Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har et problem, læreren kjører A4 firkantet, hva skal jeg gjøre for å bli kvitt problemet?


Gjest Slettet+56132

om lærers vurdering av prøven  

92 stemmer

  1. 1. Har prøven fått riktig vurdering?

    • Ja
      65
    • Nei
      16
    • Vet ikke
      11


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Hun læreren prøver å ødelegge meg og jeg motvirker det med å skifte programfag, fra Biologi 1 til Internasjonal Engelsk. Jeg vil også bli ekstremt passiv i naturfag undervisningen på skolen, men så går jeg igjennom det hjemme.

 

Det ble nevnt at karakter 4 er en god karakter, det er aldeles ikke slik. Ja kanskje for en som har 3 i snitt, men slik er ikke tilfellet her, her er vi vant med 4,5 i snitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Den vurderingen din er helt på trynet, du påklager at flere av svarene er feil noe som faktisk er identisk skrevet fra boka. Din vurdering har null verdi.

Jasså? Få se scan.

 

Du spurte om en kvalitetskontroll, men du var ikke fornøyd med svaret. Hvor mange skal du spørre før du blir fornøyd. Hvis to hundre og nittini sier at du fortjener 3, skal du da høre på den tre hundrede, som sier at du fortjener 4?

 

Hvis du hadde med deg jukselapp og likevel ikke klarte å svare bedre sier dette noe om at du ikke forstår faget godt nok til å få 4.

 

Jeg anbefaler deg i å sjekke ut de tre eksempel punktene slik at du finne svaret på Internett, og da vil du se at de svarene er i samsvar med mine svar. Når du anklager så grunnleggende punkter i å være feil når de faktisk er riktige, da ser jeg nesten ingen annen utvei enn å utvise tvil på ditt kunnskapsnivå.

 

Edit: Hvis det er noen som helst form for protest spesielt på de eksempel punktene da skal vi grunnstøtte i denne saken, med sitat fra boken som skal sammenliknes med mitt aktuelle svar slik at vi kan se om det viktigste er blitt nevnt.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Den vurderingen din er helt på trynet, du påklager at flere av svarene er feil noe som faktisk er identisk skrevet fra boka. Din vurdering har null verdi.

 

Tre eksempler på at din vurdering er helt på trynet:

 

1) Du mener at 10 a) er feil, det du sier er fullstendig feil.

 

2) Du mener at jeg skal ha null poeng for 6 a), fullstendig feil.

 

3) Du mener at oppgave 8 er feil, det er også fullstendig feil.

 

10a) http://www.snl.no/basalstoffskifte

 

6a) Oppgaven ber deg skrive om ETT fettløselig og ETT vannløselig. Du har bare ramset opp hvilke vitaminer som er fettløselige og hvilke som er vannløselige. Dessuten skriver du ting som er direkte feil.

 

8) Her kunne du kanskje fått 1 poeng..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Den vurderingen din er helt på trynet, du påklager at flere av svarene er feil noe som faktisk er identisk skrevet fra boka. Din vurdering har null verdi.

 

Tre eksempler på at din vurdering er helt på trynet:

 

1) Du mener at 10 a) er feil, det du sier er fullstendig feil.

 

2) Du mener at jeg skal ha null poeng for 6 a), fullstendig feil.

 

3) Du mener at oppgave 8 er feil, det er også fullstendig feil.

 

10a) http://www.snl.no/basalstoffskifte

 

6a) Oppgaven ber deg skrive om ETT fettløselig og ETT vannløselig. Du har bare ramset opp hvilke vitaminer som er fettløselige og hvilke som er vannløselige. Dessuten skriver du ting som er direkte feil.

 

8) Her kunne du kanskje fått 1 poeng..

 

Sitat fra oppgave 10 A

Basalstoffskifte er kroppens energi omsetning

 

Sitat fra boken

Basalstoffskiftet, det vil si. energi til alle de livsnødvendige prosessene i kroppen (puls, pust, kroppsvarme, fordøyelse og vekst). Et voksent menneske trenger omlag 7000kj per døgn til basalstoffskiftet.

 

Konklusjon: basalstoffskiftet er altså kroppens transformering (omsetning), gjøre om kalorier til energi til prosessene i kroppen.

 

Så jeg har oppgitt et svar som forteller kort hva basalstoffskiftet er fornoe, men det forklarer ikke hva basalstoffskiftet gjør.

 

Edit: massiv protest fører til at vi må gjøre denne sammenlikningen flere ganger.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Les ordentlig! "Basalstoffskiftet, det vil si. energi til alle de livsnødvendige prosessene i kroppen (puls, pust, kroppsvarme, fordøyelse og vekst). Et voksent menneske trenger omlag 7000kj per døgn til basalstoffskiftet."

 

Energi til bevegelse inngår altså ikke i basalstoffskiftet, og "Basalstoffskifte er kroppens energi omsetning" blir dermed unøyaktig. På så små oppgaver gis det svært lite poeng på unøyaktige svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Les ordentlig! "Basalstoffskiftet, det vil si. energi til alle de livsnødvendige prosessene i kroppen (puls, pust, kroppsvarme, fordøyelse og vekst). Et voksent menneske trenger omlag 7000kj per døgn til basalstoffskiftet."

 

Energi til bevegelse inngår altså ikke i basalstoffskiftet, og "Basalstoffskifte er kroppens energi omsetning" blir dermed unøyaktig. På så små oppgaver gis det svært lite poeng på unøyaktige svar.

 

Nå må du nesten jekke deg ned ett par hakk, det var et stort tidspress og min forklaring av basalstoffskifte er ikke feil, men kanskje det kunne ha blitt skrevet litt mer om det.

 

Next!

10 B) det ble det sagt at min besvarelse var feil.

 

Sitat fra svaret

Antioksidanter er noe som motvirker frie oksygen radikaler og det reduserer økt risiko for kreft, hjerte og karsykdommer.

 

Sitat fra boken

Når kroppen bruker oksygen for å forbrenne næringsstoffer som fett, protein og karbohydrat, dannes det kjemiske forbindelser som vi kaller for frie radikaler... kan de blant annet føre til forandringer i arvestoffet, DNA-et. Forandringer i arvestoffet, mutasjoner øker faren for forskjellige typer kreft og hjerte og karsykdommer.

 

Sitat fra boken (sammendraget)

Antioksidanter verner oss mot økt kreftfare, hjerte og karsykdommer og for rask aldring.

 

Konklusjon: Frie radikaler eksisterer, det er sant at risikoen øker for kreft og hjerte og karsykdommer. Antioksidanter motvirker altså frie radikaler. Dette har jeg nevnt.

 

Edit: Liten feil her, det er faktisk 10e som er kommentert.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du svarte ikke på hva basalstoffskiftet var. Hvordan kan du da forvente å få poeng? Dette var heller ikke en særlig stor prøve til å være 2 timer, så jeg forstår ikke hvordan det kan ha vært stort tidspress. Kan man pensum, trenger man ikke betenkningstid.

 

Ok vi må vist knase informasjonen mest mulig for at hjernen din skal fordøye informasjonen. 2 skoletimer er ikke 2 klokketimer, det er faktisk i underkant av 90min. Man skal tenke, skrive, tegne, rette på seg selv, kontrollere, samtidig svare på alle spørsmålene da er 2 timer knapt faktisk.

Lenke til kommentar

10b, enzymer, er i alle fall totalt feil besvart. 10e, antioksidanter, er mer eller mindre korrekt besvart. Så: vil tippe du fikk 2,5 av 5 mulige på oppgave 10 totalt.

 

Edit: Jeg er fullt klar over at 2 skoletimer er 90 minutter. Det er fortsatt ikke en stor prøve.

Endret av Aquageek
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ja det er faktisk 50% score det, fremfor ingen poeng.

 

Edit: Da så du sikkert at det plutselig ble 1/4 mindre med tid.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Vanskelig problemstilling, men føler kanskje du har vært en dust mot henne..

Merkelig at hun ikke vil la en annen revurdere, men hun var kanskje så sikker i sin sak ?

 

Årsaken til dette problemet med læreren er ikke bare denne prøven, det er en lang kjede av kritiske hendelser som endte med at jeg skiftet programfag.

 

Læreren kan ikke språket sitt, hun gjorde feil med flere andre også, så det er ikke bare jeg som har reagert på dette. Greit nok 1 prøve drit på draget, men 2 prøver og driten på draget fortsetter det er ikke holdbart.

 

Angående det med at hun ikke kan språket sitt er at du må forklare det på samme måten som læreren selv ville ha gjort, er du i strid her så får du trekk. Det ble bekreftet idag, hvor flere kommenterte besvarelsene. De skrev en ting og læreren skrev en annen ting men de to tingene hadde samme utfall og betydde det samme men de fikk trekk pga dette.

Lenke til kommentar

Hva en skoletime er kommer an på hvilke skole man går på. Det er flere skoler som har times timer.

 

Ang retting. Læreren skal kunne vise til en vurdering i forhold til måloppnåelse i faget. Poeng = karakter blir ofte brukt, men det viser ikke nødvendigvis måloppnåelse i faget og blir, om jeg ikke tar feil, frarådet fra departementet.

 

På tredjeåret vgs med fordypning i et fag vil man ofte være på omtrent samme nivå som første året på høyskole i gjeldene fag. Litt avhengig av hva man går videre på. I så måte er en god del av svarene lite utfyllende og kan fort gi mindre enn full pott selv om de i seg selv er riktige.

 

Noen spørsmål med svar som er helt gale viser mangel på forståelse og det kan trekke ned. En vurdering på måloppnåelse vil ikke gi topp karakterer til noen som ikke viser god forståelse på alle områder man blir vurdert på. Poengbaserte vurderinger kan man ofte pugge seg god på, men målsetningen i de fag jeg vet om er at man skal kunne reflektere rundt emnet.

 

PS: hvilket nivå man er vandt til å ligge på skal ikke spille noen rolle for en prøve. Man har heldigvis gått vekk fra normalfordelingskurver i vurdering og annet slikt vås.

 

EDIT: personmotsetningen forekommer dessverre og trynefaktor eksisterer. Det virker selvsagt begge veier, men vil være et hinder/en utfordring i en undervisningssituasjon. For læreres del vil jeg tro at poengbaserte prøver gir liten mulighet til å kraftig påvirke karakteren negativt. For å kunne vurdere dette bedre ville det vært fint om man fikk poengsum oppnådd per oppgave, ikke bare R eller G.

Endret av noob11
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det å skippe en hel oppgave i tillegg til å svare feil på noen oppaver og ufullstendig på de store oppgavene gir en totalsum som ikke tilsvarer noe over maks 4. Har gått på slike smeller selv, men da har man noe å bevise for læreren. Har man ikke et svar på spørsmålet kan man prøve å ro seg i land ved å trekke andre paralleller. Men det er langtfra noen garanti for at man får poeng. For min del er lærerens karakter helt grei, ikke noe spesielt galt med den.

Endret av Stratosphere
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det spiller ingen rolle om dere fikk 90 eller 120 minutter. Besvarelsen din får plass på 2 A4-sider. Da jeg hadde naturfag på videregående var det mange i klassen, deriblant meg selv, som fort kom opp i 10 A4-sider på en 90minuttersprøve.

 

Den prøven der ble akkurat 4 fulle A4 ark. Det er nok stor forskjell på meg og deg, du svarer abstrakt, et spørsmål om karbohydrater da ville du ha fortalt ALT du viste om karbohydrater på det spørsmålet slik at svaret blir druknet i unyttig informasjon. Mens jeg vil forkorte og gi en kort konkret besvarelse slik at jeg slipper å få 10 A4 ark sider på denne "lille" prøven for å bruke dine ord.

 

Edit: Jeg mener at min prøve er verdt en 4'rer ettersom den ikke var så særlig forskjellig fra de som fikk 4+. Jeg var den eneste på 30 elever som klarte alle molekylstrukturene helt riktige, og det burde ha gitt litt avkastning men det gjorde det ikke.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Du svarte ikke på hva basalstoffskiftet var. Hvordan kan du da forvente å få poeng? Dette var heller ikke en særlig stor prøve til å være 2 timer, så jeg forstår ikke hvordan det kan ha vært stort tidspress. Kan man pensum, trenger man ikke betenkningstid.

 

Ok vi må vist knase informasjonen mest mulig for at hjernen din skal fordøye informasjonen. 2 skoletimer er ikke 2 klokketimer, det er faktisk i underkant av 90min. Man skal tenke, skrive, tegne, rette på seg selv, kontrollere, samtidig svare på alle spørsmålene da er 2 timer knapt faktisk.

 

Du sa jo at du kunne alt, og lest alt 3 ganger? Hvorfor er tid en faktor for at du ikke kunne svare for deg selv da?

 

Edit: og en jukselapp, som du "tydligvis" ikke trengte?

 

Edit 2: fjerning av unødvendige banneord, ble litt irritert. :blush:

 

Edit 3: det virker som at du prøver å få oss til å hjelpe deg med å føle deg bedre, fordi du dreit deg ut på prøven. Vi ALLE kan se at du ikke fortjener mer enn en 3'er. Du spurte om vår mening, og den er nærmest enstemmig: DU FORTJENER IKKE 4'ER!

Endret av Tiugama Kaa
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Da jeg gikk på skolen så fikk vi grei beskjed om at hvis vi kunne gjenta det som stod i boka så holdt det til en 4-er. Skulle man over det så måtte man vise forståelse for faget ved å forklare hva som står i boka og hvorfor det står der.

 

Ved at du ikke kan det som står i boken og i tillegg presterer å svare blankt (!) på oppgaver gjør at jeg hadde gitt deg en 2-er hadde det ikke vært fordi jeg visste at du fusket på prøven.

 

Edit: Hva pokker mener du egentlig med A4 firkantet? A4 er typisk brukt om et rektangulært papirformat men hvilken mening har det med tanke på et lærer-elev-forhold?

 

Edit2: Jeg svarte "Nei" på spørreundersøkelsen fordi du har fått for høy karakter.

Endret av BlueEAGLE
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...