Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Sharan 2011, kjøpsråd?


Per69

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en VW Sharan 2011, altså en helt ny modell. Bilen fremstår for min familie som attraktiv med 7 gode seter, og mye plass. Plass er nok et nøkkelord når man velger bil i denne klassen. I tillegg kommer opplevd kvalitetsfølelse, og denne bilen gir et svært solid inntrykk.

 

Jeg er overbevist om at det må finnes andre som er i 7 seter markedet og vurderer denne bilen, og håper vi kan diskutere litt om hvilket ekstrautstyr som er nødvendig og så videre. Oppnådd rabatt på bil eller utstyr er kanskje også noe som kan diskuteres etterhvert.

 

Jeg vurderer en TDI 140 DSG. Det ser ut som det er relativt lite å vinne på 170 hesteren, og prisforskjellen er for stor etter min mening.

 

Jeg synes Highline fremstår som litt lite påkostet i forhold til Comfortline, men velger under tvil å satse på Highline likevel.

 

Ekstautstyr:

*Jeg gidder ikke betale for sat-nav fra VW når det koster en tiendedel på el-sjappen. Mer brukervennlige er de også. Men for all del, det er pent å ha alt integrert.

*Parkeringsassistent. Jepp, dette sparer penger når konemor skal parkere, det er jeg overbevist om. Det kan nok være greit for meg også, for gudene vet hvor fronten på den bilen er...

*Fullær for barn som søler, dessuten ser det pent ut.

*Elektriske sidedører. Litt luksus i hverdagen.

*Media in - USB eller IPOD? Jeg bruker IPOD i bilen nå, men er det mulig å ha alt på en minnepinne og spille direkte fra den? I så fall er kanskje USB bedre? Eller?

*Bi-Xenon? Er det egentlig veldig viktig? Det er i hvertfall dyrt.

*Parkeringsvarmer? Jeg vet ikke. Dyrt men bra? Viktig for annenhåndsverdi?

*RCD 510. Rart at den ikke kan kombineres med DAB i alle konfigurasjoner (feks ryggekamera)... Kjipt rett og slett.

 

Dersom noen har innspill på må-ha utstyr osv, er jeg takknemlig. Håper vi kanskje kan få litt konstruktiv debatt om denne bilen for oss som vurderer den.

Endret av Per69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bi-Xenon må man definitivt ha.

 

Hvis du har tenkt til å bruke bilen når det er mørkt, så er dette viktig sikkerhetsutstyr. Forskjellen i hva du ser er bokstavelig talt som natt og dag.

 

Jeg tviler på om du får igjen pengene for parkeringsvarmeren når du selger bilen igjen, men det er fryktelig komfortabelt når temperaturen kryper langt under 15 minusgrader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Original navi og Dynaudio koster jo 24000kr, så jeg er litt lunken til det. Men jeg kjøper tanken om at det øker bilens salgbarhet i bruktmarkedet. Har kikket litt på videoer av navien på youtube, og det er klart, det ser bra ut, men 18-24000?

Edit: Det er et sikkerhetsaspekt her også. Det er alltid om å gjøre å ha et minimum av løse gjenstander i bilen, i tilfelle kollisjon. En TomTom eller Garmin er jo en løs gjenstand...

 

Dersom Bi-Xenon er så bra som du sier, så bør jeg vel ha det. Har kjørt med halogen til nå, og det gir jo et ok lys. Men jeg har tenkt på sikkerhetsaspektet jeg og, så bi-xenon kommer antakelig inn på prioritetslisten.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Du får aldri i verden igjen pengene for innebygget navi.

 

I en bil som Sharan tror jeg ikke det vil spille noen fryktelig stor rolle med tanke på lettsolghet heller. Hadde vi snakket om en A6 eller lignende, så ville jeg nok sagt at det nesten var et must.

 

En annen ulempe med innebygget navigasjon er de ekstremt dyre oppdateringene. Det koster fort både fire og fem ganger så mye som med en bærbar enhet.

 

En bærbar enhet er forsåvidt en løs gjenstand, men den befinner seg stort sett foran deg, og vil dermed ikke utgjør en veldig stor fare.

Lenke til kommentar

Dere har begge gyldige poeng ang navi. Som du sier er det ikke en A6, men det er heller ikke en billigbil. Den koster 490 før ekstrautstyr og legger seg antakelig oppunder 600 før rabatt. Og VW gir ikke mye rabatt. I denne prisklassen forventes litt bra utstyr (i hvertfall av meg). Likevel blir det ikke noen luksusbil i den forstand. Jeg er usikker på hvor mye lettere det er å selge disse bilene med navi enn uten, men jeg kjøper primært bil til meg og familien. Jeg er vant til å bruke min TomTom, men ser at den blir mindre brukt siden den må finnes frem hver gang enn dersom den hadde vært integrert.

Spørsmålet må bli 24000kr, brukervennlighet og oppgraderingspris på kart vs komfort, annenhåndsverdi, attraktivitet (dvs raskt salg) etc...

 

Antakelig setter fornuften (AKA min kone) ned foten på dette punktet men det er greit å diskutere det nå i forhold til senere.

 

Det er forresten ikke umulig jeg kan snike inn en Dynaudio dersom jeg har veldig lyst... Vi får se. da blir forskjellen noe mindre.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg droppet både xenon og navi. Xenon fordi det er dyrt, og jeg synes gode halogenpærer lyser godt nok. Navi fordi den er dyr, oppdateringer er dyre, og du kan ikke legge inn fotobokser, slik du kan på din TomTom.

 

Hengerfeste er noe du bør vurdere å legge til. Selv om du ikke har behov for det selv, øker dette salgbarheten, da det fort koster 15000 å ettermontere.

 

Regner med at cruise control, kjørecomputer, dekktrykksovervåkning, regnsensor og blendfritt speil er en del av highlineutstyret. Sjekk at det er justerbar følsomhet på regnsensoren.

 

Et fornuftig supplement til parkeringssensorer f/b er ryggekamera, men det kan være at dette krever større stereo (+ for DynAudio :-) iPod-inngang trenger du bare hvis du vil styre iPoden fra stereo/ratt, regner med at den standard har både 3,5 mm jack og USB.

 

Ikke velg brede dekk med lav profil dersom du vil ha komfort, lite sporing og godt veggrep ved våt asfalt. Dette er noe de fleste velger av hensyn til utseende.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips.

 

En kar på jobb har navi på bilen og jeg spurte ham hva han syntes. Han kom i hvertfall aldri til å kjøpe det igjen, men gikk heller for en TomTom eller lignende.

 

Hengerfeste er med. Det er sjeldent jeg har behovet, men greit å ha dersom det trengs.

 

Cruisecontrol er standardutstyr. Må sjekke kjørecomputeren og regnsensoren. Jeg krysser også av for el. innfellbare speil.

 

Adaptiv cruisecontrol skulle jeg gjerne hatt, men dessverre finnes det ikke på denne bilen. Pussig.

 

Parkeringsassistent med ryggekamera og stor stereo (RCD510) krysses også av.

 

Slik jeg ser det er ipod eller USB kun to kabler på 30cm. De koster ca 2000 per stk. Det er rått.

 

Hjul: Jeg er mest interessert i komfort for å være ærlig, så det blir ikke spesielt store hjul. Jeg har 17" på bilen nå, og synes det er greit... 225/50 R 17 er standard på Sharan Highline, så da blir det nok det.

 

Altså:

140 dsg

Metallic

----------

3-soners klima

To int barneseter

Skinn vienna

Nettingvegg

Solgardin

Sideairbag

El innklappbare speil

230 V strømuttak

Radio RCD 510

Dynaudio

Blåtann mobil

Media in ipod

Hengerfeste

Bi-xenon

Park assistent med ryggekamera og sensorer

El skyvedører

Tonede vinduer

Oppvarmet frontrute

 

Prisen ligger da på 580.000 pluss vinterdekk i hht prislisten. Den må helst en god del ned.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

He he, Selvfølgelig gjør jeg det :), men de koster lett noen lapper uansett. Jeg kjøper alltid gode dekk.

 

Noen som har sett VW sin oppvarmede frontrute? Ser man trådene like godt som hos Ford?

 

I følge den tyske VW siden får man Sharan med glidende lastebærere på railsene slik som man gjør i Touareg (med mindre jeg misforstod den tyske infoen). Kan ikke se at dette er tilgjengelig i Norge. Noen som vet?

 

Soltak? Anyone? Jeg tror jeg greier meg veldig godt uten hull i taket, men...

Lenke til kommentar

(...) og du kan ikke legge inn fotobokser, slik du kan på din TomTom.

 

Er du helt sikker på dette? Jeg har nemlig lagt til fotobokser på den originale navien (professional) på min BMW.

Da virker det som om BMW er unntaket. Jeg har sett på flere (for meg) aktuelle bilmerker i det siste, og ingen har kunnet tilby integrert navi hvor man kan legge inn fotobokser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...