Gå til innhold

For eller imot et flerkulturelt Norge?


For eller imot et flerkulturelt Norge?  

76 stemmer

  1. 1. Er du for et flerkulturelt Norge?

    • Ja
      33
    • Nei
      39
    • Vet ikke
      8


Anbefalte innlegg

Det er bare plass til en halv liter øl i et halvliterglass. Hvis man vil ha andre typer øl i det samme glasset, så må man helle ut noe av det som er der fra før.

 

Jeg sier NEI til å helle ut Norsk kultur.

Jeg sier NEI til at alle religioner og kulturer er likeverdige.

Jeg sier NEI til å holde tilbake kritikk mot minoriteter, dersom de er kritikkverdige.

Jeg sier NEI til den utviklingen landet vårt går mot - en flerkulturell smeltedingel der ingrediensene absolutt ikke blander seg, men man ender opp med friksjon som vil øke inntil vi når flashpoint.

Jeg sier NEI til Islam - en dødskult som er grunnlagt av en pedofil massemorder fra Arabia. En kult som har krigføring mot vantro, kjønnslemlesting av kvinner, steining og amputering som straff, dødsstraff for apostisi, dødsstraff for homofili og utallige andre slike lover som fundament for sin barbariske religiøse kultur.

Jeg sier NEI til paralellsamfunn i Norge.

Jeg sier NEI til at Norske verdier, som blandt annet yttringsfrihet, blir krenket av mennesker som truer oss med vold i vårt eget land.

Jeg sier NEI til rasisme, noe som er et naturlig biprodukt av den økende motstanden mot Islam. Dette kommer med på kjøpet siden de fleste muslimer er mørkhudet, men det er ideologien, ikke rasen som er problemet. Islam skaper Norske rasister, og jeg hater det!

Jeg sier NEI til dagens regjering. De har ikke lært om Islams historie. De har ikke lest hva tidligere vestlige ledere har sagt om Islam, blandt annet Winston Churchill. De tror at de kan spille på lag med muslimer og bruke dem som stemmekveg. Dette er landssvik! Den Norske kulturen blir endret uten at noen har spurt meg om hva jeg synes. Innvandrere fra den ikke-vestlige verden har så lav yrkesdeltagelse at det går ut over etniske borgeres velferdsgoder og pensjon.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...]

Jeg sier NEI til at Norske verdier, som blandt annet yttringsfrihet, blir krenket av mennesker som truer oss med vold i vårt eget land.

[...]

Jeg sier NEI til rasisme, noe som er et naturlig biprodukt av den økende motstanden mot Islam. Dette kommer med på kjøpet siden de fleste muslimer er mørkhudet, men det er ideologien, ikke rasen som er problemet. Islam skaper Norske rasister, og jeg hater det!

[...]

 

Jeg ser en selvmotsigelse, gjør du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med unntak av Sverige og Island kan jeg ikke komme på noen vestlige land hvor kulturen er mer homogen.

Camlon, Japan er etnisk langt mer ensartet enn Sverige og Norge. Jeg har hørt rykter om at de er ganske så rasistiske.

 

Jeg liker blandings. Jeg liker ikke økende forbud pga ny kulturinnflytelse. Har null problemer med minareter, hijabninjaer, osv. Hovedsaken er at de med kultur jeg ikke liker, ikke må få for mye innflytelse.

Lenke til kommentar

Hudrin, da snakker du jo egentlig om kultur, og da synes jeg det er unødvendig å blande sammen det med hudfarge. Det er der grensen går mellom rasisme og akseptabel samfunnskritikk av et enormt onde, som islam.

 

Jeg tror det er uungåelig at folk blander seg. Faktisk er det utelukkende positivt fordi naturen får sjansen til å velge mellom svært forskjellige gener ifra forskjellige kanter av verden.

 

Personlig ønsker jeg et forbud mot at innvandrere ifra land med kulturelle tradisjoner for arrangerte ekteskap kan gifte seg med folk ifra hjemlandet eller hjemlig kultur.

Lenke til kommentar

Med unntak av Sverige og Island kan jeg ikke komme på noen vestlige land hvor kulturen er mer homogen.

Camlon, Japan er etnisk langt mer ensartet enn Sverige og Norge. Jeg har hørt rykter om at de er ganske så rasistiske.

 

Jeg liker blandings. Jeg liker ikke økende forbud pga ny kulturinnflytelse. Har null problemer med minareter, hijabninjaer, osv. Hovedsaken er at de med kultur jeg ikke liker, ikke må få for mye innflytelse.

Du har nok rett i det, men japan har en høyere aksept for politiske forskjeller, men ikke så mye sosiale forskjeller. Det er fordi japanerene er ganske apatetiske politisk sett, og kan akseptere at folk har andre meninger enn dem selv. Sosialt sett legger ikke jeg så mye merke til det, fordi vi har ganske like fritidsinteresser.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 11 år senere...
Isbilen skrev (På 3.11.2010 den 12.29):

Det er ikke så mye å være imot. Norge er flerkulturelt og har vært det siden Hårfagre. Om mangfoldet skyldes trøndere eller pakistanere spiller ingen avgjørende rolle for hvordan "fler"-heten arter seg. Flerkultur er bedre enn monokultur, fordi flere perspektiver gir flere potensielle løsninger. Flere problemer gir flere problemløsere.

Herlig naivt for lenge siden. Har du tatt til vettet?

Lenke til kommentar

Jeg er sosialdemokrat. Minoriteter tjener på det da er mottakere av midler. Mens jeg er netto-yter til spleiselaget. Gir liten mening å ønske mer flerkultur da.

Synes menneskene fra menaland med mer har bidratt med alt for lite i Norge. Ser ikke ut som de har tenkt å begynne heller.

En begynnende trend er også at taperne ifra kulturer som ikke har forutsetningene til å klare seg i Norge nå har talsmenn som laster nordmennene for at de nå sitter i fengsel, er narkomane, trygdemotakkere eller ikke har produsert skisprintere i olympisk klasse. Takken for skattefinansiert utdanning, alle rettigheter og et lovverk som skjermer minoritetene fra verdens realiteter er altså en finger midt i trynet. 

Tror jeg kan betakke meg. Driter for øvrig i de innvandrerne som har arbeid og bidrar også. De er ikke interessert i annet enn seg selv (som alle oss andre) og de undergraver lønningene til oss andre lønnsmottakere.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (På 8.8.2022 den 18.59):

Synes menneskene fra menaland med mer har bidratt med alt for lite i Norge. Ser ikke ut som de har tenkt å begynne heller.

Hva er «menaland»?

Sitat

En begynnende trend er også at taperne ifra kulturer som ikke har forutsetningene til å klare seg i Norge nå har talsmenn som laster nordmennene for at de nå sitter i fengsel, er narkomane, trygdemotakkere eller ikke har produsert skisprintere i olympisk klasse.

Jeg tror at det er en mer generell dreining (blant alle) om å skylde på andre enn seg selv. Sånn sett er det et tegn på god integrering om ikke-vestlige innvandrere legger skylda på alle andre.

Sitat

Tror jeg kan betakke meg. Driter for øvrig i de innvandrerne som har arbeid og bidrar også. De er ikke interessert i annet enn seg selv (som alle oss andre) og de undergraver lønningene til oss andre lønnsmottakere.

Hvis Ali jobber med det samme som deg og får samme lønn, så undergraver vel ikke det lønna di noe mer enn om Roy gjør det samme?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

Hva er «menaland»?

MENA er en forkortelse for Middle East and North Africa.

"Menaland" brukes hovedsaklig i Norge av innvandringskritiske og/eller noen rasistiske røster.

Søk på Google gir mest treff på nettsteder Document.no, HRS, Resett og SIAN, også relativt hyppig brukt i kommentarfeltene.

Søker man ordet på Twitter er det hovedsaklig brukt av svenske innvandringsmotstandere og/eller rasister ser det ut til der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Hva er «menaland»?

Jeg tror at det er en mer generell dreining (blant alle) om å skylde på andre enn seg selv. Sånn sett er det et tegn på god integrering om ikke-vestlige innvandrere legger skylda på alle andre.

Hvis Ali jobber med det samme som deg og får samme lønn, så undergraver vel ikke det lønna di noe mer enn om Roy gjør det samme?

-k

A - Menaland er Middle East & North Africa countries. 

B - du har forsåvidt rett. Innvandrergrupper organiserer seg, får aktivister, talsmenn og politikere. De erobrer samfunnsposisjonene. jeg tror det er et problem at politikere i vestlige land har fortalt velgerne sine i 30 år at man kan ha masseinnvandring uten å at man må gi fra seg politisk og sosial makt til disse gruppene også.

C- tilgang til arbeidskraft holder lønn nede. Det er ikke særlig omstridt.

hvis det er 50 snekkere i Harstad og femti hus som skal bygges i 2022, så tjener man sin million/halvannen. Er det 50 hus som skal bygges i Harstad, og 5000 polske håndtverkere som står i kø, så får de sin skamlønn og dett er dett. 

Er en grunn til at Norsk Lægeforening arbeider systematisk for å holde tallet med legekompetanse lavt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

MENA er en forkortelse for Middle East and North Africa.

"Menaland" brukes hovedsaklig i Norge av innvandringskritiske og/eller noen rasistiske røster.

Søk på Google gir mest treff på nettsteder Document.no, HRS, Resett og SIAN, også relativt hyppig brukt i kommentarfeltene.

Søker man ordet på Twitter er det hovedsaklig brukt av svenske innvandringsmotstandere og/eller rasister ser det ut til der.

Snikpeliks innlegg drypper av rasisme og ondskapsfull menneskeforakt. Han er et potensielt veldig dårlig menneske, klar til å stemple folk med sitt motbydelige hat. Politiet bør kanskje varsles om han.

Ja, for det er jo det han prøver si om meg.

Spøk og niksepinner som snikpellik til side. Mena er et begrep som bruker i akademia, nødhjelp og kringkasting.

Verdensbanken, IMF og FN er bare noen av gruppene som har -offisielle- definisjoner på hvilke land som utgjør MENA regionen.

Det er helt legitimt, tross hva haterne i Tjen Folket osv i Norge prøver påstå. Selv lærte jeg begrepet på NTNU da jeg tok universitetsutdannelse der.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MENA

MENA, an acronym in the English language, refers to a grouping of countries situated in and around the Middle East and North Africa. It is also known as WANA, which alternatively refers to the Middle East as Western Asia. As a regional identifier, MENA is often used in academia, military planning, disaster relief, media planning (as a broadcast region), and business writing.[1][2] Moreover, the region shares a number of cultural, economic, and environmental similarities across its comprising countries; for example, some of the most extreme impacts of climate change will be felt in MENA.

Endret av Regenburg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Det var da voldsomt til reaksjon😅

Akronymet MENA og bruken av det, og den mer eller mindre utbredte bruken av uttrykket «menaland» er to vidt forskjellige historier.

Joda, jeg spøker litt. Jeg synes du kunne definert MENA da, og ikke bare pøst på med document.no greiene.

Man ser nok begrepet oftest i dagligtale i Norge i ymse kommentarfelt, som du sier. Med mindre man leser FN rapporter og engelske kilder.

Noe av vanskene ved å være en (kan man bruke ordet intellektuell?) I Norge er at man lever ca 90% i den engelskspråklige verden. Så må man omsette til norsk på et vettig vis. Er vel nesten ikke studier etter videregående skole som foregår på norsk lenger, alt av pensum er engelsk osv. Samme gjelder verdensbegivenhetene, kildene man har tilgang til er på engelsk. Ser mange gode postere her på forumet snuble inn en lissepasning på norwenglisj her og der. I det minste har man ikke danske tilstander...  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt voldsomt å necromance' en 12 år gammel tråd vel 😄

Virker ikke som om særlig mye har forandret seg på de årene dog. Jeg tror folk flest nå som da stort sett er enige om at integrering er et must, at paralellsamfunn bør unngås, og at det er noe vi ikke alltid har lyktes med i tilstrekkelig grad.

Men jeg synes det virker som om ting stort sett går rett vei. Særlig nå som strømmen av falske asylsøkere og flyktninger fra MENA, som er de som har skapt de fleste problemene, har roet seg ned.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (44 minutter siden):

B - du har forsåvidt rett. Innvandrergrupper organiserer seg, får aktivister, talsmenn og politikere. De erobrer samfunnsposisjonene. jeg tror det er et problem at politikere i vestlige land har fortalt velgerne sine i 30 år at man kan ha masseinnvandring uten å at man må gi fra seg politisk og sosial makt til disse gruppene også.

Så lenge noen får statsborgerskap så får de en adgang til å stemme og vil ha en mening om hvordan landet skal styres. Selvsagt. Det er mer bekymringsverdig hvis nye landsmenn ikke deltar i diskusjonen om hvordan landet skal være.

Sitat

C- tilgang til arbeidskraft holder lønn nede. Det er ikke særlig omstridt.

hvis det er 50 snekkere i Harstad og femti hus som skal bygges i 2022, så tjener man sin million/halvannen. Er det 50 hus som skal bygges i Harstad, og 5000 polske håndtverkere som står i kø, så får de sin skamlønn og dett er dett. 

Er en grunn til at Norsk Lægeforening arbeider systematisk for å holde tallet med legekompetanse lavt. 

Forsåvidt. Men totalt antall nye landsmenn er ikke 100 ggr det eksisterende innbyggertallet.

For enkelte yrker så er tilgangen på importert arbeidskraft vesentlig i forhold til arbeidsstyrken slik at man kan argumentere som du gjør. 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 time siden):

Joda, jeg spøker litt. Jeg synes du kunne definert MENA da, og ikke bare pøst på med document.no greiene.

Man ser nok begrepet oftest i dagligtale i Norge i ymse kommentarfelt, som du sier. Med mindre man leser FN rapporter og engelske kilder.

Jeg skrev hva MENA står for :) 

Mitt poeng var å forklare hvem som bruker ordet «menaland». Man finner knapt resultater på ordet i Norge, utenom en veldig utbredt bruk i innvandringsfiendtlige/rasistiske miljøer og settinger, jeg mener det er ganske relevant informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...