Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Det er visst enkelte her som mener at intetkjønnsord alltid skal hete det samme i ubestemt form flertall som i entall. Men det ser ut til å være mange varianter:

 

et hus – flere hus

et tre – flere trær

et stykke – flere stykker

et sted – flere steder

 

Noen som vet om flere?

Salt, bilde, emne...

 

Nokre inkjekjønnsord skal/kan på bokmål ha -er i fleirtal. På nynorsk er det alltid likt i eintal og fleirtal. Bøyingsforma «trær» kjem ifrå dansk træ - træet - træer - træerne, men «tre» kan òg bøyast tre - treet - tre - trea.

 

Ord i Bokmålsordboka som står med «n2» etter seg skal bøyast med -er i fleirtal medan dei som står med «n3» kan bøyast med -er i fleirtal. Fullt oversyn over dei grammatiske kodane i ordboka finn du her.

 

Forresten var «sted» opphavleg eit hannkjønnsord

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte at noe må ha gått latterlig galt med utdanningen til de som jobber der når INGEN reagerer på den syke typoen.

Det er også litt i veien med utdanningen til dem som ikke vet forskjellen på "de" og "dem".

 

Nå er det vel lov til å bruke "de" i den situasjonen pga. som og leddsetningen.

Lenke til kommentar

Salt, bilde og emne er ikke noe forskjellige fra eksemplene mine, de ender med -er eller -r i ubestemt flertall. Jeg spurte etter andre varianter, ikke andre eksempler på de samme variantene.

Bortsett frå i latinske lånord er det ikkje fleire variantar. Eit latinsk ord med rar bøying er nøytrum.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte at noe må ha gått latterlig galt med utdanningen til de som jobber der når INGEN reagerer på den syke typoen.

Det er også litt i veien med utdanningen til dem som ikke vet forskjellen på "de" og "dem".

 

Nå er det vel lov til å bruke "de" i den situasjonen pga. som og leddsetningen.

 

Det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg fant etter hvert et avsnitt i grammatikken min hvor det heter at både de og dem kan tillates i denne sammenhengen, men at de er en mer muntlig stil, mens dem er den tradisjonelle uttrykksformen. Følgelig foretrekker jeg dem, som også virker utrydningstruet da flere og flere utelukkende sier de uansett om det er riktig eller ikke.

 

Uansett har du rett i at både de og dem kan brukes i denne setningen. Men jeg liker det ikke!

 

Språkrådets synspunkter tar jeg sjelden for god fisk. Det er en gjeng tullinger som bl.a. foreslo å innføre ordet pøbb for pub, istedenfor å gjøre det et mer seriøst språkråd ville gjort, nemlig å anbefale folk å bruke eksisterende norske synonymer som kro eller vertshus.

Lenke til kommentar

 

Språkrådets synspunkter tar jeg sjelden for god fisk. Det er en gjeng tullinger som bl.a. foreslo å innføre ordet pøbb for pub, istedenfor å gjøre det et mer seriøst språkråd ville gjort, nemlig å anbefale folk å bruke eksisterende norske synonymer som kro eller vertshus.

 

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, men på godt og vondt, det er de som bestemmer hva som er korrekt rettskriving. Ting som "pøbb" og "beiken" har de heldigvis ikke fått gjennom enda.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Uansett har du rett i at både de og dem kan brukes i denne setningen. Men jeg liker det ikke!

 

Jeg sprekker av interesse over hva du liker at jeg skriver og ikke skriver. Virkelig.

 

Må med beklagelse innrømme at jeg ikke gjengjelder interessen. Hva du og de fleste andre skriver interesserer meg som regel midt i ryggen. Det er måten dere skriver det på som interesserer meg, siden dette er et språkforum. Og hva jeg likte eller ikke likte i den siterte sammenhengen, var ikke hva du hadde skrevet, men hva Språkrådet mente om bruk av de og dem.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Vell vell vell vell vell

 

Det driver meg til vanvidd.

 

Tho, though og lignende kommer også høyt på listen.

 

Hva er feil med "though"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...