Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Korrekt bruk:

- "Det bodde tre bakere i byen, hvorav to puttet papir og insekter i brødene sine"

Det brukes kun der du skal si noe om en del av en gruppe du allerede har nevnt. Annet eksempel: "Fjorten mennesker ble skadet i kjedekolisjonen, hvorav fire senere døde." Du skal kunne skrive om setningen med "av de/disse/dette". " [...] av disse puttet to papir og innsekter i brødene sine." "[...] fire av disse døde senere."

 

I setningen din gir hvorav ingen som helst form for mening. Du kunne like gjerne skrevet "bananskallfjes" som hvorav. Det du skulle ha skrevet i stedet er ", og", eller noe annet som i det minste gir mening.

 

Var det virkelig så vanskelig å utdype nøyaktig hvorfor mitt bruk av ordet 'hvorav' var feil i stede for å konstatere at det kun "er feil" som ikke på noen som helst måte henviser til selve problemet med setningen?

 

I sammenheng med det faktum at jeg ikke bruker komma så blir bruken av diverse ord viktig for å opprettholde en bedre tekstflyt. På bakgrunn av dette så blir ord slik som: I sammenheng, i forbindelse, på bakgrunn av, grunnet, hvorav, ettersom og lignende viktig for å opprettholde denne tekstflyten.

 

Det at jeg plasserte 'hvorav' feil er en menneskelig feil som på ingen som helst måte skadet konteksten ettersom at du forstod hva jeg forsøkte å konstatere. Med andre ord så blir det galt å generalisere meg på bakgrunn av en simpel skrivefeil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det var ikke så vanskelig. Men det burde være enda enklere å ikke si "jeg har rett" uten å bruke tre sekunder på se om man faktisk har det. Ordet var ikke plassert feil, det hørte ikke hjemme i setningen. Det var feil ord, ikke riktig ord på gal plass.

 

Foreslår at du slenger inn et komma her og der, og lar være å skrive så pretensiøpst som mulig. Det blir så mye lettere både for deg, og de som leser det du skriver, på den måten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg, NgZ. I utgangspunktet er jeg ikke imot fornying av språket, men det får være grenser for hvor trassig man skal bli.

 

Det virker nesten som Symmetrical er mer opptatt av ikke å skrive som alle andre enn å skrive så godt og enkelt som mulig.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Men det burde være enda enklere å ikke si "jeg har rett" uten å bruke tre sekunder på se om man faktisk har det.

 

Det var for å understreke selve hovedpoenget med at en slik uttalelse er meningsløst. Dersom jeg faktisk var klar over at det var galt så ville jeg heller ikke skrevet det noe som er et helt grunnleggende logisk resonnement.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg, NgZ. I utgangspunktet er jeg ikke imot fornying av språket, men det får være grenser for hvor trassig man skal bli.

 

Det virker nesten som Symmetrical er mer opptatt av ikke å skrive som alle andre enn å skrive så godt og enkelt som mulig.

 

Da jeg avsluttet videregående skole på et av de mest anerkjente skolene i Oslo så var det kun et fåtall som skrev med bruken av 'komma'.

Lenke til kommentar

Jeg gir blanke faen i om du gikk på Nydalen, Oslo handelsgymnasium, Persbråten eller Katedralskolen. Komma er til for å brukes. Jeg er selv fra Oslo, så tro ikke at jeg på noen måte ligger bak deg i moderniseringsprosessen av språket. Faktisk er jeg også yngre enn deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gir blanke faen i om du gikk på Nydalen, Oslo handelsgymnasium, Persbråten eller Katedralskolen. Komma er til for å brukes. Jeg er selv fra Oslo, så tro ikke at jeg på noen måte ligger bak deg i moderniseringsprosessen av språket. Faktisk er jeg også yngre enn deg.

 

For å sitere min tidligere faglærer: "Komma er gammeldags og unødvendig".

Lenke til kommentar

Jeg gir blanke faen i om du gikk på Nydalen, Oslo handelsgymnasium, Persbråten eller Katedralskolen. Komma er til for å brukes. Jeg er selv fra Oslo, så tro ikke at jeg på noen måte ligger bak deg i moderniseringsprosessen av språket. Faktisk er jeg også yngre enn deg.

 

For å sitere min tidligere faglærer: "Komma er gammeldags og unødvendig".

Haha, dummeste jeg har hørt. Setninger mister jo totalt mening uten riktig kommabruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.korrektur...kommaRegler.htm

 

Vi har kommaregler på norsk. Dessuten skjønner jeg ikke at språket forenkles av at man kutter ut komma.

 

Når en 'kutter ut komma' som du så fint konstaterer så reduseres sannsynligheten for feil bruk av komma i setninger som dermed forenkler skriveprosessen for enkelte individer.

 

Er dette virkelig riktig? Har du en kilde foruten disse videregående skoler du har vært i kontakt med?

 

Jeg har ingen kilder på dette noe som skyldes av at vi lærte dette i løpet av skoletimene. I forbindelse med at dette er et ganske spesielt tilfelle så forstår jeg at mange er skeptiske.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Ja? Du skriver at ved å kutte ut kommareglene så vil det være enklere for enkelte individer å skrive. Det jeg mener er at hvis disse enkelte individene hadde fulgt med i timen på skolen så hadde de ikke hatt noe problem med korrekt bruk av komma.

 

Og hva i all verden har min mest aktive kategori med saken å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vent ikke, heng ham før jeg kommer.

Vent, ikke heng ham før jeg kommer.

 

Komma var unødvendig, sa noen? Tull og tøys, komma er en sentral del av det vestlige språk. Enhver lærer som sier noe annet, er på bærtur. Og at nevnte lærer gir karakter 6 til noen som følger hans tankeganger jo ikke akkurat så merkelig.

Jeg hadde sikkert fått 6-er i KRL-faget på ungdomsskolen min, om jeg konverterte til kristendommen som læreren min ønsket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vent ikke, heng ham før jeg kommer.

Vent, ikke heng ham før jeg kommer.

 

Komma var unødvendig, sa noen? Tull og tøys, komma er en sentral del av det vestlige språk. Enhver lærer som sier noe annet, er på bærtur. Og at nevnte lærer gir karakter 6 til noen som følger hans tankeganger jo ikke akkurat så merkelig.

Jeg hadde sikkert fått 6-er i KRL-faget på ungdomsskolen min, om jeg konverterte til kristendommen som læreren min ønsket.

 

Jeg nevnte også skriftlig eksamen i norsk som kanskje er den mest objektive vurderingen som en kan få på skolen ettersom at sensoren er anonym. På en annen side så bruker jeg komma under enkelte situasjoner slik som: En, to, tre og fire. Jeg har med andre ord ikke kuttet det helt ut men bruken er ekstremt begrenset.

Lenke til kommentar

Det har dessverre blitt lov å bruke "enda" i betydningen "ennå", men "ennå" i betydningen "enda" er fortsatt ikke gangbart (håper jeg, da)!

Jeg liker å benytte enda i stedet for ennå. Det er uansett langt styggere å bruke tegnet for tommer i stedet for sjevroner.

Tommer angis vel med et «dobbelt primtegn»: ″, ikke med " (anførselstegn brukt på skrivemaskiner).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...