Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan bytter jeg fjærer på en 190e?


Daniboy89

Anbefalte innlegg

heisann.

 

Skal skifte fjærer på bilen min nå. kjøpte fjærspenner på biltema men skjønner ikke hvordan jeg skal bruke den. Virker ikke som fjæra er bolta fast, er det bare å spenne den, ta den ut og sette inn den andre?

 

Tips om hvordan skifte fjær og hvordan bruke fjærspenneren motas med takk :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke byttet fjærer på den modellen, men fjærspenner bruker du iallefall slik:

IMG_6908.jpg

 

Du bruker 1/2" skralle til å stramme.

 

På min bil lønnet det seg å kutte av deler av gjengene på fjærspennene, så de ikke tok i topplageret.

 

Når du ser at fjærpennene begynner å bøye seg, er det på tide å slutte strammingen. Hvis du ikke stopper, kan du dø (eller iallefall få det veldig vondt)

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Må ikke skifte alle fjærene hvis du skal skifte 1. Regelen er at du bør skifte fjærene på samme aksel. Feks hvis du har en knekt fjær bak, noe som du mest sannsynlig har pga du kjører Mercedes :p , så bør du skifte begge bak. Ingen vits i å skifte de foran og hvis det ikke er noe gale med de.

 

De klemmene du har kan vel kanskje virke, men du har ikke MacPhearson fjærbein. Du har separat fjær og demper. Du har altså et slikt system som dette både foran og bak:

437974_717775_3598_2728_13958_CL0405.jpg

Det kan vel kanskje gå, men er redd for at det blir for trangt.

 

Her er en slik fjærklemme du trenger:

19-1263_l.jpg

Og den selger de også på biltema, selv om det er mye dyrere enn den enkle MacPhearson-klemmen du har kjøpt.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Fjarspenner/

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Jobber på Mercedes-verksted, så her brukes det bare spesialverktøy. Nå er ikke fjærer under spenn noe å "prøve seg fram" med heller. Var en slik som spratt av et fjærbein på jobben, fløy ca 30 meter før den smalt inn (!!) i veggen.

 

Eneste jeg kommer på må jo være å prøve med de klemmene du har. Feste de, se om de slipper under eller over. Hvis ikke de slipper helt kan du evt. prøve å løsne bærearmen, da kommer de ut.

 

Bak bruker vi ikke fjærklemmer i det hele tatt. Da støtter du opp på bærearmen med en jekk (evt. girkassejekk hvis du står på bukk), så skrur du av skruen i bærearmen, nærmest diffen.

Så senker du bare sakte ned bærearmen, og fjæren kan tas ut.

Lenke til kommentar

har skifta fjærer rundt om på 190 en gang, bak så gjorde vi som rublings nevner, forran så brukte vi slike som du har skaffet deg da vi ikke hadde penger eller fikk lånt de vi burde hatt...

 

forran så jekket vi opp bilen og satt den på slike små "bukker", jekket så opp bærearmen forran for å komprimere fjæren mest mulig, så satt vi på klemmene og med hjerte i halsen strammet vi til så de ble komprimert litt og så slapp vi armen ned igjen.

det var mildt sagt meget spennende og anbefales ikke.

*tillegg*

slike støttebukker

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...