Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

En del butikker har esker med tilbudsmat, der matvarene er i ferd med å gå ut på dato. I dag så jeg en lapp med: "Varene er nedsatt på grunn av svak dato".

Klødde meg litt i hodet av den formuleringen... "Svak dato"!

 

Dette er vell ein formulering som matvarekjedene sjølv har laga. Eg reknar med at med "svak dato" så er det meint matvarer med ein holdbarheit som snart går ut. Dei kan ikkje selge matvarer som er utgått på dato, og det å skrive "... p.g.a. dato" slik som mange gjer er vell eigentleg lite beskrivande.

 

Men ja, "svak dato" er ei merkeleg formulering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del butikker har esker med tilbudsmat, der matvarene er i ferd med å gå ut på dato. I dag så jeg en lapp med: "Varene er nedsatt på grunn av svak dato".

Klødde meg litt i hodet av den formuleringen... "Svak dato"!

Men en grammatisk skrivefeil er det ikke. Det er derimot plasseringen av punktum etter ordet dato, som skulle vært rett etter o-en.

Lenke til kommentar

Lurer på når Google skal rette opp "Play Butikk" (Android).

 

Får kreft hver gang jeg leser det.

 

"Butikken 'Play'". "Play Butikk". Derfor stor bokstav i begge ord, og derfor i to ord.

 

Er det er forsøk på et forsvar? For det er feil..

 

Det var mer en forklaring. Har irritert meg over det selv, men føler liksom at det går an om du ser på forklaringen min likevel.

"Harald mat". Lekebutikken Lek sitt vareutsalg - "Lek vareutsalg". Butikken Play - "Play Butikk". Ikke "Haraldmat", "Lekvareutsalg", eller "Playbutikk".

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Noe som irriterer meg er overdreven bruk av fremmedord, slik som når Frankline over sier "reflektert" i stedet for "tenkt over" eller lignende. Et annet eksempel er de fleste innleggene til Symmetrical lengre bak i tråden her.

 

Hvorfor det? Det er jo korrekt bruk.

 

http://cl.ly/IYjt

Fordi slik formulering tyder på at personen prøver å virke mer sofistikert og intelligent enn han/hun egentlig er. Min erfaring er at de som skriver slik ofte hever seg selv over andre, og er umulige å diskutere med.

 

Dette har selvfølgelig ingenting med grammatiske regler å gjøre, men det er like vel best å unngå fremmedord når man kan, slik at det man skriver blir lettleselig. Det er i alle fall mine 5 øre.

Endret av medlem-68510
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...