Gå til innhold

SAS går over til Halal-kjøtt


Ideal

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10018376

http://www.na24.no/article2983389.ece

 

Skal man ikke lengere ta fly, uten å bli påtvunget dyremishandlet kjøtt? Eller påtvunget andres religion?

 

Personlig kan jeg ikke akseptere dette og vil derfor ikke fly med SAS dersom dette inntreffer.

Jeg er ateist og kan ikke akseptere å bli påtvunget andres religion.

Jeg kan derfor ikke spise religiøs-fanatisk velsignet kjøtt.

 

Dessuten er halal-slakting dyremishandling på det groveste, og det kan jeg bare ikke godta. Det er også vanskelig å akseptere at dyremishandling inntreffer på grunnlag av religion.

 

Heldigvis bor jeg i Oslo og de fleste av mine reiser går til utlandet.

Jeg kan derfor velge andre flyselskaper enn SAS.

Jeg har kontaktet SAS kundeservice og informert de om mitt valg.

Jeg håper at alle andre gjør det samme. Er vi mange nok får vi stoppet dette tøvet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikke klar over dette, kommer nok til å si ifra selv også ja.

Er imot slakting på Halal metoden når dyra blir unødvendig pinet. Og ærlig talt, hvorfor skal jeg måtte godta at fordi vi har en liten andel muslimer i landet så forandres flymaten for alle?

La muslimene få lov til å si ifra når de bestiller maten på forhånd som feks vegetarianere gjør, er dette så utrolig problematisk for dem så har de dem selv å takke.

Lenke til kommentar

Nok engang feilinformerer VG. Det er snakk om Gate Gourmets hovedkjøkken på Heathrow. SAS får ikke maten sin fra Heathrow, og SAS sier at de ikke vil skifte ut kosten de har nå, til Halal.

 

På innenriks rutene antar jeg, men internasjonale avganger fra Heathrow kan bli påvirket. Uansett så kommer jeg faktisk til å ta en avgjørelse om dette blir fakta på Sas fly, dermed er det greit å si ifra til Sas at dette godtar vi ikke.

Lenke til kommentar

Hvor har dere det i fra at Halal slakting i Europa er mer smertefull enn annen slakting? I Norge foregår Halal slakting omtrent som en annnen slakting bare at en imam har velsignet dyret først. Det foregår nok på samme måte som i resten av Europa. Dere bør også tenke neste gang dere sitter på Emirates, Ethiad, Qatar Airways osv om dere først skal boikotte SAS.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Hvor har dere det i fra at Halal slakting i Europa er mer smertefull enn annen slakting? I Norge foregår Halal slakting omtrent som en annnen slakting bare at en imam har velsignet dyret først. Det foregår nok på samme måte som i resten av Europa. Dere bør også tenke neste gang dere sitter på Emirates, Ethiad, Qatar Airways osv om dere først skal boikotte SAS.

 

Dyrene er beviste når de blir kuttet strupen på.

Lenke til kommentar

Hvor har dere det i fra at Halal slakting i Europa er mer smertefull enn annen slakting? I Norge foregår Halal slakting omtrent som en annnen slakting bare at en imam har velsignet dyret først. Det foregår nok på samme måte som i resten av Europa. Dere bør også tenke neste gang dere sitter på Emirates, Ethiad, Qatar Airways osv om dere først skal boikotte SAS.

 

Dyrene er beviste når de blir kuttet strupen på.

Det er ikke nødvendigvis mer smertefullt for dyrene.

Om Halal på Wikipedia.

Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.
Lenke til kommentar

Da kan dere vel også begynne å boikotte El Al i samme slengen. Kosher er omtrent det samme som Halal. Mye av kebaben dere stapper i dere som nattmat er garantert Halal det også...

 

Du mener ALL kebaben? :)

 

Jeg synes det blir litt feil å sammenligne SAS med EL AL, QATAR, Emirates og Etihad da "sandkasse"-selskapene har denne troen og skikken i sine respektive land, og SAS ikke har det. Det blir som om de skulle begynt med "ikke kosher" og "ikke halal" fordi det ble billigere. If you cath my drift.

Lenke til kommentar

Om kjøttet som er halalslaktet er norsk, blir dyrene bedøvet før slakting.

 

Gate Gourmet på Heathrow vurderer å gå over til å bare lage halal mat for å slippe å ha delt kjøkken hvor ikke noe "ikke halal" skal kommer i kontakt med noe av det som brukes i halal matlaging. Spørs vel om de gjør dette for å blidgjøre muslimer, heller for å gjøre det enklere og billigere for seg selv.

 

Om det absolutt er så ille å spise halalkjøtt så kan man bestille special meal.

Lenke til kommentar

Utrolig, vannvittig og forferdelig teit og provoserende. Hvorfor skjer dette? Er halalballa eller hva det kalles noe som er "IN" i år eller? Er det mote nå å følge muslimene?

 

Leste gjennom forhåndsreglene for slakting på "halla" måten;

 

"Videre bør det under slakting fremsies en muslimsk bønn."

 

Gratulerer folkens vi er i 2010 (snart 2011)

 

Visse folk har enda ikke blitt klokere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som er morsomt, er at hver gang noe slikt som dette skjer, får man masse profetier om at islam skal ta over hele verden ... Det er mer praktisk å servere samme type kjøtt til alle, i stedet for å ha delt kjøkken. Det er heller snakk om lønnsmhet enn "islamisering".

 

Til de som mener at dyrene blir pint: å bli slaktet er neppe noen fornøyelse, uansett om man blir halalslaktet eller bare slaktet.

Lenke til kommentar

jeg vil ikke ha noe problem med å spise halalkjøtt, fordi jeg i motsetning til mange andre her vet at det går ann å gjennomføre uten tortur.

 

Og ikke kom med "Men jeg så på youtube....", ja, jeg vet du har sett halal slakting på youtube, men det er fra plasser dem dem ikke bryr seg om dyret og ikke gidder bruke så mye som ei krone for å få skaktingen mer human.

 

Dette gjelder forøvrig også andre slakterier som ikke driver halal, mye stygt som skjer der også.

Lenke til kommentar
Det er mer praktisk å servere samme type kjøtt til alle, i stedet for å ha delt kjøkken. Det er heller snakk om lønnsmhet enn "islamisering".
Er det ikke også mye mer lønnsomt å bare produsere burkaer istedenfor masse forskjellige dameklær? Så kan alle damer gå rundt i burka. Ikke pga "islamisering", men fordi det er lønnsomt og praktisk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendigvis mer smertefullt for dyrene.

Om Halal på Wikipedia.

Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.

Jeg trodde det var en forutsetning at dyret var levende for at man skal kunne slakte det? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...