Gå til innhold

Sniktitt: Nokia N8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er helt klart min neste telefon.. Syntes den ser meget bra ut..

Etter 1 år med windows mobile, så 7-8 måneder med Andoid, en liten uke med iphone 4 så er jeg klar for symbian igjen..

 

Jeg liker Symbian, syntes det er noe av det lettere og bruke også.. Alle sier Iphone er så brukervennelig, men det var søren meg ikke bare bare og få mp3 sanger til og bli ringetone.. Men det er vell det eneste jeg kommer på som var litt vanskelig(tungvindt) også da..

 

HDMI ut og en skjermbrikke(+CPU) som skal være krafig nok for 720p er noe jeg gleder meg til og teste..

 

Egentlig venter jeg forsatt på en ny communicator fra nokia, savner enda E90 :p Men det skal blir artig med Nokia N8 også..

Lenke til kommentar

Jeg blir skremt, hvis dette er telefonen som skal kjempe mot Iphone og Android, så tror jeg de har tapt.

Det føltes som om jeg så på N97 telefonen, kunne ikke se det helt store med denne versjonen av Symbian, og tidligere.

 

Eneste positive må være HDMI, så langt.

Skal bli spennende å lese hva dommen blir nå telefonen kommer ut i butikkene, og de første testene dukker opp.

En ting jeg trur blir bra med denne er "usb on the go" Det er genialt :) Hvis du har tatt en del bilder, videosnutter osv.. kan du bare koble til usb pennen/brikken,Hardisken og til og med andre mobiler sammen med N8, så får du opp alt som er på minnepennen osv... Så kan du dra over det du vil, spille filmer rett i fra minnepennen :) Mye muligheter her!

 

Det kommer jo litt ann på bruksmønsteret. Mange bruker vel Dropbox allerede, og har vel lagt minnepennen i en skuff, hvertfall når det kommer til flytting av mindre filer.

 

I videoen virker det som man må bruke en adapter, og da blir det jo ikke like mye "on the go", hvis man skal huske å ta med seg denne overalt. Den så ikke spesielt hendig ut heller.

 

Men husker man på adapteren, er det jo genialt til å overføre store filer ja! :)

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Ellers, synes jeg personlig telefonen virker interessant da den har et par morsomme gimmicks, men jeg også ser at den hakker bitte litt og jeg er rimelig uenig i at dette kommer av Amobil sin kjiphet på streamingen, så ille er det ikke. Dette er rett og slett typisk dagens Nokia telefoner spør du meg.

LOL, kanskje prøve den i butikken før du uttaler deg så bastant?

 

Ser at analyseselskapene plutselig roser Nokia opp i skyene. Nå kan vi jo si mye rart om slike selskaper, men den bakenforliggende årsaken er at telefonen er meget godt motatt rundt omkring blant de som betyr noe. På godt norsk betyr det at den kommer til å selge som varmt hvetebrød, ganske enkelt fordi den er kjempebra.

 

Ser også at N9 er utsatt til langt utpå nyåret i følge rykter, så da spørs det om det ikke blir en N8.

 

Nokia har laget en supertelefon, like bra for entusiasten som for menigmann som for bisnissen. Det er helt utrolig at så mange her ikke skjønner dette. Men det beste er operativsystemet, langt foran noe annet.

Lenke til kommentar

Har ikke hatt Nokia tlf. siden N82, tror nok dessverre jeg ikke kommer til å gå tilbake til Nokia med det første. Men når det er sagt, så ser denne versjonen av Symbian mye mer markedsrettet ut, enn det tidligere versjoner har gjort. Likte også mulighetene for widgets. Det ser ut som de har lånt litt både fra Android og iOS. Se feks. måten å forstørre bilder på, den er helt lik den vi finner på iOS, noe jeg forøvrig finner rart, da jeg trodde Apple hadde patentert denne løsningen.

Lenke til kommentar

Ellers, synes jeg personlig telefonen virker interessant da den har et par morsomme gimmicks, men jeg også ser at den hakker bitte litt og jeg er rimelig uenig i at dette kommer av Amobil sin kjiphet på streamingen, så ille er det ikke. Dette er rett og slett typisk dagens Nokia telefoner spør du meg.

LOL, kanskje prøve den i butikken før du uttaler deg så bastant?

 

En forferdelig bastant observasjon :roll:

 

Dette også ringet på personlig erfaring, alle de nyere Nokia telefonene jeg har hatt lagger bitte litt i menyene på en fortreffelig lik måte som videoen tilsynelatende indikerer. Kan godt hende de får finpusset litt ekstra på OS'et før de lanserer slik at den blir smooth, men jeg er skeptisk.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Hardwaren er allerede utdatert med 0,5-0,6 GHz prosessor og led-display (altså ikke amoled).

Pluss for HDMI ut (hvorfor gjør ikke alle det), og stor bildebrikke, minus for unødvendig høy oppløsning slik at vinningen går opp i spinningen.

Du kan ikke sammenlikne prosessorer basert bare på Mhz, hverken på mobil eller pc. OMAP (som jeg regner med de bruker her og) er gode saker, særlig dersom de gjør som med N900 og kobler den med en god GPU.

 

Når det er sagt tror jeg Nokia burde kjøre hardt på MeeGo på toppmodeller. S60 har nok passert middagshøyden på high-end-telefoner.

Lenke til kommentar

nokia-n8-official-1.jpg

Dette skal visst være den ¨leaked¨ video opptaket fra Nokia N8.

Kan ikke si jeg er imponert heller. Om det er noen innstillinger på/av som burde/ikke burde vært på aner jeg ikke.

Nokia N8 vil ikke bli jobbet noe mere med siden det blir Symbian 4/MeeGo WeeTab.

http://www.youtube.com/watch?v=Z5ahm80njJk

 

Men bare for å understreke..

Dette er Sony Ericsson Xperia X10:

se-xperia-x10-new-1.jpg

 

Video med X10

 

The ever so popular Eldar Murtizan published his frankly ridiculously long review of the Symbian 3 OS that will be powering the Nokia N8 which you can read here. You have to give it to him despite his frankly hatred for Nokia he has written a long review on Symbian 3 which I bet you won’t find anywhere else.

 

Some of the interesting notes from his review :

 

* Symbian 3 is a decent upgrade for Symbian users

* Increased RAM improves the number of Apps which can be run improvement on previous devices

* Ultimately Symbian 3 is a evolutionary step rather than revolutionary

* Icons and UI are outdated

* Browser didn’t get any significant updates (very disappointing)

* Ultimately Symbian 3 is still catching up to competition (iOS, Android, Bada)

* Significant Updates to Symbian 3 are lacking due to Nokia’s resources being stretched , due to Symbian 4 and Meego being developed alongside (isn’t that a good thing???)

* Ultimately Symbian is inferior to its competition even though Nokia will sell tons of N8′s

 

I am still baffled that eldar has the guts to even compare Symbian with Bada. Bada is a glorified feature phone OS every one says that even renowned nokia haters engadget

 

Let us know in the comments of what you think of eldar’s review in the comments and whether it has changed your mind on the N8

 

All right I admit that Symbian is starting to look old now in terms of its UI but the UI in my opinion is better looking than S60 5th edition.

 

Nokia N9 er da lekket ut:

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=3252&idPhone2=3398

De har da gått over fra ARM 11 680 MHz processor til 3D Graphics HW accelerator Qualcomm Snapdragon QSD8250 1 GHz processor.

Fremdeles Symbian 3 som er oppgitt, men er ikke offisielt satt.

 

Jeg var veeeeldig på hugget etter N8 når jeg fikk høre om den.. Men å se video opptak og høre at Android på X10 er mye bedre og har flere funksjoner enn N8 så kan jeg ikke veie den ene smartphonen etter den andre.. Min vurdering: X10 - 53% | N8/N9 - 47%

Selvom N8 har bra kamera og bra video.. skaff heller Full-HD Sony Handycam og kjøp Sony Ericsson X10. Android har MASSE i vente, X10 vil bare bli bedre.

Endret av Nepturion00
Lenke til kommentar

Hvordan tror du batteriet holder ved overklokking?

 

Her er det ingen grunn til å "tro", man kan se på tilbakemeldingene fra brukerne i stedet.

De som kjører den nevnte overklokkingen på N900, har rapportert betydelig forbedret batterikapasitet. Dette har to viktige årsaker: for det første bruker prosessoren kortere tid på oppgavene og kan derfor senke klokkehastigheten en større andel av tiden. For det andre har den overklokkede Linux-kjernen også lavere klokkehastighet ved idle, såvidt jeg forstår. Samlet har dette kun en positiv effekt på mobiltelefonen, som altså gir økt batteritid men samtidig mer snappy grensesnitt.

 

 

FUD rejected.

 

 

Ellers er man vel samfunnsbevisste. Sony er et av to merker som aldri er med i vurderingsprosessen når jeg skal kjøpe elektronikk.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Maskinvaremessig ser telefonen flott ut selv om jeg hadde nok fortrukket å se en Qualcomm MSM7X30 drive herligheten.

 

Desverre ser jeg noen paralleller mellom Symbian S³ og Windows Mobile 6.5 da begge fremstår som et lappeteppe av utdatert programvare. Jeg har høye forhåpninger for Meego og jeg mener Nokia heller bør satse på Meego alene for smarttelefonene sine også kan de holde seg til S40 på low-end telefonene (som selger svært godt og fungerer fint).

 

Fint at Nokia satser litt på applikasjoner men som utvikler selv føler jeg meg fortapt i qt-verdenen. I forhold til Android og iOS finner jeg dokumentasjonen forvirrende og ustrukturert så jeg ser ikke helt hvordan Nokia skal klare å skape entusiasme for plattformene deres blant utviklere.

Lenke til kommentar

Hvordan tror du batteriet holder ved overklokking?

 

Her er det ingen grunn til å "tro", man kan se på tilbakemeldingene fra brukerne i stedet.

De som kjører den nevnte overklokkingen på N900, har rapportert betydelig forbedret batterikapasitet. Dette har to viktige årsaker: for det første bruker prosessoren kortere tid på oppgavene og kan derfor senke klokkehastigheten en større andel av tiden. For det andre har den overklokkede Linux-kjernen også lavere klokkehastighet ved idle, såvidt jeg forstår. Samlet har dette kun en positiv effekt på mobiltelefonen, som altså gir økt batteritid men samtidig mer snappy grensesnitt.

 

 

FUD rejected.

 

 

Ellers er man vel samfunnsbevisste. Sony er et av to merker som aldri er med i vurderingsprosessen når jeg skal kjøpe elektronikk.

 

Jeg har overklokket min til 850 MHz (fra default 600), og med litt lavere volt. Ved full guff bruker den mer strøm, men overall bruker den omtrent som tidligere siden den bruker mindre strøm ved tomgang og sovemodus. Jeg kan sikkert tyne mer ut av den i begge retninger, men har ikke prøvd enda. N900 er rask også på default 600.

 

Overklokking på N900 blir litt annerledes enn på PC. En telefon går på mange frekvenser og mange volt settinger avhengig av bruken. Man setter max og min frekvens og volt-settinger for alle frekvensene, også alle de i mellom. Enkelte har satt opp telefonen så den normalt går i super sparemodus (lav max Hz og lav volt også på max), og kan velge med en widget å kjøre den på full guff (1000-1150 MHz) når det "trengs".

 

Men totalt sett fungerer N900 utmerket på stock power settings, så det er ikke noen nødvendighet å overklokke. Hvordan det blir på N8, blir morsomt å se, om det i det hele tatt blir mulig.

Lenke til kommentar

Jeg kjører min på stock, siden jeg ikke ønsker å ha custom kjerne. Man har jo lov å håpe at Nokia har oppdaget Titan-kjernen og lært noe av det.

 

Ellers er ikke N900 noe unntak på at moderne smarttelefoner får nye strømforbrennende funksjoner raskere enn produsentene klarer å øke batteritiden. Til å begynne med klarte min seg ikke gjennom arbeidsdagen - mindre enn ti timer. Og det på en telefon produsert før Nokia begynte å skulle spare millimeter for å lage slanke telefoner.

 

Med updates og "innkjørt" batteri, klarer den nå kanskje en og en halv dag med 3G, BT og WiFi, avhengig av bruk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...