Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Milde måne, du er visst litt av en språkdetektiv. Jeg skrev at endel (eller "en del") sammensatte former så vidt meg bekjent var tillatt tidligere, noe som selvsagt er helt riktig selv om ikke alle de former jeg nevnte skulle være tillatt noensinne. Men dette er uansett helt utenfor det som var poenget, nemlig at det er altfor enkelt å sette merkelappen "skrivefeil" på former som ikke stemmer overens med bokmål/nynorsk siden disse kan bero på bevisst valg av eldre former (av stilistiske grunner eller whatever) - da har en en altfor (eller "alt for") snever språksans. Dette er nok en vanlig felle å falle i da man gjennom skolegangen er blitt vant til å bruke bokmåls- og nynorskordlisten som autoritative fasiter. Men en felle er det nå likefullt.

 

Men dette får alvorlig talt være nok om dette, som kun var ment som en korreks til Glutexos beklagelser over formen "tilstede" - denne diskusjonen blir jo en slags avsporing da den ikke gjelder grammatiske skrivefeil.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La roux

 

Så vidt eg veitt, er hokjønnsformen av roux, rousse, og sidan la er brukt, burde det vore la rousse!

 

Eller er det noko eg ikkje har fatta?

 

Jeg tror dette hører hjemme i fransktråden, om den finnes.

Men jeg slenger ut to mulige forklaringer, enten er de dårlige i fransk eller så henspeiler det på at hun syngedama jo er litt androgyn i uttrykket (eller?).

Lenke til kommentar

Frå ganske langt oppe på Wikipedia-artikkelen om La Roux (eg reknar med at du tenkjer på ho syngjedama):

 

«To me, it means "red-haired one" – and it does, vaguely. It's just a male version of "red-haired one", which I think is even cooler, because I'm well androgynous anyway. So it kind of makes sense»

 

Thends hypotese er altso rett.

Lenke til kommentar

Det er da man leverer tilbake prøvearket, med røde understrekninger og kommentarer. Jeg tok en gang dette så høyt som til rektor engang, da læreren min feilaktig hadde rettet på meg i en norskstil. Jeg tok det først opp med læreren, hvorpå hun nektet å gi seg, så jeg tok det opp med rektor og undret på kompetansen til norsklæreren, som rett og slett blir utmanøvrert i rettskrivning av en 15-åring. ^^ Det falt ikke i god jord hos læreren, men moro var det.

Lenke til kommentar

Leste gjennom en samfunnsfagpprøve som søster nettopp har fått tilbake. Bare på første side var det 5 grove skrivefeil å finne - i oppgaveteksten.

Hadde det problemet med tysklæraren i 9ende, så eg retta på det...

Den prøven fekk eg veldig dårleg karakter på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Er ikke spesielt overraskende da, du trenger ikke akkurat være et geni for å bli lærer.

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Jeg spør her inne, siden jeg vet dere kan svare meg bra.

 

Hvordan lyder regelen vedrørende "syns/synes/syntes" og "brant/brente". Disse er av en eller annen grunn regler jeg aldri har lært meg, håper dere kan se i nåde på min uvitenhet! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Det er helt sikkert tatt opp her før, men jeg spør likeså greit.

 

Heter det et eller en strikk?

Anbefaler forøvrig å bli med i denne gruppen på Facebook nå som du har sett lyset. :)

 

 

Ps.no har forresten et flott tilbud denne uka:

Første kamera i superzoomklassen med hele 30X optisk zoom! Dette er drømmekameraet for en ivrig hobby fotograf.

Lenke til kommentar

Er det folk som gjør det? Det er jo ikke en logisk skrivefeil engang.

 

En hel del. Noen mener visstnok på at det kommer av hvordan noen uttaler ordet "person", som "pershjon". Dernest kan det kanskje være lett å forstå at folk tror at "versjon" som uttales "versjon" staves som "verson". Ikke vet jeg.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...