Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg føler instinktiv avsky mot folk som skriver han der det skal være ham, selv om det også er lov... (Men ikke mot de som ikke bruker et utdatert blytrykktavletilpasset tegn i setdet for tre normale punktum, så ikke kommenter den manglende ellipsen, den er bevist...)

Likevel har du vel ingen grunn til å utelukke mellomrommet?

Lenke til kommentar

Slik jeg alltid har sett det, er kuer og kyr det samme som trailer og vogntog. Folkemunne og fagspråk.

Det jeg har tenkt og. Derfor har jeg innbilt meg at "kuer" utviklet seg som et byfenomen blandt de med slappe norsklærere.

 

Kan jeg likevel få lov å tenkte stygt om de som skriver "flere kuer", selv om det nå er tillatt?

 

Jeg føler instinktiv avsky mot folk som skriver han der det skal være ham, selv om det også er lov... (Men ikke mot de som ikke bruker et utdatert blytrykktavletilpasset tegn i setdet for tre normale punktum, så ikke kommenter den manglende ellipsen, den er bevist...)

 

 

Nå skal jeg ikke være frekk, men i moderne rettskrivning er "blandt" ulovlig. :p

Endret av Hanske
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, det er en del av samme antikvariske typesettingsteknikken, der det var nødvendig for å unngå at ellipsen ble hengende sammen med siste foranstående bokstav - punktumene gikk gjerne så godt som helt ut til kanten av blokken. Jeg kjenner i hvert fall ikke til at det har noe annet enn forhistorisk tryketeknikk som begunnelse.

Lenke til kommentar

Typisk norsk i 2011:

Her er flere eksempler jeg har plukket opp de siste månedene:

Den er morsom as hell!

 

Nice! I'm fairly certain you still have my number, så det er bare å slenge på en melding eller plinge på når du er oppover

 

Nå er det forsåvidt fredag, så det passet kinda inn

 

dette er din sjanse to make things right

 

Appsutvalget til iPad er indeed overlegent til Android

 

Awkwardly enough så trodde jeg det var en gutt frem til jeg leste navnet

 

Le Chameau er twice as good til samme pris

 

65år gammel Rourke hadde pulled that of easily!

 

Hugo Strange kicker ass der!

 

Klart, I learned the hard way at det er ikke ubegrenset likevel,

 

it just makes sense to me å ha ting på engelsk

 

Nå bruker jeg bare 1 dock, så problemet er avoided completely

 

Har alt byttet screen layout inkludert the controversial bakgrunn

 

usikker på hvordan jeg skal go forth herfra

 

Thoughts på å spiffe opp?

 

App'en kræsjer instantly når jeg starter den, og må force closes.

 

ikke noe å le le av actually

 

trodde S60 var done with siden Symbian^3 kom?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror denne er nevnt før, men det skader ikke med en repetisjon. Hentet fra Dagbladets nettutgave, en uuttømmelig kilde til irritasjon over dårlig språk og skrivefeil:

 

Bråk og høylytt krangling skal ha pågått over et lengre tidsrom før det utartet seg til en kamp på liv og død.

Og for dem som ikke skjønner hva som er feil, kan jeg opplyse at det i sitatet forekommer en sammenblanding av to uttrykk som betyr helt forskjellige ting:

 

det utartet

det artet seg

 

De som har skrevet retningslinjene for dette forumet, behersker heller ikke denne forskjellen:

 

Trolling er å provosere for provoseringens skyld, ofte ved å skrive noe man ikke mener slik at diskusjonen utarter seg til en hissig diskusjon hvor temaet for tråden blir skadelidende.
Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

(Men ikke mot de som ikke bruker et utdatert blytrykktavletilpasset tegn i setdet for tre normale punktum, så ikke kommenter den manglende ellipsen, den er bevist...)

 

Joda, det er en del av samme antikvariske typesettingsteknikken, der det var nødvendig for å unngå at ellipsen ble hengende sammen med siste foranstående bokstav - punktumene gikk gjerne så godt som helt ut til kanten av blokken. Jeg kjenner i hvert fall ikke til at det har noe annet enn forhistorisk tryketeknikk som begunnelse.

 

Korrekturlesere anses også som utdaterte og antikvariske, iallfall i pressen, men det er fullt tillatt å være sin egen korrekturleser før man klikker på Svar-knappen.

 

Når det gjelder ellipser, er det interessant at Språkrådet ikke kaller dem ellipse, men "tre punktum", og beskriver bruken slik:

 

Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord

 

Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt)

Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt)

 

Altså ikke noen forhistorisk trykketeknikk som begrunnelse.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Men de har ikke noen annen begunnelse heller. ;) Og jeg skulle likt å se en forklaring som gir denne tradisjonen et annet opphav enn det jeg har nevnt.

 

Firefox er dessverre elendig på stavekontroll, og nekter å bruke systemets innebygde. Jeg gidder ikke å bruke enda et system som må læres opp til å ignorere ørtenhundre samskrivings"feil". Det er også sjelden jeg tar meg tid til å korrekturlese innlegg på diskusjon skrevet på en laptop med heller dårlig tastatur. Men det er jo flott, da har du noe å fordrive tiden din med også. ;)

Lenke til kommentar

Jeg syntes de ga en grei begrunnelse, nemlig at de tre punktumene markerer noe som er utelatt. Hvis det utelatte er et helt ord eller resten av en setning, er det naturlig å ha et ordmellomrom mellom ordet foran og det som er utelatt. Er det utelatte resten av et ord, er det naturlig å ha punktumene rett etter siste bokstav i det som ikke er utelatt.

 

Når det gjelder første tilfelle kan man selvsagt hevde at det utelatte starter med et ordmellomrom og ikke med et ord, og følgelig skal de tre punktumene være helt inntil forrige ord fordi de representerer både ordmellomrommet og den påfølgende teksten.

 

Jeg tror at ytterst få er klar over ellipsereglene, og selv skriver jeg som regel punktumene rett etter jeg også, selv om jeg vet når det skal være ordmellomrom og ikke. Men i dette forumet gjør jeg selvsagt mitt beste for å skrive korrekt, for ikke å bli hengt ut av mine likesinnede!

Endret av Beatnik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg synes det er lite sannsynlig at man husker å uttale et mellomrom før man blir drept, hvis man blir drept mens man er midt i en setning. Spesielt med tanke på at eksmplene deres synes å være fra drama, blir det litt spesielt.

 

Ellers får jeg vel kanskje vurdere å sjekke stavingen min litt bedre i denne tråden.

Lenke til kommentar

Typisk norsk i 2011:

 

Hardcore gamer spill:)

 

Nei mere et average spill :whistle: anbefaler å plukke det opp når det koster 200 or less :thumbup:

 

Ingenting i forhold til et innlegg jeg fant på et annet forum:

 

 

ka skal vi gjere med cod compoen på xbox ? det blir mest truleg mw2 compo pga stemmene. men viss vi skal bruke default classes so blir det "feigt" for viss noken har unlocka pro på dei perksa på default classane so blir det feigt sida det er mest truleg ikkje 4stk xboxar på **** som har unlocka pro på alle perksa. det vi kunne gjort er at vi stemme på et forum noken classa so alle kan bruke. so kan dei som har xboxa som skal være med på compoen unlocka det det so er foreslått. men det er berre et forlsag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Fra dagens dagbladet.no:

 

- Politiet sperret de inne i en bakgate, og arresterte flere av dem.

 

Hvis noen lurer på hvem det var som sperret politiet inne i en bakgate og arresterte flere av politifolkene, så var det sannsynligvis blitzere, siden artikkelen handlet om et sammenstøt mellom politi og blitzere.

Endret av Beatnik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...