Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når to av tre ranere har innvandrerbakgrunn, og vi vet at invandrere i utgangspunktet bare er en liten del av befolkningen i norge (5%?) så er sansynligheten for at en tilfeldig innvandrer blir raner altså i størrelseorden 40 ganger høyere enn for en tilfeldig etnisk nordmann.

 

Det er tydelig at Frp har et godt poeng i invandringssaken når de ønsker at alle invandrere skal gjennomføre og bestå et obligatorisk kurs i norsk kultur, samfunn, lover og moral, før de slippes ut i det norske samfunnet. I tillegg bør det bli tiltak for å redusere arbeidsløsheten blandt invandrere (særlig kvinnlige) slik at de ikke drives inn i kriminalitet av samfunnet.

Lenke til kommentar

Et problem som ikke så ofte blir pekt på, er at enkelte stater ser på f.eks. Norge som et fristed for kriminelle, og mange drar hit/blir sendt hit fordi de er ute etter å gjøre ugangn. Løsningen på dette er å trappe opp straffene etter hvert (gjelder da alle som oppholder seg i landet), slik at det blir mindre og mindre attraktivt å være kriminell her. Både får vi presset folk til å bli mindre notorisk kriminelle, samt at vi kanskje blir kvitt en del av trafikken som går over grensa fordi folk vil stjele her fremfor et annet sted. Da får vi plass til flere ærlige innvandrere i kvotene, noe som jo er flott både for dem og oss.

Lenke til kommentar

Men det kan vise seg å bli en utfrodring om en 18 åring som flykter til Norge fra et land hvor han som 8 åring ble trent opp til å drepe så skal bli sendt tilbake fordi han har problemer med å lære seg vårt samfunn på en eller annen form for "eksamen".

 

Er det slik at det at mennesket er i nød ikke er grunnlag nok for at vi hjelper? Skal det være slik at mennesker må være i nød, i tillegg til at de må bestå eksamen i norsk samfunn for å få hjelp, hvis ikke kan de bare reise tilbake og dø?

 

Det er en utopi å tro at flyktninger skal kunne tilpasse seg norsk samfunn. Det finnes nordmenn som blir psykisk syke og uføretrygdet av å oppleve blind vold. Det finnes norske soldater som ikke makter leve i samfunnet etter å ha tjenestegjort i krigsherjede områder.

 

Det er da ikke rart at mennesker som vokser opp med krig, vold, tortur og drap får det vanskelig å tilpasse seg et norsk samfunn som de flykter til.

 

 

(Når det er sagt er jeg helt enig med at integreringspolitikken er for dårlig, men FRP logikken blir for banal og enkel. Ikke tror jeg alle bankranere er relle flyktninger som har opplevd urett heller.)

Lenke til kommentar
Men det kan vise seg å bli en utfrodring om en 18 åring som flykter til Norge fra et land hvor han som 8 åring ble trent opp til å drepe så skal bli sendt tilbake fordi han har problemer med å lære seg vårt samfunn på en eller annen form for "eksamen".

 

Er det slik at det at mennesket er i nød ikke er grunnlag nok for at vi hjelper? Skal det være slik at mennesker må være i nød, i tillegg til at de må bestå eksamen i norsk samfunn for å få hjelp, hvis ikke kan de bare reise tilbake og dø?

Godt poeng, men jeg sa ikke at alternativet var at de ble sendt tilbake. Jeg sa bare at de måtte ha bestått (og dermed fått forståelse for norsk tankemåte) før de slippes ut i det norske samfunnet. Alternativet jeg tenker på er at hvis man stryker så må man forbli på f.eks et asylmottak og være med på neste kursrunde for å "ta opp" det faget man strøk i. Sånn kan man holde på og bo på asylmottak til man er klar til å møte det norske samfunnet og den norske kulturen.

 

Det er en utopi å tro at flyktninger skal kunne tilpasse seg norsk samfunn.

6027150[/snapback]

Jeg tror et sånt kurs vil fjerne mye uvitenhet om det norske samfunnet og dermed spare invandrerene for mye trøbbel og kulturkollisjoner som de ellers ville oppdaget ved tilfeldigheter. Jeg mener ikke at de skal tilpasse seg 100% og bli mønsternordmenn, men de bør ha forståelse og respekt for hvordan norge fungerer for nordmenn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Men det kan vise seg å bli en utfrodring om en 18 åring som flykter til Norge fra et land hvor han som 8 åring ble trent opp til å drepe så skal bli sendt tilbake fordi han har problemer med å lære seg vårt samfunn på en eller annen form for "eksamen".

 

Er det slik at det at mennesket er i nød ikke er grunnlag nok for at vi hjelper? Skal det være slik at mennesker må være i nød, i tillegg til at de må bestå eksamen i norsk samfunn for å få hjelp, hvis ikke kan de bare reise tilbake og dø?

6027150[/snapback]

Det snakkes ofte om FN forpliktelser i flyktningepolitikken. Og siden Norge er så rikt må vi selvsagt være verdensmester på dette område også. Kanskje vi bør legge ærefølelsen litt til side og innse realiteten.

 

For når det gjelder psykiatrien er Norge svak på ressurser. Vi har flere eksempler på at vanlige nordmenn (altså nordmenn som har bodd i Norge i noen generasjoner) ikke får hjelp. Politisk vilje til å gi midler er et problem, men det kan løses enkelt sett i forhold til de menneskelige ressursene som kreves.

 

Vi bær nok ta inn færre flyktninger. Ikke fordi de er dårlige eller falske flyktninger, men fordi den hjelpen vi tilbyr i dag er for dårlig.

Lenke til kommentar

Er enig i at vi har mye å gå på når det gjelder psykriati. Og at nordmenn tror man er verdensmestre innen dette. Men 750 flyktninger i året bør vi klare, FN ønsker jo at vi tar 1500. Vi var vel det eneste landet i historien som faktisk kuttet i antall flykninger som taes inn i forhold til hva FN ba om (korriger meg om jeg tar feil, ligger bare i hukommelsen min fra den tid Erna Solberg kuttet fra 1500 til 750).

 

Selv om vi ikke har kapasitet til å sørge for at 750 flyktninger klarer en perfekt integrering så er det nok bedre å gi litt hjelp enn ikke hjelp i det hele tatt. For jeg tviler på at vi er værst i klassen når det kommer til integrering.

 

Et problem med innvandringen er jo at et så stort antal asylsøkere har tatt opp kapasitet og ressurser som heller kunne vært til hjelp for flyktninger (eller nordmenn for den saks skyld).

 

Personlig ser jeg heller at vi tar inn flere flyktninger og får en politikk som stopper den store asylstrømmen (som har sunket drastisk de siste årene vel å merke). Det er jo også relevant hvilken type flyktning man får, noe som varierer.

 

Det ville vært interessant med statistikk som var myntet på flyktniger, da jeg har inntrykk av at hver gang en innvandrer begår noe kriminelt så er det snakk om en asylsøker. Det er jo en vesentlig forskjell på flyknting og asylsøker, også når det kommer til den hjelp/oppfølging som blir gitt.

 

Er det slik at flyktninger blir like lett kriminelle som asylsøkerene?

Lenke til kommentar
Personlig ser jeg heller at vi tar inn flere flyktninger og får en politikk som stopper den store asylstrømmen (som har sunket drastisk de siste årene vel å merke).

Enig. Dette er forøvrig også FrPs politikk på området (å ta inn flyktninger fremfor asylsøkere). "Den store asylstrømmen" er nok fremdeles til stede, men familiegjenforeningssaker har kanskje overtatt en del tusen som ellers hadde søkt asyl på vanlig måte. Flyktninger er uansett i et stort mindretall i forhold til hvor mange som kommer til Norge hvert år.

 

Er det slik at flyktninger blir like lett kriminelle som asylsøkerene?

6027442[/snapback]

Min personlige synsing resonnerer som følger:

Det finnes mange lykkejegere blant asylsøkerne. Det er ikke snakk om resurssvake individer (de klarer tross alt å komme seg til Norge på egenhånd), og en del er uten tvil på jakt etter raske penger. Dette kan føre til en lavere terskel for å begå kriminelle handlinger. Flyktninger er derimot mennesker plukket ut av FN på grunn av ekstreme situasjoner der eneste løsning er å få dem vekk fra området de befinner seg i. (så vidt jeg vet). Dermed vil andelen "lykkejegere" være mindre blant flyktninger, og de vil muligens også føle en større grad av takknemmelighet overfor mottakerlandet over at de fikk hjelp til å komme seg ut av en krise. .. Merk at dette kun er tanker jeg gjør meg rundt situasjonen, har ingen tall eller annet å bygge på.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om et obligatorisk kurs, så ser jeg ikke hva som er i veien med det... Selvfølgelig må de læres opp til å bo i det norske samfunnet! Hvis jeg hadde flyttet ned til landene de kommer fra, så hadde jeg sikkert trengt et ganske bra kurs for å kunne oppføre meg normalt... Hvis de virkelig vil bo her, så klarer de å gå gjennom et kurs!

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115197

 

I følge tiltalen har moren og stefaren nærmest systematisk mishandlet og torturert gutten over et lengre tidsrom. De skal ha slått ham med stokker og pisket ham med et belte. I tillegg skal de ha gitt ham elektriske støt. Ved ett tilfelle skal han ha blitt torturert med et brennende stearinlys.

 

De skal til og med ha helt i ham sprit gjennom en trakt etter at de hadde tapet ham fast til en stol. Ved flere anledninger skal han ha blitt slengt naken ut i vinterkulda og har måttet oppholde seg utendørs i lang tid av gangen.

 

Hva slags syke mennesker gjør noe slikt? Hvordan skal en straffe dette?

 

Jeg ser for meg at foreldrene vil bli erklært sinnssyk i gjerningsøyeblikkene(?) og derfor bli dømt til psykiatrisk behandling. Spør du meg burde de ha vært der resten av livet sitt, evt flyttet til fengsel når behandlingen er ferdig. Personer som utsetter sitt eget barn for noe slikt har ikke noe ute i samfunnet å gjøre!

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115197

 

I følge tiltalen har moren og stefaren nærmest systematisk mishandlet og torturert gutten over et lengre tidsrom. De skal ha slått ham med stokker og pisket ham med et belte. I tillegg skal de ha gitt ham elektriske støt. Ved ett tilfelle skal han ha blitt torturert med et brennende stearinlys.

 

De skal til og med ha helt i ham sprit gjennom en trakt etter at de hadde tapet ham fast til en stol. Ved flere anledninger skal han ha blitt slengt naken ut i vinterkulda og har måttet oppholde seg utendørs i lang tid av gangen.

 

Hva slags syke mennesker gjør noe slikt? Hvordan skal en straffe dette?

 

Jeg ser for meg at foreldrene vil bli erklært sinnssyk i gjerningsøyeblikkene(?) og derfor bli dømt til psykiatrisk behandling. Spør du meg burde de ha vært der resten av livet sitt, evt flyttet til fengsel når behandlingen er ferdig. Personer som utsetter sitt eget barn for noe slikt har ikke noe ute i samfunnet å gjøre!

6028508[/snapback]

 

Jeg mener det beste hadde vært psykiatrisk behandling, før de tar eventuell straff senere, da de er, som du selv sier, syke.

Hva straffen skulle/skal bli tør jeg ikke å si noe om.

Men, for å si det slik som jeg sa det når det gjaldt drapet på moren til en litt tilbake i tråden, det skal egentlig ikke ha noe å si hvem du dreper/misshandler, det er måten og motivet som skal ha noe å si på straff.

 

:)

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Jeg mener det beste hadde vært psykiatrisk behandling, før det tok eventiell straff senere, da de er, som du selv sier, syke.

Hva straffen skulle/skal bli tør jeg ikke å si noe om.

Men, for å si det slik som jeg sa det når det gjaldt drapet på moren til en litt tilbake i tråden, det skal egentlig ikke ha noe å si hvem du dreper/misshandler, det er måten og motivet som skal ha noe å si på straff.

 

:)

6028572[/snapback]

 

Jeg syns det er litt drøyt å dømme etter motivet. Da kan terror fort "godkjennes" fordi det ofte ikke sees på som terror fra den "andre" siden. Frihetsforkjempere og terrorister er 2 sider av samme sak. Drap er også drap, selv om en sønn dreper faren sin som har mishandlet sitt eget barn. En bør aldri kunne godkjenne noe slikt, og hvis en tenker i slike baner burde en heller tenke på å forbedre rettsvesenet.

 

Men måten bør aboslutt telle mye, der er jeg enig.

Lenke til kommentar
Jeg syns det er litt drøyt å dømme etter motivet. Da kan terror fort "godkjennes" fordi det ofte ikke sees på som terror fra den "andre" siden. Frihetsforkjempere og terrorister er 2 sider av samme sak. Drap er også drap, selv om en sønn dreper faren sin som har mishandlet sitt eget barn. En bør aldri kunne godkjenne noe slikt, og hvis en tenker i slike baner burde en heller tenke på å forbedre rettsvesenet.

 

Men måten bør aboslutt telle mye, der er jeg enig.

6028616[/snapback]

 

Jeg tror du missforstod litt av hva jeg mente, jeg mente ikke at man skal dømme etter motivet, men at motivet skal påvirke dommen.

Da jeg mener at motiv sammen med fremgangsmåte er mye viktigere enn hvem det er gjort på, et drap kan aldri nøytraliseres og legaliseres, men motivet kan formilde det.

Lenke til kommentar
Jeg syns det er litt drøyt å dømme etter motivet. Da kan terror fort "godkjennes" fordi det ofte ikke sees på som terror fra den "andre" siden. Frihetsforkjempere og terrorister er 2 sider av samme sak. Drap er også drap, selv om en sønn dreper faren sin som har mishandlet sitt eget barn. En bør aldri kunne godkjenne noe slikt, og hvis en tenker i slike baner burde en heller tenke på å forbedre rettsvesenet.

 

Men måten bør aboslutt telle mye, der er jeg enig.

6028616[/snapback]

 

Jeg tror du missforstod litt av hva jeg mente, jeg mente ikke at man skal dømme etter motivet, men at motivet skal påvirke dommen.

Da jeg mener at motiv sammen med fremgangsmåte er mye viktigere enn hvem det er gjort på, et drap kan aldri nøytraliseres og legaliseres, men motivet kan formilde det.

6028681[/snapback]

 

Da missforstod jeg nok :)

Lenke til kommentar
Hva slags syke mennesker gjør noe slikt? Hvordan skal en straffe dette?

 

Jeg ser for meg at foreldrene vil bli erklært sinnssyk i gjerningsøyeblikkene(?) og derfor bli dømt til psykiatrisk behandling. Spør du meg burde de ha vært der resten av livet sitt, evt flyttet til fengsel når behandlingen er ferdig. Personer som utsetter sitt eget barn for noe slikt har ikke noe ute i samfunnet å gjøre!

6028508[/snapback]

Jeg er ikke sikker på om slike tilfeller hører hjemme i normal strafferett. Når de tydligvis ikke innser alvoret i saken, og det etter mitt inntrykk ikke vil bli noe mer friske av å sitte i fengsel, vet jeg ikke om det er riktig å finne ut hva som er en passende dom. Da er det bedre å holde dem borte fra samfunnet, resten av livet om nødvendig.
Lenke til kommentar

Frp får kritikk for å ha fremmed forslag for 40 milliarder kroner siden i fjor høst. De andre kritiserer pengebruken.

 

Men hallo! Når forslag ikke går gjennom, så er faktisk ikke pengene brukt.

 

Skal Frp la vær å komme med forslag i fremtiden fordi pengene hypotetisk kunne vært brukt på tidligere forslag? Selvsagt ikke.

 

Dette er bare et ledd i svertekampanjen... og jeg håper "folk flest" er i stand til å gjennomskue dette.

 

Frp, fortsett å komme med gode forslag. Historien viser at selv om forslagene blir nedstemt i dag, så kommer de andre partiene ofte etter i løpet av noen år!

Lenke til kommentar
Frp får kritikk for å ha fremmed forslag for 40 milliarder kroner siden i fjor høst. De andre kritiserer pengebruken.

 

Men hallo! Når forslag ikke går gjennom, så er faktisk ikke pengene brukt.

 

Skal Frp la vær å komme med forslag i fremtiden fordi pengene hypotetisk kunne vært brukt på tidligere forslag? Selvsagt ikke.

 

Dette er bare et ledd i svertekampanjen... og jeg håper "folk flest" er i stand til å gjennomskue dette.

 

Frp, fortsett å komme med gode forslag. Historien viser at selv om forslagene blir nedstemt i dag, så kommer de andre partiene ofte etter i løpet av noen år!

6032547[/snapback]

 

Hva er så problemet med dette? Det er sånn politikk fungerer. Jeg er på den andre siden blitt lei av at FRP folk sverter FRP med lite gjennomtenkte uttalelse. Hver gang jeg tror de har ryddet i FRP for sånne så kommer det en og ødelegger. Da sikter jeg spesielt til rasistiske uttalelser som åpenbart ikke er en del av FRPs partiprogram.

Lenke til kommentar
Hva er så problemet med dette? Det er sånn politikk fungerer. Jeg er på den andre siden blitt lei av at FRP folk sverter FRP med lite gjennomtenkte uttalelse. Hver gang jeg tror de har ryddet i FRP for sånne så kommer det en og ødelegger. Da sikter jeg spesielt til rasistiske uttalelser som åpenbart ikke er en del av FRPs partiprogram.

6035909[/snapback]

Hva tenker du på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...