Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Når man skal illustrere hvordan vi så ut for endel tusen år siden, hvorfor er det da alltid banale fremstillinger? Jeg nekter å tro vi så ut som fyr'n på dette bildet, som nærmest minner om en blanding av forvokst rotte, ekorn på anabole steroider,etc. og ingen lemmer er i størrelsemessig proposjon. I tillegg gjør misfosteret åpenbart reklame for Colgate tannkrem og.

 

U3f42YU.png

Veldig morsomt skrevet innlegg. :) Jeg ser ikke noen åpenbare ting som ikke hadde vært mulig, så det har sikkert vært noen som så slik ut også, men jeg tror nok ikke at han er særlig representativ for hvordan folk så ut nei :)

 

Siden speil ikke fantes så var nok skjønnhetstyranniet ekstremt mye svakere enn det det er i dag. Men speil eller ikke, hadde mannen på bildet dukket opp utenfor boenheten til våre forfedre så tror jeg de hadde fått seg en god latter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forventer ikke at dem flyr Ryanair og bor på Vandrehjem heller.

 

Så lenge vi står utenfor EU er det viktig at vi klarer å bevare våre interesser. Så det er politisk klokt også. At dem under slike omstendigheter reiser i en klasse over Ola Dunk muligens ville ha gjort ser jeg som stuereint.

Du kan ikke tenke deg eller se for deg en mellomting?

Nei vel... Det kan i alle fall jeg...

Lenke til kommentar

Jeg kan fint se for meg en mellomting, jeg vet også det finnes langt dyrere måter å reise på. Med tanke på hvor mange delegat det var og hva som står spesifisert i resten av artikkelen er det ikke så skremmende mye.

Hvorfor kan de ikke ta vanlige passasjerfly og ligge på vanlige hoteller da? I det minste bruke sine egne penger om de skal bruke det mest råflåtte som finnes. Ja det finnes sikkert enda dyrere men det er jo ikke poenget. :oppgitt: Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi de er der på ett delegat i forhold til sin jobb. Dersom du hadde hatt en jobb som du måtte reise i og gjerne hadde 50 - 150 reisedager i året som er realiteten for mange skulle jeg gjerne likt å se at du dekket dette for egen lomme.

 

Hvorfor utgiftene ble som de ble har jeg ikke noe godt svar på, men i fra tidligere har jeg møtt mange politikere rundt om kring på vanlige rutefly også, så det er ikke betanding slik at reisene kommer på uoverkommelige summer, noe jeg forøvrig ikke synes at det er heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne er god, og beskriver litt av problemet.

 

 

 

 

Hvorfor utgiftene ble som de ble har jeg ikke noe godt svar på, men i fra tidligere har jeg møtt mange politikere rundt om kring på vanlige rutefly også, så det er ikke betanding slik at reisene kommer på uoverkommelige summer, noe jeg forøvrig ikke synes at det er heller.

Men mener du det burde gå en grense for hvor mye penger politikerne kan bruke på dette? Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Der borte prøver man faktisk å begrense lidelsene til den dødsdømte under henrettelsen mest mulig.

 

Ville du "foretrukket" å bli seigpint med 15 giftsprøyter, alternativt henrettet med et rifleskudd eller hengt?

 

Det er ingen tvil om at USA forlot raske henrettelsemetoder kun for sitt eget omdømmes skyld ute i verden.

 

Den samme tankegangen lå i sin tid bak når man tok i bruk den Elektriske-stolen, det skulle erstatte "primitive" metoder som ovennevnte. I stedet ble det rene skrekkabinettet så lenge det varte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Når norske byråkrater og politikere drar på klimatoppmøte, spares det ikke på noe. Flybilletter på businessklasse til 40 000 kr per billett og opphold femstjerners hotell i diplomatstrøket i Qatars hovedstad.

 

Hva synes du om at byråkratene og politikerne bruker våre skattepenger på luksushoteller og flybilletter til 40 000 kr per billett?

 

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/I_verdens_rikeste_land/Klimakamp-pa-forsteklasse-2952039.html

Litt interessant at dette skulle dukke opp nå. Der jeg jobber (internasjonalt stort firma) er det en pågående konflikt mellom reisemontører og toppsjefer fordi montørene ikke får lov lengre å reise på Business. De reiser ofte i 15-20 timer i strekk og er avhengige av å kunne være uthvilt etter en reise. Istedenfor må de nå ha en hviledag etter hver reise, noe som er fordyrende. Samtidig skal toppsjefene reise på 1.klasse på 1-2 timers reiser.

 

Bare for å illustrere at det ikke bare er i det offentlige vi har problemer.....

Lenke til kommentar

Husk at noen politkere reiser svært mye. Utenriksministerposten f.eks innebærer naturlig nok mange reisedøgn. Ikke rart at man ønsker å bo nogenlunde komfortabelt da. Hotellstandaren er også ganske varierende fra land til land.

 

Pleier selv å bo relativt luksuriøst, 5-sterners er ikke uvanlig blant nordmenn i dag. Dessuten tjener ikke politikere veldig godt i Norge, om man sammenligner med andre lederstillinger.

 

Reagerer mer på pensjonsordningene de har, der ser jeg ikke helt de store argumentene.

 

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt interessant at dette skulle dukke opp nå. Der jeg jobber (internasjonalt stort firma) er det en pågående konflikt mellom reisemontører og toppsjefer fordi montørene ikke får lov lengre å reise på Business. De reiser ofte i 15-20 timer i strekk og er avhengige av å kunne være uthvilt etter en reise. Istedenfor må de nå ha en hviledag etter hver reise, noe som er fordyrende. Samtidig skal toppsjefene reise på 1.klasse på 1-2 timers reiser.

 

Bare for å illustrere at det ikke bare er i det offentlige vi har problemer.....

Dette er jo ren idioti. Om firmaet faktisk taper penger på en slik ordning er det noe som er veldig galt. Om firmaet tyr til slike tilstander tyder det på at det har blitt et "pampevelde" og at ansatte under ledernivå er uønsket.
Lenke til kommentar

Denne er god, og beskriver litt av problemet.

 

 

 

 

Hvorfor utgiftene ble som de ble har jeg ikke noe godt svar på, men i fra tidligere har jeg møtt mange politikere rundt om kring på vanlige rutefly også, så det er ikke betanding slik at reisene kommer på uoverkommelige summer, noe jeg forøvrig ikke synes at det er heller.

Men mener du det burde gå en grense for hvor mye penger politikerne kan bruke på dette?

 

 

Det tror jeg kan være en løsning, det å planlegge litt bedre slike reiser er jo også noe dem kunne ha sett på også hvorvidt det er viktig å dra med såpass mange mandater. Fra tid til annen blir det naturligvis vanskelig å vurdere enkelte sin verdi i slike situasjoner men jeg tror at ved enkel planlegging så kan kostnader reduseres. Noe som etter slike bemerkelser i fra media forhåpentligvis også setter ett sterkere fokus på temaet. Media i Norge gjør faktisk en ganske god jobb å avdekke slike mangler i det offentlige, slik som mange aktører også gjør i det private. Min mor jobbet faktisk med rådgivning innenfor effektivisering av både private og offentlige organ, når man begynner å grave i rutiner og hvordan mange på begge organisasjonsfunksjoner velger å benytte midlene sine finner man mye rart, nå er hun riktig nok pensjonist men fortsatt engasjert i temaet. Jeg har bygd mye av min inntektsgrunnlag ved hennes rådgivining i forhold til å drifte optimalt og ved konstnadsreduserende tilltak.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

 

ang. ISIS henrettelsemetoder

 

0jrjzpo.jpg

 

"Barack Obama says the barbaric murder of Steven Sotloff has repulsed Americans and has only served to stiffen their resolve."

 

Han har kanskje (eller bør ha) en del å rydde opp i på hjemmebane også når det gjelder barbari.

 

XANy6tY.png

 

Ifølge "eksperter" er dette da mer sivilisert enn å bli skutt, siden de fortsatt driver med det. (?)

Hvordan i alle dager kan du sammenligne en gjeng med barbarer som drar rundt og plyndrer, voldtar og dreper sivile med feil religion med et sivilisert land?

 

IS tok til fange denne sivilisten og myrdet han med kaldt blod for propaganda formål. USA har en av de mest rettferdige og best fungerende rettssystemer i verden. Det som skjedde med mannen er mot normalt og skapte en masse debatt i USA. Der borte prøver man faktisk å begrense lidelsene til den dødsdømte under henrettelsen mest mulig. Tror du IS bryr seg noe særlig om slikt?

 

Jeg er selv mot henrettelse som straffemetode. Men jeg lurer likevel fælt, hvordan i all verden kan du egentlig finne på å sammenligne USA med IS?

 

 

IS er en organisasjon som er fundamentert på å bedrive krig. USA er en stor og mektig nasjon med mange krigsprofitører og stor vilje til angrepskrig, men er selvsagt også veldig mye mer enn dette. Det endrer ikke det faktum at krig er barbarisk av natur og med så mange overgrep som er avdekket fra det amerikanske forsvaret, til tross for deres omfattende bestrebelser på hemmelighold, så sitter de i glasshus når de kritiserer IS for deres krigsmetoder. Det er forståelig at landene i området roper på den største varulven, når de sliter med en rabiesbefengt puddel, men forsøkene på å konstruere en moralsk høyborg rundt krigen gjør meg kvalm.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

IS er en organisasjon som er fundamentert på å bedrive krig. USA er en stor og mektig nasjon med mange krigsprofitører og stor vilje til angrepskrig, men er selvsagt også veldig mye mer enn dette. Det endrer ikke det faktum at krig er barbarisk av natur og med så mange overgrep som er avdekket fra det amerikanske forsvaret, til tross for deres omfattende bestrebelser på hemmelighold, så sitter de i glasshus når de kritiserer IS for deres krigsmetoder. Det er forståelig at landene i området roper på den største varulven, når de sliter med en rabiesbefengt puddel, men forsøkene på å konstruere en moralsk høyborg rundt krigen gjør meg kvalm.

Burde USA i stedet, latt være å gjøre noe der, og la IS gjøre som de vil?
Lenke til kommentar

Løsningen kan ligge i sambruksfelt for busser og biler med minst to–tre om bord

 

Sambruksfelt for buss og biler med flere personer i hver bil kan bidra til en smartere bruk av bilen som et lett og fleksibelt fremkomstmiddel, skriver Njål Nore i denne kronikken.

 

Det burde vært mere samkjøring, og man kan kanskje legge til rette for det, men noen av argumentene er litt rare, som feks samfunnskosten, det er ikke billigere å frakte folk i bil enn i buss.

 

AtW

Lenke til kommentar

Rett og slett, samkjøring er løsningen. Kjøring i kollektivfelt er et av flere mulige virkemiddel. Dette virkemidlet ble prøvd ut på Elgesetergate i Trondheim for 10-15 år siden, med minimum sjåfør + én passasjer som minstekrav.

 

- Et annet kan være å oppheve forbudet mot å betale sjåføren litt for turen. (Nå er det bare de med taxiløyve som har lov til å ta i mot penger for kjøring)

 

- Et tredje kan være å gi bilister med flere i bilen privilegier i bompengeringer eller parkering.

 

Personlig synes jeg kravet i Trondheim var for slapt. Det burde vært minimum 3 personer i bilen inkludert sjåfør.

 

ATW: Hva mener du med at samfunnskostnaden ikke er lavere for passasjerer i bil enn i buss? Privatbiler og sjåførene kjører jo der de skal uansett. Det koster dem jo ikke nevneverdig ekstra i form av drivstoff, tid, slitasje eller noe sånt å ha med passasjerer som skal samme vei. Avtale om faste samkjøre-passasjerer til og fra jobb til faste tidspunkter for eksempel. Det trengs bare litt forarbeid i å finne riktige personer som har samme transportstrekning til samme tid, noe som enkelt kan løses via sosiale media.

 

Busser kjører store omveier og koster passasjerene mye ekstra tid sammenlignet med bil. Bussjåfører skal ha timelønn. Busser er langt fra gratis i drift. Ei heller det å drive busselskap og gi utbytte til aksjonærene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Løsningen kan ligge i sambruksfelt for busser og biler med minst to–tre om bord

 

Sambruksfelt for buss og biler med flere personer i hver bil kan bidra til en smartere bruk av bilen som et lett og fleksibelt fremkomstmiddel, skriver Njål Nore i denne kronikken.

 

Det burde vært mere samkjøring, og man kan kanskje legge til rette for det, men noen av argumentene er litt rare, som feks samfunnskosten, det er ikke billigere å frakte folk i bil enn i buss.

 

AtW

 

 

Saken er vel at bilseter ses på som en uutnyttet ressurs, som kan utnyttes svært billig - billigere enn å sette inn mer kollektivtrafikk.

De tomme bilsetene: En stor, ubenyttet transportkapasitet Endret av Aiven
Lenke til kommentar

 

 

Løsningen kan ligge i sambruksfelt for busser og biler med minst to–tre om bord

 

Sambruksfelt for buss og biler med flere personer i hver bil kan bidra til en smartere bruk av bilen som et lett og fleksibelt fremkomstmiddel, skriver Njål Nore i denne kronikken.

 

Det burde vært mere samkjøring, og man kan kanskje legge til rette for det, men noen av argumentene er litt rare, som feks samfunnskosten, det er ikke billigere å frakte folk i bil enn i buss.

 

AtW

 

 

Saken er vel at bilseter ses på som en uutnyttet ressurs, som kan utnyttes svært billig - billigere enn å sette inn mer kollektivtrafikk.

De tomme bilsetene: En stor, ubenyttet transportkapasitet

 

 

Framstår som litt kunstig for min del når man snakker om noe så langsiktig som transport-infrastruktur, folk tilpasser mengden biler ett systemet. Det ser man jo allerede med at færre unge engang har lappen i byer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor EU sprekker

EU knaker i sammenføyningene. Italia, EUs fjerde største økonomi og Frankrike, EUs nest største økonomi er i alvorlig krise – som bare blir verre. EUs største økonomi og tradisjonelle økonomiske lokomotiv, Tyskland, ligger på kanten av resesjon og Merkels kritikere på høyre fløy ønsker euro-samarbeidet dit peppern gror.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...