Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Israel visste ikke hva skipene fraktet. Hva hjelper sedler fra Tyrkia når de er ute på åpent hav? De kan ha smuglet ting på mange forskjellige måter.

Noe sier meg at Israel fulgte konvoien ganske nøye med hjelp fra sine amerikanske fettere fra NSA. Israel visste svært godt at dette ikke var en våpentransport.

 

En stor gruppe på det ene skipet var bevæpnet og forbedredt på både kamp og martyrdød.

Dessverre. Men en enda større gruppe gjorde ikke motstand.

 

Hamas er en gjeng med drittsekker, ingen som nekter for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

snartenkt: Blokaden er ulovlig og bording av skip i internasjonalt farvann er ulovlig så lenge skipene ikke seilte under samme flagg som de som border.

 

Israel har null rett til å ransake skipene, sjekke identiteter, blokkere de eller noe annet. Israel har ingen myndighet i det internasjonale farvannet.

Lenke til kommentar

Israel visste ikke hva skipene fraktet. Hva hjelper sedler fra Tyrkia når de er ute på åpent hav? De kan ha smuglet ting på mange forskjellige måter.

Noe sier meg at Israel fulgte konvoien ganske nøye med hjelp fra sine amerikanske fettere fra NSA. Israel visste svært godt at dette ikke var en våpentransport.

Men feilen var at de forventet ikke en lynsjegjeng. Det var der alt skar seg...

Lenke til kommentar

Israel visste ikke hva skipene fraktet. Hva hjelper sedler fra Tyrkia når de er ute på åpent hav? De kan ha smuglet ting på mange forskjellige måter.

Noe sier meg at Israel fulgte konvoien ganske nøye med hjelp fra sine amerikanske fettere fra NSA. Israel visste svært godt at dette ikke var en våpentransport.

Men feilen var at de forventet ikke en lynsjegjeng. Det var der alt skar seg...

Mjo. Dessuten skar det seg da Israel ulovlig okkuperte og blokkerte Gaza, men det er vel så sin sak.

Lenke til kommentar

snartenkt: Blokaden er ulovlig og bording av skip i internasjonalt farvann er ulovlig så lenge skipene ikke seilte under samme flagg som de som border.

 

Israel har null rett til å ransake skipene, sjekke identiteter, blokkere de eller noe annet. Israel har ingen myndighet i det internasjonale farvannet.

Jeg mener absolutt at Israel burde ha ventet til de kom til Israelsk farvann, men jeg ser ikke problemet i at de stoppet dem. Det er grunn til at blokaden er der og jeg ser ikke hvorfor akkuratt det skippet skal få lov til å gå igjennom blokaden. For alt de vet kunne de ha transportert våpen.

Lenke til kommentar

Selv om de hadde transportert våpen så hadde ikke Israel noe noen myndighet til å ture frem på den måten i internasjonalt farvann. Israel burde ventet til skipene eventuelt entret Israelsk farvann og foretatt bordingen da. Gaza og vestbredden er palestinsk land og ikke Israelsk. Israel har like lite myndighet til å ture frem på palestinsk land som f.eks russland har mulighet til å ture frem på norsk territorie. Se gjerne for deg at Russland blokkerer norskekysten i frykt for at vi skal få tak i våpen som potensielt kan brukes mot russerne. Det er jo helt absurd at Israelerne tar seg til rette på den måten utenfor sine egne landegrenser.

 

At Israelerne plager palestinerne daglig så mye at det stadig sprekker for en del palestinere og det skytes bomber over grensa er ingen unnskyldning for å plage palestinerne utenfor Israels grenser.

Lenke til kommentar

Selv om de hadde transportert våpen så hadde ikke Israel noe noen myndighet til å ture frem på den måten i internasjonalt farvann. Israel burde ventet til skipene eventuelt entret Israelsk farvann og foretatt bordingen da. Gaza og vestbredden er palestinsk land og ikke Israelsk. Israel har like lite myndighet til å ture frem på palestinsk land som f.eks russland har mulighet til å ture frem på norsk territorie. Se gjerne for deg at Russland blokkerer norskekysten i frykt for at vi skal få tak i våpen som potensielt kan brukes mot russerne. Det er jo helt absurd at Israelerne tar seg til rette på den måten utenfor sine egne landegrenser.

Nå er Gaza Israelsk land ifølge internasjonal lov. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sovereign_states

 

Men nå driver ikke Norge og bomber Russiske byer heller, som Gaza gjør. Men tror du virkelig konflikten hadde vært bedre om Hamas kunne ha importert mye kraftigere våpen som ville ha ført til at langt flere Israelere hadde blitt drept og dermed også flere motangrep mot Gaza. Det tror nemlig ikke jeg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nå er det en betydelig forskjell på det å krenke et annets land suverenitet og økonomiske sone og det å intervenere i internasjonalt farvann mot et skip som har intensjon om å bryte en blokade.

 

Gaza og Vestbredden er såvidt jeg vet ikke noen suveren nasjon, de er bare selvstyrte områder, så faktisk har de ikke de privilegiene en stat har i det internasjonale regimet.

Lenke til kommentar
Israel – State of Israel

Widely recognized member of the UN (Not recognized as a state by 20 countries).[32] Israel maintains control over East Jerusalem, the Golan Heights and parts of the West Bank. These areas are not internationally recognized as being part of Israel.[8] Israel no longer has a permanent military presence in the Gaza Strip, following its unilateral disengagement but is still arguably considered the occupying power under International law.[33][34][35][36][37][38]

 

 

Hvorfor sprekker enkelte palestinere? Er det på grunn av kulturforskjeller eller fordi Israelerne plager vettet av de? Jeg tror det sistnevnte dominerer. Så snart Israelerne begynner å respektere og behandle palestinere som folk tror jeg de kan leve ganske konfliktfritt side om side, selv om det hadde vært åpne grenser i Palestina. (Ja, jeg kaller Gaza og vestbredden for Palestina).

Lenke til kommentar
Israel – State of Israel

Widely recognized member of the UN (Not recognized as a state by 20 countries).[32] Israel maintains control over East Jerusalem, the Golan Heights and parts of the West Bank. These areas are not internationally recognized as being part of Israel.[8] Israel no longer has a permanent military presence in the Gaza Strip, following its unilateral disengagement but is still arguably considered the occupying power under International law.[33][34][35][36][37][38]

 

 

Hvorfor sprekker enkelte palestinere? Er det på grunn av kulturforskjeller eller fordi Israelerne plager vettet av de? Jeg tror det sistnevnte dominerer. Så snart Israelerne begynner å respektere og behandle palestinere som folk tror jeg de kan leve ganske konfliktfritt side om side, selv om det hadde vært åpne grenser i Palestina. (Ja, jeg kaller Gaza og vestbredden for Palestina).

 

Det du foreslår har jo vært prøvd, eneste problemet er at de ble møtt av selvmordsbombing og angrep rettet direkte mot sivile. Hamas fikk 15 millioner amerikanske dollar av Iran for å sabotere fredsforsøkene under Oslo-avtalen. De ønsker rett og slett ikke fred på et felles kompromiss, de vil ikke anerkjenne Israel og da de trakk seg unilateralt ut av Gaza hadde man en enestående sjanse for å vise at man kunne drive nasjonsbygging og bygge opp Gaza, men istedet valgte man å angripe Israel med alt man hadde. Hamas hadde en kjempemulighet, men sløste det bort i hat.

Lenke til kommentar

Hat sitter i folk mye lengre enn til den dagen plagingen opphører. Israel skaper langvarig ris til egen bak ved å plage palestinerne og det er ikke gjort i en fei å respektere hverandre etter en så blodig og langvarig oppbygging av hat. Hat sitter forsåvidt dypt i deler av det Israelske folket også.

 

Men det gjelder ikke alle. Store deler av befolkningen på begge sider er faktisk ganske moderate eller har en fredelig innstilling mot hverandre. Det er bare synd at det er ekstremistene på begge sider som slipper til både i politikken og som strør salt i sårene til hverandre.

Lenke til kommentar

Det er helt sant, man ser seg fort blind på løsninger pga. det hatet. Jeg bare gav et eksempel på hvordan mulighetene har blitt skuslet bort, og det i stor grad fra palestinsk side (og selvfølgelig også særlig israelsk side som har bidratt til splittelsen i de palestinske områdene). Man får ikke fred før man har fått en samlet palestinsk autoritet som er villig til å anerkjenne Israel, per dags dato er det bare Fatah, mens Hamas og andre militante grupper herjer fra Gaza.

Lenke til kommentar

*Sammenslutningen af Bevidst Arbejdssky Elementer*

 

Dansk politisk parti som kom inn med en representant i folketingetsvalget 1994

 

En av parolene;

 

"hvis arbejde er sundt så giv det til de syge" :p

 

Punkter fra partiprogrammet;

 

* Mere medvind på cykelstierne

* Udstilling af valutareserverne på Charlottenborg

* Nutella i feltrationerne (er blevet indført)

* Løfte om bedre vejr

* Standardisering af støvsugerposer

* Længere grønt lys i lyskrydsene

 

http://da.wikipedia.org/wiki/Jacob_Haugaard

 

På tide noen tar initiativ til en norsk variant av dette? :D

 

Har forsåvidt hatt noen rariteter her på berget og da, f.eks. Samfunnspartiet

 

"Tirsdag 12. desember 2006 kom Samfunnspartiet og Meier Johannessen i media i forbindelse med en aksjon under et kommunestyremøte. Denne gangen ble en rekke sauehoder plassert på staker utenfor møtelokalet"

 

I tillegg var det en del spektakulære bilbranner og folk som ble satt opp på liste mot sin vilje

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Samfunnspartiet

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Israel visste ikke hva skipene fraktet. Hva hjelper sedler fra Tyrkia når de er ute på åpent hav? De kan ha smuglet ting på mange forskjellige måter.

Noe sier meg at Israel fulgte konvoien ganske nøye med hjelp fra sine amerikanske fettere fra NSA. Israel visste svært godt at dette ikke var en våpentransport.

 

En stor gruppe på det ene skipet var bevæpnet og forbedredt på både kamp og martyrdød.

Dessverre. Men en enda større gruppe gjorde ikke motstand.

 

Hamas er en gjeng med drittsekker, ingen som nekter for det.

Faktum er at Israel har en blokade, og dermed får ikke skip slippe gjennom. Slik er det bare.

 

At en enda større gruppe ikke gjorde motstand hjelper lite for de israelske soldatene som ble slått helseløse. De som gjorde motstand tvang soldatene til å forsvare seg.

 

snartenkt: Blokaden er ulovlig og bording av skip i internasjonalt farvann er ulovlig så lenge skipene ikke seilte under samme flagg som de som border.

 

Israel har null rett til å ransake skipene, sjekke identiteter, blokkere de eller noe annet. Israel har ingen myndighet i det internasjonale farvannet.

Det du skriver her er faktisk feil. Blokaden er fullt lovlig, og i det skipene gjorde det klart at de aktet å bryte internasjonal lov ved å prøve å bryte gjennom blokaden, fikk Israel rett til å gripe inn.

 

Mer her:

 

Lenke til kommentar

Faktum er at Israel har en blokade, og dermed får ikke skip slippe gjennom. Slik er det bare.

Faktum er at Israel har erklært en blokkade. Faktum er at Israel ikke slipper gjennom slike skip. Det gjør ikke blokkaden lovlig.

 

At en enda større gruppe ikke gjorde motstand hjelper lite for de israelske soldatene som ble slått helseløse. De som gjorde motstand tvang soldatene til å forsvare seg.

Og det har jeg ikke sagt noe på.

Lenke til kommentar

Faktum er at Israel har en blokade, og dermed får ikke skip slippe gjennom. Slik er det bare.

Faktum er at Israel har erklært en blokkade. Faktum er at Israel ikke slipper gjennom slike skip. Det gjør ikke blokkaden lovlig.

 

At en enda større gruppe ikke gjorde motstand hjelper lite for de israelske soldatene som ble slått helseløse. De som gjorde motstand tvang soldatene til å forsvare seg.

Og det har jeg ikke sagt noe på.

Blokaden er faktisk lovlig. Se videoen jeg la ut.

 

Du skrev at en enda større gruppe ikke gjorde motstand, men hva er relevansen?

Lenke til kommentar

Blokaden er faktisk lovlig. Se videoen jeg la ut.

Den aktuelle juristen er faktisk ansatt i israelsk UD. Jeg regner ikke det for å være en upartisk kilde.

 

Sikkerhetsrådets resolusjon 1860 krever (bl.a.) at blokkaden brytes. Israel er forpliktet av UN charter, og må derfor, rent juridisk, følge påbud fra Sikkerhetsrådet.

 

Du skrev at en enda større gruppe ikke gjorde motstand, men hva er relevansen?

Med tanke på hvor mange ganger jeg har omtalt de som gjorde motstand som "idioter", "tåpelige fjols" og "dumskaller" burde det vel være ganske klart at jeg ikke syns flertallets fredelige opptreden unnskylder de som faktisk utgjorde en fare for de israelske soldatene.

 

Men det er derimot ganske motstridende til ideen om at dette var en væpnet, voldelig konvoi, eller en "terrorist-konvoi" som israelske regjeringstalsmenn sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...