Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har et problem, læreren kjører A4 firkantet, hva skal jeg gjøre for å bli kvitt problemet?


Gjest Slettet+56132

om lærers vurdering av prøven  

92 stemmer

  1. 1. Har prøven fått riktig vurdering?

    • Ja
      65
    • Nei
      16
    • Vet ikke
      11


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Hallo igjen

 

Jeg går på allmenn påbygg.

 

Problemet mitt er at læreren kjører firkantet mot meg, etter at jeg kritiserte undervisningen hennes, fordi den var alt for ukonkret samtidig en ukonkret naturvitenskapelig undersøkelse.

Samtidig jeg sendte henne en melding på it's learning om at hun måtte fjerne en merkelig anmerkning angående unødvendig PC bruk fordi jeg fikk ikke en advarsel på forhånd, jeg viste ikke en gang at jeg var i strid angående dette.

 

Hun gir meg dårlige karakterer i Naturfag og Biologi 1, hadde sterk femmer i naturfag fra før av, men nå ligger jeg på 3'er, og 2+ i Biologi 1, dette er prøveresultatene.

 

Hun har sikkert lagt merke til at jeg misliker henne og jeg har gjort det samme.

Nå kjører hun firkantet hvor jeg må yte 200% for å oppnå topp karakter.

 

Den naturfag prøven vi hadde, hadde jeg lest hele kapittelet 3 ganger, gjort alle oppgavene, samtidig brukte et notatkort for kryssjekking av alle mine svar (den var fusking), men det gjør ingenting fordi jeg var så godt forberedt på forhånd at jeg hadde ikke bruk for den. Prøven var enkel, men endte allikevel med en 3'er.

 

Læreren kjører A4 firkantet mot meg og kommer til å gjøre det resten av skoleåret i begge fagene hva skal jeg gjøre?

 

Det vil nå bli umulig å skåre høye karakterer i hennes fag pga dette tullet.

 

Edit: Undersøkelse lagt til 19/10-2010.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Den 2/10-2010 hadde jeg en prøve i naturfag i kapittel 5: "maten vi lever av". Boken er Kosmos SF.

 

Beklager at det tok så lang tid men jeg ble nødt til å stjele prøvedokumentet fordi læreren nektet meg i å få mitt eksemplar tilbake. Så jeg fikk det av en medelev som hadde prøven idag hvor han sa at han hadde kastet det i bosset.

 

Kvalitetskontroll på lærers vurdering av prøven:

 

Informasjon:

 

Jeg ber dere utføre en objektiv og profesjonell gjennomgang på lærers vurdering av mitt prøveresultat. Dette er en kvalitetskontroll på lærers vurdering. Prøven og svarene er identisk med papiret som i forumet. Jeg vil ta med skrivefeilene i prøven (mine og lærers). Ordet "Besvarelse" er ikke på prøve arket, men er kun med i forumet.

 

Definisjoner:

 

Fet skrift: = prøvens spørsmål

 

Kursiv skrift: = min besvarelse

 

Tegnet "(?)": = jeg tar en sjanse

 

Rød skrift: = læreren sin kommentar

 

 

Her er prøven fra kapittel 5: "maten vi lever av" fra Kosmos SF:

 

Oppgave 1 (3p)

Nevn de tre hovednæringstoffene og de tre gruppene av mikronæringstoffer.

 

Besvarelse:

De tre hovednæringstoffene er karbohydrater, fett, og proteiner. R

De tre mikronæringstoffene er vitaminer, mineraler, og sporstoffer. R

 

Oppgave 2 (6p)

a) Hvordan er proteiner bygd opp?

 

Besvarelse:

Proteinet: Aminosyren. Beskriv oppbygging av proteine se s. 132

 

741950.jpeg

 

R

 

b) Tegn formelen for den enkleste aminosyren.

 

Besvarelse:

Formelen for denne aminosyren er NH2CH2COOH R aminoetan

 

c) Hva kalles bindingen mellom to aminisyrer? Tegn og forklar bindingen.

 

Besvarelse:

Bindingen mellom to aminosyrer kalles for peptidbinding. R

Det er hvor aminoenden festes på syreenden på den andre aminosyren.

 

741958.jpeg

 

R Flott

 

d) I hvilke matvarer finner vi proteiner?

 

Besvarelse:

Vi finner proteiner i for eksempel egg. R + flere matvarer

 

e) Gi to eksempler på viktige proteiner i kroppen.

 

Besvarelse: (?)

Et par proteiner i kroppen er stivelse og aminosyrer. G Hormoner, hud, hår, muskler

 

Oppgave 3 (8p)

a) Hvordan er karbohydrater bygd opp?

 

Besvarelse: (?)

Karbohydrater er bygget opp av diverse stoffer som mineraler og vitaminer osv. G

 

b) Hvordan deles karbohydrater inn? Forklar!

Gi eksempler på to stoffer fra hver gruppe og si hvilke matvarer vi finner disse stoffene?

 

Besvarelse:

Karbohydratene deles inn i tre grupper som R monosakkarider, disakkarider, og R polysakkarider. R Glukose og fruktose R er monosakkarider, mens suktrose og laktose R er disakkarider, og stivelse og cellulose er polysakkarider R. Glukose og fruktose finnes i frukt, bær, og jus R. Suktrose finnes i søtsaker og brus. Laktose finnes i melk og andre melkeprodukter. Stivelse R er i poteter og melprodukter. Cellulose er i grovt mel og frukt.

 

c) Tegn strukturformel og molekylformel for et glukosemolekyl.

 

Besvarelse:

Glukosemolekylet er karbohydrat.

 

741962.jpeg

 

R

 

Strukturformel CH3OCHOCHOHCHOHCHOHCHOH (?)

Molekylformel C6H12O6

 

Oppgave 4 (6p)

a) Forklar hvorfor vi kan si at fett er en ester?

 

Besvarelse:

Fett er en ester fordi at det er en organisk forbindelse som er av en glyserol og tre fettsyrer. R

 

b) Gi eksempler på to matvarer som inneholder umettet fett og to som inneholder mettet fett.

 

Besvarelse:

De to matvarene som inneholder umettet fett og mettet fett er, for eksempel melk, og flytende margarin inneholder umettet fett mens godsaker og fast fett i en kotelett er mettet fett

 

c) Hvorfor trenger kroppen fett?

 

Besvarelse:

Kroppen trenger fett til blant annet underhudfett, fettlagre, og fett rundt flere av de indre organene. Fettet blir gjort om til energi også, denne energien måles i Joule.

 

d) Tegn en modell av et fettmolekyl og vis forskjellen på mettet fett og umettet fett.

 

Besvarelse:

Forenklet fettmolekyltegning fra boka:

 

741916.jpeg OK Forksjell på umettet og mettet fettsyre?

 

741970.jpeg

 

R

 

Oppgave 5 (2p) (?)

Skriv navn og molekylformel på følgende forbindelser:

 

741963.jpeg

 

Besvarelse:

Navn og molekylformel til disse to stoffene:

 

Nr 1: C2H6OH R

Etan eneverdig etanol

Nr 2: C3H5OOH R

Etanol, treverdig etansyre

 

Oppgave 5 (6) (4p)

Skriv kort om ett fettløselig vitamin og ett vannløselig vitamin:

a. Hvilke matvarer finnes vi vitaminene i?

 

Besvarelse:

De fettløselige vitaminene A-D-E-K vitamine, mens de vannløselige er B og C vitamin. B og C vitaminer er i grønnsaker mens K vitamin er i Kalsium. D vitaminer får en gjennom sollys. Ca er et grunnstoff.

 

b. Hvorfor trenger kroppen disse vitaminene?

 

Besvarelse:

Kroppen trenger disse vitaminene til oppbygging og vedlikehold i kroppen. For eksempel så brukes kalsium til beinet i kroppen. De reduserer dessuten risikoen for hjerte og karsykdommer. Hvilke vitamin har forskjellig oppgave

 

Oppgave 6 (7) (4p)

Skriv kort om to mineraler:

a. Hvilke matvarer finner vi mineralene i?

 

Besvarelse:

INGEN SVAR

 

b. Hvorfor trenger kroppen disse mineralene?

 

Besvarelse:

INGEN SVAR

 

Oppgave 7 (8) (3p)

Hvorfor trenger kroppen vann?

 

Besvarelse:

Kroppen trenger vann til kjemiske prosesser i kroppen og det reparerer og vedlikeholder, fornyer celler osv. Se s 144.

 

Oppgave 7 (9)(2p)

Forklar hensikten med og resultatet i øvelsen påvisning av proteiner

 

Besvarelse:

Vitsen med øvelsen påvisning av proteiner var for å finne ut om den aktuelle maten inneholdt proteiner ved blå farge. Hvordan. Forkla.

 

Oppgave 8 (10) (5p)

Forklar følgende ord:

a) Basalstoffskifte

b) Enzym

c) 1 kalori

e) Antioksidanter

f) Stivelse

 

Besvarelse:

Basalstoffskifte er kroppens energi omsetning, antioksidanter er noe som motvirker frie oksygen radikaler og det reduserer økt risiko for kreft, hjerte og karsykdommer. Stivelse er polysakkarider og det er det som gir fastheten i for eksempel brødvarer. Enzym er det mange antioksidanter i. 1 kalori er en betegnelse for næringsinnholdet i mat.

 

Poengsum totalt i prøven er 43 poeng. Min poengsum er ukjent. Karakteren ble 3/4. Dette var en 2 timersprøve.

 

Edit: Molekylstrukturene ble erstattet av bilder.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Jeg kan dessverre ikke si hva som er riktig og galt av det læreren har rettet her, men det var 2 ting som jeg reagerte ganske sterkt på.

 

"b. Hvorfor trenger kroppen disse vitaminene?

 

Besvarelse:

Kroppen trenger disse vitaminene til oppbygging og vedlikehold i kroppen. For eksempel så brukes kalsium til beinet i kroppen. De reduserer dessuten risikoen for hjerte og karsykdommer. Hvilke vitamin har forskjellig oppgave"

 

- Du har gitt et helt greit svar der etter min mening. Det spørsmålet hun stiller i ettertid var ikke med på det originale spørsmålet, ergo skal du ikke få trekk for ikke ha besvart det spørsmål.

 

"e) Gi to eksempler på viktige proteiner i kroppen.

 

Besvarelse: (?)

Et par proteiner i kroppen er stivelse og aminosyrer. G Hormoner, hud, hår, muskler"

 

- Uh... Sist jeg sjekket så var faktisk stivelse et protein men... Jeg skjønner ærlig talt ikke hva hun mener med at hud, hår, hormoner og muskler er proteiner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Min mistanke om at læreren kjører personlig A4 mot meg ble bekreftet idag. Hun hadde en samtale med elevene om prøvene i naturfag og biologi 1 i biologi timen idag. Når det var min tur ble det en diskusjon/krangel om vurderingen til prøven.

 

Jeg klarte å forhandle frem at prøven skulle bli vurdert av en annen naturfag lærer som hadde kompetanse til det. Det var han som ga meg 5 i naturfag på VG1. Da mente hun at jeg mente at hun ikke hadde kompetanse til årette prøven osv bla bla...

 

Så kom hun med den at hun har vært lærer i 20år og hun vet best hvordan hun skal rette prøver, men jeg svarte med at jeg som elev vet mye bedre enn hun når jeg lærer best.

 

Så litt senere så kom vi til et punkt der hun mente jeg hadde feil i prøven, så sa jeg at det skulle vi kontrollere svaret med boken. Da leste hun det jeg hadde skrevet men så fikk hun problemer med å lese, hvor hun spurte meg hva som sto der, dette hendte to ganger på samme besvarelse. Da spurte jeg hun om hun hadde problemer med å lese skriften min så bekreftet ja hun på dette.

 

Så kom jeg med den at det er en feilkilde til vurderingen fordi hun kan ikke tolke informasjonen riktig. Da eksploderte hun innvendig og sa "bare pass deg jeg er læreren din!" da sa jeg hva skal du gjøre da kjøre A4 firkantet resten av skoleåret mot meg? for det var det hun siktet så jævlig til og truet med det. Men jeg svarte på en sånn måte at jeg viste det fra før av at hun kjører A4 mot meg noe som stemmer.

 

Etter dette kom hun med at vi går i tredje klasse osv bla bla... da sa jeg at det er ikke et holdbart argument. Da kom det et raskt avbrudd på elevsamtalen og hun ville ikke lenger gå skikkelig i gjennom prøven og skipet den andre prøven. Jeg er ikke lenger interessert i hennes undervisning i Biologi 1, så jeg skiftet programfag på dagen, dette har vært et diskusjonområde en stund nå men idag ble det realitet.

Lenke til kommentar

Jeg gikk grundig igjennom prøven din. Med min personlige (strenge) poengberegning har du fått 18.5 poeng. Med min personlige poengdistribusjon (veldig gavmild) blir det rett under grensen for å få 3 (som er 21.5). Du får altså 3-. Ettersom du hadde så fine tegninger skal du få 3.

 

Og hvis du har så stygg skrift at læreren ikke forstår den har du et problem som du må gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg gikk grundig igjennom prøven din. Med min personlige (strenge) poengberegning har du fått 18.5 poeng. Med min personlige poengdistribusjon (veldig gavmild) blir det rett under grensen for å få 3 (som er 21.5). Du får altså 3-. Ettersom du hadde så fine tegninger skal du få 3.

 

Og hvis du har så stygg skrift at læreren ikke forstår den har du et problem som du må gjøre noe med.

 

Så du mener at læreren har vært meget snill med vurderingen og at alt er i orden? da må du ha ruset deg på ett eller annet, kanskje en sprittusj?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

3/4 er ikke noe å klage på. Enkelte ting har du fått med deg riktig, men du viser en total mangel på forståelse når du presterer å skrive f.eks: "Et par proteiner i kroppen er stivelse og aminosyrer." og "Karbohydrater er bygget opp av diverse stoffer som mineraler og vitaminer osv."

 

De to eksemplene der hadde tegnet (?) i seg og det betyr at jeg ikke viste svaret der og da, og dermed og jeg en sjanse. Jeg mener at denne prøven er verdt en 4' minst for jeg har ikke over 35% feil i denne prøven. Han som foreslo at jeg skulle ha 3- da måtte ca. 55% være feil.

 

Edit: Jeg er vant med å svare kort og konkret på nøyaktig det spørsmålet spør om, og aldeles ikke at jeg skal skrive alt det jeg vet om det emnet.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Du visste ikke svaret der og da?

 

En omtrentlig måte å regne ut karakteren på er: (oppnådd poengsum/maksimal poengsum)*6. Med 18,5 poeng som en over her har gitt deg, er selv 3- i meste laget.

 

Svar på edit: Skriv alltid det du kan som har relevans til spørsmålet. Sånt liker lærere ;)

Endret av Aquageek
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du visste ikke svaret der og da?

 

En omtrentlig måte å regne ut karakteren på er: (oppnådd poengsum/maksimal poengsum)*6. Med 18,5 poeng som en over her har gitt deg, er selv 3- i meste laget.

 

Denne måten du viser poeng utregningen på er meningsløs ettersom vi ikke skjenner til karakterkravene som læreren brukte til denne prøven samtidig det er heller ikke blitt nevnt hvor mye poeng jeg fikk på hvert av spørsmålene. Jeg mener at prøven ligger på sterk 4 eller svak 4+, men jeg godtar en 4, og aldeles ikke 3/4, 4/3, 4- den slags dritt, så det ble plutselig 3-4 karakter nivåer for lavt.

 

Edit: den mest alvorlige feilen på prøven er at oppgave 6 (7) ikke ble svart på. Men vi må ikke glemme at det var et hardt tidspress hvor flere av oss trengte litt overtid.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

...samtidig brukte et notatkort for kryssjekking av alle mine svar (den var fusking), men det gjør ingenting fordi jeg var så godt forberedt på forhånd at jeg hadde ikke bruk for den. Prøven var enkel, men endte allikevel med en 3'er.

Så du fikk en 3-er på en prøve hvor du skulle hatt 0 og du har nerver til å klage på læreren?!?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
De to eksemplene der hadde tegnet (?) i seg og det betyr at jeg ikke viste svaret der og da
Et svar alle oppegående mennesker kunne gitt bedre, og som du definitivt burde visst svaret på når du har det som fag.

 

Han som foreslo at jeg skulle ha 3- da måtte ca. 55% være feil.
Husk at noen oppgaver gir flere poeng enn andre, og du har gjort det dårlig på noen oppgaver med høy maks-score. Her er alt jeg har trukket for, med eventuelle poeng du likevel har fått:

 

2. a) Spørsmålet er hvordan proteiner er bygd opp, og det svarer du ikke tilfredsstillende på.

0.5p

 

 

2. d) Lusen besvarelse. Prøv kjøtt, fisk og melk neste gang.

0.5p

 

e) Totalt skivebom. Stivelse er ikke et protein, og aminosyrer er det proteiner er laget av.

Lærerens svar er også skivebom. H*n nevner ting som er laget av proteiner, ikke proteiner som sådan.

Prøv collagen, albumin, fibrin, c-reaktivt protein, insulin, oxytocin.

0p

 

3. a) Grusomt svar.

0p

 

3. c) Manglende molekylformel.

1.5p

 

4 d) Manglende forskjell på umettet og mettet fett

2p

 

5. Navn feil

1p

 

6.

a) Du skal velge ett fettløselig og ett vannløselig vitamin og skrive spesifikt om disse. Det har du ikke klart.

0p

b) Kalsium er ikke et vitamin

0p

 

7.

0p

 

8. Hvilke kjemiske prosesser?

0p

 

9. Mangelfult svar på spm. om resultat

1p

 

10.

a) feil

0p

b) feil

0p

c) feil

0p

d) ?

e) dårlig

0p

f)

1p

 

 

Den eneste oppgaven du har fått full pott på er oppgave 1.

Endret av tsg1zzn
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Den vurderingen din er helt på trynet, du påklager at flere av svarene er feil noe som faktisk er identisk skrevet fra boka. Din vurdering har null verdi.

 

Tre eksempler på at din vurdering er helt på trynet:

 

1) Du mener at 10 a) er feil, det du sier er fullstendig feil.

 

2) Du mener at jeg skal ha null poeng for 6 a), fullstendig feil.

 

3) Du mener at oppgave 8 er feil, det er også fullstendig feil.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Du må be om tilgivelse for at du har oppført deg dårlig...

Læreren har all rett til å gi deg dårlig karakter hvis du ikke oppfører deg.

Faktisk så er det kun orden- og oppførselskarakteren som kan justeres for dårlig oppførsel. Man kan være en rass og allikevel ha 6-er i et fag. Dog er det vanskeligere å få 6-er som en rass enn det er å få en 6-er som en høflig student.

 

Fagkarakteren skal kun være et faglig mål. Når det er sagt så er jeg enig med deg om at han skylder læreren en unnskyldning.

Lenke til kommentar

Den vurderingen din er helt på trynet, du påklager at flere av svarene er feil noe som faktisk er identisk skrevet fra boka. Din vurdering har null verdi.

Jasså? Få se scan.

 

Du spurte om en kvalitetskontroll, men du var ikke fornøyd med svaret. Hvor mange skal du spørre før du blir fornøyd. Hvis to hundre og nittini sier at du fortjener 3, skal du da høre på den tre hundrede, som sier at du fortjener 4?

 

Hvis du hadde med deg jukselapp og likevel ikke klarte å svare bedre sier dette noe om at du ikke forstår faget godt nok til å få 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...