Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den siste tiden har jeg utviklet en form for allergi mot akronymer. Finnes det en forening for folk som er imot det på lik linje med "AMO" ( ;) ) ?

 

Hver gang jeg leser "imo" på dette forumet så klikker jeg i vinkel, dvs. at jeg blir irritert av omtrent annethvert innlegg på dette forumet, hehe :)

 

Smiley's irriterer meg mer og mer også kjenner jeg. Kunsten å skrive og uttrykke seg godt i dagligdags tale er på vei ut. Hvis man allerede fra tidlig alder blir vant med å bruke disse akronymene, hvordan klarer man da å uttrykke disse følelsene, eller tilleggene, senere i livet?

Lenke til kommentar

Smileansikt er ganske greit å ha i det skriftelige systemet, syns jeg. Det er lettere å se hva slags tone et innlegg har om man føyer til et smileansikt.

 

Dette gjelder selvsagt ikke annet enn uhøytidelige kommunikasjonsportaler som nettforum og slikt. På eksamenspapirene burde det være rimelig tomt for smileansikt (med mindre eksamen handler om smileansikt i det skriftlige språk).

Lenke til kommentar

Den siste tiden har jeg utviklet en form for allergi mot akronymer. Finnes det en forening for folk som er imot det på lik linje med "AMO" ( ;) ) ?

 

Hver gang jeg leser "imo" på dette forumet så klikker jeg i vinkel, dvs. at jeg blir irritert av omtrent annethvert innlegg på dette forumet, hehe :)

 

Smiley's irriterer meg mer og mer også kjenner jeg. Kunsten å skrive og uttrykke seg godt i dagligdags tale er på vei ut. Hvis man allerede fra tidlig alder blir vant med å bruke disse akronymene, hvordan klarer man da å uttrykke disse følelsene, eller tilleggene, senere i livet?

 

Du kaster stein i glasshus, unge mann. Lær deg tegnsetting er du snill, for jeg kjenner fysisk ubehag av å lese innlegget ditt. ;)

Lenke til kommentar

Det er jo halve moroa. ;)

 

Neida, folk har det med å overreagere også. Og ironi og lignende kommer vanskeligere fram når man skriver på et forum. Så derfor kan det være lurt å tenke seg om et par ganger før man skriver og lese gjennom det man har skrevet etterpå før man poster. (I tillegg får man mulighet til å luke ut skrivefeil, alle vinner.)

Lenke til kommentar

Den siste tiden har jeg utviklet en form for allergi mot akronymer. Finnes det en forening for folk som er imot det på lik linje med "AMO" ( ;) ) ?

 

Hver gang jeg leser "imo" på dette forumet så klikker jeg i vinkel, dvs. at jeg blir irritert av omtrent annethvert innlegg på dette forumet, hehe :)

 

Smiley's irriterer meg mer og mer også kjenner jeg. Kunsten å skrive og uttrykke seg godt i dagligdags tale er på vei ut. Hvis man allerede fra tidlig alder blir vant med å bruke disse akronymene, hvordan klarer man da å uttrykke disse følelsene, eller tilleggene, senere i livet?

 

Du kaster stein i glasshus, unge mann. Lær deg tegnsetting er du snill, for jeg kjenner fysisk ubehag av å lese innlegget ditt. ;)

 

Slutt å blunk til meg for faen!

 

Hehe, men jeg har ihvertfall den unnskyldningen at jeg ikke er oppvokst i Norge og aldri har lært norsk på skolen. Når det er sagt så er jeg da nysgjerrig på hvilke feil jeg gjorde, så kan jeg lære litt også. Og når det er sagt så kan det hende at flere av tegnene og smileyene var skrevet med vilje. Jeg kan ... eehhh .. fortelle hvilke når du har vist hva som var galt.

 

Men fra spøk til alvor: jeg forstår årsaken til at man velger å skrive på en mer muntlig måte, men hvorfor skal man insistere på å fjerne det norske fra skriftspråket? I stedet for "imo" kan man ikke bare skrive "mj"?

Lenke til kommentar

Et smilefjes, er ikke egnet til å avslutte en setning. En setning kan avsluttes med eksempelvis "." eller "?", skal du legge til smilefjes så skal dette altså stå etter setningsavsluttende tegn, nemlig slik. :)

 

Smiley's -> fy, skam deg!

 

Forøvrig skal du ha stor takk for at du klarer å skille mellom og og å. :thumbup:

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Norske bursdagssanger ansees vel som avleggs eller noe slikt. Selv foretrekker jeg utvilsomt spenstigheten i hurra for deg som fyller ditt år.

 

En annen greie som plager meg med happy birthday-sangen (samt hurra for deg og gratulerer med dagen), er at folk ofte teller 1-2-3-4 før de begynner å synge dem, selv om de går i 3/4 takt :p

Man burde telt til 2, ja. Aldri skjønt hvorfor folk teller til 4 før den sangen. Null rytmikk i det :p

Lenke til kommentar

Smiley's -> fy, skam deg!

 

Det var formodentlig smileys du mente, ikke smiley's. Man bruker som kjent ikke apostrof foran flertalls-s på engelsk, kun foran genitivs-s.

 

Det var akkurat dette jeg siktet til. Hadde du lest resten av innlegget ville du sett at jeg konsekvent skrev smilefjes ...

Beklager at jeg ikke skjønte at det var apostrofen som var "fy, skam deg". Jeg trodde det var ordet smiley du ikke likte, det være seg med eller uten apostrof.

Lenke til kommentar

Norske bursdagssanger ansees vel som avleggs eller noe slikt. Selv foretrekker jeg utvilsomt spenstigheten i hurra for deg som fyller ditt år.

 

En annen greie som plager meg med happy birthday-sangen (samt hurra for deg og gratulerer med dagen), er at folk ofte teller 1-2-3-4 før de begynner å synge dem, selv om de går i 3/4 takt :p

Man burde telt til 2, ja. Aldri skjønt hvorfor folk teller til 4 før den sangen. Null rytmikk i det :p

Nei, en burde telle til tre. Som sagt, den går i 3/4.

Lenke til kommentar

Smiley's -> fy, skam deg!

 

Det var formodentlig smileys du mente, ikke smiley's. Man bruker som kjent ikke apostrof foran flertalls-s på engelsk, kun foran genitivs-s.

 

Det var akkurat dette jeg siktet til. Hadde du lest resten av innlegget ville du sett at jeg konsekvent skrev smilefjes ...

Beklager at jeg ikke skjønte at det var apostrofen som var "fy, skam deg". Jeg trodde det var ordet smiley du ikke likte, det være seg med eller uten apostrof.

Jeg refererte selvsagt til det engelske ordet som ble brukt, når det finnes flere fullgode norske alternativer. I tillegg er det ekstra graverende apostrof hvor den ikke hører hjemme. I dette tilfellet så ville "smiley's" bety "smiley is" - noe som ikke gir noen som helst mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...