Gå til innhold

BIldet mitt er stjålet og brukt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe. Tips VG om dette, de veit å lage rabalder av slikt. Blir sikkert blåst opp i internasjonale proposjoner.

 

Skulle ikke by på store problemer og lage blest angående denne saken,men Snikpellik burde nok få litt tid på seg for og prøve å komme til en overenskomst med NRK først.

 

Kan tenke meg at Snikpellik gir et klart uttrykk for når tiden er inne for starte en kampanje :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er kanskje heller ikke NRK som har driti på draget - heller Snikpelliks kunde, som har videresolgt bildet til NRK. Kan godt være kunden er en del av NRK-konsernet eller noe annet - men det er sannsynligvis først og fremst kunden som har tabbet seg ut her.

 

Med mindre NRK bare har knabbet bildet, da - vi får sikkert høre mer etterhvert.. :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir kanskje om NRK kan hevde de har laget et nytt og selvstendig verk, som det gies mulighet til i åndsverkloven §4.

 

Bildet er kraftig kuttet, og det er lagt på grafikk som dekker store deler av bildet. Om det er nok til å kunne kalles et nytt selvstendig verk, vil ikke jeg ha noe mening om, men det er jo en tanke.

 

Skal bli interessant å høre fra NRK.

Lenke til kommentar

Har sendt NRK en mail for en ukes tid tilbake, men ennå ikke mottatt noe svar.

Har du ikke fått svar enda, så får du nok heller ikke svar. Ville purret på henvendelsen, og ringt om de ikke svarer på den i løpet av 2-3 arbeidsdager.

 

Ut fra erfaring, så er NRK en gedigen møkkabedrift som bør få en god smekk på lanken i tilfeller som denne. Tror ikke denne saken løser seg så enkelt som du håper.

Lenke til kommentar

Nå var det jo tre forumbrukere som også fikk bildet stjålet av Lefdal, og som (trolig gjennom edda media) fikk et advokatbyrå til hjelp. Dette gav jo resultater i erstatning, så det er jo ikke utenklig at et advokatfirma kan komme for banen for trådstarter om NRK ikke gjør noe.

Jeg har ikke tenkt til å si hvordan vi ordnet med advokathjelp. Men det var IKKE gjennom Edda Media. (Slik at det ryktet blir kvelt med en gang). Men advokatbistand var til god hjelp for å få fortgang i sakene.

Lenke til kommentar

Angående å være "problemkunde". En av mine kunder har akkurat tatt screenshot av flash galleri og publisert uredigert bilde.

 

Det er tydeligvis ekstremt vanskelig å skjønne at man ikke skal bruke uredigerte bilder til noe annet enn å velge hvilke som skal redigeres :cry:

 

Edit:

Screenshot er i ordets rette forstand, det er brukt kompakt digital kamera for å ta bilde av skjermen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Nå var det jo tre forumbrukere som også fikk bildet stjålet av Lefdal, og som (trolig gjennom edda media) fikk et advokatbyrå til hjelp. Dette gav jo resultater i erstatning, så det er jo ikke utenklig at et advokatfirma kan komme for banen for trådstarter om NRK ikke gjør noe.

Jeg har ikke tenkt til å si hvordan vi ordnet med advokathjelp. Men det var IKKE gjennom Edda Media. (Slik at det ryktet blir kvelt med en gang). Men advokatbistand var til god hjelp for å få fortgang i sakene.

 

Da beklager jeg den uttaelsen, men jeg tror virkelig advokatbistand er med for å få forgang som du nevner Tomsi. Spørsmålet er bare hvorvidt saksomkostninger blir høyere enn erstatningsbeløpet og om det på den måten lønner seg.

Lenke til kommentar

Du vil heller ikke bli tatt seriøst dersom du tyr til advokat uten å ha prøvd andre utveier først, så ikke ta advokaten fatt før det er absolutt nødvendig.

Helt klart at man bør prøve på normal måte med dialog først. Men det jeg ville frem til er at man må regne med advokat, og motpart har med i vurderingen at en privatperson ikke kommer til å gjøre det. Det fine med å prøve på normal høffelig måte først er at motpart da må betale saksomkostninger også. En del forsikringer har advokatbistand som del av pakken, kan være lurt å sjekke opp - siden det da ikke trenger koste allverden heller.

 

I egne runder i retten har jeg alltid prøvd selv først, så koblet inn advokat, og deretter kjørt rettsprosess (i det ene tilfellet 2 runder). Vant begge :) Det fine med dette er at de fleste fort finner ut at jeg kjører prosessen fullt ut uten å frykte tomme trusler :)

 

Edit:

Skal legges til at det ofte er jurister inn i vurderingen i alle firma (også NRK), så deres vurderinger tar fort noen dager/uker. Forventer at du får tilbud om en latterlig lav sum. Skulle NRK ha alt på det rene her, så er det bare å kjøre hardt på kunden din som da må være den skyldige ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...