Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Alle andre" viser jo som hovedregel til personer, med mindre man spesifiserer hva slags gjenstand man snakker om. (Jada, det kan fremgå av sammenhengen, men likevel.) "Alle andre biler med fire hjul som er laget for kjøring utenfor asfaltert vei, men også på asfaltert vei, og med skilter, er en kopi av vår originalmodell." er liksom ikke så fengende. :p

Lenke til kommentar

Dagbladet utmerker seg sjelden for godt språk – heller ikke i dagens nettartikkel om en gærning som prøvde å brenne opp hele familien sin. Han lyktes å drepe sine tre små sønner, mens kona og en datter overlevde.

 

I Dagbladets artikkel, skrevet av Thomas Borgos Hjelle, finner vi følgende to setninger, hvor jeg har tillatt meg å utheve de to ordene som er feil:

 

Politiets teori er at Armin var så lei av at kona maste om penger, så han ville få en «ny start» ved å drepe alle hans nærmeste.

 

I tillegg er Armin siktet for drapsforsøk på hans kone og datter.

 

Dette forumets språkkyndige lesere vil selvsagt umiddelbart vite at det skulle stått sine i første setning og sin i andre setning. Og sånn for ordens skyld: Dette var langt fra de eneste skrivefeilene i artikkelen, men de mest iøynefallende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Må ta en kjapp tømming.

 

Folk som ikke klarer å skille disse

Man/mann

Et/ett

Lovt/lov til

Hvis/viss/vis

 

Et/ett-feil ser jeg hver eneste dag på diverse fora og kommentarfelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...