Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Sharan 2011, kjøpsråd?


Per69

Anbefalte innlegg

 

DSG eller 4Motion?

 

Syns rabatten din var veldig bra jeg. Jeg fikk 13.000 kr hos Møller.

Ellers vil jeg anta at vinteren i indre Polen er minst like streng som der 99% av norges befolkning bor. Så det halmstrået til Møller er tynt.

 

Videre har du ganske lik utstyrspakke som meg. Jeg har panoramatak og 230 volt-uttak. Du har ryggekamera og motorvarmer. Jeg ville kanskje lagt til oppvarma frontrute. Det savner jeg.

 

Ellers kan du spare deg for p-assist. Det er etter min mening en ubrukelig gadget som aldri blir brukt. 230 volt er meget praktisk og det er alltid et eller annet plugget i der. Stort sett en micro-usb for androidmobiler. Kona har iPhone og lader med sin egen ledning. Minuset er at kontakten ikke lader når tenningen er av.

 

 

Takk for gode svar folkens,

 

Jeg foretrekker faktisk alcantara framfor helskinn. Litt mindre glatt, forhåpentligvis ikke så stekende på sommeren etc. Men delskinn tok vi pga ungene. Dette er vel smak og behag :-)

 

DSG framfor 4Motion. Dette er et ubehagelig valg, men siden jeg ikke får begge deler tar jeg det jeg trenger hver dag framfor det jeg trenger 5 dager i året.

 

Og joda, rabatten er ikke så værst, men alt tyder på at Møller fortsatt har en enorm avanse. Jeg gidder ikke betale for de dyre byggene og lønningene deres. Såå vanskelig er det ikke å selge en bil.

 

Nå har jeg snakka med dinbilpartner en gang til, og de mener at denne "kaldtlandspakken" er bare tull og overtro. Parkeringsvarmer er den reelle forskjellen. Jeg har spilt ballen tilbake til Møller, der jeg spør om de kan dokumentere påstandene sine.

 

Oppvarmet frontrute vil jeg gjerne ha, men det er ikke mulig å kombinere med parkeringsvarmer. 230V uttak har jeg tenkt litt på, men det er jo masse 12V-uttak i bilen? Alle duppedittene vi trenger strøm til bruker jo 12V uansett, så her er det bare et spørsmål om å skaffe adaptere. Jeg ser for meg at det blir minikino til ungene i baksetet etterhvert også. Parkeringsassistenten synes jeg høres morsom ut. Du har nok helt rett i at den kommer til å bli lite brukt i praksis, men jeg koster på meg litt moro (automatisering av biler er jo også veldig spennende, selv om det bare er i startgropa ennå).

 

Akkurat nå ligger det an til at vi kjøper hos dinbilpartner. Ettermontering av DAB var forresten en god idé. Betaler gjerne 5000 for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

For interesserte kan jeg melde om at VW nå har skiftet regn- og lyssensor, samt skiftet låskasser og wire i skyvedører bak.Det var viktig for meg at VW nå tok problemet på alvor, og det har de gjort, føler jeg.

Er glad for å ha fått bilen tilbake i toppform. Nå vil tiden vise om det fungerer (det bør det). Det er nullføre i Bergen, så... :thumbup:

 

Chrask; 40KKR er en betydelig forskjell. Ingen tvil om det. Men som du sier må du ut med 1,5K for vinterpakke og 5K for oppgradering til DAB. Du må huske på å sette en verdi på 5 års garanti også. For meg er 5 års garanti veldig positivt, men er det verdt 33,5K? Det må du avgjøre selv. Men det gjør prisforskjellen litt mindre, og kanskje bilen mer salgbar mellom 3 og 5 års alder.

 

Jeg savner ikke 230Volt, men det er slik at selv om ekstrautstyret ser dyrt ut nå, er prisen etter at bilen har blitt bygget gjerne 10X så høy. Jeg sjekket pris på ettermontert el bakluke og de nevnte noe slikt som 30-50KKR. Så nå er det mye kjekkere å gjøre det manuellt.

 

Jeg har P-Assist. Har hittil aldri brukt den. Prøvde en gang, men... P-sensorer og kamera derimot er supert.

 

Jeg lurte også på hvordan skinnseter var om sommeren (klamhet), og om de ble glatte. Min konklusjon er at dette kjøper jeg neste gang også. Skinn er supert, særlig med unger.

 

Vinter/kaldtlandstilpasning? Jeg vet ikke, men Tyskland har jo også en del av alpene, der det blir kaldt nok... Er noe tvilsom til innholdet i denne tilpasningen.

Lenke til kommentar

Hei,

 

For interesserte kan jeg melde om at VW nå har skiftet regn- og lyssensor, samt skiftet låskasser og wire i skyvedører bak.Det var viktig for meg at VW nå tok problemet på alvor, og det har de gjort, føler jeg.

Er glad for å ha fått bilen tilbake i toppform. Nå vil tiden vise om det fungerer (det bør det). Det er nullføre i Bergen, så... :thumbup:

 

Er dette noe du har bedt om eller hvordan skjedde denne oppgraderingen?

Jeg tenkte å leve med litt hikke på lysene frem til service. Det blir i mai når bilen er ett år.

Lenke til kommentar

CaptainCaos: Det er ingen oppgradering. Det er et bytte av sensor etter feilsøkning der de fant at lys og regnsensor ikke fungerte. I tillegg har jeg flere ganger klagd på dørene.

Jeg har kjøpt ny bil for å ha problemfritt bilhold.

 

Ja, DBP kjøper vel garanti hos et forsikringsselskap. Jeg vet ikke om dette gjør det enklere eller vanskeligere å komme med krav, eller om det har noe å si for annenhåndsverdi før fylte fem år.

Beklager om jeg ble oppfattet som negativ. Det er positivt når noen (her DBP) tilbyr en vare billigere. Skulle gjerne betalt mindre for min bil. Det er likevel lov å være kritisk til om garantien i praksis fungerer likt.

Endret av Per69
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har bestilt ny Sharan i dag (pga barn nr 3 på vei i september), med spesifikasjoner og ekstrautstyr som listet opp under. Ekstrautstyrslisten kan endres frem til ca 2 uker før produksjon (som blir ca uke 23), så jeg tar gjerne imot synspunkter på om det er ting jeg burde ha valgt som ikke er valgt eller motsatt.

 

Noen kommentarer:

- Har droppet parkeringsvarmer siden vi stort sett ikke vil bruke bilen hver dag til jobb osv. Vil hovedsaklig bli brukt til handleturer i helgene og langturer og ferie. Sikkert også noe småkjøring på kveldene innimellom. Har heller ikke hytte i en iskald fjellheim. Ser da for meg at kupeen uansett vil holde seg varm på langturer og at man i verste fall heller kan montere en motorvarmer tilkoblet strøm til bruk i garasjen. Fryktelig dyr er parkeringsvarmeren også synes jeg.

- Hva tror dere om sideairbag bak som ekstrautstyr? Selgeren vi snakket med mente at dette fort vil komme i konflikt med barneseter osv i baksetet, og at airbaggene som er standard bør være mer enn nok. Men dersom det overhodet er noen sikkerhetsgevinst for ungene bak med dette nøler jeg ikke med å betale de 3300 kronene det koster.

- Tonede vinduer bak: På vår nåværende A4 har vi ikke dette, og jeg har aldri savnet det. Fra demobilen (som hadde slike) virker det på meg som ungene bak må konstant se ut gjennom "solbrilleglass" dersom man har dette, noe jeg iallfall ville synes var veldig irriterende. De fleste dagene i Norge har tross alt ikke sterkt solskinn. Er de helt bakerste vinduene tonet uansett slik de er på vår gamle Audi A4?

- Hva er egentlig forskjellen mellom standard og premium bluetooth? Selgeren mener at det ikke har noe for seg å velge premium og at teknologien der er veldig Nokia-spesifikk. Har en HTC Desire telefon med Android, og vil nok fortsette å ha Android-telefoner fremover da jeg liker dette best. Hva går man glipp av ved bare å velge standard?

- Elektriske skyvedører: Har valgt å droppe dette da jeg ser for meg at man fort har dårlig kontroll på fingre som kan bli klemt dersom man ikke selv slår igjen døren. I tillegg vil jeg tro at det kan bli et problem på vinterstid med mye snø og is i sporet som gjør at døren stopper.

 

 

VW Sharan Highline 170 hk DSG 2013-modell

- Dyp sort med perleeffekt lakk

- Sort alcantara interiør

 

- Jarama felger

- Teknikkpakke 2

- Sport/komfort setepakke

- Ryggekamera

- Førerassistentpakke

- Media-in USB

- RNS 315 Navi

- Klimapanel i 2. seterad

- Solgardin på skyvedørene

- Nettingvegg

- Panoramasoltak

- Standard bluetooth

- Tyverialarm

- Tilhengerfeste

- Vinterhjul 17" Xion med piggfrie Continental vinterdekk

Lenke til kommentar

Dette var en svært interessant tråd siden jeg selv var så heldig å bytte ut Passat med med Sharan her i februar....og hvilken praktisk bil for oss med 3 barn :w00t:

 

Har selv elektriske skyvdeører og er svært fornøyde med dem. De lager varselsignal når de lukkes, og stanser opp når de møter litt motstand. Vil tro klemmefaren er langt mindre siden dørerne går kontrollert igjen uten noen barne hender som sender dørene igjen i full fart.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt sharan i 4mnd og jeg må si meg meget fornøyd. Ser at det kommenteres litt på utstyr.. tenkte jeg kanskje kan fortelle om mine egne opplevelser.

 

* Motorvarmer - webasto. Denne er simpelthen fantastisk. Bilen er varm og god når du kommer ut, og det er en helt annen følelse å kjøre den en kald bil. En av naboene har en tilsvarende bil uten webasto, og han klager hele tiden over at han ikke kjøpte den. Bilen bruker så mye lengre tid på å bli varm. I vinter hadde vi -40grader, og det var aldri problemer. Den suser litt, og det er litt blank røyk som kommer. Men ikke noe skjemmende.

 

* Elektriske sidedører og bakluke. Jeg har begge deler, og jeg er strålende fornøyd. Skal en legge ut så mye penger for en bil, så er de elektriske dørene et must :-) Har ikke opplevd problemer med dørene, slik som Per69 har, men jeg jeg hadde litt problemer med at bakluken frøs til. Men det var en kjøretur og så var det problemet fikset.

 

Blåtann telefon. Denne fungerer helt utrolig. Første gangen legger en inn "pin"koden og bilen vil siden huske telefonen. Jeg sitter meg inn i bilen, og den kobler opp automatisk. Microfonen og høytalerene er gode, og det er en god opplevelser å kunne sitte og snakke i bilen. Jeg også har en hands-free funksjon på gps'en, men kan ikke sammenlignes. Dette må du bare ha :-)

 

Tonede bakvinduer er greit, spesielt om sommeren. Greit at ikke folk har så stort innsyn i bilen.. spesielt om du har dvd spillere osv baki.

 

Når det gjelder side airbags, så har jeg ikke hørt noe om dette fra min selger. Vi har intigrerte barneseter, og tenker som han andre, at dette går helt fint. Det er også montert nakkestøtte for barn til de intigrerte barnesetene. Tror dette bør gå helt greit.

 

Jeg kan ikke annet en å skryte over bilen. Har aldri vært så fornøyd med en bil noen sinne. Den har alt og den frakter meg fra A til Å på myk og behagelig måte. Jeg hører naboen ikke er så fornøyd, men jeg tror at det skyldes at han ikke valgte riktig utstyrspakke.. Men igjen..det koster peng å gå i godteposen :-)

 

Jeg bor høyt oppe i det høye nord, og bilen har fått kjørt seg gjennom harde forhold. snøstorm, hompete veier, ekstrem kulde og glatte veier og den har bare vært digg å kjøre :-)

Lenke til kommentar

 

Blåtann telefon. Denne fungerer helt utrolig. Første gangen legger en inn "pin"koden og bilen vil siden huske telefonen. Jeg sitter meg inn i bilen, og den kobler opp automatisk. Microfonen og høytalerene er gode, og det er en god opplevelser å kunne sitte og snakke i bilen. Jeg også har en hands-free funksjon på gps'en, men kan ikke sammenlignes. Dette må du bare ha :-)

 

Takk for svar. Er det premium blåtann du har valgt eller standard? Vet du noe mer om hva som er forskjellen på disse to?

 

Når det gjelder webasto ville jeg nok også valgt dette dersom jeg hadde bodd et sted der det kan bli 40 minus. Her i Oslo blir det stort sett aldri kaldere enn 20, og 20 har vi heller ikke hver vinter. Når jeg heller ikke ellers oppholder meg særlig i kaldere strøk vil jeg tro nytteverdien av denne blir begrenset. Bruker bilen veldig lang tid på å bli varm uten webasto på en normal vinterdag med minus 5-10?

 

Forsto ikke helt hva du mente med sideairbags, har du dette eller ikke? Jeg droppet de integrerte setene fordi jeg tror dedikerte isofix-seter er sikrere (ser blant annet ut til å gi bedre sidebeskyttelse) og 5-åringen vår satt ikke særlig komfortabelt i de integrerte. Trinnet der blir for høyt oppe for bena hennes, eller så blir hun sittende og dingle med bena utenfor det trinnet, noe som ikke virker særlig behagelig.

Lenke til kommentar

Etter et par månders bruk har også jeg gjort meg noen erfaringer. Jeg har 3 barn på 7 og 5 år samt ei lita ei på 8 måneder. Valgte selv Highline 140 hk med dsg kassen. Den har jeg hatt før, og er helt avhenging av den nå. Demobilen jeg prøvde var manuelt giret, og det var mye giring skal jeg si dere.

 

Tonede sideruter synes jeg er fornuftig da det svaler ned bilen, og bilen blir jo mye penere å se på :-)

 

Har også elektriske sidedører og testet disse med å sette hånda mellom - ingen klemmefare der- døra spratt opp igjen da den møtte hånda. Har ikke elektrisk bakluke og savner dette. På stasjonsvogna savnet jeg det ikke, men på denne er bakluka stor og tung.

 

Har integrerte barneseter og er fornøyde med dem. Barna har ikke klagd på komforten. Når jeg skal sette hun på 8 måneder i midten, slår jeg ned sitteputen på yttersetet. Dette gjøres enkelt med en hånd. Da slipper jeg å løfte henne over stolen og mange ganger setter jeg meg i sidesetet mens jeg setter beltene på henne - og så er det lettere å komme til belteklipsene. Det føger med egne nakkestøtter med sidestøtte - dette har ikke volvo!!!

 

Webasto- et must her i nordnorge

 

Parkeringsassistent- ville ikke brukt penger på det-wow effekt fra baksetet første og andre gang - siden ikke brukt.

 

Ryggekamera- svært praktisk

 

RNS 510 - med premium bluetooth (vet ikke forskjell på standard / premium)- fungerer svært bra - kobler seg automatisk opp med telefonen problemfritt - samt at jeg kan spille spotify/wimp over blåtann - ladekabel ligger i midkonsoll - har selv iphone.

 

Har skinnseter i denne, hadde skinn/alcantara i passaten jeg hadde - merker ikke noe stor forskjell men ville gått for billigste løsning av de to og heller lagt penger i seteinnstillinger med memory siden vi er to brukere av bilen.

 

Nettinskillevegg - et must. Livsfarlig når bagasjen kommer frem i kupeen.

 

Alt i alt er jeg svært fornøyd med bilen, stor, rommelig - men det er ingen racerbil :dribble:

Endret av Affenman
Lenke til kommentar

Det er to ting jeg gjerne skulle hatt erfaringer på:

 

1. Er det noen her som har standard bluetooth (den som koster ca 2800 kr som tilvalg)? Hvilke funksjoner har dere i så fall ikke? Kan dere streame musikk via bluetooth? Får dere opp all telefoninfo også i multifunksjonsdisplayet i dashbordet? Får dere opp telefonlisten på skjermen og/eller multifunksjonsdisplayet? Fungerer stemmestyring?

 

2. Hvordan virker oppvarmingen i bilen uten parkeringsvarmer. Ser ADAC har en test der oppvarmingen betegnes som "sehr schlecht" (svært dårlig) og at det tar over 30 min å oppnå komforttemperatur på 22 grader dersom det er 10 minus ute. Kan noen gi meg noen erfaringer her? Jeg vurderer veldig frem og tilbake om jeg skal brenne av nesten 14000 på en parkeringsvarmer eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Standard bluetooth har også stereo streaming, Tror forskjellen til premium er at premium har egen betjeningsskjerm og stemmestyring, men er ikke sikker.

 

Sideairbag bak må ikke velges hvis man skal bruke barneseter bak da disse ikke kan deaktiveres. Dette er ekstra airbags i dørene. Airbag "gardinene" er uansett standard.

 

Parkeringsvarmer kan ikke brukes i garasje da den avgir dieseleksos. Jeg satser heller på å ettermontere Defa Warmup.

 

Nå er det like før jeg legger inn bestilling på ny Sharan. Har fått tilbud fra den lokale forhandler og Din Bilpartner, men har ikke bestemt meg helt hva jeg skal satse på.

Prisdifferansen er 40000 med dagens kurs. Minuset med den polske versjonen er mangel på DAB og hjelpevarmeren (Webasto før, elektrisk nå, kun på norske og svenske biler) som er fin å ha på kalde dager. Om det i tillegg er kraftigere batteri og dynamo på norske biler strides de lærde, så det har jeg ikke fått noe fasitsvar på.

 

Men lurer på om VW lurer oss litt? Er det kun vanlig DAB og ikke DAB+ i de norske bilene?

Sitat fra artikkel på DinSide:

Volkswagen:

DAB er standard på en del modeller. Tar sikte på at DAB+ blir standard på alle 2013-modellene fra i sommer.

Endret av jornhd
Lenke til kommentar

Velger å komme med noen små kommentarer:

 

Jeg ville ikke valgt bilen uten elektriske sidedører. For meg oppleves dette sikrere enn dører som skal slenges igjen av barn med faren for klemskader som kommer da. Tenk også på operasjon i bratte bakker. Den elekriske døren stopper lett. Dessuten er den veldig grei når ungene skal inn og ut for skole/trening etc. Jeg har ikke opplevd at det kommer snø og is i mekanismen.

 

Dieselvarmer er jo egentlig for dyrt, men jeg har aldri angret, og jeg bor på Vestlandet! Jeg bruker den i vinterferien men også på noen dager om vinteren her hjemme. Det oppleves som en slapp måte å defroste bilen på mens jeg spiser frokost.

 

Tonede bakvinduer: Jeg liker dem. Ungene får det litt kjøligere når solen skinner. Har aldri gått til at det er noe nedsatt utsyn av betydning.

 

Parkeringsassistent: aldri brukt. Parkerer alltid lengst mulig unna de andre eller på ytterplass uansett.

 

Ryggekamera: Må ha. Genialt! Brukes dersom du skal rygge inntil henger, rygge inn på parkeringsplass, rygge ut av parkeringsplass - denne ville jeg ikke vært foruten, selv om jeg måtte skippe DAB for å få ryggekameraet.

 

Sideairbags: Jeg undersøkte problemstillingen ganske grundig før jeg kjøpte bilen, og postet svaret i innlegg #37 i denne tråden (side 2). Kortversjon: Det er problemfritt, og øker sikkerheten. Jeg kjøpte sideairbags.

 

Konklusjonen er at jeg er meget godt fornøyd med bilen og har anbefalt den videre.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Ryggekamera: Må ha. Genialt! Brukes dersom du skal rygge inntil henger, rygge inn på parkeringsplass, rygge ut av parkeringsplass - denne ville jeg ikke vært foruten, selv om jeg måtte skippe DAB for å få ryggekameraet.

Hadde egentlig tenkt å droppe parkeringssensorer og velge kamera i stedet. men selger sier det krever navigasjon RNS315 til 9100! Det gidder jeg ikke.

Hvis det er mulig å få det på RCD510 uten DAB (til 3900) er blir det kanskje litt mer overkommelig.

Hvis det er slik at de bare støtter DAB og ikke DAB+ vil de ikke fungere i 2017 uansett.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte RCD510 med Dynaudio og ryggekamera men da uten DAB. Teknisk sett fungerer det finfint, men det er selvfølgelig mulig Møller nekter deg dette nå og krever navigasjon.

Har parkeringssensorer foran og bak også. Totalt sett har jeg og min kone god kontroll på hvor bilen er.

 

Jeg kjøpte ikke navigasjon fordi jeg oppfatter den som overpriset og teknologisk underlegen portable systemer. Mest irriterende er det at en kartoppdatering koster (eller i hvertfall kostet) det samme eller mer enn en ny TomTom Go Live...

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...