Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

"Tenkt til" er da helt vanlig å si :dontgetit:

Det har du sikkert rett i. Det er mye som er helt vanlig å si, og det er også lov å si hva som helst. Men her gjaldt det altså noe som ble skrevet i en mail til kundene fra et digert firma som Philips, og det er en helt annen sak.

 

Ser ikke noe galt i å skrive det heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte ganger er jeg i tvil om hvorvidt Dagbladet tar seg bryet med å sjekke for skrivefeil.

 

Fra en Dagbladet-ingress:

Den sakkyndige rapporten konkluderer med at den terrorsiktede både var psykotisk 22. juli, han er dermed ikke strafferettslig tilregnelig.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

"Tenkt til" er da helt vanlig å si :dontgetit:

Det har du sikkert rett i. Det er mye som er helt vanlig å si, og det er også lov å si hva som helst. Men her gjaldt det altså noe som ble skrevet i en mail til kundene fra et digert firma som Philips, og det er en helt annen sak.

 

Ser ikke noe galt i å skrive det heller.

 

Det er feil.

Lenke til kommentar

[…] Kanskje fordi jeg ser ut som en du ikke kødder med brusen til.

 

Den stusset jeg litt over. Går det an å formulere setningen slik? Ser litt kronglete ut, spør man meg. Og hvis det er feil, hvordan skal den egentlig formuleres? "Kanskje fordi jeg ser ut som en hvis brus man ikke kødder med" ville vært mitt forslag.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

"Tenkt til" er da helt vanlig å si :dontgetit:

Det har du sikkert rett i. Det er mye som er helt vanlig å si, og det er også lov å si hva som helst. Men her gjaldt det altså noe som ble skrevet i en mail til kundene fra et digert firma som Philips, og det er en helt annen sak.

 

Ser ikke noe galt i å skrive det heller.

 

Det er feil.

Nei?

 

Hvis jeg hører en reklame fra Kiwi på radioen hvor de sier "Vi har tenkt til å sette ned prisene på all julebrus frem til 23. desember!" så er det jo ikke noe feil i det.

 

Mulig det er fordi jeg bor på østlandet? :p

 

Jeg er sykt grammar-nazi selv, så jeg hadde reagert hvis det hadde vært feil :p

Lenke til kommentar
Nei?

 

Hvis jeg hører en reklame fra Kiwi på radioen hvor de sier "Vi har tenkt til å sette ned prisene på all julebrus frem til 23. desember!" så er det jo ikke noe feil i det.

 

Mulig det er fordi jeg bor på østlandet? :p

 

Jeg er sykt grammar-nazi selv, så jeg hadde reagert hvis det hadde vært feil :p

 

Sjå uthevinga. Du kan fint seie ting sjølv om det ikkje er lov, etter språket, å skrive det.

 

Alle i denne tråden er sjølverklærte ekspertar, så du er ikkje noko betre stilt til å svare rett eller gale enn resten av oss. Med mindre du kan vise til kjelder med autoritet (Språkrådet, eller publikasjonar som er gjevne autoritet til å definere språket), sjølvsagt.

Lenke til kommentar

Analyser setningen, så ser du problemet. Verbalet er tenkt. Subjektet er vi. Hva har så vi tenkt? Jo, å sette ned prisen på julebrus.

 

Til er en preposisjon som ikke har noe der å gjøre i det hele tatt. De har tenkt å sette ned prisen på julebrusen. De har ikke tenkt til å sette den ned. De kan ha grublet seg frem til det, de kan se frem til det, de kan mene de vilbidra til å gjøre salget bedre, men de kan ikke ha tenkt til å gjøre det. Til er en preposisjon, ikke et hjelpeverb.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Hvis jeg hører en reklame fra Kiwi på radioen hvor de sier "Vi har tenkt til å sette ned prisene på all julebrus frem til 23. desember!" så er det jo ikke noe feil i det.

 

Mulig det er fordi jeg bor på østlandet? :p

 

Jeg er sykt grammar-nazi selv, så jeg hadde reagert hvis det hadde vært feil :p

 

Du, jeg er fra St. Hanshaugen. Jeg vokste opp på Oslos tjukkeste vestkant. Jeg snakker dialekten min med stolthet. Derfor irriterer jeg meg over grammatiske feil, både muntlig og skriftlig. At du påstår at det er et østlandsfenomen å si "tenkt til" er bare vrøvl.

 

Det er en grammatisk feil. Luk den bort i ditt eget språk, så kan du virkelig være en grammatikknazist.

 

 

Forøvrig er det veldig merkelig å være nasjonalistisk i forhold til grammatikk, i og med at språk ikke er en nasjon :p

 

EDIT: Østlandet skrives med stor forbokstav :p

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Steinar Dyrnes, Aftenpostens korrespondent i Moskva:

 

Et av de fremste bruddene på demokratiets spillregler er at alle partiene ikke har fått stille til valg.

I tillegg til skrivefeilen spillregler mener jeg at "alle partiene ikke har fått stille til valg" burde vært skrevet slik: "ikke alle partiene har fått stille til valg". Slik det står, kan det vel snarere tolkes som at ingen partier fikk stille til valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...