Gå til innhold

For eller imot et flerkulturelt Norge?


For eller imot et flerkulturelt Norge?  

76 stemmer

  1. 1. Er du for et flerkulturelt Norge?

    • Ja
      33
    • Nei
      39
    • Vet ikke
      8


Anbefalte innlegg

(Hei! jeg jobber for øyeblikket med en semester oppgave om flerkulturalitet (NLA-Høyskolen). derfor har jeg bestemt for å lage en debatt på dette forum for å se om det er noen innspill jeg kan bruke i oppgaven min.)

 

Norge er et land som stadig vekk blir påvirket av flerkulturalitet , dette er følgende p.g.a. den økende innvandringen i landet.

 

Hva blir i så fall resultatet av denne flerkulturaliteten, og vil et flerkulturelt Norge gi landet vårt fremgang? hvorfor/hvorfor ikke?

 

Takk :)

 

Pancla ~~

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så mye å være imot. Norge er flerkulturelt og har vært det siden Hårfagre. Om mangfoldet skyldes trøndere eller pakistanere spiller ingen avgjørende rolle for hvordan "fler"-heten arter seg. Flerkultur er bedre enn monokultur, fordi flere perspektiver gir flere potensielle løsninger. Flere problemer gir flere problemløsere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er ikke så mye å være imot. Norge er flerkulturelt og har vært det siden Hårfagre. Om mangfoldet skyldes trøndere eller pakistanere spiller ingen avgjørende rolle for hvordan "fler"-heten arter seg. Flerkultur er bedre enn monokultur, fordi flere perspektiver gir flere potensielle løsninger. Flere problemer gir flere problemløsere.

Hva mener du i så fall er riktig? å gi innvandrerne en streng integrering i norsk kultur, eller skal vi nordmenn lære oss å tilvenne dem?

(videre kan man drøfte hvorvidt den norske kulturen klarer å overleve denne interkulturelle bølgen som overgår våre makter?)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe fast og statisk som heter "norsk kultur" som er i stand til å overleve eller dø. Den er under konstant påvirkning fra alle kanter og endrer seg hele tiden. Slik har det alltid vært, selv om det nok gikk en del saktere i gamle dager. Det viktigste vi kan gjøre med nye landsmenn er nok å få dem til å føle seg velkomne. Hvis ikke er sannsynligheten stor for at de inntar pinnsvinmodus og lærer sine barn opp til det samme.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så mye å være imot. Norge er flerkulturelt og har vært det siden Hårfagre. Om mangfoldet skyldes trøndere eller pakistanere spiller ingen avgjørende rolle for hvordan "fler"-heten arter seg.

Med den tankegangen er alle samfunn flerkulturelle, fordi det er alltid flere kulturer. Når jeg tenker på flerkulturelt, så tenker jeg på den amerikanske melting pot. At det finnes folk fra alle verdens hjørner men folk forstår at folk er forskjellige og de kommer godt overens. Med den definisjonen er Norge langt unna å være et flerkulturelt samfunn. Med unntak av Sverige og Island kan jeg ikke komme på noen vestlige land hvor kulturen er mer homogen. Nordmenn har de samme meningene og verdiene, nordmenn gjør omtrent det samme i fritiden (sport og drikking), nordmenn feirer de samme feiringene, nordmenn er omtrent like relgiøse. Nordmenn er svært like og det at det finnes noen muslimer som bor tettpakket på østkanten fullstendig segregert fra resten av samfunnet gjør ikke Norge noe særlig mer multikulturell.

 

Jeg er for et multikulturelt samfunn, men et ordentlig multikulturelt samfunn. Hvor folk lever med hverandre som brødre, respekterer hverandre, har de samme grunnverdiene og ingen gruppe er avhengig av en annen gruppe. Men dette er ikke deler av venstresiden og venstre for. Multikulturistene er ikke for et multikulturelt samfunn. Hadde de vært interesert i det, så ville det ha vært langt bedre måter å skape et multikulturelt samfunn og da ville ikke Labour i Australia ha vært for å redusere innvandringen men øke asylinnvandringen. De er for at Norge skal drive uhjelp med innvandring. At Norge skal være nødhavn for alle mulige mennesker som trenger hjelp. Eller ihvertfall de som har råd til å komme til Norge.

 

Flerkultur er bedre enn monokultur, fordi flere perspektiver gir flere potensielle løsninger. Flere problemer gir flere problemløsere.

Langt ifra. Flerkultur er ikke bedre enn monokultur hvis noen av kulturene har forkastelige verdier, eller hvis folk er for forskjellige og havner i konflikter med hverandre.

Lenke til kommentar

Norge er da flerkulturelt så det holder. Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Kautokeino - avstandene er store, dialektene er vidt forskjellige, atferden annerledes. Både velfungerende og trøblete fargerike fellesskap er også flerkulturelle samfunn. Poenget er at alt flyter over i hverandre. Man skal være svært forsiktig med å mene at man vet akkurat hvor skillelinjene går og så forvente eller kreve at folk oppfører seg i henhold til dem. Monokultur er like fiktivt som slike linjer. Følgelig er det ikke noe unaturlig med at det skjer endringer i en hvilken som helst kultur, det lar seg ikke stoppe. Altså er nok det beste vi kan gjøre å sørge for at det går smertefritt for seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler du nordmenn er villige til å ønske innvandrerne velkommen til sitt nye hjemland? eller for den saks skyld. Er det riktig at de skal komme til vårt land å påvirke oss med sine egne kulturer?

Nei, nordmenn er ikke særlig flinke til å ønske innvandre velkommen. Det er veldig vanskelig for en innvandrer å få seg norske venner hvis man ikke har helt norske verdier. Dette gjelder ikke bare muslimer, men f.eks. også amerikanske innvandre.

 

Dette kunne ha blitt forandret. Hvis norsk politikk fra 70-tallet hadde vært at vi tok imot folk som bidro til Norge og hadde mer like verdier som nordmenn, så ville nordmenn fått et positivt inntrykk av innvandre. Det kan gjerne være innvandre fra den tredje verden, så lenge de bidrar positivt og ikke har en kultur som er milevis fra gjennomsnittnordmannen. Da ville nordmenn ha gradevis åpnet seg, akkuratt som skjedde her i New Zealand. New Zealand var på 70-tallet et hvitt homogent samfunn og ganske rasistisk. Etter 30 år med innvandring så begynner det å bli et multikulturelt samfunn. Fungerte det her, så kunne det ha fungert i Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Norge er da flerkulturelt så det holder. Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Kautokeino - avstandene er store, dialektene er vidt forskjellige, atferden annerledes. Både velfungerende og trøblete fargerike fellesskap er også flerkulturelle samfunn. Poenget er at alt flyter over i hverandre. Man skal være svært forsiktig med å mene at man vet akkurat hvor skillelinjene går og så forvente eller kreve at folk oppfører seg i henhold til dem. Monokultur er like fiktivt som slike linjer. Følgelig er det ikke noe unaturlig med at det skjer endringer i en hvilken som helst kultur, det lar seg ikke stoppe. Altså er nok det beste vi kan gjøre å sørge for at det går smertefritt for seg.

Ikke mye, det er riktig at det er litt annen kultur i Trondheim enn det er i Oslo, men oslofolk lever i Oslo og trondheimfolk lever i Trondheim og egentlig er de ganske like. De fleste fra Oslo vil passe veldig godt inn i Trondheim, selv om Trondheim er en veldig homogen by. At folk har forskjellige dialekter gjør ikke Norge særlig multikulturelt. De snakker et helt annet språk på Island, men de er forsatt veldig like nordmenn.

 

Hvis det er et trøbblete felleskap, altså at forskjellige kulturer lever adskilt, vil jeg kalle det et gruppert samfunn.

 

Jeg sier ikke at det er unaturlig med forvandlinger, men ikke alle forvandlinger er positive. Et flerkulturelt samfunn med mye konflikter og forkastelige verdier er ikke å foretrekke foran monokultur med gode verdier.

Lenke til kommentar

Føler du nordmenn er villige til å ønske innvandrerne velkommen til sitt nye hjemland? eller for den saks skyld. Er det riktig at de skal komme til vårt land å påvirke oss med sine egne kulturer?

New Zealand var på 70-tallet et hvitt homogent samfunn og ganske rasistisk. Etter 30 år med innvandring så begynner det å bli et multikulturelt samfunn. Fungerte det her, så kunne det ha fungert i Norge.

dette multikulturelle samfunnet du ønsker, er det et ideal, eller det er i praksis mulig å gjennomføre?

Lenke til kommentar

No nation has accepted immigrants from around the world without friction, segregation, racism and increased conflict. The larger the differences in values and backgrounds the greater the potential for trouble. On the other hand, in the case of north america the "melting pot" has led the world in creatively mixing the pot and producing economic, technological and cultural prowess. Monocultural homogeneous societies have difficulty producing new ideas and products that only can come from rich diverse mixing of backgrounds.

 

Corporate america is so convinced that ethnic and cultural diversity are important that they specifically recruit for different ethnic groups and backgrounds. In my scientific research group here in Ohio about 50% are either 1st generation born americans or recent immigrants from all continents, including muslims. They are recruited for their education and ethnicity because it is thought to improve the bottom line, and unlike the more european style of forever identifying them as being "foreign" they become true americans as soon as they get citizenship.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler du nordmenn er villige til å ønske innvandrerne velkommen til sitt nye hjemland? eller for den saks skyld. Er det riktig at de skal komme til vårt land å påvirke oss med sine egne kulturer?

New Zealand var på 70-tallet et hvitt homogent samfunn og ganske rasistisk. Etter 30 år med innvandring så begynner det å bli et multikulturelt samfunn. Fungerte det her, så kunne det ha fungert i Norge.

dette multikulturelle samfunnet du ønsker, er det et ideal, eller det er i praksis mulig å gjennomføre?

Det er et ideal, men det er også mulig å gjennomføre i praksiss. Australia, Kanada og New Zealand viser vei hvordan det skal gjøres. Ingen av landene tar imot særlig mange asylsøkere, men de har et veldig klart regelverk for hvordan man kan komme inn som kvalifisert innvandrer. De har ingen regler for hvor man kommer fra, men det ser ut til å luke ut ekstremistene. New Zealand er en del lettere enn Australia (mindre attraktivt), og det er en av grunnene til at jeg er her.

 

I dag vil det bli mye vanskligere, men det er fordi innvandringspolitikken har vært dårlig over lengre tid. Jeg vil foreslå at Norge går først i Danmarks fotspor og strammer inn innvandringspolitikken sånn at det kommer langt færre til Norge. Så lenge Sverige mangler ryggrad som de gjør nå, så vil alle stikke til Sverige. Dereter bør Norge åpne for kvalifisert innvandring som skal bli her permanent og de fleste som kommer hit bør være kvalifiserte innvandre.

 

Det siste vil aldri skje, fordi nordmenn flest ønsker ikke et flerkulturelt samfunn. De ønsker bare å vise hvor "snille" de er ved å hjelpe folk på flukt.

 

 

jjkoggan: Riktig, men det betyr ikke at all innvandring er positivt. Hadde det vært over 50% svarte i USA (istedenfor 10%), ville USA ha vært ganske fattig fordi de svarte er svake økonomisk. I tilegg ville USA ha blitt dratt kraftig mot venstre fordi 90% av svarte stemmer på demokratene og brutt sammen økonomien på den måten. Men det betyr ikke lavere inntektforskjeller. Det ville ha vært enorme inntektforskjeller mellom svarte og hvite og det ville blitt innført rasistisk politikk hvor man tar penger fra hvite og gir til svarte som i Sør-Afrika. Samtidig ville du ha sett mer rasisme fra hvite, fordi de er lei av hvordan politikken føres.

 

Man skal være forsiktig med hvem man slipper inn i landet, fordi Norges viktigste ressuss er nordmenn selv. Hadde vi byttet ut Norges befolkning med somalias befolkning ville Norge ha sett ut som Somalia etter noen tiår.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Flerkultur fungerer ikke, og har aldri gjort det. Det blir alltid gnisninger, og i verste fall bygger det seg opp over tid og blir væpnet konflikt.

 

Selv Angela Merkel, statsminister i et av Europas virkelige politisk korrekte land har nå kommet ut av rasismefrykt-skapet og sagt rett ut at flerkultur-ideologien er død og begravet, og at det ikke fungerer.

 

Ja til innvandring. Nei til flerkultur. Vi må ha integrasjon. Vi kan ikke tillate at hele vår kultur kuppes av en mindreverdig, barbarisk en, uten demokrati og menneskerettigheter.

Lenke til kommentar
Monocultural homogeneous societies have difficulty producing new ideas and products that only can come from rich diverse mixing of backgrounds.
For noe jævla tull. Er du stolt av å fare rundt med slik løgn?

 

De største vitenskapelige gjennombruddene og nyskapningene i det tjuende århundret fant sted i et ganske så monogent og aldri så lite nasjonalsosialistisk Tyskland. Hvordan passer dette inn i denne påstanden din?

 

Og uansett hvordan du vil velge å vende og vri på det, rettferdiggjør ikke påstanden din dagens masseinnvandring og sosialpolitikk. Om "nye ideer og produkter kun kan komme fra rik mangfoldig blanding av bakgrunner" er det også nødvendig å bevare de homogene grupperingene i de forskjellige delene av verden, ettersom det ikke vil være mulig å blande folk med forskjellige bakgrunner med hverandre om alle over hele verden har samme bakgrunn (som dagens vestlige politikk uungåelig vil føre til).

 

Corporate america is so convinced that ethnic and cultural diversity are important that they specifically recruit for different ethnic groups and backgrounds. In my scientific research group here in Ohio about 50% are either 1st generation born americans or recent immigrants from all continents, including muslims. They are recruited for their education and ethnicity because it is thought to improve the bottom line, and unlike the more european style of forever identifying them as being "foreign" they become true americans as soon as they get citizenship.
Og dette har absolutt ingenting med regjeringens multikulturistiske agenda å gjøre? Ei heller det faktum at innvandrere kan tilby langt billigere arbeidskraft enn innfødte?
Lenke til kommentar

imot..imot..imot..norge skal være for hvite nordmenn, akkurat som afrika skal være for svarte negre, akkurat som jeg vil at østen skal være for gulinger osv.. betyr ikke at man ikke kan ha et vennskap over grenser, jeg vil gjerne på ferie til afrika, uten og møte et kontinent av mulatter, og gjerne til alle andre land uten og møte på småfolk i østen som er hvite med smale øyne og omvendt, jeg vil se andres kultur bestå de neste tusen år uten at den viskes ut akkurat som jeg vil det samme for norge, selvsagt skal folk få komme og få besøke vårt land,skal ikke hate andre selv om man vil bevare verdens kulturer, men det den ideen som har slått rot i det landet her med at vi skal redde verden og gjøre norge om til en liten oppsamlingsplass for verden av søppel, det skulle det vært slutt på, nei merk mine ord, alle de her folka som kommer hit og misbruker våre sosiale goder skulle heller fått meldingen at skal du bo her så får du til helv.. hute deg ut på havet i storm og fanskap i en liten 9foting og fiske middagen din selv å skal du ha potet på bordet så får du ligge i åkern i regn å vind å sol å ta den opp selv som jeg og mine og mine generasjoner før meg har gjort...da..ja da sku vi sett hvor mange som egentlig hadde vært interessert i og komme hit til gullgruva norge og leve fett på staten,ja , da..hadde vi virkelig fått se hvem som kommer hit for og flykte fra kuleregn og hvem som kommer bare for kynisk utnyttelse. Men neida..den blir vel for tøff?, merkelig at vi nordmenn har klart det i generasjoner og enda gjør det samme. den veien norge har tatt nå ser jeg for meg umulig og stoppe så det her er nok en nytteløs diskusjon i så måte. multikulturelt norge?, hvem i all verden kom på den ideen at norge trenger det?, var det slik at norge holdt på å gå på dunken om vi ikke fylte opp landet med folk av alle kulturer?.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et øyeblikk snakker du om "rase", et annet om nasjonalitet og kultur.

 

Mener du at det er en uting at folk av forskjellige etnisitet er sammen og får barn?

 

helt klart ikke,men hadde vært en uting som du sier om det sto et folkslag i fare for og bli borte , uansett, og stue inn utlendinger i byer og bygd som vi gjør nå fungerer rett og slett ikke, i den lille byen jeg bor nå er folk redd for og gå ut, små døttre blir antastet,angrepet og forfulgt. fedre og mødre prøver og si fra, ingenting blir gjort. men her gjør jeg forskjell på de som møtes, gifter seg og får barn og lever produktive liv i norge lykkelige sammen, og de som blir stuet sammen i et mottak av ymse årsaker, posten gir bare uttrykk for den generelle misnøye som har oppstått i samfunnet og denne byen generellt til ettertanke for de som ønsker at norge skal være et utopisk sammfunn der "hele verden" kan leve lykkelig sammen..det fungerer bare ikke slik.

 

edit avsporet kanskje litt, men det her er vel mere back on track : tror folk flest synes det er greit med en kinabutikk/resturant på hjørnet,wohoo for ny kultur i norge tenker de da!, men samtidig er de imot bydeler som tilslutt er bestående av ghettoer der vi selv er uønsket. så hva skal det da bli til?

Endret av Hudrin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...