Gå til innhold

Mulig feil på disk men S.M.A.R.T sier at ingen ting er feil.


myhken

Anbefalte innlegg

Har en ny Western Digitial Caviar® Green 1.5 TB disk, som er rundt to måneder eller noe slikt, som står i stue pcen, som står på døgnet rundt.

 

I den siste tiden har den plutselig bare "falt" ut, blir borte fra listen over disker, og alle filmene blir selvsagt borte. Disken er halvfull.

 

Byttet SATA port på den fra hovedkortet til et ekstra SATA kort jeg har i pcen (grunnet 8 interne disker og kun 6 porter på HK). Da funket den greit i en ukes tid, men i dag falt den ut igjen. Etter en omstart, er den tilbake.

 

S.M.A.R.T dataene sier at disken funker 100%. Lastet ned Acronis® Drive Monitor™

 

Og den sier at disken er 100%. Faktisk sier den at en annen Seagate 1.5 TB disk er nede i 94% og at det tyder på at den er vei til å ryke.

Denne disken har jeg ikke hatt problemer med, og ser ofte filmer fra den. Den er helt full.

 

Har selvsagt kopiert ut alle filmene fra den disken som faller ut til "nøddisken" min på pcen. Men så lurer jeg jo på, er det den disken som faller ut som det er noe feil på, eller er det den andre disken som påvirker?

Hvilken disk burde jeg eventuelt bytte, og sende i retur? Begge diskene er under ett år, så jeg har garantien i orden.

 

Har allerede kjøpt en ny 1.5 TB disk som ligger å venter, men vet liksom ikke hvilken disk jeg skal bytte ut. Den disken var tiltenkt disken som er på 94%.

 

Noen råd, tips etc? Før jeg bytter ut noe. Og har selvsagt kjøpt de to diskene på to forskjellige steder (Netshop og Komplett). Er jeg ganske sikker på, ikke 100%, men kjøper disker der de er billigst (tilbud). Vet ikke om de kan se serienummeret jeg har på disken min? Er faktisk usikker selv hvor de enkelte diskene stammer fra, kjøpt samme type begge steder.

 

edit: Ser ut som jeg kun har kjøpt WD disker hos Netshop. 6 stykker i år.

Den andre Seagate disken er trolig også kjøpt hos Netshop, men i fjor, slutten av august.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken forsvant igjen for andre gang i dag... så tar den ut.

Hører nå en "klikkelyd" fra pcen, og det høres ut som den kommer fra disken som "forsvant".

Bra jeg kopierte ut alt innholdet da...

 

edit:

Slo av pcen, sjekket alt av kabler igjen, koblet på "nøddisken", men lot den andre disken stå i fortsatt. Og da er den oppe og kjører igjen. Skal bruke HD tune nå.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Da er HD Tune kjørt, visste ikke hvilke bilder du var ute etter, og poster derfor tre bilder fra hver disk.

 

Første disk er den som detter ut en gang i blant:

 

261010_hdd_d_001.jpg

 

261010_hdd_d_002.jpg

 

261010_hdd_d_003.jpg

 

Andre disk er den som S.M.A.R.T sier er på 94% og her kommer det opp noen gule lamper på "helse" statusen. Denne disken fungerer som sagt perfekt, er nesten helt full, og jeg ser ofte filmer fra denne disken.

 

261010_hdd_h_001.jpg

 

261010_hdd_h_002.jpg

 

261010_hdd_h_003.jpg

 

Hva sier dette dere?

Lenke til kommentar

Men det er jo rart at disken bare detter ut helt plutselig, og ikke kommer opp igjen før jeg starter pcen på nytt...

Har aldri opplevd det før.

 

Har sendt en mail til Netshop for å høre hva de sier. Den ene disken har jo vært påslått i over 440 dager eller noe slikt, og den andre i bare 47, så den bør i alle fall de ta i mot.

 

Men du sier jo at det ikke er noe feil på dem....da gjør vel neppe Netshop det heller, dumt å få regning om det ikke er noe feil på dem.

 

Kan det være noe annet som forårsaker dette her? Kun den første disken som detter ut. Prøvd Sata kontakt både på hovedkort og eget SATA kort, samme feil.

Ingen andre disker detter ut, ingen andre problemer med pcen.

Lenke til kommentar

Det kan jo være et kompatibilitetsproblem mellom denne disken og hovedkortet.

 

Sjekk om det finnes oppdatert BIOS til hovedkortet ditt.

 

Edit: ser jo nå at du har forsøkt med annen SATA kontroller, men dog i samme maskin så jeg ville nok forsøkt den BIOS'en uansett selv om jeg også nå har disken som hoved mistenkte.

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Det kan jo være et kompatibilitetsproblem mellom denne disken og hovedkortet.

 

Sjekk om det finnes oppdatert BIOS til hovedkortet ditt.

 

Edit: ser jo nå at du har forsøkt med annen SATA kontroller, men dog i samme maskin så jeg ville nok forsøkt den BIOS'en uansett selv om jeg også nå har disken som hoved mistenkte.

 

Men har jo tre helt like disker i tillegg til den som krangler, så burde jeg ikke hatt problemer med all fire og ikke bare en da?

Lenke til kommentar

Det kan jo være et kompatibilitetsproblem mellom denne disken og hovedkortet.

 

Sjekk om det finnes oppdatert BIOS til hovedkortet ditt.

 

Edit: ser jo nå at du har forsøkt med annen SATA kontroller, men dog i samme maskin så jeg ville nok forsøkt den BIOS'en uansett selv om jeg også nå har disken som hoved mistenkte.

 

Men har jo tre helt like disker i tillegg til den som krangler, så burde jeg ikke hatt problemer med all fire og ikke bare en da?

 

Forsto det slik at du hadde en seagate i tillegg, men jo du har helt rett. ;)

Lenke til kommentar

 

Forsto det slik at du hadde en seagate i tillegg, men jo du har helt rett. ;)

 

Pcen har interne 8 disker, 4 WD 1.5 TB, 3 SEAGATE 1.5 TB og 1 seagate 500 GB. Alle 1.5 fra WD og Seagate er helt like, kjøpt til ulik tid. Bytter oftes to og to disker.

 

Opplever ingen problemer med selve pcen, den henger ikke, den restarter seg ikke av seg selv, den bare funker der den står på døgnet rundt.

Kun den ene WD disken som detter ut en gang i blant.

 

Netshop er ikke noe klokere enn meg ang denne feilen, men har fått en greit deal om at jeg kan levere disken inn, og uansett ikke betale annet enn frakt om de ikke finner noe feil. Og siden jeg både henter og leverer selv der borte, så er det jo ikke noe.

 

Men skal stressteste disken et par dager på en annen pc, for å se om jeg kan fremprovosere feilen.

 

Det som er helt klart er jo at disken aldri vil bli brukt til noe viktig hos meg, det tar jeg ikke sjansen på. Så finner ikke netshop noe feil, og gir meg disken tilbake, så vil den uansett være "tapt". Fyller den ikke opp med 1.500 GB for å så se den takker for seg etter noen måneder.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å bytte kabel?

 

SMART er ingen indikator på defekt disk.

 

Jepp, da jeg byttet fra den interne porten til det eksterne kortet bare byttet jeg kabel med den disken som opprinnelig var koblet til SATA kortet. Byttet også strømledning, bare for å ha gjort det.

Har ikke hatt noe problem med den disken (som nå bruker kabelen til den "defekte") i etterkant, så kan derfor utelukke SATA kabel og SATA port, samt strømkabel.

All min logikk tilsier at det er disken, men nå har den vært på og uten problemer i tre dager, og det er jo det som er så rart.

Plutselig virker den helt fint i en uke og så detter den ut noen ganger, på samme dag, så funker den en uke igjen. Det er i alle fall det som har skjedd i det siste.

 

Skal nå kjøre gjentatte Error scan med HD tune på disken for å se om det gjør noe med disken. Eller om den finner noe.

Om disken funker bra etter la oss si tre - fire slike, da skjønner jeg fint lite.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Skal ikke klage, jeg har jo en del disker, og har hatt en GOD del disker gjennom årene, men dette er vel bare tredje eller fjerde disken som ryker, før jeg har byttet de ut naturlig.

Har jo også disker (eller byttet de siste nå) som hadde stått på i 5 år 24/7/365 (altså ingen strømsparing). Og aldri noe problem med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...