Gå til innhold

Neste Ipad kan komme i juni


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er egentlig litt morsomt å tenke på det, men det viser seg jo å være virkelighet. Suksess skaper ofte 2 grupper. De som liker det, og de som hater det.

 

Er ofte sånn på skolen også. De som er flinke på skolen får ofte mange negative kommentarer slengt mot seg :p merkelige greier, men sånn er vi bare  laugh.gif

 

Det er der du tar feil. Jeg passer ikke perfekt inn i noen av gruppene. Jeg liker iphone, vil faktisk si at for meg så er det den perfekte mobilen (når den er Jb), men jeg kan ikke fordra Apple's andre produkt. Jeg kjøpte en Ipad til dama til jul. Den ligger no bare å støve ned. 

 

 

Dette er vel først og fremst ikke Apple sin feil, men det at en PAD ikke har noe egent bruksområde, og vil alltid bli et dårlig 2. valg etter bærbar pc. Som i dag tok dama med seg min bærbare pc, lader og batteri når ho skulle en tur til folka istedenfor å ta med seg kun en ipad. 

 

 

Lenke til kommentar

«Analysebyrået Goldman Sachs»? Nåja. Jeg har uansett mine tvil til hvor mye info GS sitter på; de har naturligvis møter med ledelsen i Apple, men det er knappest slik at de her serverer innsideinfo. Diskusjonene på disse møtene foregår på et ganske annet nivå. Et annet poeng er at det i dagens PR-miljø neppe er slik at GS ønsker å sitte med en drøss innsideinfo på utsiden av «den kinesiske muren». Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er gjetninger og ønsketenkninger. Riktignok fra en relativt godt betalt analytiker som er pen i tøyet, men man skal ikke la seg lure av Anderson-dresser og Lobb-sko.

Lenke til kommentar

Husk at Apple-motstanden ikke er motstand mot suksess, men motstand mot f.eks dårlige brukervilkår som at de motsetter seg å følge norske lover (forbrukerkjøpsloven) og andre tvilsomme forretningsmetoder som å ha proprietære kabler til alt, kabler som koster langt mer enn de bør, produkter som mangler vesentlig funksjonalitet (usb-port på ipad, minnekort på macbook air osv).

 

Misunnelse og jantelov er en ting, konkret og saklig kritikk er en annen. Ikke forveksle dette.

1. Apple motsetter seg ikke å følge norske lover, de henviser til norsk Lov om forbrukerkjøp i sine kjøpsbetingelser, og min egen erfaring tilsier at reklamasjonsretten iht loven er reell.

Så vidt jeg kjenner til er det bare Nokia som virkelig har motsatt seg loven, i den grad at de sammen med bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen kjørte en sak helt til Høyestertett - og tapte.

 

2. Apple bruker ikke proprietære kabler til alt, tvert imot. Proprietære kabler brukes stort sett der det ikke finnes en standard som kan dekke samme behovet, som f.eks dockingporten i iPod/iPhone/iPad, som ble utviklet i mangel av noen eksisterende standard som kunne dekke behovet. Eller benyttes standarder som USB, FireWire, DisplayPort / Mini Display Port, "RJ-45", HDMI, DVI, VGA, 3.5mm minijack, Toslink, SD card, ExpressCard. Apple står selv bak utviklingen av to av disse standardene og har frigitt dem til generell bruk.

 

3. Det er ikke slik at alle produkt kan ha all tenkelig funksjonalitet, og enhver produsent tar hele tiden designbeslutninger om hvilken funksjonalitet som skal inkludere/utelates i ulike produkt. Tanken er at man velger et produkt som har den funksjonaliteten man ønsker, ikke at alle produkt skal ha alt.

 

Du nevner at det er forskjell på misunnlese og jantelov, og konkret og saklig kritikk. Neste gang burde du prøve å komme med noe saklig og korrekt.

 

 

Det var en humoristisk kommentar om Steve Jobs måte å omtale nye produkter på. Alt er ultimat og perfekt helt til det kommer noe nytt, som egentlig er ultimat og perfekt. Sånn fortsetter det, selv om det er åpenbart at det har foregått forbedringer. Det perfekte og ultimate kan som kjent ikke forbedres.

Kan du dokumentere når Jobs brukte ordet "perfekt" om iPad, som om det ikke skulle være mulig å forbedre produktet - eller er dette noe du selv har diktet opp?

Selv om Jobs (som enhver annen i tilsvarende situasjon) ofte omtaler Apples produkt i svært så rosende ordelag, så kan jeg ikke huske at han noen gang har gitt uttrykk for at ting ikke kan forbedres. Jobs er nok i større grad enn de fleste klar over at den teknologiske utviklingen stadig gir nye muligheter for nye, bedre og mer "magiske" produkt, og nettopp det er vel mye av drivkraften for at han driver med det han gjør med såpass mye lidenskap ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Apple har etter hvert latt seg temme av Norske lover, men sånn har det ikke alltid vært. Forbrukerrådet har sammen med tilsvarende råd i mange andre land gått sammen om å få Apple til å følge lover i de gjeldene landene. Det tok sin tid med mye press før det skjedde.

 

2. Apple kjører uansett overpris på de proprietære kablene de har. I flere av tilfellene kunne de fint erstattet de med standard USB, standard 3,5mm minijack eller andre.

 

3. Det har jeg ikke sagt heller, jeg sa "mangler vesentlig funksjonalitet". Minnekort på Macbook air mener jeg er en sånn ting. Det samme med usb-port på ipad.

 

Punkt 1, 2 og 3 er saklig og konkret. Hva mer ønsker du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Er egentlig litt morsomt å tenke på det, men det viser seg jo å være virkelighet. Suksess skaper ofte 2 grupper. De som liker det, og de som hater det.

 

Er ofte sånn på skolen også. De som er flinke på skolen får ofte mange negative kommentarer slengt mot seg :p merkelige greier, men sånn er vi bare  laugh.gif

 

Det er der du tar feil. Jeg passer ikke perfekt inn i noen av gruppene. Jeg liker iphone, vil faktisk si at for meg så er det den perfekte mobilen (når den er Jb), men jeg kan ikke fordra Apple's andre produkt. Jeg kjøpte en Ipad til dama til jul. Den ligger no bare å støve ned. 

 

Dette er vel først og fremst ikke Apple sin feil, men det at en PAD ikke har noe egent bruksområde, og vil alltid bli et dårlig 2. valg etter bærbar pc. Som i dag tok dama med seg min bærbare pc, lader og batteri når ho skulle en tur til folka istedenfor å ta med seg kun en ipad. 

 

 

Hvor mye skal du ha for den? :p jeg kjøper den lett :)

Lenke til kommentar

1. Apple har etter hvert latt seg temme av Norske lover, men sånn har det ikke alltid vært. Forbrukerrådet har sammen med tilsvarende råd i mange andre land gått sammen om å få Apple til å følge lover i de gjeldene landene. Det tok sin tid med mye press før det skjedde.

 

2. Apple kjører uansett overpris på de proprietære kablene de har. I flere av tilfellene kunne de fint erstattet de med standard USB, standard 3,5mm minijack eller andre.

 

3. Det har jeg ikke sagt heller, jeg sa "mangler vesentlig funksjonalitet". Minnekort på Macbook air mener jeg er en sånn ting. Det samme med usb-port på ipad.

 

Punkt 1, 2 og 3 er saklig og konkret. Hva mer ønsker du?

1. Så du går tilbake på din egen påstand, og hevder at det var noe som skjedde før. Du kommer med en vag hentydning til Forbrukerrådet, men uten å vise til konkrete saker, så jeg aner ikke hva det er du forsøker å "bevise". Svakt!

 

2. Påstanden din om at Apple "har proprietære kabler til alt" var uansett en løgn. En Apple dock-kontakt til USB kabel koster 169 kroner. En Nokia datakabel koster 179 kroner. En HTC lydkabel koster 189 kroner. En Samsung datakabel til Galaxy Tab koster 169 kroner - ja, Galaxy Tab mangler også USB-port! Alt sammen relativt enkle og sammenlignbare kabler. Du bør skynde deg inn i nærmeste Nokia-, Samsung- eller HTC-tråd og trashe disse griske produsentene for sine overprisede kabler...

Nei, en iPhone dock-kontakt kan ikke erstattes av standard USB eller noen annen standard kontakt. Standard 3.5 mm minijack finnes i alle Apple-produkt som kan produsere lyd, så jeg vet ikke helt hvilke proprietære kontakter du mener skulle erstattes av en standardkontakt som allerede finnes.

 

3. Det er utelukkende hva du mener. En annen kan mene at optisk drev er "vesentlig funksjonalitet" som mangler på MB Air, en annen igjen vil savne HDMI, en annen vil savne ExpressCard, noen vil savne FireWire, noen vil mene at skjermen er for liten, prosessoren for svak, osv, osv. Putter man på alt som "noen" mener er "vesentlig funksjonalitet" så har man ikke lenger en MacBook Air men noe helt annet. Som sagt, poenget er at du velger et produkt som har den funksjonaliteten du ønsker, siden mange produkt "mangler" ett eller annet som noen ønsker.

 

Jeg ønsker meg først og fremst saklige og korrekte innlegg, ikke påfunn og løgner.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det er der du tar feil. Jeg passer ikke perfekt inn i noen av gruppene. Jeg liker iphone, vil faktisk si at for meg så er det den perfekte mobilen (når den er Jb), men jeg kan ikke fordra Apple's andre produkt. Jeg kjøpte en Ipad til dama til jul. Den ligger no bare å støve ned. 

 

Dette er vel først og fremst ikke Apple sin feil, men det at en PAD ikke har noe egent bruksområde, og vil alltid bli et dårlig 2. valg etter bærbar pc. Som i dag tok dama med seg min bærbare pc, lader og batteri når ho skulle en tur til folka istedenfor å ta med seg kun en ipad. 

 

 

Hvor mye skal du ha for den? :p jeg kjøper den lett :)

Byr mer enn deg, for dette må jo være en verdifull, topp hemmelig prototyp. iPad var som kjent ikke offentlig kjent eller annonsert forrige jul... ;)

 

 

@MysticoN: Bedre lykke med bløffen neste gang :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er der du tar feil. Jeg passer ikke perfekt inn i noen av gruppene. Jeg liker iphone, vil faktisk si at for meg så er det den perfekte mobilen (når den er Jb), men jeg kan ikke fordra Apple's andre produkt. Jeg kjøpte en Ipad til dama til jul. Den ligger no bare å støve ned. 

 

Dette er vel først og fremst ikke Apple sin feil, men det at en PAD ikke har noe egent bruksområde, og vil alltid bli et dårlig 2. valg etter bærbar pc. Som i dag tok dama med seg min bærbare pc, lader og batteri når ho skulle en tur til folka istedenfor å ta med seg kun en ipad. 

 

 

Hvor mye skal du ha for den? :p jeg kjøper den lett :)

Byr mer enn deg, for dette må jo være en verdifull, topp hemmelig prototyp. iPad var som kjent ikke offentlig kjent eller annonsert forrige jul... ;)

 

 

@MysticoN: Bedre lykke med bløffen neste gang :p

 

Hahaha DET var morsomt det :p

Lenke til kommentar

@Simen1: Det er ikke min sak å forsøke å underbygge dine påstander, det er din oppgave.

Et par tabloidartikler fra 2006 viser i beste fall at Apple på det tidspunktet hadde en reklamasjonspraksis som forbrukermyndighetene var uenige i, og at man kunne tolke loven på ulike vis. Det viser ikke at Apple (i dag) motsetter seg å følge norske lover, slik din påstand var.

Den første saken stammer for øvrig fra amobil.no, der man i artikkelkommentarene kan lese kommentarer som denne: "Dette er meget slett kundeservice av Eplet, men om det strider med loven er jeg ikke så sikker på. " - hørt om å møte seg selv i døra? ;) I artikkelkommentarene er det også eksempler på at folk den gang (i 2006) fikk igjennom reklamasjoner relativt greit etter at garantien er utløpt.

 

Det samme med iTunes, der Apple ikke har blitt dømt for noe som helst som er i strid med norsk lov. De har hatt en diskusjon med forbrukermyndighetene, og vært velvillige med å tilpasse sine vilkår på flere punkter, selv om disse ikke har vært i strid med norsk lov. Det står f.eks ingen steder i loven at det er forbudt å bruke DRM, tvert imot så gir Lov om åndsverk eksplisitt anledning til å bruke slike beskyttelsesmekanismer og har gjort det helt siden 1995. Dette har du også diskutert før, og da oppfattet du i det minste at DRM var fullt lovlig og fikk styrket vern i forrige lovendring: http://www.hardware.no/artikler/jon_bing_om_aandsverksloven_og_drm/20024

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det er der du tar feil. Jeg passer ikke perfekt inn i noen av gruppene. Jeg liker iphone, vil faktisk si at for meg så er det den perfekte mobilen (når den er Jb), men jeg kan ikke fordra Apple's andre produkt. Jeg kjøpte en Ipad til dama til jul. Den ligger no bare å støve ned. 

 

Dette er vel først og fremst ikke Apple sin feil, men det at en PAD ikke har noe egent bruksområde, og vil alltid bli et dårlig 2. valg etter bærbar pc. Som i dag tok dama med seg min bærbare pc, lader og batteri når ho skulle en tur til folka istedenfor å ta med seg kun en ipad. 

 

Hvor mye skal du ha for den? :p jeg kjøper den lett :)

Byr mer enn deg, for dette må jo være en verdifull, topp hemmelig prototyp. iPad var som kjent ikke offentlig kjent eller annonsert forrige jul... ;)

 

 

@MysticoN: Bedre lykke med bløffen neste gang :p

 

 

 

 

 

Hvorfor må dette være en bløff og/eller en topp hemmelig protype?

 

 

Lenke til kommentar

@Simen1: Det er ikke min sak å forsøke å underbygge dine påstander, det er din oppgave.

Et par tabloidartikler fra 2006 viser i beste fall at Apple på det tidspunktet hadde en reklamasjonspraksis som forbrukermyndighetene var uenige i, og at man kunne tolke loven på ulike vis. Det viser ikke at Apple (i dag) motsetter seg å følge norske lover, slik din påstand var.

Den første saken stammer for øvrig fra amobil.no, der man i artikkelkommentarene kan lese kommentarer som denne: "Dette er meget slett kundeservice av Eplet, men om det strider med loven er jeg ikke så sikker på. " - hørt om å møte seg selv i døra? ;) I artikkelkommentarene er det også eksempler på at folk den gang (i 2006) fikk igjennom reklamasjoner relativt greit etter at garantien er utløpt.

 

Det samme med iTunes, der Apple ikke har blitt dømt for noe som helst som er i strid med norsk lov. De har hatt en diskusjon med forbrukermyndighetene, og vært velvillige med å tilpasse sine vilkår på flere punkter, selv om disse ikke har vært i strid med norsk lov. Det står f.eks ingen steder i loven at det er forbudt å bruke DRM, tvert imot så gir Lov om åndsverk eksplisitt anledning til å bruke slike beskyttelsesmekanismer og har gjort det helt siden 1995. Dette har du også diskutert før, og da oppfattet du i det minste at DRM var fullt lovlig og fikk styrket vern i forrige lovendring: http://www.hardware.no/artikler/jon_bing_om_aandsverksloven_og_drm/20024

 

Velvillige er vel å ta i litt, ellers så er det vel ikke noen nødvendighet at man blir dømt for noe for å bryte loven? Jeg synes man fint kan si at apple har mostsatt seg norske lover i de tilfellene det er snakk om, de har prøvd så hardt de har kunnet å sno seg unne forbrukerkjøpsloven.

 

AtW

Lenke til kommentar

Wow, interessant at folk har så stort behov for å skrive om produkter de ikke liker. Nesten som om produsenten kommer til å endre strategi når de knapt klarer å produsere nok som det er. :)

 

iPad er herlig, gleder meg til neste utgave.

 

Hvorfor er det lov å mislike alt annet, men ikke Apple sine ting? Kloke mennesker vurderer og veier opp produkter, og jeg ser rett og slett ikke behovet for noe slikt søppel. Ikke har jeg lyst til å støtte buttrapingen til Steve Jobs heller, samme som at jeg ikke støtter klesmerker som har barnearbeid, eller kjøper prior sin kylling når euroshopper er samme kyllingen, bare med pittelitt mer fett.

 

Slik fortsetter det, ingen bryr seg. Helt til det kommer til Apple.

Lenke til kommentar

@Simen1: Det er ikke min sak å forsøke å underbygge dine påstander, det er din oppgave.

Et par tabloidartikler fra 2006 viser i beste fall at Apple på det tidspunktet hadde en reklamasjonspraksis som forbrukermyndighetene var uenige i, og at man kunne tolke loven på ulike vis. Det viser ikke at Apple (i dag) motsetter seg å følge norske lover, slik din påstand var.

Den første saken stammer for øvrig fra amobil.no, der man i artikkelkommentarene kan lese kommentarer som denne: "Dette er meget slett kundeservice av Eplet, men om det strider med loven er jeg ikke så sikker på. " - hørt om å møte seg selv i døra? ;) I artikkelkommentarene er det også eksempler på at folk den gang (i 2006) fikk igjennom reklamasjoner relativt greit etter at garantien er utløpt.

 

Det samme med iTunes, der Apple ikke har blitt dømt for noe som helst som er i strid med norsk lov. De har hatt en diskusjon med forbrukermyndighetene, og vært velvillige med å tilpasse sine vilkår på flere punkter, selv om disse ikke har vært i strid med norsk lov. Det står f.eks ingen steder i loven at det er forbudt å bruke DRM, tvert imot så gir Lov om åndsverk eksplisitt anledning til å bruke slike beskyttelsesmekanismer og har gjort det helt siden 1995. Dette har du også diskutert før, og da oppfattet du i det minste at DRM var fullt lovlig og fikk styrket vern i forrige lovendring: http://www.hardware.no/artikler/jon_bing_om_aandsverksloven_og_drm/20024

 

Velvillige er vel å ta i litt, ellers så er det vel ikke noen nødvendighet at man blir dømt for noe for å bryte loven? Jeg synes man fint kan si at apple har mostsatt seg norske lover i de tilfellene det er snakk om, de har prøvd så hardt de har kunnet å sno seg unne forbrukerkjøpsloven.

 

AtW

Man er velvillige når man har full juridisk dekning for å gjøre som man gjør, men likevel velger å tilpasse seg ønsker fra forbrukermyndighetene. iTunes hadde f.eks en passus i brukeravtalen om at tjenesten var regulert av engelsk lov, noe som Apple var i sin fulle rett til juridisk sett (bl.a i følge internasjonale avtaler som Norge har forpliktet seg til å følge), selv om Forbrukerombudet mente det var urimelig. Apple og FO snakket derfor sammen, og ble etter hvert enige om betingelser som var enklere for brukerne å forholde seg til, som er underlagt norsk rett, og som i realiteten stort sett innebar samme forpliktelser og rettigheter som før, med bedre presiseringer og en annen ordlyd.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hvorfor er det lov å mislike alt annet, men ikke Apple sine ting? Kloke mennesker vurderer og veier opp produkter, og jeg ser rett og slett ikke behovet for noe slikt søppel. Ikke har jeg lyst til å støtte buttrapingen til Steve Jobs heller, samme som at jeg ikke støtter klesmerker som har barnearbeid, eller kjøper prior sin kylling når euroshopper er samme kyllingen, bare med pittelitt mer fett.

Du må gjerne mislike Apple, men du kommer jo ikke til å endre noen ting uansett.

 

 

Things are packages of emphasis. Some things are emphasized in a product; some things are not done as well in a product. Some things are chosen not to be done at all in a product. And so different people make different choices, and if the market tells us we’re making the wrong choices, we listen to the market. We’re just people running this company. We’re trying to make great products for people, and so, we have at least the courage of our convictions to say, “We don’t think this is part of what makes a great product. We’re gonna leave it out.”

Apple har vist seg å ha produktene som letter min hverdag på best måte hittil, men, hei, kanskje du har andre behov.

 

Og hva er det å ikke like i denne artikkelen? Det kommer et bedre produkt om litt, og det er jo flott.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...