Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan leve med kronisk tinnitus


Krankenstein

Anbefalte innlegg

 

 

Faderen plages med det, men påstår at kiropraktor gir en kortvarig forbedring. Knekker litt i nakken sikkert, men suset kommer snikende tilbake.

kvakksalveri.... en skandale at kiropraktorer har lisens til å bedrive med tøyset sitt. Dem påstår til og med dem han kurere kolikk for barn, snakk om å utnytte fortvilte foreldre. Skulle hatt juling hele gjengen. Søppelfolk.

Hahaha!:) og hvilken bakgrunn og kunnskap har du for å slenge ut slike kommentarer om ett yrke som hjelper massevis av mennesker med sine plager hver eneste dag og hvert eneste år?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Faderen plages med det, men påstår at kiropraktor gir en kortvarig forbedring. Knekker litt i nakken sikkert, men suset kommer snikende tilbake.

kvakksalveri.... en skandale at kiropraktorer har lisens til å bedrive med tøyset sitt. Dem påstår til og med dem han kurere kolikk for barn, snakk om å utnytte fortvilte foreldre. Skulle hatt juling hele gjengen. Søppelfolk.

Hahaha! :) og hvilken bakgrunn og kunnskap har du for å slenge ut slike kommentarer om ett yrke som hjelper massevis av mennesker med sine plager hver eneste dag og hvert eneste år? :)

 

Kunnskapen om at dokumentert effekt av kiroprakti ikke eksisterer.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Faderen plages med det, men påstår at kiropraktor gir en kortvarig forbedring. Knekker litt i nakken sikkert, men suset kommer snikende tilbake.

kvakksalveri.... en skandale at kiropraktorer har lisens til å bedrive med tøyset sitt. Dem påstår til og med dem han kurere kolikk for barn, snakk om å utnytte fortvilte foreldre. Skulle hatt juling hele gjengen. Søppelfolk.
Hahaha! :) og hvilken bakgrunn og kunnskap har du for å slenge ut slike kommentarer om ett yrke som hjelper massevis av mennesker med sine plager hver eneste dag og hvert eneste år? :)

Kunnskapen om at dokumentert effekt av kiroprakti ikke eksisterer.

Så jeg er utsatt for heksekunst og placebo? Eventuelt ble jeg mirakuløst tilfeldig god i ryggen akkurat under behandlinga? Bra timet!:)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Faderen plages med det, men påstår at kiropraktor gir en kortvarig forbedring. Knekker litt i nakken sikkert, men suset kommer snikende tilbake.

kvakksalveri.... en skandale at kiropraktorer har lisens til å bedrive med tøyset sitt. Dem påstår til og med dem han kurere kolikk for barn, snakk om å utnytte fortvilte foreldre. Skulle hatt juling hele gjengen. Søppelfolk.
Hahaha! :) og hvilken bakgrunn og kunnskap har du for å slenge ut slike kommentarer om ett yrke som hjelper massevis av mennesker med sine plager hver eneste dag og hvert eneste år? :)

Kunnskapen om at dokumentert effekt av kiroprakti ikke eksisterer.

Så jeg er utsatt for heksekunst og placebo? Eventuelt ble jeg mirakuløst tilfeldig god i ryggen akkurat under behandlinga? Bra timet! :)

 

 

Medisin og legevitenskap er basert på flere hundre år med vitenskapelig forskning. Alle medisiner og behandlingmetoder vi bruker i dag er nøye utredet, testet i flere faser for å finne variabler, virkning, bivirkning osv. Det er faktisk en rekke vitenskapsfolk som har viet hele livet sitt for å oppdage biologiske prosesser og finne medisiner. Ved å bruke siste tilgengelig teknologi kan man få så nøye resultater som mulig og derav få bedre forståelse av både virkning av medisin/behandling og forståelse av hvordan de biologiske prosessene fungerer i kroppen.

 

Kiropraktikk har også en rekke behandlingmetoder, men de bygger ikke på de samme prinsippene som legevitenskapen. Det er godt mulig at det fungerer, men det er ikke alltid man kan forklare hvorfor. Man vet da heller ikke helt sikkert om behandlingen man får går på bekostning av noe annet, hvorvidt behandlingen helbreder eller demper symptomer og hvor lenge helbredingen vil vare, ofte fordi man ikke kan dokumentere behandlingen på samme dybde som i medisin.

 

Pesonlig har jeg ingenting imot kiropraktikk. Jeg vet mange mennsker får god hjelp av dette, og hvis man er fornøyd med det, så selvfølgelig kan man jo da benytte seg av dette.

 

Når det kommer til akkurat dette temaet med tinnitus og hørsel, så er dette et av de områdene innen medisin hvor det enda ikke foreligger en bestemt kur, til tross for mange tiår med forskning. Forståelsen for hvordan høre-organet fungerer er blitt veldig bra, og vi nærmer oss en gode behandlingsmetoder, det er jeg helt sikkert på, basert på forskningresultater vist de siste årene. En medisinsk kur skal i så fall kunne helbrede eller maskere symtpomer med godt dokumentert effekt. Jeg vet at kiropraktikk kan dempe symtpmer på tinnitus, men det er kun for en veldig kort periode, og hvorfor?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Faderen plages med det, men påstår at kiropraktor gir en kortvarig forbedring. Knekker litt i nakken sikkert, men suset kommer snikende tilbake.

kvakksalveri.... en skandale at kiropraktorer har lisens til å bedrive med tøyset sitt. Dem påstår til og med dem han kurere kolikk for barn, snakk om å utnytte fortvilte foreldre. Skulle hatt juling hele gjengen. Søppelfolk.
Hahaha! :) og hvilken bakgrunn og kunnskap har du for å slenge ut slike kommentarer om ett yrke som hjelper massevis av mennesker med sine plager hver eneste dag og hvert eneste år? :)

Kunnskapen om at dokumentert effekt av kiroprakti ikke eksisterer.

Så jeg er utsatt for heksekunst og placebo? Eventuelt ble jeg mirakuløst tilfeldig god i ryggen akkurat under behandlinga? Bra timet! :)

 

du er utsatt for en blanding av kroppens egen evne til å helbrede seg selv, placebo og innbilte smerter tydeligvis. Kiropraktikk er bare tull. Vis til dokumentert effekt av behandling så skal jeg endre oppfatning. Inntil den tid skal jeg aldri ha noe med slike "healere" å gjøre....

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Faderen plages med det, men påstår at kiropraktor gir en kortvarig forbedring. Knekker litt i nakken sikkert, men suset kommer snikende tilbake.

kvakksalveri.... en skandale at kiropraktorer har lisens til å bedrive med tøyset sitt. Dem påstår til og med dem han kurere kolikk for barn, snakk om å utnytte fortvilte foreldre. Skulle hatt juling hele gjengen. Søppelfolk.
Hahaha! :) og hvilken bakgrunn og kunnskap har du for å slenge ut slike kommentarer om ett yrke som hjelper massevis av mennesker med sine plager hver eneste dag og hvert eneste år? :)

Kunnskapen om at dokumentert effekt av kiroprakti ikke eksisterer.
Så jeg er utsatt for heksekunst og placebo? Eventuelt ble jeg mirakuløst tilfeldig god i ryggen akkurat under behandlinga? Bra timet! :)

du er utsatt for en blanding av kroppens egen evne til å helbrede seg selv, placebo og innbilte smerter tydeligvis. Kiropraktikk er bare tull. Vis til dokumentert effekt av behandling så skal jeg endre oppfatning. Inntil den tid skal jeg aldri ha noe med slike "healere" å gjøre....

Ok:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, ønsker å diskutere anonymt. Vil forsøke å referere til denne tråden som jeg selv startet, med en litt skjev tittel. Men det ballet litt på seg med utdypninger om min Tinnitus. Så mye om meg står allerede nedskrevet der:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1645460

 

Vi er jo alle litt forskjellige. Har hatt lyst å diskutere med dere i denne Tinnitusrelaterte diskusjonstråden en tid allerede, men har ikke blitt noe med meg, før nå. :)

 

Interessant lesning, om du ikke blir for fokusert om tema tinnitus. For det kan gjøre forbedringsprosess verrre sies det fra forskjellig hold.

 

tinnitus.pdf

 

Jeg synes det gir en bedre forståelse av et dysfunksjonellt helsevesen innen fagfeltet. Det er for langt mellom de som kan noe, og som har tid til deg.

 

Det viktigste en pasient kan få høre, det er at det finnes håp. Det finnes folk som har fått det bedre med seg selv, men det kan ta veldig lang tid.

 

At fastlege for eksempel skygger unna å diskutere tinnitus med deg, fordi de har hørt at man bør holde fokus omkring tinnitus lavt, det blir en veldig feil tilnærming. Det skaper frustrerte pasienter. Det vil man for all del unngå vel?

 

Selvfølgelig er det en del av behandlingen, men pasienten må først få føle at han/hun blir hørt, og det krever nok først en del timer med diskusjon, slik at pasient kan få informasjon og svar på ting som det lures på svar omkring. Fastlegen kan når som helst på et senere tidspunkt forsøke å vri legekonsultasjonene over på andre hverdagslige funksjoner. Som fysisk fostring med mere. Eller helt andre plager som du likevel oppsøker lege for. Jeg hadde en lite forståelsesfull fastlege tidligere, men kun omkring temaet tinnitus når det for første gang kom opp på dagsordenen. Ellers var den tidligere fastlegen en fantastisk samtalepartner som ikke stresset deg ut legekontordøren. Alle kan gjøre feilvurderinger, selv fastlegene. Jeg mener min tidligere fastlege ikke hadde nok kunnskap om hvordan behandle tinnitusrammede pasienter.

 

Dessuten er det de som sier at gruppeterapi sammen med tinnitusrammede kan ha negativ effekt også, eller at du forsøker å diskutere tinnitus med alle som gidder å lytte til en hver tid. F.eks. om du er heldig og finner en annen som har tinnitus, så kan dette fort bli for mye fokus på tema, slik at det ikke leder til noe bedre. Det er essensen. Det betyr likevel ikke, at man aldri skal diskutere tinnitus med noen.

 

Forsøk å få det litt på avstand, innimellom, det ville jeg anbefalt. Om du er redd for å gå på kino pga. hyperakusis-plager, så er helbredelseskuren å tvinge seg ut på kino. Det er helt sant. Forsøk å avvenne deg selv med å gå med ørepropper eller hørselvern. Bruk det så sjelden du bare orker. Tren deg litt vekk fra hyperakusis. Det kommer helt sikkert tilbake, men forsøk å holde det på avstand.

 

Det er også forskjell på hvor plaget de forskjellige individene er, selv om flere er i samme båt, så er noen plaget alvorligere enn andre.

Anonymous poster hash: 2870a...644


Anonymous poster hash: 2870a...644



Anonymous poster hash: 2870a...644
Lenke til kommentar

Du blander mye her, tinnitus, hyperakusis, hørselsskade, dine egne erfaringer, offisielle råd, dine råd og generelle fakta. Og ikke minst blander du symptomene med frykten for symptomene.

 

Både tinnitus, hyperakusis og hørselsskade er kan i praksis være svært forskjellige ting, både i årsak og opplevelse. Derfor bør man ikke gi så bastante råd.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, tar til meg kritikken.

 

Kan lett forstå at råd kan virke for bastante, for den som lider. Men, dette er en diskusjonstråd, og jeg har forsøkt etter beste evne å formidle den delen av informasjonen som er aktuell å dele, for de som har helse til å grave i dybden.

 

Ellers vil vel folk kunne se selv hva som er mine opplevelser, og hva som er generell informasjon som er plukket fra forskjellige kilder.

 

På "Mestringskurset for Tinnitus", så fikk vi besøk av seksjonsoverlegen ved sykehusets Øre, Nese og Halsavdeling. Han fortalte om amygdala, så dette er en felles kilde i det fleste tilfeller. Med noen sjeldne unntak, der f.eks. det er pulserende lyd (selv om dette ikke er ment for å plasseres i båsen). Det hender leger finner en tinnituslyd som er hørbar selv for observatøren (som ikke er pasienten selv). Da finnes det andre løsninger.

 

Men brorparten har normal tinnituslyd, hvor noen har følgeplager mens andre kan leve uten plager. En god prosentandel har både tinnitus og hyperakusis (overfølsomhet for støyende omgivelser).



Anonymous poster hash: 2870a...644
Lenke til kommentar

Merker at jo mere jeg leser jo mere fremtredene blir min tinnitus.

Har hatt dette siden en høstkveld i 1998 setter meg i senga, det er dørgende stille i rommet samtidig som det alikavel ikke er det, det er en ny lyd der, en lyd jeg tidligere kun hørte etter arbeide med vinkelsliper eller borhammer men nå var den der hele tiden og gikk ikke bort.

Jeg hadde altså fått tinnitus i en alder av 23 år.

 

Årsaken var det ingen tvil om for jeg hadde i flere år drevet med sveising på fritiden og brukte flittig vinkelsliper uten hørselværn.

Var flink med maske og briller men tengte absolutt ikke på ørene.

Ikke hjalp det at jeg var slurvete med hørselværn på jobben heller og jobbet mye med støyende utstyr og støyende omgivelser.

 

Hvordan dette endret livet mitt er ikke så mye å skrive om for den største forandringen var at jeg blei flinkere med hørselværn, ikke at det gjør saken så mye bedre for tinnitusen blir bare forsterket når annen lyd stenges ute så jeg liker ikke å arbeide med hørselværn i lengden.

Ellers ignorerer jeg det bare og fokuserer på alt jeg driver med og det hjelper godt helt til temaet dukker opp, da er pipinga tilbake.

Den kan forsterke seg i stressende perioder og bli "nesten" borte i gode perioder.

Husker jeg fikk betennelse i det ene øret for noen år siden og det hylte som det aldri før hadde gjort og det varte i dagesvis og gjorde meg opp den formeningen at om dette var det de med skikkelig tinnitus klaget over så skal jeg da vitterlig overleve det.

Jeg reagerer blandt annet på barometriske trykkforandringer og det kan stelle i stand ganske mye hyling i hodet mitt.

 

Ting som plager meg med hørselsskaden min er at jeg sliter med å følge med i en samtale under støyende omgivelse, en livlig kafe med mye folk eller på pubben fungerer dårlig for meg.

Jeg liker heller ikke å spille høy musikk slik jeg gjorde i min ungdom, synes det bare er ubehagelig.

 

Det som gjør at jeg kan leve et normalt liv uten for mye plager av tinnitus er at hjernen i tillegg til å kunne lage mye bøll er at den kan stenge ute uviktige signaler.

Om du legger fingeren i klem sånn passe at det er ubehagelig uten at det gjør vondt og lar den ligge slik ei stund vil du etterhvert ikke merke noe til det .

Samme gjelder for meg angående tinnitus.

Så lenge jeg ikke snakker om det eller fokuserer på det er det for det meste borte, mens å skrive om det eller måtte snakke om det gjør at det dukker opp igjen så jeg velger å være en ignorant overfor meg selv og det hjelper.

 

Personlig tror jeg at mange som får denne skaden gjør ting værre for seg selv ved å fokusere på problemet for det blir da en større og større del av livet og som et troll som vokser jo mere oppmerksomhet det får.

Kunne aldri tenke meg å bli med i noe gruppe der man prater om problemet for det er ikke et større problem en man velger og gjøre det til.

Men måtte alikavel ta noen samtaler med min mor da hun fikk dette i en alder av 50 år.

Hun hadde hele livet badet seg i stillhet og nå holdt hun på å gå på veggen.

Men etter mestringskurs og litt tid på seg ser det ut som det går bra også for henne.

Lenke til kommentar

Kunne aldri tenke meg å bli med i noe gruppe der man prater om problemet for det er ikke et større problem en man velger og gjøre det til.

Det synes jeg blir helt feil å si. Fordi for mange så er det nemlig et større problem enn de velger å gjøre det til. F.eks. om tinnitusen gjør at man ikke får sove så får det konsekvenser for hele dagen. Dette er ikke noe folk velger fordi de ønsker å sabotere for seg selv.

 

Du er heldig som har en tinnitus som forsvinner når du tenker på noe annet. Sånn er det ikke for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De sier at tinnitus ikke lar seg kurere. Jeg søker trøst i at det nok har blitt sagt om de fleste sykdommer.

Det er mye forskning på tinnitus og hørselskader, ettersom dette er paralleller. Man kan gjerne ha tinnitus uten hørseltap, men allikevel en hørselskade, for eksempel. Så håpet er at hvis man klarer å kurere hørselskaden, om da også tinnitusen vil avta. Det er mye spennende i regenrativ medisin, og det er mange lovende resultater, men det gjenstår allikevel litt tid for å forstå ørets virkemåte helt sikkert på molekyl-nivå, men man kommer nærmere målet hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er anonyme meg:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1645460

 

Jeg har tenkt litt over hva jeg har sagt. Og vil veldig gjerne korrigere litt på noen som kan totalt misforståes.

 

Det er når jeg kaller noe for støy. Man har selvfølgelig også støy som er svært skadelig, og jeg har aldri ment det slik at man skal unngå å bruke hørselsvern til en hver tid.

 

Jeg har som Perpyro også hatt min lille periode hvor jeg ikke var så flink med hørselsvernbruk på arbeidsplass. Dette er noe mange arbeidsfolk og arbeidsplasser sliter med å komme til livs, altså det å få folk til å bruke øreplugger og det verneutstyr som foreligger. For mange arbeidsplasser har verneutstyret i orden, og det ligger oftest på arbeidsleder og brukerne å få innarbeidet sunne brukervaner av det (altså ofte nok).

 

Man har likevel kategorien usunn støy, og støy som øret kan klare å takle. Skillet mellom disse er vanskelig å definere hvor ligger, spesiellt om man mangler kunnskap også.

 

Når jeg snakker om hyperakusis, så er det overfølsomhet mot lyd, og det er dette fenomenet jeg forsøker å hjelpe folk med, slik jeg ordla meg. Da kom det litt slarvete bruk av begrepet støy.

 

Støy er støy, og det verner man seg mot. Men, så har man altså ubehagelig omgivelser som øret egentlig fint kan tåle en kort kort stund. Andre ubehagelige "støyende" omgivelser som øret kan tåle enda mye bedre også videre.

 

Jeg regner med at kinosaler også har et regelverk å følge. Lydnivået der kan til tider være ganske lydmasserende. Jeg liker heller ikke slike filmvisninger, der lyden er skrudd opp et par hakk unødig. Men, mye av dette lydnivået er sikkert harmløst, mens kanskje noe av det ikke er bra. Jeg regner likevel med at kinoen følger et regelverk, eller burde følge et regelverk for hvor høyt de har lov å spille filmlyden.

 

Man skal ikke isolere seg på en stille plass.

 

Men, som det sies så er det folk som er uheldige, og som aldri får fred og ro i ørene. Jeg kan være der, men ikke 100 %. For jeg kan ha stunder, der jeg har fokus på noe gøy/engasjerende, hvor tinnituslyden blir andrefiolin - og den glemmes for en liten stund. Senere samme døgn dukker den alltid opp igjen, for også å ha påpekt det.

 

Det kan fremdeles være slik at innimellom så kan tinnitusen vekkes til live av alt fra støy til stress eller en kroppsbevegelse. Til og med på flyreiser med store nok trykkforandringer i kabinen kan nok enkelte ganger gjøre utslag, selv om det mange ganger går helt bra.

 

Jeg kan ha en mildere eller kraftigere økning av tinnitus når jeg lytter på musikk. Det kommer kanskje litt på hvilket lydregister (frekvenser), og type "lydmassage" som kommer ut av lydanlegget.

 

Men, det er sjelden at det å bare lytte til musikk gjør at jeg lider av tinnitusen ligger med økt volum over flere dager, som et resulat. Men, kraftigere støy, kan ha en slik virkning på meg. Radioen kan man justere til et fornuftig volum, mens plutselige lyder kan komme overraskende på og er vanskeligere å verne seg mot. Er det noen som har erfaring med hund, og om dette blir en sånn enkel ting å venne seg til fordi du er glad i hunden, og jeg tenker selvfølgelig på bjeffing som når noen kommer inn i gårdsrommet/på besøk. Eller har noen negative erfaringer med hund. Jeg har ikke for mange negative erfaringer, for det har gått veldig bra må jeg si. Selv om det har vært hendelser hvor bjeffing har vært for ille for tinnitus, så er den som regel det veldig sjeldent. Ja, mye av bjeffingen kan være ubehagelig, man sjelden så mye at jeg har ekstrem tinnitus i 3 dager i strekk etterpå.

 

Men, for en del folk, så kan det likevel være lyd som er redningen som gjør at de klarer å sove. De sover kanskje med lydpute, eller radio på alt. TV på.



Anonymous poster hash: 2870a...644
Lenke til kommentar

De sier at tinnitus ikke lar seg kurere.

Det lar seg kurere for mange. Det er ikke alle som har tinnitus som har det for alltid.

 

Det jeg har lest:

Hvis lyden kommer fra et ubestemmelig sted midt inne i hodet har man bedre prognose enn hvis den kommer fra ett av ørene.

 

Hvis man ikke har hørselsskade har man bedre prognose enn hvis man har det.

 

Hvis man skjermer seg for sterke lyder i månedene etter at man fikk tinnitus av en sterk lyd har man bedre prognose.

 

Det at det går ann å ha bedre prognose betyr jo at noen blir bra.

 

Jeg liker heller ikke slike filmvisninger, der lyden er skrudd opp et par hakk unødig. Men, mye av dette lydnivået er sikkert harmløst, mens kanskje noe av det ikke er bra

Se over: man tåler mindre de første månedene etter en hørselsskade. Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Kunne aldri tenke meg å bli med i noe gruppe der man prater om problemet for det er ikke et større problem en man velger og gjøre det til.

Det synes jeg blir helt feil å si. Fordi for mange så er det nemlig et større problem enn de velger å gjøre det til. F.eks. om tinnitusen gjør at man ikke får sove så får det konsekvenser for hele dagen. Dette er ikke noe folk velger fordi de ønsker å sabotere for seg selv.

 

Du er heldig som har en tinnitus som forsvinner når du tenker på noe annet. Sånn er det ikke for alle.

 

Da er det viktigere å fokusere på hvordan man kan få sove en at tinnitus gjør at man ikke får det.

Å fokusere på tinnitus gir folk mere tinnitus, å forsøke å omgå problemet er det som fungerer.

Nei ingen velger i den forstand at de selv ønsker å ha problemer men ved å som sagt fokusere og la seg plages av tinnitus blir det ikke bedre.

 

For å si det annerledes så tror jeg mestringskurs er det som skal til og ikke en sutregruppe der folk med samme lidelse møtes og snakker om sine plager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...