9.jpg

 

Jeg kommer som bil a. Pilene indikerer hvilken vei man akter å kjøre. Det er ingen forkjørsrett, kun høyreregel.

 

Slik jeg ser det har jeg (a) vikeplikt for b, som igjen har vikeplikt for c, som igjen har vikeplikt for meg. Det endte med rekkefølgen b-a-c, men jeg lurte på om det finnes et fasitsvar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også enig i rekkefølgen b-a-c

 

Alltid hørt at i slike situasjoner er det den som skal rett frem (b) som kjører først. (deretter er det vel naturlig at bil a ruller igang og svinger inn før bil c får kommet seg ut)

 

Dog usikker på om det bare er såkallt "gentlemansregel" eller nedskrevet noe sted :roll:

Lenke til kommentar

Disse situasjonene er ganske greie dersom det bare er de tre bilene involvert, da er det bare at èn kjører, så kan alle kjøre etterpå.

 

Derimot dersom èn eller flere av dem har biler bak seg blir det ikke så veldig enkelt. Dersom èn tilfeldig da kjører kan det være at bilen bak gjør at det havner inn i samme situasjon. Det kan være veldig greit om alle ser litt rundt og ser etter hvem som enklest kan løse situasjonen ved å kjøre først, dvs. at dersom to av dem har biler bak seg, og den siste ikke har det burde den siste kjøre først for å løse det opp raskest mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En indikasjon på svake trafikkregler.

 

Og korleis skulle trafikkreglane løyse ein slik situasjon? Gi svarte biler forkjørsrett?

 

Hovedhensikta med trafikkreglane er å forhindre ulykker, det er derfor betre med reglar som av og til fører til slike vanskelige situasjoner en det er med reglar som skal gi god trafikkflyt til tross for fleire ulykker.

 

 

 

I ein slik situasjon så løyser du den vanligvis best ved at ein av partane gir slepp på ein av dei andre bilane sin vikeplikt ved å vinke vedkommande fram.

I denne situasjonen kunne f.eks A vinka fram B, når A då har passert så er dette ein enkel vikeplikt frå høgre situasjon der C har vikeplikt for A slik at A kjøyrer som nummer to og deretter bil C.

Lenke til kommentar

Kjem av og til oppi situasjonar som dette og eg er normalt den som kjører først, uavhengig av kva posisjon eg står i. Dei andre bilistane stoppar og ser ikkje ut til å ville kjøre. Det er greit å ikkje gje full gass, men kjøre aktsomt i tilfelle ein av dei andre bilane skulle finne på å kjøre samtidig.

 

Rekkefølga er det så vidt meg bekjent ikkje noko fasitsvar på, alle har vikeplikt for ein anna bil uansett. Det er vel gjerne bilen som skal rett fram som kjører først, deretter A og C sidan C har vikeplikt for A.

Lenke til kommentar

Og korleis skulle trafikkreglane løyse ein slik situasjon? Gi svarte biler forkjørsrett?

Ikke min oppgave å finne ut det. Men neppe uløselig.

Du har talent som politiker. Bare bytt ut "neppe uløselig" med "jeg setter ned en komite".

 

Når det er sagt er jeg spent på hvordan situasjoner som dette skulle vært løst på annen måte. Noen har tenkt gjennom dette før...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

forkjørsrett

 

forkjørsrett?

 

forkjørsrett.

 

There's no such thing. Ordet er meningsløst, ubrukelig og det er ikke nevnt en eneste gang i hverken trafikkreglene eller i veitrafikkloven. Slutt med det!

 

:mad:

 

Men for å holde seg til saken, så er jo dette en relativt vanlig situasjon? Jeg opplever det i alle fall stadig vekk, og i 9 av 10 tilfeller løser det seg av seg selv uten nevneverdige problemer. Ordene hensynsfull og aktpågivende er vel essensielle her. Klarer man å legge fra seg "jeg skal først frem og alle andre er idioter"-holdningen hjemme, går slikt helt fint ;)

Lenke til kommentar

forkjørsrett

 

forkjørsrett?

 

forkjørsrett.

 

There's no such thing. Ordet er meningsløst, ubrukelig og det er ikke nevnt en eneste gang i hverken trafikkreglene eller i veitrafikkloven. Slutt med det!

 

:mad:

 

Vil påpeke at både min egen og Mr.M sin bruk av ordet "forkjørsrett" var i konteksten av ein hypotetisk lovedndring, ikkje som eit begrep som eksisterer i dagens regelverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...