Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Ja, det er utaktisk å sende en og en om bord, men hva er alternativet når de angriper med helikopter? Det er jo ikke bare å heise ned en tropp i slengen akkurat.

Som jeg nevnte i tråden om saken så innehar jo Israel lydkanoner som har vist seg veldig effektive. De kunne vært et reelt alternativ til å immobilisere motstanden på dekk mens man satte ned egne tropper. Men i så fall måtte man hatt støttefartøy nære. De lydkanonene er så vidt jeg vet ikke mulig per i dag å benytte fra helikoptre. Hadde ødelagt litt av overraskelsesmomentet.

Eller de kunne møtt skuten med et krigsskip og truet dem til å snu. Dog er nok Israels strategi å fremstå som utilregnelig og farlig, så en slik sivilisert militærmanøver ville nok ikke hatt den riktige effekten på palestinere, palestina-tilhengere og verden for øvrig.

 

Jeg lurer på om Israel faktisk ønsker at størsteparten av FN og resten av den siviliserte verden skal sitte og "fordømme" ting, for det viser hvor maktesløse og patetiske vi faktisk er. Israel turer frem som de vil, med full støtte fra verdens eneste supermakt, uten hensyn til internasjonale lover og avtaler, mens vårt eneste virkemiddel er å "fordømme" deres handlinger. "Fordømmelse" virker dessverre kun på siviliserte, demokratiske stater; ikke på en røverstat(nå også piratstat).

 

 

 

 

Det er få stater som har erfaret så mye terrorisme og folkemord i så mange år. Det blir vanskelig derfor å sammenligne andre vestlige siviliserte stater til Israel. Lett å dømme, vanskelig å forstå for de som ikke har levet i frykt helt fra begynnelsen.

 

Det er verdt å studere dette særlig hvis terror aksjon øker i andre steder i europa. Hva ville du gjøre hvis hvergang du går på buss i Oslo så er det en stor sjanse det blir bombet?

 

Ingen unnskyldning selvsagt, men forståelig at folk reagere annerledes enn sivilisert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vice, kan du ikke poengtere innleggene dine istedenfor å komme med meningsløse emosjonelle utbrudd.

 

 

I forhold til Israel har europa lite erfaring med terrorisme og ingen europeiske land i dag har fiendtlige naboer som ønsker å ødelegge den andre. At israelske politikkere og ledere gjør som de gjør bør være ingen overaskelse. Frykt, særlig når det er virkelighet brukes som verktøy av politikker i alle vestlige land. Hvordan tror du FrP har den makten de har? Fremmedfrykt.

Lenke til kommentar

I forhold til Israel har europa lite erfaring med terrorisme og ingen europeiske land i dag har fiendtlige naboer som ønsker å ødelegge den andre. At israelske politikkere og ledere gjør som de gjør bør være ingen overaskelse. Frykt, særlig når det er virkelighet brukes som verktøy av politikker i alle vestlige land. Hvordan tror du FrP har den makten de har? Fremmedfrykt.

 

Europeiske land har definitivt en lang historie med land som ønsker å ødelegge for andre. Konflikten mellom Serbia/Kroatia/etc. er ett eksempel. Her har det vært utført grusomheter som f.eks. etnisk rensing. Israel har langt fra monopol på å hevde seg utsatt eller forfulgt. Det man derimot kan spørre seg er om ikke Israel står i en særposisjon når det gjelder hva de foretar seg i forhold til konflikten.

 

Israel har en lang historie bak seg når det gjelder nulltoleranse, hevntokter og det jeg velger å se på som overdreven maktbruk. Når det gjelder den manglende evnen til å reflektere over at fienden bare er mennesker de også, så stiller antageligvis deres mest innbitte fiender ikke noe særlig bedre, men det er også en kjennsgjerning at at palestinere er på steinaldernivå hva gjelder millitærmakt, mens Israel er en av de fremste i verden.

 

Med stor makt, så følger det også stort ansvar. Kanskje det er på tide for Israel å stikke fingeren i bakken og revurdere sin politikk.

 

Edit: manglet en 'n'

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Men beviser ikke disse, erm, bevisene, at båtene ikke var utpreget bevæpnet? :)

Båtene var ikke utpreget bevæpnet på noe som helst måte, bortsett fra disse sprettertene som skyter ut knallharde kuler i høy fart. Men det er utrolig mye på en båt som kan brukes til å ta livet av mennesker. Dog hadde flere av disse meg seg personlige kniver, store og små. Men hva betyr det? De brukte det de hadde, virket som at det i stor grad var improviserte våpen. 

 

Problemet var når den første av disse åpnet ild mot de israelske soldatene. Som vist i videoen lengre opp. Her var det en Israelsk pistol tatt fra israelerne ifølge vitnemål og offisiell Israelske utsagn. 

 

 

Lenke til kommentar

 

Europeiske land har definitivt en lang historie med land som ønsker å ødelegge for andre. Konflikten mellom Serbia/Kroatia/etc. er ett eksempel. Her har det vært utført grusomheter som f.eks. etnisk rensing. Israel har langt fra monopol på å hevde seg utsatt eller forfulgt. Det man derimot kan spørre seg er om ikke Israel står i en særposisjon når det gjelder hva de foretar seg i forhold til konflikten.

 

Ingen land i vest europa erfarer like mye terrorisme son Israel siden 1948 eller fiendlige naboer som til stadig prøver å drepe sivile. Når det gjelder Bosnia/Serbia etc.. så ser vi hvordan de fleste land reagere mot terrorisme, det er ingen modelle for Israel og det støtter mitt tidliger poeng. Folkemord og etniske rensing var resultatet.

 

 

Israel har en lang historie bak seg når det gjelder nulltoleranse, hevntokter og det jeg velger å se på som overdreven maktbruk. Når det gjelder den manglende evnen til å reflektere over at fienden bare er mennesker de også, så stiller antageligvis deres mest innbitte fiender ikke noe særlig bedre, men det er også en kjennsgjerning at at palestinere er på steinaldernivå hva gjelder millitærmakt, mens Israel er en av de fremste i verden.

 

Det er få land som ikke bruker makten de har for å forsvare seg og når en finner seg i et uendelig konflikt så er det naturlig å misbruke denne makt, særlig når du har arvet en kultur som minnes ofte om andres forsøk å eliminere din egen rase. Lett for de som ikke har erfaret etnisk rensing å glemme men ikke for kulturen selv.

 

 

Med stor makt, så følger det også stort ansvar. Kanskje det er på tide for Israel å stikke fingeren i bakken og revurdere sin politikk.

Helt enig. Likevel hvis en ønsker å læse konflikt så må vi ikke demonisere en side eller den andre og prøve å forstå hvordan det har kommet til å bli som det er, ikke bare den svake siden, men den som har makt også. Begge sider ønsker et bedre liv uten frykt.

Lenke til kommentar

At det kun er israelske vitnemål styrker ikke deres versjon, men jeg er villig til å tro på det.

 

Men det jeg angriper er ideen om at dette var et skip fullt av våpen, forberedt på kamp. Med unntak av sprettertene, som nok var bragt med som individuelle gjenstander, er det ingenting som tyder på at konvoien i sin helhet, ei heller dette spesifike skipet, hadde som mål å drepe israelere, eller å frakte våpen til Gaza, det sistnevnte er rett og slett en helt umulig konklusjon. Og om målet var å drepe eller skade israelere er jeg sikker på at mange ville tatt med langt farligere våpen.

 

Det er bare det jeg sier. :)

Lenke til kommentar

At det kun er israelske vitnemål styrker ikke deres versjon, men jeg er villig til å tro på det.

 

Men det jeg angriper er ideen om at dette var et skip fullt av våpen, forberedt på kamp. Med unntak av sprettertene, som nok var bragt med som individuelle gjenstander, er det ingenting som tyder på at konvoien i sin helhet, ei heller dette spesifike skipet, hadde som mål å drepe israelere, eller å frakte våpen til Gaza, det sistnevnte er rett og slett en helt umulig konklusjon. Og om målet var å drepe eller skade israelere er jeg sikker på at mange ville tatt med langt farligere våpen.

 

Det er bare det jeg sier. :)

 

 

Var konvoien naive? Var de ute på fisketur`? Når jeg seiler båten min på Lake Erie og seiler i nærheten av en militær base så er jeg forsiktig fordi jeg vet at noe kan gå galt lettvint, særlig under militær øvelse. Kan tenke meg disse folk kjønnte det var farlig å gjør som de gjorde. Det er ingen unnskyldning for det som skjedde men totalt uskyldige var ikke konvoien.

Lenke til kommentar
NOAH er heller ikke engstelig for en såkalt selinvasjon.

 

- Det er feilaktig at vi mennesker trengs for å gripe inn over alt. Vi trenger ikke å ta flere liv, vi bør heller ta et par skritt tilbake.

 

Vet egentlig disse dyrevernerne hva de snakker om? Om vi mennesker tar et skritt tilbake, kommer dyrene til å lide mye mer enn det de gjør under en rettet avskyting eller jakt for å kutte ned bestanden. For mye sel på for lite fisk betyr bare at tusenvis av seler kommer til å dø av sult. For ikke å nevne alle de selene som kommer til å sette seg fast i fiskegarn, og kommer til å lide en drukningsdød. Dette er mye verre enn å bli skutt. Jakt på sel idag foregår ofte med rifler med lyddempere. Riflen dreper selen, mens lyddemperen sørger for at de andre selene ikke blir unødvendig stresset og skremt.

 

Om det blir for mye sel, så kommer de til å trekke ned langs kysten. Det betyr at fisken som lever i disse ommrådene kommer til å nærmest forsvinne. Dette bryr ikke NOAH seg om, selen er jo mye søtere enn torsk.

 

http://www.dagbladet.no/2010/06/03/nyheter/sel/fiske/barentshavet/innenriks/11965235/#comments_container

Endret av Coa
Lenke til kommentar

Om det blir for mye sel, så kommer de til å trekke ned langs kysten. Det betyr at fisken som lever i disse ommrådene kommer til å nærmest forsvinne.

Det er ikke "for mye sel" der ute, men for lite fisk, p.g.a. at det har foregått overfiske av bestander over mange år. Likevekten sel vs fisk (og andre dyrearter for den saks skyld) regulerte seg selv fint i tusenvis av år, inntil man satte i gang med industrielle fiskemetoder/produksjon

 

Har også sett de som påstår at "det er for lite elg" og "for mange ulver", men de glemmer åpenbart å ta innover seg elg-kvoten på 25 000 som blir skutt hvert år. Et par-tre bærekraftige ulvebestander ville bare fortært en promille av dette.

Lenke til kommentar

Var konvoien naive? Var de ute på fisketur`? Når jeg seiler båten min på Lake Erie og seiler i nærheten av en militær base så er jeg forsiktig fordi jeg vet at noe kan gå galt lettvint, særlig under militær øvelse. Kan tenke meg disse folk kjønnte det var farlig å gjør som de gjorde. Det er ingen unnskyldning for det som skjedde men totalt uskyldige var ikke konvoien.

Naive? Visst faen. De som ledet konvoien tabbet seg ut, big time.

 

Om konvoien var skyldig eller uskyldig? Tja, vi har et mindretall som tok med seg offensive våpen (disse famøse sprettertene). Men konvoien i sin helhet var ikke bevæpnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det blir for mye sel, så kommer de til å trekke ned langs kysten. Det betyr at fisken som lever i disse ommrådene kommer til å nærmest forsvinne.

Det er ikke "for mye sel" der ute, men for lite fisk, p.g.a. at det har foregått overfiske av bestander over mange år. Likevekten sel vs fisk (og andre dyrearter for den saks skyld) regulerte seg selv fint i tusenvis av år, inntil man satte i gang med industrielle fiskemetoder/produksjon

 

Har også sett de som påstår at "det er for lite elg" og "for mange ulver", men de glemmer åpenbart å ta innover seg elg-kvoten på 25 000 som blir skutt hvert år. Et par-tre bærekraftige ulvebestander ville bare fortært en promille av dette.

Sant nok, men fiske er noe vi trenger. Mennesker trenger mat, derfor må vi fiske. Sånn det er i dag er det for mye sel, netopp fordi mennesker har fisker for mye, men det kommer nok ikke til å forandre seg med det første.

 

Ja, etter min mening er det for lite ulv. På den annen side har vi en gjeng hissige bønder som mener det motsatte.

Endret av Coa
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10008313

 

JUBA (VG) Palestinernes president Mahmoud Abbas er enig med utenriksminister Jonas Gahr Støre om at en boikott av Israel ikke vil føre fram.

 

Abbas kjenner til den norske debatten og understreket overfor den norske utenriksministeren at han ikke ønsket en norsk boikott.

 

- Slik situasjonen er nå, er det viktig at alle kanaler og kontakter holdes holdes åpne. Under en boikott ville det ikke være mulig, er Abbas' budskap til den norske utenriksministeren.

 

Men SV og Palestinakomiteen vet vel bedre enn palestinernes president? :roll:

Lenke til kommentar

Ingen land i vest europa erfarer like mye terrorisme son Israel siden 1948 eller fiendlige naboer som til stadig prøver å drepe sivile. Når det gjelder Bosnia/Serbia etc.. så ser vi hvordan de fleste land reagere mot terrorisme, det er ingen modelle for Israel og det støtter mitt tidliger poeng. Folkemord og etniske rensing var resultatet.

 

Hva er poenget ditt? At ingen bør mene noe om palestinakonflikten, dersom man ikke er israelsk? Det du sier om modell og reaksjoner på terror i Europa forstår jeg ikke. Hvis du mener at Israelere hadde blitt utsatt for folkemord dersom de ikke hadde fart fram som de gjør, er en veldig drøy antagelse (forutsatt at jeg tolket det du sa riktig).

 

Det er få land som ikke bruker makten de har for å forsvare seg og når en finner seg i et uendelig konflikt så er det naturlig å misbruke denne makt, særlig når du har arvet en kultur som minnes ofte om andres forsøk å eliminere din egen rase. Lett for de som ikke har erfaret etnisk rensing å glemme men ikke for kulturen selv.

 

Israels handlinger kan ikke unnskyldes med å kalles 'forsvar'. Det er tydelig at Israelerne også bruker sin kulturelle bakgrunnshistorie som påskudd for å ta seg friheter overfor andre. At de har bakgrunnshistorie i å bli undertrykt selv, unnskylder ingenting. Tvert imot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...