Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har et problem, læreren kjører A4 firkantet, hva skal jeg gjøre for å bli kvitt problemet?


Gjest Slettet+56132

om lærers vurdering av prøven  

92 stemmer

  1. 1. Har prøven fått riktig vurdering?

    • Ja
      65
    • Nei
      16
    • Vet ikke
      11


Anbefalte innlegg

Jeg kom faktisk på en viktig ting, som jeg lærte på ungdomskolen.

 

Hvis du vil oppnå bedre karaterer (4 til 6'ere), så holder det ikke med å skrive rett fra boken, som du sier, Tricell.

 

Du må skrive med egne ord. Alle kan pugge et avsnitt, hvis de vil. Men kun flinke elever vil kunne pugge avsnittet, og i tillegg besvare spørsmålene med egne ord. Da holder det ikke med at du svarer rett. Alle svarene kan være rett, men du vil aldri oppnå topp karakter.

 

Min tidligere mattelærer var veldig imot pugging. Altså, det at vi øvde til prøver var jo greit nok, men han syntes ikke at vi bare skulle pugge og pugge formler og slikt. Han mente så lenge vi forstod hvorfor det er som det er, så trenges ikke pugging, og alt blir så mye lettere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja nå skjønner jeg veldig godt hva du mener og hvorfor du tolket det han sa som du gjorde :)

 

Ja, det var ikke for å være vrang eller spydig jeg spurte om det. Det er bare greit i et skriftlig debattforum å sørge for at vi utrykker oss presist, slik at misforståelser ikke oppstår. :)

 

Så du har med andre ord hatt 7 års læretid for å bli lektor? Det var jo veldig lenge. Var det verdt å ta så mye utdanning?

Og skal jeg være ærlig, så foretrekker jeg at lærere spesialiserer seg ordentlig på 1 fag slik at læreren har masse kunnskap som kan læres bort til elevene. Det må da være bedre å få mye læring av en lærer som har spesialisert seg på et visst fag enn at de skal få "middels læring" av en allmennlærer som har måttet fordele utdanningen sin på flere fag? Riktignok så hadde det blitt litt dyrt å ansette 1 lærer for hvert eneste fag i hver eneste klasse, men i teorien så gir det i hvertfall best uttelling.

 

Men på den annen side, hvis lærerne har satt seg ordentlig inn i utdanningen sin og gitt jernet for å få lært mest mulig så er det jo klart at de kan lære bort mye bra til elevene sine.

 

Jeg synes det var verdt tiden det tok, men det har kanskje også noe med at jeg er genuint interessert i det jeg studerte. Jeg opplever veldig ofte at denne lidenskapen for historie og religion også smitter over på elevene, og tilbakemeldingene jeg får er ofte at de lærer mer av meg på en time enn de gjør av den "tørre" læreren som alltid skal lese direkte fra læreboken med en monoton stemme. Mine beste minner fra skolebenken stammer også fra lærere som brant for faget sitt, og mange av disse var nemlig lektorer som hadde spesialkompetanse i sitt fag. Det er desverre et faktum (uansett hva som gjerne blir sagt i media) at skolen ofte velger allmennlærere som er billigere i drift, snarere enn å satse på spisskompetanse, hvertfall gjelder dette i ungdomsskolen.

 

Får du inntrykk av at elevene trives med deg som lærer?

 

Ja, absolutt. Jeg har enda ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra elever, men derimot svært mange positive. Det var for eksempel svært givende for meg som lærer å oppleve at noen av elevene jeg underviste en periode gikk opp både en og to karakterer i forhold til tidligere i mine fag. Denne karakteren beholdt de også etter jeg gikk over i andre klasser, og de selv sa at det hadde svært mye med at jeg klarte å vekke interessen for faget på nytt. Dette er en av grunnene til at jeg trives så godt som lærer, men i tillegg har jeg også hatt ganske mye spesialundervisning med særlig utagerende elever, noe som har vært krevende, men enormt givende og lærerikt både for meg og dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, interessen for ChaosPredicted sitt læreryrke er tydeligvis enorm for tiden. Dessverre går jeg off-topic og tilbake til tricell, for nå har jeg nemlig sluttet å ta ham seriøst. Er han en troller?

 

Grunnen til at jeg tror dette, er pga. basaltstoffskiftet. Det står svart på hvitt at han svarte galt, men allikevel sier han at svaret var korrekt. Så, er Tricell kverulant/kranglete, ikke intelligent nok til å se at han tok feil, en troller eller en god blanding av alle tre? Ikke at jeg påstår noe.

 

Men sannsynligvis har du nå tatt til fornuften, Tricell?

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Jeg synes det var verdt tiden det tok, men det har kanskje også noe med at jeg er genuint interessert i det jeg studerte. Jeg opplever veldig ofte at denne lidenskapen for historie og religion også smitter over på elevene, og tilbakemeldingene jeg får er ofte at de lærer mer av meg på en time enn de gjør av den "tørre" læreren som alltid skal lese direkte fra læreboken med en monoton stemme. Mine beste minner fra skolebenken stammer også fra lærere som brant for faget sitt, og mange av disse var nemlig lektorer som hadde spesialkompetanse i sitt fag. Det er desverre et faktum (uansett hva som gjerne blir sagt i media) at skolen ofte velger allmennlærere som er billigere i drift, snarere enn å satse på spisskompetanse, hvertfall gjelder dette i ungdomsskolen.

 

Ja, er man virkelig interessert i noe så er det utrolig hvor mye lettere det blir å gjøre en innsats og holde ut med det man driver med. Selv synes jeg at ungdomsskolen var kjedelig som fy og hver dag så ventet jeg på at skoledagen skulle bli ferdig fra første øyeblikk jeg kom dit. Jeg var bestemt på at jeg ikke ville ha 3 slike år til, så allmenn var ikke akseptabelt for meg på videregående. Jeg valgte dermed medier og kommunikasjon og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Nå gleder jeg meg faktisk til skolen hver dag og når det er ferie så lengter jeg tilbake til skolen igjen. Jeg har herlige klassekamerater og jeg synes det jeg lærer er veldig interessant. Så ja, jeg skjønner hva du mener der også :)

 

Du høres ut som om en lærer som kunne ha vært fint å ha :) Men har vi egentlig historie og religion på videregående? (2. og 3. klasse)

 

 

Ja, absolutt. Jeg har enda ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra elever, men derimot svært mange positive. Det var for eksempel svært givende for meg som lærer å oppleve at noen av elevene jeg underviste en periode gikk opp både en og to karakterer i forhold til tidligere i mine fag. Denne karakteren beholdt de også etter jeg gikk over i andre klasser, og de selv sa at det hadde svært mye med at jeg klarte å vekke interessen for faget på nytt. Dette er en av grunnene til at jeg trives så godt som lærer, men i tillegg har jeg også hatt ganske mye spesialundervisning med særlig utagerende elever, noe som har vært krevende, men enormt givende og lærerikt både for meg og dem.

 

Ingenting er som positive kommentarer! Det hjelper deg til å forstå at det du gjør faktisk er til god nytte for andre mennesker. Det er alltid kjedelig med elever som er vrange og ikke er lærevillige. Det er en av grunnene til at jeg aldri kunne tenkt meg å bli lærer, fordi jeg ikke hadde hatt nok tålmodighet med de som rett og slett gir blaffen i skolen og undervisning.

 

Som sagt så virker det som om du er en lærer som mange kunne hatt godt av å ha :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, interessen for ChaosPredicted sitt læreryrke er tydeligvis enorm for tiden. Dessverre går jeg off-topic og tilbake til tricell, for nå har jeg nemlig sluttet å ta ham seriøst. Er han en troller?

 

Hehe, beklager. Er jeg som er off-topic så det holder her, jeg blir bare revet med når det kommer så mange spørsmål omkring noe jeg brenner for. Forøvrig skulle jeg også likt å vite i hvilken grad trådstarter har tatt selvkritikk på vurderingen av prøven etter de gode svarene han har fått her, eller om det er slik at han kun tar til seg positiv feedback og ignorerer den negative (saklige?) kritikken.

 

Du høres ut som om en lærer som kunne ha vært fint å ha :) Men har vi egentlig historie og religion på videregående? (2. og 3. klasse)

 

Takk for komplimenten. Det finnes historie vg1-3 og RLE vg1-3 på videregående, men siden jeg nå jobber på ungdomsskolen har jeg ikke satt meg ordentlig inn i hvorvidt disse fagene er obligatoriske eller valgfrie. :)

Lenke til kommentar

Takk for komplimenten. Det finnes historie vg1-3 og RLE vg1-3 på videregående, men siden jeg nå jobber på ungdomsskolen har jeg ikke satt meg ordentlig inn i hvorvidt disse fagene er obligatoriske eller valgfrie. :)

 

Vi har ikke historie eller RLE på medier og kommunikasjon på VG1 i hvertfall :S Kanskje det ikke gjelder medier og kommunikasjon da ;)

Lenke til kommentar

Litt on-topic ^^ : Jeg synes det er litt betenkelig at det er flere her som synes at det er greit å besvare oppgaver med en setning og så "bla bla" eller "osv" på slutten.

 

- Hvis jeg var lærer ville jeg da "oversatt" dette til "Jeg skriver en setning jeg synes å huske sto i boka, er jeg heldig treffer jeg blink med den og så avslutter jeg med bla bla eller osv for å gi inntrykk av at jeg kan resten..."

 

Og som det også er nevnt her så er mange av TSs svar mangelfulle selv om de er "riktig", det blir omtrent som å skrive riktige svar på en matteprøve, men ikke vise noen utregninger - det scorer man dårlig på.

 

Husk at det er en "trappetrinnsmodell" som bruker på vurdering av svar (som nevnt før i tråden her) - F,eks hvis et spørsmål kan gi 3 poeng så kan du få ett poeng for riktig svar, to poeng hvis du kan forklare og fortelle, og tre poeng hvis du kan drøfte og komme med egne refleksjoner.

Lenke til kommentar

Jaja. Vi ble i alle fall enige til slutt: Tricell blir ikke kjørt A4 av læreren (haha, for en ordlegging).

 

Tråden som handlet om A4-lærere, ble altså til slutt en tråd hovedsakelig bestående av koseprat med lærere. Så, da kan vi lene oss tilbake, og se på det som minner aller mest om en "hvordan sjekke opp en lærer"-oppvisning, levert av naturtalentet Espyy. ( :

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Jaja. Vi ble i alle fall enige til slutt: Tricell blir ikke kjørt A4 av læreren (haha, for en ordlegging).

 

Tråden som handlet om A4-lærere, ble altså til slutt en tråd hovedsakelig bestående av koseprat med lærere. Så, da kan vi lene oss tilbake, og se på det som minner aller mest om "hvordan sjekke opp en lærer"-oppvisning, levert av naturtalentet Espyy. ( :

 

Kjære Prince... Tricell hadde i løpet av denne tråden fått mange svar og tilslutt så ble det bare for dumt. Svarene ble i og for seg mer aggressive og jeg er overrasket over at det ikke har vært en moderator som stengt tråden.

 

Og ærlig talt, naturtalentet mitt er villigheten til å lære. Jeg går fremdeles på skole og i motsetning til enkelte andre personer, så er jeg glad for å være der og å lære. Jeg har også blitt lært at man ikke lærer hvis man ikke spør, så jeg bare benytter sjansen til det. Spydighet frabes, Prince...

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i Prince. Hadde vi gått i klasse og du holdt på med dette ville folk begynt å lure (altså oppsjekkingen/smiskingen). Knegger godt over hvordan du har vinklet diskusjonen :tease: Dessuten tar jeg det ikke som en spydighet, men snarere et morsomt utspill av det som faktisk skjer.. Ikke vær så hårsår :)

 

Når det gjelder Tricell kommer hvertfall jeg til å ignorere han fremover. "Stjele matteprøver fra lærer"-tråden og denne har vært ganske så håpløse i mine øyner, og han vil ikke høste troverdighet fra meg lengre..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har vært litt opptatt i det siste, så jeg har falt litt bak i diskusjonen, men den er langt i fra over. Kort svar til de som har omtalt meg. Flere brukere blir skrevet til.

 

Jeg har tatt selvkritikk av prøven, jeg ignorerer aldeles ikke noen tips. Jeg skal la denne prøven ligge. Prøven var kanskje ikke så særlig bra men, jeg mener at jeg har fått streng vurdering iforhold til spørsmålene. Dette er ikke noen trolle tråd.

 

Noen har problemer med å forstå hva jeg mener med A4 firkantet, det jeg mener med dette er som følgende: Læreren kjører A4, er hvor læreren følger alle regler 100% for eksempel regler i klassen, særlig rettet mot meg som for eksempel anmerkninger uten orientering og advarsel. Med firkantet mener jeg at læreren viker ikke fra noen som helst ting, hun skal helt inn i hjørnet før hun endrer kurs, for eksempel besvarelser. Dette er rettet mot meg personlig.

 

Læreren sa på forhånd at det å kunne molekyl formler og molekylstrukturer betydde mye, men det gjorde det altså ikke.

 

Det var en som reagerte på basalstoffskiftet, hvor han mente at jeg sa et svar er riktig mens dere mener at det er feil, se på sitat fra boken og sammenlikne det med min besvarelse.

 

Jeg blir kjørt A4 firkantet av læreren, og det ser ut til at det sprer seg til den andre læreren som jeg misliker. Jeg misliker kun to lærere, norsk og naturfag/biologi lærerne.

 

Dere bommer gjentatte ganger på et punkt, for det første så er det STOR forskjell på naturfag og mattematikk. Naturfag bruker ikke utregninger, slik som mattematikk gjør, ergo sammenlikningen blir ugyldig!

 

Stilles det et spørsmål om for eksempel oppgave 1 i prøven:"Nevn de tre hovednæringstoffene og de tre gruppene av mikronæringsstoffer. Da er besvarelsen som følgende: "De tre hovednæringstoffene er karbohydrater, fett, og proteiner. De tre mikronæringsstoffene er vitaminer, mineraler, og sporstoff.

 

Her skal man IKKE begynne å fortelle ALT du vet om disse som for eksempel: hvor du finner de, hva de er laget av, hvor normale er de, molekylstrukturer osv. For da drukner du besvarelsen med irrelevant stoff.

 

Jeg har ALDRI kommentert å stjele matteprøver fra Sinus. Hvor får dere det hen fra?, Kanskje de vedkommende sammenlikner meg med en annen som sikkert har kommentert noe slik i en kaffe på forumet ikke vet jeg. Jeg har en slags liste over brukere som jeg misliker, og du skal gjerne få innpass.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har en engels lærer som mener at vi skal/må skrive det helt samme som står i boken.

Mange i klassen min som får 6 får nå 3+... (dette er da i 10kl)

 

Vi driver nå å prøver å få han ut av våre timer...

 

Et klassisk eksempel på en drittlærer som burde bli oppsagt. Denne læreren har en råtten vurderingsevne.

 

Edit:

Til alle, om du skriver rett fra boken eller med dine egne ord spiller ingen rolle så lenge innholdet er riktig. Nok et eksempel på et noen brukere igjen også har problemer med vurderingsevnen sin.

 

Det ble nevnt at det var rart at moderator ikke har stengt tråden min, moderatorene skal holde fingrene av fatet i skrivende stund fordi det er ikke regelbrudd i tråden. Sletter de mange innlegg, da vil trådens kontekst bli ødelagt og da vil jeg "hjelpe" på det i etterkant. Innlegg nr 75, bare for kontroll.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Du har vel strengt talt ikke så mye å klage over Tricell. Hvis du jukset på prøven fortjener du ikke annet en karakteren 1. Læreren vurderte deg feil. Du skulle ikke hatt 3/4, men 1.

 

 

Jeg har ALDRI kommentert å stjele matteprøver fra Sinus. Hvor får dere det hen fra?, Kanskje de vedkommende sammenlikner meg med en annen som sikkert har kommentert noe slik i en kaffe på forumet ikke vet jeg. Jeg har en slags liste over brukere som jeg misliker, og du skal gjerne få innpass.

 

Så må jeg også si du er litt av en løgner. Jeg husker også at du lagde et topic hvor du spurte om hvor læreren hentet matteprøver fra siden du ville jukse. Det er nevnt flere ganger her og du benekter det! Du tenkte kanskje at tråden var slettet så ingen kunne bevise det, men med mine "data-skills" klarte jeg å hente ut en buffret versjon av tråden din.

 

Side 1

Side 2

Side 3

Side 4

 

Du burde skamme deg.

Endret av Skibur
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg har ALDRI kommentert å stjele matteprøver fra Sinus. Hvor får dere det hen fra?, Kanskje de vedkommende sammenlikner meg med en annen som sikkert har kommentert noe slik i en kaffe på forumet ikke vet jeg. Jeg har en slags liste over brukere som jeg misliker, og du skal gjerne få innpass.

 

De som jukser og lyger, fortjener å være samfunnets tapere.

Jeg vet at du etterspurte hvordan man kunne få prøvene på forumkafeen.

 

BUSTED !mad.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dette er en tråd som handler om naturfag. Dere har ikke privilegier til å vite noe som helst med hvordan jeg lever livet mitt, innholdet i den tråden der er privat. Dessuten så ble den planen kansellert, fordi det var bare en skisse som befant seg på tegnebrettet og er langt ifra virkeligheten. Jeg benekter dens eksistens fordi dere har ikke privilegier til å vite innholdet. Dessuten så var bare tråden en trolle tråd.

 

De trådene ble sperret fordi jeg kom med en forespørsel om det til Administrator, og jeg "tvang" de til å gjøre det fordi jeg effektivt ødela konteksten noe som gjorde at tråden ble ubrukelig, og jeg sa at det var trolling og tok imot warning prosent for det i straff for trolling. De trådene der var KUN trolling.

 

Det var no da virkelig ikke en forumkaffe men du kan kalle det hva du vil.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

 

Edit:

Til alle, om du skriver rett fra boken eller med dine egne ord spiller ingen rolle så lenge innholdet er riktig.

 

 

Her tar du grundig feil. Evne til refleksjon er langt høyere måloppnåelse enn å ha lært noe utenat. Siden det er klin umulig å vite om du kan reflektere over det du har lært når du skriver identisk med boken så vil alle lærere anta at du har lært det utenat. Hadde du klart å reflektere så hadde du ikke valgt å skrive identisk med boken.

 

Tenk litt på det. Hvis du pugger en setning fransk slik at du kan uttalen perfekt, men den du lærer den av forteller deg ikke hva setningen betyr. Så lenge noen hører deg si den ene setningen så vil de tro at du kan snakke fransk, men om de stiller et spørsmål blir det avslørt at du ikke kan noe som helst annet. Litt det samme med å skrive ordrett fra boken. Du viser ikke at du har forstått noe som helst. Du viser at du har lært en tekst utenat. Det er to ganske forskjellige ting.

 

PS: om det er en gloseprøve så er selvsagt ordrett fra boken det riktige ;)

Endret av noob11
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...