Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Jeg bruker samme skj-lyd i Oslo og Skjåk.

Dette er jo helt feil, da Oslo skal uttales rent (ingen J-lyd i det hele tatt) mens Skjåk skal uttales som det vanligvis gjøres. At Oslo uttales med SJ-lyd er bare latskap og forvrenging av språket.

 

Det er dialekt. Det er sett på som oslomål å uttale "sl" likt som "skj"-lydene. Jeg sier "sjlå", "sjlik" og "Osjlo".

 

Hadde du flere innvendinger? Skal jeg begynne å si "kuRs" istedenfor "kusj"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker samme skj-lyd i Oslo og Skjåk.

Dette er jo helt feil, da Oslo skal uttales rent (ingen J-lyd i det hele tatt) mens Skjåk skal uttales som det vanligvis gjøres. At Oslo uttales med SJ-lyd er bare latskap og forvrenging av språket.

Dette er faktisk også feil. Muntlig finnes det ingen faste regler for hvordan noe skal uttales. Derfor er /sjøkken/ like korrekt som /kjøkken/, selv om de fleste vil si det er "feil". (Tror jeg mistet tellinga på hvor mange ganger forleseren vår retta på oss om noen sa at ett muntlig fenomen var mer rett enn ett annet.)

 

*språknerdrant*

Alle disse "talefeilene" er endringer i språket som spontant oppstår over tid. Om man sammenligner dagens norsk med for eksempel norrønt(gammelnorsk) ville vi funnet masse som på den tiden ville vært feil. For lenge siden falt for eksempel fonemene /th/ og /t/ sammen i norsk. På norrønt ville de skilt mellom "å ta thak i noe", og "oppe på et tak", mens vi i dag ikke har noen distinksjon.

*språknerdrant ferdig*

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig med deg.

 

Hvis jeg treffer en bergenser eller en fra Stavanger, har jeg ingen problemer med at de sier at de skulle "sjøre og sjøpe sjærlighet i sjosken", men hvis en fra Oslo sier det, ser jeg på det som talefeil.

 

Det samme tenker jeg om den tjukke L-en de bruker i Østfold. Det er greit for dem fordi det er deres dialekt, men det er ikke greit for en som er fra Oslo eller Akershus.

Lenke til kommentar

(Tror jeg mistet tellinga på hvor mange ganger forleseren vår retta på oss om noen sa at ett muntlig fenomen var mer rett enn ett annet.)

Tja, fordumming og utvikling, er det alltid samme sak?

 

Argumentet hadde virket langt mer gyldig om dom som "ikke kan snakke" (Sjøpe sjøkken før sjinoen) som regel uten unntak ikke kan skrive heller. De kan rett og slett ikke norsk, til tross for at de er født og oppvokst her. Og da kan foreleseren din si hva de vil, i mitt hode er de idioter, og idioter tar feil. Så det så. :wee:

 

@Hanske: Så da er du enig i at det å skulle skrive noe slik man sier det er fullstendig ugjennomførbar fori "ingen" sier det samme? Ille nok at man må prøve å forstå noen fra Indre Sognefjordsidefjordbaklekse muntlig, om det ikke skal være minst like vanskelig skriftlig og. :p

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Mens vi er inne på temaet: hva synes dere om Stavanger-/Jærendialekt? Synes dere det er vanskelig å forstå noen fra Stavanger?

 

Sliter litt med noen ord, men elsker dialekten :)

Setninger som for eksempel denne.

 

Det er ubegripelig hvordan dagens ungdommer klarer å pøse med kommafeil og ikke inkludere en liten prikk på slutten av en setning.

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på temaet: hva synes dere om Stavanger-/Jærendialekt? Synes dere det er vanskelig å forstå noen fra Stavanger?

 

Sliter litt med noen ord, men elsker dialekten :)

Setninger som for eksempel denne.

 

Det er ubegripelig hvordan dagens ungdommer klarer å pøse med kommafeil og ikke inkludere en liten prikk på slutten av en setning.

 

Skrivefeil skal ikke kommenteres i tråden.

Det er ikke en skrivefeil, jeg synes ikke punktum i slutten på en setning, i slutten på et innlegg og før et smilefjes fortjener et punktum.

Det heter forresten ikke prikk, det heter punktum.

Hvor er kommafeilen?

Hvor gammel var du igjen? Dagens ungdom? Takker for den, men ser ikke lenger på meg selv som ungdom. Dessverre.

Setningen din gir egentlig ikke mening. Skriv den om til "Det er ubegripelig hvordan dagens ungdom klarer å pøse på med kommafeil, og at de ikke bruker punktum på slutten av en setning.

Første setningen din kan også skrives om til "Setninger som denne irriterer meg." Om du formulerer den som du har gjort (uten verb, blant annet) gir heller ikke mening. Du har ikke skrevet en fullstendig setning.

Endret av Diskutant
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg for min del ville ha meg frabedt at noen "jakter" på meg blant savnede - jeg foretrekker heller at noen "leter".

 

 

Er det en grammatisk skrivefeil?

 

Nei, men ubehjelpelig formulert tatt i betraktning hvor det blir publisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...