Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/hareide-utelukker-ikke-a-felle-regjeringen/3423525616.html

 

Krf lekker stemmer til både Høyre og Frp. Derfor må de nå markere et klarere skille til disse to partiene. Kanskje til og med gå inn i et konfliktfylt forhold til dem.

 

De kan øke sin relevans ved å åpne for en rød-grønn regjering og være de religiøses stemme innen en rødgrønn regjering. Det er velkjent at Krf sine rivaler er Høyre og Frp. En Krf-velger går ikke fra Krf til Rødt eller SV, men heller Høyre og Frp.

 

Israel er et bra område å øke sin relevans på igjen ettersom det er en kjernesak for kristne velgere.

 

Hvis KrF går til venstre, er det vel mer sannsynlig at de mister velgere til Høyre og Frp. Ap -og SVs velgere liker ikke kristen innflytelse over samfunnsutviklingen. Mange av dem synes faktisk å være mer tolerante overfor islam, enn kristendom Det finnes mange kirker og menigheter i norske kommuner som føler seg motarbeidet og dårlig behandlet av Ap og SV. Hvis KrF går til venstre, tror jeg det vil være slutten for det partiet. Da havner de under sperregrensen og klarer aldri å komme seg opp igjen. Jeg forstår den ideologiske koblingen mellom kristendom og sosialisme, men den er svak ute i det norske folk. Det er bare ledelsen i KrF som er sosialister.

Lenke til kommentar

Hvis KrF går til venstre, er det vel mer sannsynlig at de mister velgere til Høyre og Frp. Ap -og SVs velgere liker ikke kristen innflytelse over samfunnsutviklingen. Mange av dem synes faktisk å være mer tolerante overfor islam, enn kristendom Det finnes mange kirker og menigheter i norske kommuner som føler seg motarbeidet og dårlig behandlet av Ap og SV. Hvis KrF går til venstre, tror jeg det vil være slutten for det partiet. Da havner de under sperregrensen og klarer aldri å komme seg opp igjen. Jeg forstår den ideologiske koblingen mellom kristendom og sosialisme, men den er svak ute i det norske folk. Det er bare ledelsen i KrF som er sosialister.

 

For en sjelden gangs skyld er jeg enig med deg - KRF er uansett fortapt siden majoriteten av de som hevder seg "kristne" nå for tiden er de som ønsker seg andres blod og penger og har lite å gjøre med kjerneverdiene Jesus forfektet.

 

Listhaug og Visjon Norge er dagens "kristnes" våte drøm - det handler kun om penger og hat mot (de de hevder er) ikke-kristne. 

 

Hareide og KRF-ledelsen som holder på nestekjærlighet og Jesu faktiske budskap (som, lik det eller ikke, ligger mye nærmere venstresiden enn høyresiden) er dømt til å tape denne kampen i dagens samfunn. De er rett og slett ikke ekstreme nok for hatet som ligger i altfor mange såkalte kristne miljøer og som søker seg mot Listhaug og Visjon Norge-versjonen av "kristendom".

 

De kan ikke søke seg mot venstresiden (som er altfor fakta- og logikkbasert til å gå for religion) og de er ikke ekstreme nok til å tekkes de som ligger på høyresiden av "kristendommen". 

Endret av Zork
Lenke til kommentar

For en sjelden gangs skyld er jeg enig med deg - KRF er uansett fortapt siden majoriteten av de som hevder seg "kristne" nå for tiden er de som ønsker seg andres blod og penger og har lite å gjøre med kjerneverdiene Jesus forfektet.

 

Listhaug og Visjon Norge er dagens "kristnes" våte drøm - det handler kun om penger og hat mot (de de hevder er) ikke-kristne.

 

Hareide og KRF-ledelsen som holder på nestekjærlighet og Jesu faktiske budskap (som, lik det eller ikke, ligger mye nærmere venstresiden enn høyresiden) er dømt til å tape denne kampen i dagens samfunn. De er rett og slett ikke ekstreme nok for hatet som ligger i altfor mange såkalte kristne miljøer og som søker seg mot Listhaug og Visjon Norge-versjonen av "kristendom".

 

De kan ikke søke seg mot venstresiden (som er altfor fakta- og logikkbasert til å gå for religion) og de er ikke ekstreme nok til å tekkes de som ligger på høyresiden av "kristendommen".

 

Ja, det er litt merkelig at KrF ikke står på venstresiden i norsk politikk. Det finnes nok flere årsaker, -at høyrepartiene er mer verdikonservative, tror jeg er en av de viktigste. En annen kan være de sosialdemokratiske partienes kamp mot kirke og enevelde i forrige århundre. Denne konflikten ulmer nok fortsatt under overflaten.

Nå er det ikke slik at alle velgerne i Frp og KrF har latt "negativitetsånden" tatt overhånd, men det finnes altfor mange. Noen er ikke sosialdemokrater og er derfor misfornøyd med det norske styresettet, og jeg er en av dem. Men å fordømme mennesker fordi de er annerledes, det er noe annet. Merkelig nok synes det å finnes mange av disse i KrF. Jeg synes det er merkelig, med tanke på hva de sier de tror på.

Endret av Vaniman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De resirkulerer han vel om noen år, slik de har for vane. Når den perverse tullingen Søviknes kunne komme inn igjen i varmen, så er det nok rom for Sandberg også.

 

Tror du det er noe håp for den perverse tullingen Rune Øygard da? Når vi først er inne på perverse tullinger, altså :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du det er noe håp for den perverse tullingen Rune Øygard da? Når vi først er inne på perverse tullinger, altså :)

 

Jeg har ikke noe behov for å forsvare Ap politikere, da det ikke er mitt parti og fører en globalistpolitikk som jeg finner forkastelig. Desverre er partiet per i dag et nødvendig onde for regjeringsskifte, men det er det.

Lenke til kommentar

Tror du det er noe håp for den perverse tullingen Rune Øygard da? Når vi først er inne på perverse tullinger, altså :)

Klassisk whataboutism. Men, OK, jeg biter:

 

Tviler sterkt. Han var aldri kjent før han hadde sex med den tenåringen. Han var borgermester i en liten bygd midt i landet. Ingen bryr seg om ham, og partiet trenger ham ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Klassisk whataboutism. Men, OK, jeg biter:

 

Tviler sterkt. Han var aldri kjent før han hadde sex med den tenåringen. Han var borgermester i en liten bygd midt i landet. Ingen bryr seg om ham, og partiet trenger ham ikke.

Han var jo godt likt av jensemann da, med flere.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qGJK0/stoltenberg-trakk-frem-oeygard-som-politisk-forbilde

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Vi som samfunn skal være forsiktige med å dømme folk mer enn nødvendig. Det er viktig å gi alle (alle!) en sjanse til å komme tilbake på en eller annen måte. Selvfølgelig skal man straffe de og man bør legge vekt på å få de til å forstå hvorfor de straffes osv. men å kategorisk avvise slike mennesker for evig er ikke Norge verdig. Vi er mye bedre enn slike samfunn.

Lenke til kommentar

Vi som samfunn skal være forsiktige med å dømme folk mer enn nødvendig. Det er viktig å gi alle (alle!) en sjanse til å komme tilbake på en eller annen måte. Selvfølgelig skal man straffe de og man bør legge vekt på å få de til å forstå hvorfor de straffes osv. men å kategorisk avvise slike mennesker for evig er ikke Norge verdig. Vi er mye bedre enn slike samfunn.

 

Politikere har større behov for tillit i befolkningen enn andre. Det er ikke gitt, eller nødvendigvis et tegn på et "sivilisert samfunn" at en politiker kan straffedømmes og så komme tilbake i sin gamle jobb og ha full tillit. Da kommer samfunnets interesser over den enkeltes interesser. Etter min mening gjør Søviknes' straffesak ham uegnet som politiker på livstid (det samme med Øygard). Vi har 5 millioner å velge i, hvorfor ha politikere som er straffedømt i grove overgrepssaker, korrupsjon og eventuell kriminalitet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...