Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Og hvor har du dette fra da...?

 

Fra forumet, som psilocybe sier.

 

Spørsmålet var om det var noe grunnlag for å si at det var mye bedre før.

Bare ta noe som ble skrevet av en skoleelev for 50 år siden og sammenlign det med noe som ble skrevet i 2003. Det verste er at skolen aksepterer at språket forvitres, og lar karakterskalaen gli slik at det blir lettere å oppnå bedre karakterer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Huff, ja du har sikkert rett. I hvert fall ville det være dumt å tilegne seg noen fakta. Du kunne risikert at du ble noe klokere og at et par av fordommene dine forsvant. Og vi kan jo ikke la fakta ødelegge gode fordommer på denne måten.

 

Kremt, det er her du skal komme med linker som motbeviser det han påstår, da. Linker som overbeviser oss snusfornuftige bedrevitere at det vi gjør, er helt forkastelig, og som får oss til å hulke og be analfabeter i det ganske land om tilgivelse.

 

Selv tør jeg faktisk å si meg enig med gspr. Det virker som om i gamle dager, hadde det faktisk veldig mye å si om du fikk gode karakterer og behersket norsk. TV og film har mye av skylden for dette, og det virker som om den generelle holdningen til bøker nå om dagen, er: "venter til den kommer på film".

Lenke til kommentar

Vel, hovedgrunnen til at jeg ikke har gjort det så langt er at jeg er usikker på om noen av dere har evnene som skal til for å forstå det som står om dette området. Lite av det dere har hevdet hittil som tyder på at dere har noe innsikt i det hele tatt om det dere uttaler dere om. Men: Du kan jo forsøke å motbevise det ved å se på en del av det matrialet som finnes på Senter for leseforskning ved høyskolen i Stavanger.

Lenke til kommentar
Selv tør jeg faktisk å si meg enig med gspr. Det virker som om i gamle dager, hadde det faktisk veldig mye å si om du fikk gode karakterer og behersket norsk. TV og film har mye av skylden for dette, og det virker som om den generelle holdningen til bøker nå om dagen, er: "venter til den kommer på film".

Det er lett å være enig i påstander man ikke har noen forutsetninger for å mene noe om. Sett deg inn i litt fakta så kan vi diskutere ut fra det. At mange barn skriver dårlig er jeg helt enig i. Det er et faktum. At det har blitt mye verre nå enn før er det ikke noe grunnlag for å hevde. I tidligere tider var det ikke arenaer som denne hvor alle kunne slippe til uansett ferdigheter. Man kunne sende et innlegg til en avis men da rettet avisen opp feil før det kom på trykk. Det er først med dette mediet man har en arena hvor alle kan uttrykke seg. Det har også blitt en langt større aksept blant folk rundt dette med lese- og skrivevansker og det gjør at svært mange flere faktisk uttrykker seg selv om de vet at det de skriver ikke nødvendigvis er helt grammatisk korrekt. Før ville man heller holdt kjeft.

 

Det kan godt være at TV har sin del av skylden men det tviler jeg sterkt på. Det er ingenting som tyder på at det var bedre før, bare at problemet var mer usynlig den gangen. Svært mange kunne for eksempel satse på utdanninger og jobber som var praktisk rettet og hvor de ikke hadde behov for å uttrykke seg skriftlig eller skulle lese massevis av bøker før de kunne utføre jobben sin. Disse jobbene er i dag i stor grad borte og samfunnet stiller større krav til at alle skal ta en høyere utdanning og da vil disse problemene kommme til overflaten i langt større grad enn før. Derfor er det godt grunnlag for å hevde at problemet ikke har økt, bare at aksepten for alles rett til å uttrykke seg (og krav til at de skal det) har blitt høyere.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er bare delvis enig i det. Det jeg bekymrer meg mest over er anglifiseringen i språket, noe jeg har tatt opp i en tråd her:

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=146942

 

At de generelle norskferdighetene er i forfall er det ikke noe grunnlag for å hevde. Man velger i dag å fokusere på andre ting enn man gjorde tidligere og det har noen konsekvenser. Man er mer opptatt av kreativ skriving, fantasi, oppfinnsomhet, lekenhet, viljen og evnen til å si noe fornuftig og noe som er viktig, fremfor pugging, alvor, feilsøking, feilretting, evnen til å repetere noe som er sagt skriftlig korrekt.

 

Dette er er et valg man har tatt og det får som sagt noen konsekvenser. Man kan selvfølgelig mene at dette er et galt valg men da har du de fleste innen det moderne arbeidslivet i mot deg. Man har i dag i liten grad bruk for folk som gjør repeterende, ensformige arbeidsoppgaver. Det har man maskiner til. Man har i større grad behov for kreativitet, evnen til å se komplekse problemer fra andre vinkler, evnen til å bruke fantasi, lekenhet. Man har innsett at gårsdagens løsninger ikke virker og man bruker nye løsninger. Dette er et politisk valg det har vært rimelig stor enighet om inntil i det siste hvor Kristin Clemet prøver å flytte oss baklengs inn i fremtiden.

 

For å ta et eksempel: Jeg har en sønn på ti. Han skriver ikke pent men skriver stort sett riktig. Han kunne brukt en del tid på å pugge en del ord uten at det hadde hjulpet vesentlig. Han har en fått kompis på ti som flyttet hit fra England i sommer. I løpet av et par timer kommuniserte de helt fint sammen på engelsk selv om det var mange ord han uttalte feil og han aldri i livet ville klart å skrive det han sa på en tilnærmet riktig måte. Han lærte fordi hadde behov, fordi det var viktig for ham, fordi han hadde motet til å gå på selv om han ikke visste alt. Hvis jeg skulle gått etter ham og rettet på alt han sa med feil uttale eller rettet på måten han bøyde verb på eller sammensetningen av setningene ville han sluttet å kommunisere, og vært mer opptatt av hva som var riktig enn hva som var viktig. Det ville drept all lærelyst tvert. Jeg er ikke i tvil om hvilken egenskap han vil få mest nytte av i fremtiden.

Lenke til kommentar
Vel, jeg er bare delvis enig i det. Det jeg bekymrer meg mest over er anglifiseringen i språket, noe jeg har tatt opp i en tråd her:

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=146942

 

At de generelle norskferdighetene er i forfall er det ikke noe grunnlag for å hevde. Man velger i dag å fokusere på andre ting enn man gjorde tidligere og det har noen konsekvenser. Man er mer opptatt av kreativ skriving, fantasi, oppfinnsomhet, lekenhet, viljen og evnen til å si noe fornuftig og noe som er viktig, fremfor pugging, alvor, feilsøking, feilretting, evnen til å repetere noe som er sagt skriftlig korrekt.

 

Dette er er et valg man har tatt og det får som sagt noen konsekvenser. Man kan selvfølgelig mene at dette er et galt valg men da har du de fleste innen det moderne arbeidslivet i mot deg. Man har i dag i liten grad bruk for folk som gjør repeterende, ensformige arbeidsoppgaver. Det har man maskiner til. Man har i større grad behov for kreativitet, evnen til å se komplekse problemer fra andre vinkler, evnen til å bruke fantasi, lekenhet. Man har innsett at gårsdagens løsninger ikke virker og man bruker nye løsninger. Dette er et politisk valg det har vært rimelig stor enighet om inntil i det siste hvor Kristin Clemet prøver å flytte oss baklengs inn i fremtiden.

 

For å ta et eksempel: Jeg har en sønn på ti. Han skriver ikke pent men skriver stort sett riktig. Han kunne brukt en del tid på å pugge en del ord uten at det hadde hjulpet vesentlig. Han har en fått kompis på ti som flyttet hit fra England i sommer. I løpet av et par timer kommuniserte de helt fint sammen på engelsk selv om det var mange ord han uttalte feil og han aldri i livet ville klart å skrive det han sa på en tilnærmet riktig måte. Han lærte fordi hadde behov, fordi det var viktig for ham, fordi han hadde motet til å gå på selv om han ikke visste alt. Hvis jeg skulle gått etter ham og rettet på alt han sa med feil uttale eller rettet på måten han bøyde verb på eller sammensetningen av setningene ville han sluttet å kommunisere, og vært mer opptatt av hva som var riktig enn hva som var viktig. Det ville drept all lærelyst tvert. Jeg er ikke i tvil om hvilken egenskap han vil få mest nytte av i fremtiden.

 

Jeg skjønner hva du sier, men i dag forsvinner disiplin mer og mer ut av skolesystemet, og elever får større og større frihet til å gjøre som det passer dem (spesielt når det gjelder skriftlige ting). Det kunstneriske, og det å, som du sier, uttrykke noe fornuftig, får mer og mer å si. Dette er i bunn og grunn greit, for hva er poenget med å skrive riktig, dersom du ikke kan si noe fornuftig? Problemet er det at dette går på bekostning av det å skrive riktig, og ikke minst å formulere seg på en lettforståelig og bra måte. Dagens ungdom har FINT kapasitet til å klare begge deler (godt innhold, god skriving) - det trengs bare disiplin. Og forresten, jeg er ikke en gammel gubbe som synes at "ungdommen i dag trenger mer disiplin". Jeg er selv elev i VK2 og har hatt disse meningene omtrent siden 10. klasse på grunnskolen!

Lenke til kommentar
Dette er et politisk valg det har vært rimelig stor enighet om inntil i det siste hvor Kristin Clemet prøver å flytte oss baklengs inn i fremtiden.  

 

Mon tro hvor du hører hjemme i det politiske landskap. Kan det være på venstresiden? ;) Uansett, det Kristin Clemet nå gjør, viser at hun tar problemet med sviktende norsk-kunnskaper og dårlige matematiske ferdigheter på alvor. Det er et _faktum_ at norske ungdommer er mye dårligere når det gjelder generell allmennkunnskap, innen både matematikk og rettskrivning, enn andre europeiske ungdommer. Å si at Kristin Clemet prøver å ta oss baklengs inn i fremtiden blir bare håpløst dumt.

Lenke til kommentar
tralala.

 

visste du at Osram betyr sprutbæsj på polsk?

 

Det var dagens faktaopplysning! :p

Hva i svarte huleste er en "sprutbæsj"?

Nei! Fæle bilder i hodet! Tusen takk! Håper at slike faktasetninger aldri gjenntar seg. Hører du? ALDRI!

 

Forresten så skal det være stor bokstav i begynnelsen av en setning :p

Lenke til kommentar
tralala.

 

visste du at Osram betyr sprutbæsj på polsk?

 

Det var dagens faktaopplysning! :p

Hva i svarte huleste er en "sprutbæsj"?

Nei! Fæle bilder i hodet! Tusen takk! Håper at slike faktasetninger aldri gjenntar seg. Hører du? ALDRI!

 

Forresten så skal det være stor bokstav i begynnelsen av en setning :p

 

hehe, greit, skal ikke gjenta seg...eller jo kanskje, PT er sikkert forkortelse for noe kult... :p

 

 

 

 

 

Det visste jeg faktisk ikke. Takk for opplysningen!

 

...

 

Hvorfor heter lyspærer Osram?

 

Vet ikke hvorfor de valgte navnet Osram jeg, men jeg tror ikke de har så stor fortjeneste i Polen :p

Lenke til kommentar
tralala.

 

visste du at Osram betyr sprutbæsj på polsk?

 

Det var dagens faktaopplysning! :p

Hva i svarte huleste er en "sprutbæsj"?

Nei! Fæle bilder i hodet! Tusen takk! Håper at slike faktasetninger aldri gjenntar seg. Hører du? ALDRI!

 

Forresten så skal det være stor bokstav i begynnelsen av en setning :p

 

hehe, greit, skal ikke gjenta seg...eller jo kanskje, PT er sikkert forkortelse for noe kult... :p

Nei! For all del! PT er IKKE en forkortelse for noe kult... Snarere initialene (skrives det virkelig slik?) i etternavnet mitt. Vær så snill; ikke kom med noen "kule" forslag til hva det står for. :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...