Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg såg litt i norsk ordbog for nokre dagar sidan, og der stod hvilken som ein av tydningane til kven. Dessutan har eg lesi at det er nokre stadar ein seier hvem i riktig talemål.

 

Og på austlandet vert rs og sj uttala likt, so det er ikkje so veldig rart at nokon trur det er verson. Eg var usikker på det sjølv for nokre månader sidan. Her uttalar ein først som føsjrt. Rt er éin ljod, ikkje to.

Lenke til kommentar

Cypheron: Den der kan faktisk forsvares ved at man anser Spotify og Wimp som egennavn.

 

Hvilken tjeneste låter best Spotify eller Wimp?

Hvem låter best, Spotify eller Wimp?

Hva låter best, Spotify eller Wimp?

Definitivt klønete, men jeg synes egentlig ikke at det der var av de mest håpløse.

 

Det blir litt som dette:

Hvilken artist synger best, Johann eller Elias?

Hvem synger best, Johann eller Elias?

Lenke til kommentar

Fra et audioforum:

 

"Nødløsning mit Terminator

 

Kjøpte i dag Nad C275Bee. fikk en god.

 

Valget mit er ang Signall Kable er og Bruke Standar signal kabel silke som følger meg Div pordukter

 

Eller og Bruke mit terminato 2 signal kabler.

Litt usikker her da de Har et filter på seg. og jeg Lurer på og Naden får Mindre signal en det den skal ha."

 

Noen som skjønner hva han prøver å fortelle?

Lenke til kommentar

Ja da, det er flere kjøretøy – eller flere kjøretøyer. Valgfritt. Men folk flest tror jeg sier kjøretøyer, i alle fall i Østlandsområdet. Og det brukes også i lover, f.eks. Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften):

 

§ 1-4. Ombygging av kjøretøyer

§ 1-14. Betaling for godkjenning av kjøretøyer

Osv.

 

Så Wikipedersens uthenging av vg.no er kanskje en smule urettferdig.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Det er visst enkelte her som mener at intetkjønnsord alltid skal hete det samme i ubestemt form flertall som i entall. Men det ser ut til å være mange varianter:

 

et hus – flere hus

et tre – flere trær

et stykke – flere stykker

et sted – flere steder

 

Noen som vet om flere?

I NORSK skal intetkjønnsord alltid være det samme i entall og flertall. Iallfall skriftspråket. Noen dialekter har vel flertallsending i noen intetkjønnsord.

 

I norskdansk må man alltid være mistenkelig når man ser ett ord med e-ending. Eple har obligatorisk flertall, mange ord er valgfrie, som døme, og noen er obligatorisk ubøyde. Menneske er også et ord med flertall i norskdansk.

 

Forresten kan du bøye tre som tre-trea også.

 

---

 

Jeg ser stadig folk som skriver to ord som ett, men jeg er vel litt skyldig i det selv også. Men jeg prøver å unngå det. Men det ser ut til å bli mere og mere vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...