Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Sharan 2011, kjøpsråd?


Per69

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at levering nærmer seg. Bilen skal være klar til levering i om en drøy måned. :dribble:

 

 

Vi har fått droduksjonsdato uke 13. Det betyr vel at vi ikke får bilen til påske.

Det var merkelig stor forskjell i leveringstid. Lurer på om det er noe utstyr som medfører at vi får den så sent? Kan være panoramataket. At vi har bestillt i ulike land skal ikke bety noe. Bilene går uansett inn i samme venteliste.

Lenke til kommentar

Vi har produksjonsdato uke 5, med levering ca en måned senere... men de kom tidvis noe før.

 

Vi skrev kontrakt ca to uker før deg tror jeg. Forventet total ventetid er dermed i overkant av tre måneder for oss.

 

Enig i at det er litt rart at produksjonsdatoen blir 8 uker forskjellig.

 

Leveringstiden er vel neppe mye kortere til DK enn N, selv om de skulle bruke mer enn en uke i Oslo på klargjøring. At du får levering til påske ville for meg fremstå som nærmest et mirakel (sorry, men det passet med høytiden :D), da påsken begynner uke 14...

 

Det kan være minst tre forklaringer (panoramataket har neppe noe med saken å gjøre, da det kjører rundt en ny Sharan her med panoramatak.):

 

1) Ulike land har kanskje ulike produksjonskvoter? Mener å ha lest dette om andre bilmerker. Når det produseres biler for feks Norge gjøres det i en engang for å spare transportkostnader av bilene til Norge, samt at det kanskje er noen særegenheter på biler til N (og sikkert Sverige, Finland og DK). Er kvoten fylt opp, må man vente på neste gang det er ens lands kvote som produseres. Dette kan implisere at bilen selger bedre i Danmark enn i Norge.

 

2) Ordreinngangen i løpet av de to ukene vi har mellom bestillingsdato var meget god.

Det at ventetiden nå er 6mnd som ble indikert tidligere i tråden kan tyde på dette.

 

3) Det er en annen sak du har bestilt som sperrer.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Det kan være minst tre forklaringer (panoramataket har neppe noe med saken å gjøre, da det kjører rundt en ny Sharan her med panoramatak.):

 

2) Ordreinngangen i løpet av de to ukene vi har mellom bestillingsdato var meget gd.

Det at ventetiden nå er 6mnd som ble indikert tidligere i tråden kan tyde på dette.

 

 

Min søster bestillte seg nylig en Superb med panoramatak. Den hadde 2-3 uker lenger leveringstid enn biler uten. Når det gjelder karosseriet så er det jo bare panoramatak som må bygges inn allerede i stålsveisingen. Alt annet utstyr(og motorer) kan jo monteres uavhengig av takluke eller ikke.

 

Ordreinngangen var veldig god i denne perioden. For øvrig er det en som skriver på et tysk forum jeg frekventerer som bestollte 3 dager før meg. Hans bil er visstnok klar for levering 14.02.2011. Bestiller du nå kan leveringstid bli nærmere et halvt år.

 

Påsken er uke 16. Skoleferien begynner fredag i uke 15.

Lenke til kommentar

Leveringstiden er vel neppe mye kortere til DK enn N, selv om de skulle bruke mer enn en uke i Oslo på klargjøring.

 

Leveringstiden har bl.a sammenheng med hvordan produksjonen passer med båten som frakter bilene fra Portugal til Emden. Det er bare en båt som brukes i denne linjen og dersom bilen produseres dagen etter båten har avgått,vil nok leveringsdato forsinkes en uke.

 

Her kan du forresten spore båten:

http://marinetraffic.com/ais/default.aspx?mmsi=355051000&centerx=-8.865178&centery=38.51061&zoom=10&type_color=7

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig rett med påsken. Jeg så av en eller annen grunn på 2012 i farten :roll:. Håper du får bilen i tide til påskeferien.

 

Ja, jeg ser nå på tyske forum bla en som bestilte to dager før meg som får bilen 14. feb i Wolfsburg...

 

Takk for båtlinken! Synd vi ikke kan gps spore bilene videre, det kunne vært morsomt men sikkert frustrerende...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har spurt. De svarer at de skal sjekke men kommer ikke tilbake med svar.

 

Er forresten lei av å se på den trege båten og lure på om bilen er der :roll:

 

Kunne nok ønsket meg litt mer "hands on" oppfølgning eller i hvertfall oppdatert info, men sitter igjen med følelsen av at det er litt uvanlig.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Det er jo aller best for lommeboken vår. Det ville nok blitt ny handel om den kom med DSG+4Motion 7-seter og forhøyet understell.

 

Den kommer kanskje med 4motion og DSG etter noen år på markedet...

 

Synd at VW foreløpig vurderer DSG + 4Motion 7-seter markedet som uinteressant på Sharan. Det ville jo ikke finnes konkurrenter...

 

Uansett: Takbøyler. Lurer på whispbar. Modell S55 skal visst passe. Noen som har erfaring?

Skal også oppgradere den arvede skiboksen. Synes den er for lealaus.

Endret av Per69
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har til min frustrasjon oppdaget to små bulker... Må ta en prat med forhandler igjen.

Men bilen er topp.

 

 

Edit: Legger ved et bilde, kanskje ikke verdens beste bilde, men... slik ser den ut i Indiumgrå. Meget bra etter vår mening.

 

I tillegg har jeg kjøpt bagasjeromsmatte (hard type) som står oppført som kun for 5 seter. Den fungerer fint i 7 seteren også. Kjøpte den som er laget spesielt til syvseteren også. Art nr. 7NO 061 161 og 7NO 061 161A. Begge fungerer fint sålangt.

 

Dersom du er interessert, finner du dem på side 23 her: http://www.volkswagen-zubehoer.de/pdf/flipables/Sharan_ab_Mj_2011/Start_big.html

 

Har også kjøpt skvettlapper bak forhjulene for å beskytte bilen litt.

post-102716-0-67480400-1300903440_thumb.jpg

Endret av Per69
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bilen har nå vært med oss på en ukes vinterferie. Vi unngikk kolonnekjøring, men det var dårlig vær på turen. Inni bilen var det imidlertid alltid varmt og behagelig, komfortabelt og stille (når ungene sov). Dette oppleves som en genial bil for oss med 3 unger eller flere. Men bagasjerommet med fem seter i bruk totalt (2+3) er litt mindre enn på den gamle Mondeoen vår. Der gikk nemlig pulken inni på tvers... og det gjør den ikke i Sharanen.

 

Bilen oppførte seg eksemplarisk på fjellovergangene og ellers. Det er lett å foreta forbikjøringer med 140TDI motoren. Jeg skiftet til sport innstillingen på DSG før noen forbikjøringer uten at jeg er sikker på om det er viktig. Motoren oppleves av meg som sterk og med et godt overskudd av kraft selv med fullpakket bil og skiboks opp bratte vestlandsveger.

 

Bilen virker også sparsommelig. Jeg hadde vel kjørt 430km da jeg så at det var 690km igjen på tanken. Drøye 1200km på en tank på langkjøring høres flott ut for meg!

 

Ting jeg likte spesielt godt: Automatisk kjørelys for tuneller (nærlys kommer på i tunneller eller hvis det blir mørkt av andre grunner), regnsensor på vindusviskerne, automatisk resirkulering av inneluften i tuneller ved hjelp av en CO2 måler, cruisecontol med automatgear, dieselvarmeren, elektriske sidedører, fjæringskomfort, den integrerte telefonen.

 

Ting jeg savner: forhøydet understell (bad road package), automatisk åpning av bakluken. Men jeg vet at jeg da hadde vært redd for å komme borti noe med døren dersom jeg er parkert tett som på ferge, inntil en vegg etc.

 

Alt i alt er vi svært godt fornøyd :thumbs:

Lenke til kommentar

Men bagasjerommet med fem seter i bruk totalt (2+3) er litt mindre enn på den gamle Mondeoen vår. Der gikk nemlig pulken inni på tvers... og det gjør den ikke i Sharanen.

 

 

 

 

Jeg kan ikke fatte hvordan du kan mene at det er mindre i en Mondeo. Det er jo over 200 liter større.

Det du beskriver går jo utelukkende på bredden i bagasjerommet.(Noe som er enormt bra i Mondeo 4 som vi har pr idag)

Jeg har selvsagt ikke lastet inn i en Sharan enda,men ved første øyekast virker bagasjerommet mye større enn i Mondeo. Er dette helt feil da må vi faktisk revurdere kraftig vårt kjøp...

Lenke til kommentar

Det er riktig at beskrivelsen min går på bredde og kom litt feil ut. Jeg ble litt opphengt i at pulken tok mye plass på langs.

 

Bagasjerommet er lengre i Sharan. Fra hjulbue til hjulbue er de nokså like i bredde. Gulvarealet er antakelig nokså likt når man tar i betraktning bredde bak hjulbuene i Mondeo vs sharan sin bagasjeromslengde med 2. seterad skjøvet helt bak.

I tillegg kan man uten problemer skyve setene litt fram i sharan, da blir det enda større. I sharan kan du også laste endel høyere under bagasjeromstrekket enn vi kunne i Mondeoen.

 

Skal se om jeg får inn et bilde som illustrerer...

 

Det er en topp bil. Gled deg!

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Det er en topp bil. Gled deg!

 

 

Jada,vi gleder oss,men det tar så fryktelig lang tid!! Produksjonsuke 19 er det siste jeg har hørt.

Fikk for øvrig sett litt på en samme farge som vår(Toffeebraun) p Voss. Utstillingsbil hos HMV.

Den hadde ikke Xenon eller sota ruter,men hadde RNS510. Ellers hadde den for tida noen pinglete 16" vinterfelger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da var prisene med 4Motion klare.

Sharan 140CR Comf.line 5 seter kr. 482.600,-

Sharan 140CR Comf.line 7 seter kr. 501.910,-

Sharan 140CR Highline 7 seter kr. 520.830,-

 

Sharan er mao 20-30.000 dyrere enn tilsvarende motor med DSG.

I Tyskland er DSG-utgaven dyrere enn 4Motion.

Takk for vårt herlige avgiftsystem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har bilen din kommet?

 

De hadde en toffeebraun sharan highline på Nesttun, rett sør i Bergen.

 

Jeg er komfortabel med mitt valg av DSG. Synd de ikke fåes i kombinasjon med 4-motion, selv om det ville kostet drøye 20-30 mer...

 

Bilen er i hvertfall helt super.

 

Vurderer å undersøke kostnad på ettermontering av el bakluke, men det er kun fordi at alt annet er helt topp, og vi er så fisefine at vi ikke vil bli skitne på lanken... ;) nei, det er jo praktisk når jeg kommer bærende på masse stæsj alene og samtidig sleper med meg ungeflokken.

 

Vi er skikkelig fornøyd med ryggekamera. Vi ser nok at det aldri vil bli en ny bil her uten ryggekamera.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Har bilen din kommet?

 

 

 

 

Ja,jeg hentet den på torsdag. Helt konge. Så ufattelig stillegående.

 

892639.jpeg

 

Går din bil i Bergen. Da tror jeg jeg har sett den. Ikke så veldig mange av de foreløpig...

Spottet en samme farge som din med xenon sørgående ved Lagunen på kvelden 16.mai :)

 

For øvrig hadde ikke vi fått bilen dersom vi hadde bestilt ryggekamera. Det er for tiden ikke mulig å bestille pga at produsenten ble rammet av tsunamien..

Lenke til kommentar

Aiaiai, bilde også. Tøft! Kjekt å høre at du endelig fikk den. Du har ventet lenge nok. Håper du fortsetter å være kjempefornøyd!

 

Joda, bilen var ute på tur på nevnte strekning da, så det var nok min. Det er en ganske sjelden bil fremdeles, men det er ikke så rart med tanke på leveringsproblemene du har opplevd.

 

Jeg har vist bilen til noen kollegaer og venner med 3+ småbarn. Flere av dem har gått til VW for en prat etterpå. Flere syns til og med prisen ikke er så gale når de ser den inni og opplever kvaliteten... Tror jeg burde fått reklameinntekter fra VW;) Genial bil...

 

Grattis Captaincaos! :thumbup:

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...