Gå til innhold

Krever 10 000 kr for Samsungs nettbrett


Anbefalte innlegg

For min del, som allerede bruker disse abonnementene, blir dette en utgift på 3990, pluss 12 måneder ny binding.
Om det hadde vært med abonnementet du har fra før av eller et annet og dyrere abonnement fra Telenor spiller liten role.

 

Å kjøpe en telefon med 12mnd binding til Telenor/NetCom/etc. til redusert pris forandrer ikke at du dermed sier fra deg friheten til å velge noe bedre og billigere det neste året, og det taper du med all sannsynlighet penger på å ikke kunne gjøre. Å tro noe annet er naivt.

 

Det er derfor dette kunstige skillet mellom engangssummet ved bundet kjøp og totalpris som Simen1 argumenterer mot er så viktig å gå vekk fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[quote name='killerost' date=' 2. oktober 2010 - 13:39' timestamp='1286019579'

 

1. Fri bruk av markedest beste mobile bredbånd (ok, maks 6Gb i mnd) + WiFi hotspots.

2. Mulighet til å ringe til en grei pris.

3. Ekstra samt gode som fri famillie o.l.

4. Mulighet for å ha kundelojalitet til sin totalleverandør (om det er positivt eller negativt blir en vurderingssak for hver enkelt :hmm:)

1. Tullepåstand om "markedets beste". Det finnes en rekke gode løsninger i markedet og jeg kan ikke med godvilje klare å se at Telenor utpeker seg som entydig best i klassen.

2. Noe alle andre også tilbyr. Argumentet er så tomt at det blir ekko.

3. Noe alle andre også tilbyr. EKKO-Ekko-ekko

 

Når jeg mente det kunne være en fordel med frifamillie mente jeg selvfølgelig hvis man allerede hadde en frifamillie avtale hos Telenor. Jeg er jo selvfølgelig klar over at andre også tilbyr denne tjenesten.

 

4. Kundelojalitet er en negativ ting. Kunder bør være illoyale og bytte selskap når selskapet de bruker ikke lengre gjør en god jobb med å tilby gode produkter til lav pris. Kunder bør heller ikke lure seg selv inn i loyalotetsprogrammer eller totalkundetvangstrøyer som forhindrer en fra å uavhengig bytte leverandør på produkter og tjenester som ikke lengre er gode eller er for høyt priset. Konkurranse i markedet er bra for alle kunder. Kundeloyalitetsprogrammer og

 

[..]

 

Dumme kunder er forresten de mest attraktive kundene for et selskap. De man kan loppe for mest penger, men samtidig er naivt loyale. En rekke kjente selskaper i Norge har dette som underliggende filosofi for markedsføring og prissetting, selv om det er tabu å kalle målgruppen for dum, også internt. Bare se på lokale kraftselskaper med høye priser som satser på lokal kundeloyalitet. Aksjonærene ler hele veien til banken.

 

Sakens kjerne er at du utelukkende ser dette fra et brukerperspektiv. Jeg er selvsagt enig i at det smarteste en kunde kan gjøre er å shoppe rundt, velge billigste teletjenester, billigste bank osv. Selv er jeg godt over gjennomsnittet opptatt av å gjøre dette.

 

Men tydeligvis klarer du ikke se dette fra Telenor sitt ståsted. De har null å tjene på å være billigste leverandøren på markedet og det prøver de heller ikke på. Istedet eier de småselskaper også. Da får de både kundene som ikke klarer, orker eller ønsker å shoppe rundt for å finne billigste løsningen, altså de som ikke vet siden eget beste, og kundene som shopper rundt.

 

Skulle Telenor satt ned prisene i sitt eget selskap ville de mistet alle melkekuene som står i bingen med totalløsninger på fasttelefon, bredbånd og mobilabonnementer til hele familien. Istedet er f.eks. Talkmore Telenor sitt egentlig billigabonnement.

 

Så jeg skjønner forsatt ikke hvorfor forfatteren av denne artikkelen er overrasket over at totalprisen på en Galaxy Tab fra Telenor er høyere enn andre kan tilby når Telenor absolutt ikke konkurrerer på pris.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke over det i farta, men jeg er klar over at Telenor står bak mange av disse selskapene som "konkurrerer". Sånn er det forresten også med Komplett i databransjen, Coop i dagligvarebransjen og en rekke andre kjeder. De skaper en illusjon av konkurranse ved å ha flere ulike butikknavn i sitt eie. Dette er noe som undergraver reell konkurranse i markedet og er generelt samfunnsfiendtlig.

Lenke til kommentar

Nå må du slutte, Simen :-P

 

Og du tar forøvrig helt feil med NonStop.

Jeg hadde en periode mellom jeg var 15 og 18, at jeg hadde flere måneder over 3000 SMS enn under 3000 SMS. Rekorden som jeg vet om var over 5000. Dette til en månedspris på 300 kr. Mine regninger var sjelden mer enn 350 kroner.

Hvis du kan finne meg et tilbud, til og med i dag, hvor jeg kan få et bedre tilbud enn dette, så fyr løs :-) Det var det billigste abonnementet jeg kunne få. Og i tillegg var det 0 tillegg dersom jeg hadde binding, eller ikke. Noen år etter at jeg begynte med det abonnementet, så kom NetCom med noe tilsvarende, istedetfor de 2000 SMS de hadde ifra før, til 10 kroner billigere. Det er den eneste måten å spare inn mer penger på. Ingen småselskaper kan konkurrere med dette. Når jeg etterhvert begynte å surfe litt på mobilen, var det et tak på maks 10 kroner dagen.

Å si at jeg ikke kjøpte N95 til kun subsidiert pris, til KUN det at jeg binder meg til det beste tilbudet jeg kunne få i 12 mnd, er rett og slett direkte feil.

 

Jeg er på den andre siden enig i at for de fleste, som bruker rundt 1000 SMS og har NonStop, ja, så er det et dyrt abonnemnet. Men en god del ungdommer overgår uten problemer 2000 SMS i måneden, og ikke veldig få overgår også 3000. Det handler bare om å se i de riktige gruppene. For dem, er det kurrant med NonStop. Eller NetCom sitt alternativ for den saks skyld.

 

Det er én grunn til at det faktisk er svært stort poeng i å skille de to prisene.

Du har faktisk til og med mulighet til å skifte imellom andre Telenor-abonnement i bindingstid, noe jeg gjorde sist gang jeg bandt meg.

 

Jeg kan forsåvidt gå med på forbrukslånet, men det er jo på ingen måte noe man burde bli vant med å gjøre, akkurat. Det kan fort bli problematisk. Mobilutgifter har du jo uansett, og mobilutgifter vil jo komme ved siden av det lånet, istedetfor sammen med mobilen hvor du alternativt kan få inkludert bruk osv.

 

Edit:

Jeg kan forresten legge til med NonStop hva det var snakk om, da det ser ut til å være et utgått abonnement:

 

299 pr måned for ubegrenset SMS og MMS (Ja, ubegrenset, men dersom du sendte over 3000, hadde TN lov til å sjekke om du brukte det i bedriftssammenheng osv.)

0,79 pr ringeminutt, 0,59 oppstart.

Maks 10kr per dag i datatrafikk.

 

Ikke akkurat abonnementet for en som ringer mye, men dersom en bare tekster, slik jeg gjorde, så er det ypperlig.

Endret av Leifen18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Jeg hadde en periode mellom jeg var 15 og 18, at jeg hadde flere måneder over 3000 SMS enn under 3000 SMS. Rekorden som jeg vet om var over 5000. ...

Bare etpar spørsmål av ren nysgjerrighet:

Hvordan i himmelens navn klarer du å sende nesten 200 SMS on dagen?

Og hvor lang tid tar det å knote nevnte 200-pr-dag SMS på en telefon?

 

Selv skriver jeg kanskje 20-40 i måneden og kona kanskje 100 pr måned.

Lenke til kommentar

Under fire lapper for produktet og rundt fem hundre i måneden, er da slett ikke verst. Særs ikke med fri bruk av datatrafikk. Høres ut som en bra deal, spør du meg.

Tja, om vi tar utgangspunkt i at en Galaxy Tab koster ca. 6600 usubsidiert, så blir det ca. 280 kr i mnd du betaler for selve abonnementet. Dette er faktisk mer enn den vanlige prisen på 250 kr for det samme. Om du heller ikke har behov for så mye data, fins det mange rimeligere abonnement med 500MB eller 1GB inkludert, f.eks. Chess iTouch (89,-) eller Ludo Vinner (169,-). Og har du en smarttelefon med dataplan fra før, så vil det jo lønne seg med tvillingsim.

Lenke til kommentar

Vel, halvtimes busstur fram og tilbake til skole, og ingen andre på samme bussen = ca 20-50 SMS. Før jeg skulle legge meg, på kveldene, sendte jeg gjerne en del meldinger, 30-100. Utenom dét hadde jeg også mange venner med samme abonnement, og da blir det fort at man sender meldinger når man lurer på noe, så en god del daumeldinger iløpet av dagen også 30-100 til... Og det er utenom når jeg fikk vitser, og sendte disse rundt, nattameldinger som gikk til mange flere. Det er ikke noe problem å sende 3000, i hvert fall :-)

Normalt når jeg sendte meldinger, sendte jeg meldinger med flere på en gang, slik som på bussen, så satt jeg og nærmest konstant trykket fram og tilbake.. Og du sender jo også ukritisk når du sender gratis uansett, så meldingene tok gjerne to og tre meldinger i én og sånn. Nattameldingene kunne gjerne være 10 i en, dersom jeg hadde mye å fortelle ei søt jente :-)

Lenke til kommentar
Hvordan i himmelens navn klarer du å sende nesten 200 SMS on dagen?
Jeg kjenner en godt voksen mann som sender mellom fem og ti tusen meldinger i måneden. Altså på det værste omkring 20 SMS i timen om man tar hensyn til at en voksen person trenger sju timers søvn.

 

Selvfølgelig vil det være ekstrembrukere som han og Leifen18, men jeg tviler på at mer enn en av ti av de med Djuice Nonstop/Netcom Freetext sender nok SMS til å rettferdiggjøre en månedspris på nesten 300 kroner kombinert med svært høye ringepriser. For å ta dagens abonnementer må man sende 1216 SMS i måneden (~40 om dagen) før Netcom Freetext lønner seg om man ikke gjør annet enn å sende SMS.

 

For de aller, aller fleste lønner det seg å kjøpe ønsket telefon på den (nett-)butikken som selger den billigst uten abonnement og skaffe det abonnementet som er billigst for sitt forbruk separat.

 

[Galaxy Tab] selger [Telenor] til under fire lapper, men du må kjøpe med abonnement.
Hvis du betaler én krone for en telefon i butikken, vil det kjøpet da koste deg én krone hvis du lar telefonen ligge ubrukt i tolv måneder? Nei. Det kjøpet koster deg som regel litt mer enn hva du ville betalt hvis du hadde kjøp telefonen uten abonnement.

 

Siden du kjøpte en telefon for å bruke den vil imidlertid det kjøpe koste deg langt mer enn hvis du hadde betalt full pris for telefonen og skaffet deg billigst mulig abonnement. For operatørene som selger telefoner med binding er prisavslaget på noen hundre eller tusen kroner en investering for å melke deg et års tid.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Feil. Telenor selger ikke Galaxy tab for under 4000 kr. De selger en pakkeløsning for 9966 kr.
Jeg sa for produktet. Produktet er Galaxy Tab. Den selger de til under fire lapper, men du må kjøpe med abonnement. Herregud, dette er da vitterlig ikke noe nytt. Subsidierte enheter som nedbetales over en tid.

Det var akkurat det jeg svarte på. Med teskjemodus:

- Telenor selger ikke Galaxy tab (produktet), hverken til 3990, 9966 eller noen annen pris.

- Telenor selger en pakkeløsning med blant annet Galaxy tab i pakken. Denne pakkeløsningen koster 9966 kr.

- Galaxy tab er ikke subsidiert, den inngår i en pakkeløsning som slett ikke er billig.

Lenke til kommentar

Skjønner heller ikke hvorfor det skal lages en sensasjon ut av at Telenor selger denne med en totalpris på nærmere 10.000. Kjøper man iPhone 4 32 GB med SurfPrat XL hos samme operatør, blir totalprisen kr 14.578,-. Tab'n til Samsung blir jo grisebillig i forhold!

 

Man må heller ikke glemme at hvis man kjøper Tab'n uten abonnement, kommer du helt sikkert til å putte et simkort inn i den fra én eller annen operatør allikevel. Bruker du den da til mye surfing, og du ikke har inkludert datatrafikk - kan dette bli en langt dyrere løsning.

Endret av Superparanoid
Lenke til kommentar

Nettopp, som Leifen18 også presiserte tidligere, det er ikke alle som kan betale flere tusen med det samme. Derfor en denne type løsninger gunstig. Om man hadde kjøpt enheten uten binding til rundt 6-7000,- kr, hadde man uansett trengt et abonnement om man ville utnytte ringe mulighetene og mulighetene for internett (over 3G), så dette er faktisk ingen dårlig avtale fra Telenor. Minutter og datatrafikk inkludert til en overkommelig pris.

Lenke til kommentar

Nettopp, som Leifen18 også presiserte tidligere, det er ikke alle som kan betale flere tusen med det samme. Derfor en denne type løsninger gunstig. Om man hadde kjøpt enheten uten binding til rundt 6-7000,- kr, hadde man uansett trengt et abonnement om man ville utnytte ringe mulighetene og mulighetene for internett (over 3G), så dette er faktisk ingen dårlig avtale fra Telenor. Minutter og datatrafikk inkludert til en overkommelig pris.

 

Feil, det er ikke gunstig. Det er jo bare å regne ut hvor høy rentesats du har her, og den er nok langt høyere enn ethvert kredittkort har. Det er elendig økonomistyring å kjøpe telefoner med disse dyre abbonementspakkene. Men elendig økonomistyring er jo ofte noe som går igjen hos de med høy omløpshastighet på mobile enheter og andre duppedingser :)

 

Hva du betaler for mobilen er ikke 4000. Du kjøper A) Mobiltelefon og B) abbonementspakke. Abbonementspakken (dersom den har noen fordeler, eks. fri 500MB datatrafikk) utgjør en liten andel av de løpende betalingsforpliktelsene dine, imens mobiltelefonen utgjør det meste av de. Derfor kjøper du i utgangspunktet en telefon finansiert med 4000 + du binder deg til en gjeld som skal avbetales månedlig + renter.

Lenke til kommentar

Feil, det er ikke gunstig.

Hvordan kan man slå dette fast så kategorisk? Ja det er en ugunstig løsning hvis du utelukkende har tenkt å bruke den uten simkort. Men skal du også bruke den til å ringe med, sende/motta meldinger og epost, surfe via operatørens nett, kan dette være et gunstig tilbud. Husk at billige operatører som f.eks. One Call og Ludo IKKE har inkludert datatrafikk! Altså kan slike løsninger bli et veldig dyrt alternativ.

 

Konklusjon: Det er umulig å slå fast noe som helst så kategorisk. Hvordan bruken er og hvor stor bruken er, vil være avgjørende for hva som lønner seg i hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar

Nå som Amobil har begynt å skrive om priser på mobiler med abonnement håper jeg de også lager nyheter når det er ekstremt gode priser.

 

Jeg synes det hadde vært helt på plass med en artikkel om totalprisen til Galaxy Spica (901 kr) fra Telenor i sommer, istedet for å late som at de ikke kjenner til prisen og skryte en dårligere Huawei til doble prisen opp i skyene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...