Gå til innhold

Tusentalls dør av SMS-bruk i bilen


Anbefalte innlegg

Vell, noen har testet det hele litt i automatgirets hjemland:

 

Personlig har jeg ett litt annet forhold til det hele med kjøring.

Jeg har forsøkt å herje med noe annet i mobilen på en strekke og det å kjøre rett fram er ikke såpass enkelt, og grunnen er at for å kjøre rett så må man alltid gjøre små korreksjoner, disse uteblir om man er opptatt med noe annet.

 

Sitatet i signaturen min sier alt om hva jeg mener om en bil: "Whether it's a 100bhp family car or a 800bhp monster, they're both murder weapons."

I allefall når man er ute på veien blant andre, derimot når man har en lukket bane å herje på, da kan man slippe seg løs litt mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sunn fornuft er å stoppe bilen for å skrive/lese SMS eller prate i telefonen uten handsfree.

På hvilken måte mener du at en som kjører med automatgir har større sjanse for å havne i en ulykke når h*n sitter med røret i hånda, kontra om vedkommende bruker handsfree?

 

Du har bedre kontroll på bilen med begge hender på på rattet. Hvis det plutselig oppstår en situasjon der du må svinge brått mens du snakker i telefonen, er det ikke sikkert at en hånd på rattet er nok. Og ikke si at du rekker å hive fra deg mobilen og ta tak i rattet med begge hender når situasjonen oppstår. Du må kunne reagere på en brøkdel av et sekund.

Lenke til kommentar

Jeg er tydeligvis en av de få som aldri har lest eller skrevet SMS-er mens jeg fører et kjøretøy. Har jeg snakket i mobiltelefon uten handsfree? Ja. Men ikke ringt ut, kun mottatt samtale.

 

Men jeg har satt på med bilførere som skriver SMS og da har jeg følt meg ekstremt utrygg. Slike personer har jeg aldri mer satt på med flere ganger, jeg tror nemlig ikke på udødlighet.

 

Og jeg har faktisk også møtt syklister som er i ferd med å "multitaske" mens de sykler i ei trafikkert gate. Mens de skjener sidelengs før de oppdager hvor de er og retter opp.

 

Det er forøvrig ikke bare i USA det har vært mange SMS-ulykker de siste årene, også Tyskland har laget en egen statistikk på dette. Antagelig skjer det slike ulykker overalt, og utgangen kan både være utforkjøringer, kollisjoner og "rævkjøring".

 

Simen1 kalte de idioter og fikk et svar som tydet på at vedkommende syntes det var flinkt å kunne "multitaske". Det er slett ikke flinkt, det er bare dumt.

 

Selv røyking i bil er dumt, det er også en slags multitasking. Ettore Bugatti, grunnleggeren av bilmerket Bugatti, utstyrte ingen av sine biler med askebeger (ca 1920-1950). Dette var lenge før tobakkrøyking ble farlig. I følge Ettore var askebegermangelen begrunnet med at Bugatti-bilene var ment for å kjøres. Og at bilkjøring ikke kunne kombineres med andre aktiviteter. Han var slett ingen dum mann Ettore.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Sunn fornuft er å stoppe bilen for å skrive/lese SMS eller prate i telefonen uten handsfree.

På hvilken måte mener du at en som kjører med automatgir har større sjanse for å havne i en ulykke når h*n sitter med røret i hånda, kontra om vedkommende bruker handsfree?

Det burde være helt unødvendig å forklare, men la gå: Man reduserer konsenentrasjonen på veien og flytter hendene fra rattet slik at man får lengre responstid. At det skal være nødvendig å forklare slike elementære ting sier meg bare en ting: du burde ikke hatt sertifikat. "Verdensmesterholdningen" skinner så mye igjennom at det er skremmende. Teskje fungerer vist ikke heller. Ikke en gang etter en artikkel som dokumenterer 16 000 dødsfall i året på grunn av det du påstår du kan utmerket.

Lenke til kommentar

Det er da ikke noe stress å sende sms når en kjører, så lenge en har blikket på veien og ikke på skjermen. Det skyldes ikke sms-ene. Det skyldes dårlige og uoppmerksomme sjåfører!

 

Pisspreik, man spotter de som skriver sms i bil på lang lang avstand, de er uoppmerksomme og klarer ikke å gjøre operasjoenr som krever oppmerksomhet på flere ting av gangen, noe som feks går utover blinklysbruk. Om du virkelig tror det ikke går utover din evne til å kjøre i den situasjonen du skriver sms, så lurer du bare deg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man kan ikke nekte for at det å drive med andre ting tar fokus vekk fra kjøringen. Selv om noen kanskje har blitt så gode på dette at det kun i liten grad påvirker kjøringen deres så må også disse personene være enige i at det er en dum uvane å promotere som noe bra. Tenk om det en dag svimer en som ikke takler to ting på en gang over i din veibane.

 

Jeg har selv skrevet sms og snakket i telefon uten handsfree flere ganger, men jeg er ikke stolt av det og jeg vet at for min del tok det fokus vekk fra veien når jeg gjorde det.

Lenke til kommentar

De gangene jeg har skrevet SMS eller pratet i telefonen mens jeg har kjørt kan telles på én hånd. Og de gangene har det skjedd har det vært på veier med lite trafikk og med minimal fokus på telefonen og samtalen, uten at det forsvarer noe som helst, selvsagt. Jeg fatter rett og slett ikke hvordan folk kan ha lange samtaler og utveksle haugevis av tekstmeldinger mens de kjører bil, det er for meg en helt unaturlig ting å gjøre. Jeg fatter heller ikke hvordan folk klarer å "glemme" å bruke sikkerhetsbeltet, men det får være en annen diskusjon.

 

Naturlig seleksjon i praksis ja, men det som er så synd er at de gjerne tar med seg uskyldige fotgjengere, passasjerer og andre bilister i samme slengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sunn fornuft er å stoppe bilen for å skrive/lese SMS eller prate i telefonen uten handsfree.

På hvilken måte mener du at en som kjører med automatgir har større sjanse for å havne i en ulykke når h*n sitter med røret i hånda, kontra om vedkommende bruker handsfree?

Det burde være helt unødvendig å forklare, men la gå: Man reduserer konsenentrasjonen på veien og flytter hendene fra rattet slik at man får lengre responstid. At det skal være nødvendig å forklare slike elementære ting sier meg bare en ting: du burde ikke hatt sertifikat. "Verdensmesterholdningen" skinner så mye igjennom at det er skremmende. Teskje fungerer vist ikke heller. Ikke en gang etter en artikkel som dokumenterer 16 000 dødsfall i året på grunn av det du påstår du kan utmerket.

Poenget mitt var det å snakke i telefonen med og uten handsfree. I disse dager automat og servo har man absolutt aldri bruk for mer enn en arm ved landeveiskjøring. Ergo, det er i mine øyne samtalen, og ikke det at en holder telefonen, som er problemet. Om en ikke klarer å fokusere på veien mens en snakker, bør en såklart ikke gjøre det.

 

Forøvrig, hvorvidt jeg burde ha sertifikatet eller ikke har du ingen som helst bakgrunn for å spekulere i. Rent teknisk, er jeg veldig langt over gjennomsnittet sjåfør. Bare ta deg en tur på E18 og se at folk følger faen ikke med. Kan ikke en gang telle på to hender hvor mange ganger jeg nesten har blitt påkjørt av tullinger som skal skifte felt uten å se i dødsonen. Jeg følger faktisk med på hva som skjer

Lenke til kommentar

Nå prater du deg bort. Saken gjelder dødsfall på grunn av SMS-skriving i trafikken. Du går hardt ut og prater om at det ikke er noe problem, punktum. Etter hvert senker halen seg mellom beina og du trekker den generelle påstanden og putter inn ".. ved bruk av automatgir ..". Så dukker servoen opp, og så landeveiskjøring og så kun prating, ikke SMS.

 

Forøvrig misliker jeg verdensmesterinnstillingen din, samme hvor god du måtte mene du er til å kjøre.

Lenke til kommentar

"Verdensmesterinstillingen" min er velfortjent. Kan kjøre fra deg når som helst og hvor som helst. Har også en 100% ulykkesfri tid som sjåfør.

 

Men nå er vi langt OT. Jeg står for det jeg har sagt, og har absolutt ingen problemer med at folk snakker i telefonen eller skriver sms så lenge de følger med på veien og trafikken.

 

EDIT: 100% ulykkesfri fra da jeg begynte å kjøre som et menneske. Kom på at jeg har lagt ut arbeidslogg på gamlebilen, så skal ikke skryte på meg at jeg aldri har vært litt utenfor veien da jeg bodde på bygda og råkjørte!

Endret av conflict
Lenke til kommentar

"Verdensmesterinstillingen" min er velfortjent. Kan kjøre fra deg når som helst og hvor som helst. Har også en 100% ulykkesfri tid som sjåfør.

 

Men nå er vi langt OT. Jeg står for det jeg har sagt, og har absolutt ingen problemer med at folk snakker i telefonen eller skriver sms så lenge de følger med på veien og trafikken.

 

Holdningen din er såpass ille at du fortjener å bli fratatt lappen din øyeblikkelig, har fremhevet den mest IDIOTISKE uttalelsen på forumet på lenge, noe som rett og slett peker på en ung og veldig umoden sjafør som er til fare for alle andre medtrafikkanter.

Forhåpentligvis blir du stoppet før du ødelegger noen liv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Verdensmesterinstillingen" min er velfortjent. Kan kjøre fra deg når som helst og hvor som helst. Har også en 100% ulykkesfri tid som sjåfør.

 

Men nå er vi langt OT. Jeg står for det jeg har sagt, og har absolutt ingen problemer med at folk snakker i telefonen eller skriver sms så lenge de følger med på veien og trafikken.

 

Det som ihvertfall er sikkert er at din uttalelser ikke akkurat vitner om god trafikkforståelse, kanskje er du en god sjåfør selv om du sier ting som ikke tyder på det, men jeg må innrømme jeg har mine tvil.

 

AtW

Lenke til kommentar

For ordens skyld, når jeg sier sjåfør, mener jeg rent teknisk. Sier ikke at jeg hverken er flink til å følge trafikkregler, eller at jeg bidrar til å holde "flyten" oppe. Men teknisk, er det noe å utsette.

 

Jeg lo. Faktum er at man blir distrahert når man driver med noe annet. Samme hvor liten distraksjonen er.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...