Gå til innhold

BIldet mitt er stjålet og brukt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanlig frilanstakst i media er vel rundt 1500,- per bilde, tror jeg, og dersom noen tar bildet uten lov er det vanlig å fakturere 3x normaltakst.

Gjelder dette selv om bildet som er stjålet blir brukt som et varemerke og raskt oppnår en teoretisk verdi på flere millioner kroner ?

edit: Spørs jo om det finnes noen presedens på dette.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

jeg som hadde følgt med saken i flere dager, så serverer du oss bare dritt tilbake? trengte ikke å si at saken var løst. vi kunne ha komt med gjør ditt og datt og så hadde du bare backet ut av tråden så vi kunne fått ut sinnet vårt mot NRK :thumbup:

 

værsågod, bare få ut sinnet ditt mot NRK du, ingen hindrer deg....

Lenke til kommentar

Vanlig frilanstakst i media er vel rundt 1500,- per bilde, tror jeg, og dersom noen tar bildet uten lov er det vanlig å fakturere 3x normaltakst. Så det hadde nok ikke blitt noe millionsøksmål uansett. (Dvs. kunne kanskje blitt søksmål, men da hadde det nok endt med tap pga. sakskostnader)

 

 

For en reklame jobb er det nok nærmere 10 - 20,000 og så klart også på mere avanserte composites med flere modeller, kan budjsetter være opp til 100,000ish ^^ sikkert mere også, men det er det høyeste jeg vet av noen som har gjort i hvertfall.

Lenke til kommentar

Å urettmessig bruke et bilde hvor andre har opphavsretten er ikke å stjele. Bildet ble ikke fjernet fra eiers rådighet. En viktig forskjell.

Tyveri er alvorlig fordi eier her fratas muligheten til enhver utnyttelse av gjenstanden, mens bruk i strid med avtale med opphavsmannen fører til at han fratas en avkastning. Så i lekmannstermer kan man kanskje si at "NRK har stjålet avkastningen beløpende til så og så mye", ikke at "Bildet er stjålet".

 

Så ja, det er brudd på loven og skal forfølges, men kall en spade for en spade. Ikke kall spaden for en gravemaskin :ninja:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Å urettmessig bruke et bilde hvor andre har opphavsretten er ikke å stjele.

Så det er ikke det? Hva er det da?

 

Å stjele er å bortta noe fra eiers rådighet.

 

Trådstarter ble ikke fratatt rådighet over bildet, men bildet ble kopiert og brukt urettmessig. Det vil si at det som trådstarter har tapt er den godtgjørelse han hadde krav på, mens han fortsatt på alle andre måter kunne nyte godt av de fordeler bildet gir, inkludert en rett til godtgjørelse for den urettmessige bruken.

 

Hvis man med rette skal kunne si at bildet hadde blitt stjålet, ville det innebåret at han ble fratatt enhver mulighet til å benytte seg av bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Å urettmessig bruke et bilde hvor andre har opphavsretten er ikke å stjele.

Så det er ikke det? Hva er det da?

 

Å stjele er å bortta noe fra eiers rådighet.

...

Hmm.. hvor finner du en slik definisjon? Eller har du funnet på den selv?

 

Ifølge ordboka så er å stjele å ta noe som tilhører en annen.

 

Oppslag i Bokmålsordboka

 

....

Men det jeg egentlig lurte på var hva det å ta en annens bilde er om det ikke er å stjele. Slik som du sier i første sitatet.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

 

Hmm.. hvor finner du en slik definisjon? Eller har du funnet på den selv?

 

Ifølge ordboka så er å stjele å ta noe som tilhører en annen.

 

Oppslag i Bokmålsordboka

 

....

Men det jeg egentlig lurte på var hva det å ta en annens bilde er om det ikke er å stjele. Slik som du sier i første sitatet.

Og ifølge ordboka betyr "ta" bl.a. å tiltvinge seg :). Nrk har ikke "tiltvunget" seg bildet, men urettmessig brukt en kopi av bildet.

 

Tyveridefinisjonen jeg brukte er inspirert av straffeloven § 257. Der er det i tillegg er et vilkår at det dreier seg om en "gjenstand".

 

Å bruke et opphavsbeskyttet verk urettmessig er brudd på åndsverksloven. De presise rettsfølgene av dette kjenner jeg ikke, men jeg regner med at det er grunnlag for erstatning. Det vil i så fall si at opphavsmannen får erstatning for tapt vederlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...