Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Smarte skjulte funksjoner på biler


Kong_Tom

Anbefalte innlegg

Fant i dag ut at på bilen min, en golf 6. 2009 modell er det ett elektrisk varmeelement i varmeapparatet som slås på når du setter temperaturjusteringen på HI. Dette gir en varme på 1000W og gir litt varme helt fra start. Kjekk funksjon som jeg ikke visste om , og det heller ikke er reklamert nevneverdig for. Vet du om flere morsomme/smarte funksjoner på biler kan du gjerne legge det inn i tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

konebilen, passat 06,

 

parkbremsen går av automatisk når man begynner å kjøre (sikkerhetsbeltet må være på)

 

slå på pusserne etter at motoren er stoppet, og viskerne stopper i øvre posisjon.. noe som må gjøres for å bytte viskerne, kan brukes på vinteren for å få løftet viskerne fra ruta for å unngå fastfrysing

 

viskerne går ikke ned igjen automatisk når motoren startes igjen, bryteren må akiveres, (selv om den allerede er på).. dette for å unngå skade på panseret.

 

edit:

skriveleif

Endret av joka
Lenke til kommentar

Bmw'n (91mod e36) justerer viskerhastigheten etter om jeg står stille eller ikke. Har jeg grei fart på viskerne og kommer mot et kryss og blir stående å vente, så justeres hastigheten ned på viskerne. Deretter øker den til det den opprinnelig var straks jeg begynner å kjøre igjen.

 

Sidespeil og lås begynner å tine når jeg drar i dørhåndtaket en gang når det er kaldt ute.

 

Vinduer og takluke går automatisk opp når jeg holder nøkkelen i lås posisjon i døra.

 

Hvis jeg parkerer og vipper blinklyshendelen, så lyser parklyset så så lenge før det slukkes automatisk. Kun ene lyser, og det er lyset som er på samme side som jeg blinker mot.

Lenke til kommentar

På Golf III 93 mod kan man stille intervall på vindusviskeren. Tar man håndtaket i nedre stilling så går viskerne sakte.

For å benytte intervallet tar man den opp til vannrett stilling igjen. Tar den ned på nytt, venter antall sekunder man ønsker at intervallet skal være på og tar den fort opp og ned igjen til nedre stilling. Da vil den fortsette å viske på det intervallet.

Lenke til kommentar

På Golf III 93 mod kan man stille intervall på vindusviskeren. Tar man håndtaket i nedre stilling så går viskerne sakte.

For å benytte intervallet tar man den opp til vannrett stilling igjen. Tar den ned på nytt, venter antall sekunder man ønsker at intervallet skal være på og tar den fort opp og ned igjen til nedre stilling. Da vil den fortsette å viske på det intervallet.

 

Takk! Det er slik på fattern sin Passat også vist, har aldri visst hva det var men vindusvisker hendelen har alltid oppført seg rart syns jeg:P

På min astra f er det lite som er skult, men en ting er det vel. Jeg kna skru på kupelyset i taket ved å trekke til meg bryteren jeg justerer parklys, kjørelys osv med.

Lenke til kommentar

På BMW 3-serie (E91) justeres lagrete radiofavoritter, definisjonen på snarveisknappene på rattet, innstilt luftmengde, lysstyrke i display, varighet på coming-home og en hel haug andre ting av hvilken nøkkel du bruker.

 

Sleit litt med å skjønne hvordan man låste bilen når man bruker comfort access (nøkkel i lommen) men fant etterhvert ut at når du skal låse opp bruker du hele hånden og tar i håndtaket, skal du låse igjen trykker du på et merket felt med en finger.

 

Videre skrus varme i speilene på når temperaturen er 5 grader eller lavere (selv om bilen er avskrudd), men dette var også på min E39.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

På Golf III 93 mod kan man stille intervall på vindusviskeren. Tar man håndtaket i nedre stilling så går viskerne sakte.

For å benytte intervallet tar man den opp til vannrett stilling igjen. Tar den ned på nytt, venter antall sekunder man ønsker at intervallet skal være på og tar den fort opp og ned igjen til nedre stilling. Da vil den fortsette å viske på det intervallet.

Dette er grunnen til at det er en del som har kjøpt vindusvisker-relé fra VW til Saaben sin, faktisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

BMW. E46 2003 modell. Om en parklyspære går fløyten, så slår bilen på blinkelyset som parklys.

 

Sikker på at dette er som det skal være og ikke en feil på det elektriske anlegget? Høres merkelig ut da parklys ikke skal være oransje og det fort kan oppstå farlige situasjoner hvor folk tror du skal svinge.

vel det blinker ikke. Det lyser konstant og er ikke ulovlig. Nappet ut begge parklysene og kjører avogtil med bare blinkelysene på og tåkelysene. Fremdeles helt lovlig. Når man blinke, så blinker lyset som normalt. PS det lyser ikke like sterkt som blinklyset..

Lenke til kommentar

Jeg skjønte at det ikke blinket. Parkeringslys skal være hvite, ikke oransje. Du kan lese i tråden til Rebel-Rider, sitat under. Jeg mener du kan skape farlige situasjoner hvis denne funksjonen er reell, fordi folk vil lett kunne tro at du skal svinge hvis de ser et enkelt oransje lys på bilen din. Jeg tror som sagt ikke dette er en funksjon BMW har lagd med hensikt, men derimot at det er noe feil med bilen din.

Hvis tilfelle er som du skriver at BMW har laget en funksjon som gjør at blinklys "tar over" for parklys ved gåen pære bør den funksjonen ikke gå under "smarte, skjulte løsninger" men heller "idiotiske, ulovlige funksjoner". Merk dog at jeg tar utgangspunkt i hva du skrev i første innlegg og at jeg ikke tar høyde for at du tar ut pærer, kobler og mikker på egenhånd.

"-Parklys skal ha hvitt lys

-Det er ikke tillatt å bruke mer enn 2 parklys samtidig.

-Parklys skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys og fjernlys.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

-Det er tillat med to lykter som gir gult markeringslys til hver side (4 totalt).

-Sidemarkeringslys skal være oransje

-Lyktene skal være svakt lysende og ikke ha lysende flate større enn 30 cm2 .

-Lyktene for markeringslys skal være avskjermet/innfelt slik at de ikke er synlig rett fremover eller bakover.

-Det skal plasseres en lykt i forkant og en lykt i bakkant av bilen, mindre enn 1 m fra bilens ytterste punkt i lengderetningen.

-Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent."

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

Kona mi har en AUDI A4 2007 mod. som automatisk blir vasket, fyller seg selv med bensin, når vinteren kommer så legger den selv om til vinterhjul og tilbake igjen når snøen er borte, magisk system for fjærning av søppel, hightec interiør som aldri trenger å holdes rent, og et uendelig stort midtkonsoll som hun aldri klarer å stappe fult.

 

Ønsker meg en sånn en jeg også. :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg skjønte at det ikke blinket. Parkeringslys skal være hvite, ikke oransje. Du kan lese i tråden til Rebel-Rider, sitat under. Jeg mener du kan skape farlige situasjoner hvis denne funksjonen er reell, fordi folk vil lett kunne tro at du skal svinge hvis de ser et enkelt oransje lys på bilen din. Jeg tror som sagt ikke dette er en funksjon BMW har lagd med hensikt, men derimot at det er noe feil med bilen din.

Hvis tilfelle er som du skriver at BMW har laget en funksjon som gjør at blinklys "tar over" for parklys ved gåen pære bør den funksjonen ikke gå under "smarte, skjulte løsninger" men heller "idiotiske, ulovlige funksjoner". Merk dog at jeg tar utgangspunkt i hva du skrev i første innlegg og at jeg ikke tar høyde for at du tar ut pærer, kobler og mikker på egenhånd.

"-Parklys skal ha hvitt lys

-Det er ikke tillatt å bruke mer enn 2 parklys samtidig.

-Parklys skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys og fjernlys.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

-Det er tillat med to lykter som gir gult markeringslys til hver side (4 totalt).

-Sidemarkeringslys skal være oransje

-Lyktene skal være svakt lysende og ikke ha lysende flate større enn 30 cm2 .

-Lyktene for markeringslys skal være avskjermet/innfelt slik at de ikke er synlig rett fremover eller bakover.

-Det skal plasseres en lykt i forkant og en lykt i bakkant av bilen, mindre enn 1 m fra bilens ytterste punkt i lengderetningen.

-Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent."

Vel. Ikke har jeg tuklet noe med det og ikke er det noe feil, men å bruke det som parklys sammen med tåkelys, er vel kanskje i gråsonen for hva som er lovlig. Uansett så skal jo tåkelys ikke brukes som kjørelys når det begynner å bli mørkt. Blinklysene slår seg av når jeg slår på hovedlysene.

BTW. Quoter til regler, uten linker, det er idiotisk...

Lenke til kommentar

Vel. Ikke har jeg tuklet noe med det og ikke er det noe feil, men å bruke det som parklys sammen med tåkelys, er vel kanskje i gråsonen for hva som er lovlig. Uansett så skal jo tåkelys ikke brukes som kjørelys når det begynner å bli mørkt. Blinklysene slår seg av når jeg slår på hovedlysene.

BTW. Quoter til regler, uten linker, det er idiotisk...

 

Beklager, trodde du visste hva søking var. Her er linken. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=728075

 

Det er ikke i gråsonen. Det er ikke lov å bruke oransje blinklys som parklys. Bilen din har en feil om det er slik som du beskriver.

Lenke til kommentar

Vel. Ikke har jeg tuklet noe med det og ikke er det noe feil, men å bruke det som parklys sammen med tåkelys, er vel kanskje i gråsonen for hva som er lovlig. Uansett så skal jo tåkelys ikke brukes som kjørelys når det begynner å bli mørkt. Blinklysene slår seg av når jeg slår på hovedlysene.

BTW. Quoter til regler, uten linker, det er idiotisk...

 

Beklager, trodde du visste hva søking var. Her er linken. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=728075

 

Det er ikke i gråsonen. Det er ikke lov å bruke oransje blinklys som parklys. Bilen din har en feil om det er slik som du beskriver.

Bilen har ingen feil, det er slik det skal være på denne bilen, noe som er vanlig på BMW. Står bilen med kun parklys på og en pære er gått lyser blinklyset svak på den siden. Skrur du på nærlys slukker blinklyset dersom ikke pæren til nærlyset også er gått. Er ikke dermed sagt at det er lov å ta ut begge pærene og kjøre med orange parklys....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...