Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

At jeg ikke visste om denne tråden før

 

HYYYYL

 

Intrisert,interisert,vanelig,prosesor,windbound osv. Finner dette i 5 forskjellige tråder på 5 min.

 

Problemet er at de som kommer hit for å få hjelp, sannsynligvis har en annen grunn i tillegg til dårlige datakunnskaper. Det kan kanskje også være en grunn til at de ikke klarer å lese manualen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det er så UTROLIG frustrerende at man ikke får lov til å rette på folk! Tror jeg skal begynne å formulere svar-postene mine slik:

 

<Seriøst svar på spørsmål>

Håper dette hjelper deg.



Forresten vil jeg komme med følgende rettelser til din ekstremt dårlige norsk, som jeg håper du vil ta til deg:

<Rettelser>

Takk. Jeg vet at dette strengt tatt bryter med retningslinjene, men jeg har gitt et seriøst svar på ditt spørsmål, og denne posten er altså ikke kun skrivefeil-flaming.

Lenke til kommentar
Intrisert,interisert,vanelig,prosesor,windbound osv. Finner dette i 5 forskjellige tråder på 5 min.

 

Problemet er at de som kommer hit for å få hjelp, sannsynligvis har en annen grunn i tillegg til dårlige datakunnskaper. Det kan kanskje også være en grunn til at de ikke klarer å lese manualen?

:lol: Du skal ikke se bort fra det. Jeg er sterkt klar over relasjonen mellom manglende datakunnskap og skriveegenskaper. Om det finnes et slikt ord, selvsagt.
Lenke til kommentar
Jeg har brukt 12k på pcenmin og den fungerer dårlig uten hovedkort :wink: . men nå har jeg fått tilbake skjermbildet. jeg hadde satt en jumper feil :oops: mne nå har jeg fått et nytt problem: pcen søår seg av etter 4-5 min. og da begynner den å hyle som værst skikklig ambulanse lyd. kan dette ha med at kjøleren er for dårlig??? jeg har en ekl blade...

Herre... La meg gjenta:

 

pcen søår seg av etter 4-5 min. og da begynner den å hyle som værst skikklig ambulanse lyd.
Lenke til kommentar
Det er ikke vanskelig å skille mellom de og dem, bare litt konsentrasjon mens man skriver så går det greit.

Det er akkurat det jeg legger i «litt tricky». Mesteparten av norsk språk krever ikke «litt konsentrasjon» mens man skriver.

 

Samt «han» der det i samsvar med opprinnelig praksis skal stå ham og tilsvarende «de» der det skal stå dem (selv om jeg medgir at dette kan være litt tricky til tider), selv om det nå er «lov».

Norsk Språkråd sier det greit i valget mellom "han" og "ham": […]

Hvorfor forteller du meg dette? Hvis du leser litt nøyere hva jeg har skrevet over, ser du at jeg er fullstendig klar over at dette er lov.

 

Å ja, og en ting til: Ikke «PCen» eller «PC’n». Enten PC-en eller PC’en.

Jeg tror det er greiest at alle forholder seg til Norsk Språkråd, så får heller du endre din skrivemåte.

Dette er i samsvar med skrivemåten til Norsk Språkråd. Det er når det gjelder store/små bokstaver at Språkrådet og jeg er uenige om hva som er best (jf. «praksis»), uten at min preferanse går mot Språkrådets vedtak:

 

Og selv om Språkrådet går mot meg på dette, er det IMHO dårlig praksis å forandre skrivemåten av forbokstavord til f.eks. «cd» fra det opprinnelige CD

For å presisere litt ytterligere: Språkrådet tilråder «pc» fremfor «PC». Det er altså fortsatt lov å utelukkende skrive forkortelser med store bokstaver, som «PC» og «CD» – det er i samsvar med skrivereglene. Skrivemåten er valgfri.

 

Interessant nok tilråder Språkrådet at mens de nevnte forbokstavordene over skal skrives med små bokstaver, skal «PR» alltid skrives med store. Kan du – eller viktigere, leseren – se noen god grunn til dette? I en kontekst med mange forbokstavord og akronymer, f.eks. i en artikkel i et datablad, vil disse tilrådningene skape forvirring hos leseren fordi enkelte forkortelser – altså det ytterst begrensede utvalget som Språkrådet har snust på – forskjellsbehandles fra den store resten. Det oppstår en forstyrrende inkonsekvens.

 

Dersom vi i stedet behandler alle forbokstavord likt, er det lett for leseren å skille dem fra resten av teksten, og forkortelsene får dessuten unike ordbilder. Derfor blir de også lettere å lese.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
nix.. edder er riktig. det betyr vel gift, om jeg ikke tar helt feil.

 

I følge den nyttige bokmålsordboka som finnes på internett (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html, denne lenken anbefaler jeg alle som strever med stavelser, og selvfølgelig alle som er interessert i språk) kommer ordet edder av det norrøne ordet eiter som betyr en "sviende (giftig) væske fra dyr, særlig orm, maur, og fabeldyr som drake". Vi husker jo alle uttrykket "edder og galle". Ellers har jeg sett litt på psilocybes innlegg og strever litt med at han bare gir lenken til et dårlig skrevet innlegg uten å hjelpe personen som begår alvorlige skrivefeil. Jeg savner i så fall grundigere analyser av hvorfor disse innleggene i tilfelle er fatalt latterlige. Det finnes for mange innlegg som er dårlig skrevet. Da holder det ikke å bare vise til et innlegg, uten å gi en tilfredsstillende begrunnelse om hvorfor et innlegg skiller seg ut fra et annet i sin klossethet. Med ettertanke vet jeg at psilocybin kan lede til forferdeligheter.

 

Dessuten går jeg ut i fra at nix betyr niks. Det frustrerer meg at noen rir på ungdomsbølgen over dårlige forkortelser av vårt ellers vakre språk som jeg verdsetter høyt nok til ikke å skrive på denne simple måten.

 

Det gleder meg at det finnes en tråd tilegnet de som strever med å lese et uforståelig språk på disse sidene. Tidligere har jeg skrevet noe om frustrerende skriving her (http://forum.hardware.no/viewtopic.php?p=1200697#1200697), i uvisshet om at det finnes en egen tråd for sånt.[/url]

Lenke til kommentar
Da holder det ikke å bare vise til et innlegg, uten å gi en tilfredsstillende begrunnelse om hvorfor et innlegg skiller seg ut fra et annet i sin klossethet.

 

vel, når flesteparten av punktumene i anbefalingen jeg linket over, er i forkortelsen "i.e. 3.0", syns jeg det skiller seg litt ut fra de vanlige "hvem skjermkort/hvorfor powersupply skal jeg velge"-innleggene.

Lenke til kommentar

Visste ikke om denne tråden før den poppet opp i "siste meldinger". Den grusomme gramatikken, dårlig folkeskikk og generell mangel på modenhet er en av grunnene til at jeg henger på andre foria fremfor hw.no. Det jeg irriterer meg mest over er kommafeil, orddelings-feil (ord deling, høhø) og måter å stave ord på som man må anstrenge seg for å få noe ut av. Takk for at jeg fikk slippe ut litt damp i denne tråden :)

Lenke til kommentar
tror de fleste skjønner hva jeg skriver hvis man legger litt

godviljen til ?

 

selvfølgelig. det samme gjelder alle de andre innleggene vi kommenterer her.. etter en gjennomlesning eller to, skjønner de fleste tegningen. poenget er derimot at man ikke bør trenge å måtte lese gjennom mer enn én gang for å skjønne hva folk mener.

 

nå snakker jeg hovedsakelig om norsk ungdom, som har hatt, eller er på god vei gjennom de tretten årene med skolegang. i teorien skulle det være mer enn nok til å lære forskjellen mellom "og" og "å", at man ikke skal bruke "hvem" når man snakker om skjermkort og mobiltelefoner, og korrekt tegnsetting (utrolig nok syns noen at "hei jeg har et problem med pc'en min,,,,,,, den booter ikke lengre hjelp hjelp!!!!!!!!?" ser helt greit ut).

 

edit: "at man ikke bør trenge"

 

Kjære psilocybe. Kan jeg be om at du har stor bokstav i første bokstaven i første ordet i ny setning? Dette gjelder også når du begynner på ny post, og etter utrops- og spørsmålstegn.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...