Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er mest økonomisk kjøring av disse to metodene?


MilKman'

Hvilken metode er mest økonomisk?  

75 stemmer

  1. 1. Hvilken metode er mest økonomisk i nedoverbakker?

    • Kjøre på tomgang (Sette bil i fri/clutche)
      4
    • La bilen bremse på giret. (3/4-gir i bakker med 50-60-soner)
      71


Anbefalte innlegg

Jeg og en venn har nesten drept hverandre pga denne diskusjonen.

Vi satt i bilen hans, også lurte jeg på hvorfor han satt bilen i fri/clutchet i nedover-bakker. "Jo, fordi da bruker den nesten ikke bensin".

Da sier jeg at den bruker mindre bensins dersom du setter bilen i gir, og lar bilen bremse/kjøre på giret. Da slipper man tidligere slitasje på bremser.

 

Han mener altså at bilen bruker mer bensin hvis man bremser på giret, og at motoren bruker mer olje, enn når den står og går på tomgang.

 

Håper folk skjønnte spørsmålet.

 

Jeg lager en poll også jeg, fordi det er gøy og jeg aldri har gjort det før :)

 

Takker for svar

Endret av Ch : )
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du bremser på gir, så ligger hjulet og holder motoren roterende, den vil jo såklart bruke litt bensin, men meget meget meget lite, der er jo en forbrenningsprosses, det blir omtrent som en laptop og dvalemodus, og clutche ut bilen er en "verdensmester løsning" som vi kaller det, omtrent som om og løse bilen i 3dje gir som folk diskuterte mye før skulle spare mye på ditten og datten siden du slapp ditt og datt..

 

 

Men, det og bremse på gir er en effektiv måte og kjøre på, bilen bruker så nært som ingen bensin, og når du setter bilen i fri og clutcher vil du slite på en del deler som du reduserer levetiden en del på, pluss at etter en stund vil bremser gå seg varme, noken som kan skape farlige situasjoner, mange klager på at det sliter på girkassen og bremse på gir, men dem får bare vrake audien sin og kjøpe seg en dugandes bil.

Lenke til kommentar

Gjelder i hvertfall innsprøytningsmotorer fra denne siden av 2000 tallet.

Eldre innsprøytnigsbiler drypper fortsatt drivstoff inn i motoren og forgasserrbiler gjør det også.

Men i dag da biler skal bruke så lite drivstoff som mulig så kutter styringen drivstofftilførselen så lenge det er andre krefter som drar motoren rundt.

Lenke til kommentar

Da sier jeg at den bruker mindre bensins dersom du setter bilen i gir, og lar bilen bremse/kjøre på giret. Da slipper man tidligere slitasje på bremser.

Bedre å slite ut bremsene som er enkle og bytte og kanskje koster 2k en å slite ut girkassa som koster flere titals tusen.

For det første koster ikke bremseklosser mer enn noen hundrelapper.

For det andre sliter du ikke ut girkassen av å bremse på giret. Girkassen slites ut ved feil bruk, og bremsing på giret er ikke feil bruk. Kaster du bilen inn og ut av gir, og rivstarter bilen ofte, da kan du ødelegge kassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da sier jeg at den bruker mindre bensins dersom du setter bilen i gir, og lar bilen bremse/kjøre på giret. Da slipper man tidligere slitasje på bremser.

Bedre å slite ut bremsene som er enkle og bytte og kanskje koster 2k en å slite ut girkassa som koster flere titals tusen.

For det første koster ikke bremseklosser mer enn noen hundrelapper.

Men om du skal ha skiver i tilegg koster det jo litt mer.

Da sier jeg at den bruker mindre bensins dersom du setter bilen i gir, og lar bilen bremse/kjøre på giret. Da slipper man tidligere slitasje på bremser.

Bedre å slite ut bremsene som er enkle og bytte og kanskje koster 2k en å slite ut girkassa som koster flere titals tusen.

For det andre sliter du ikke ut girkassen av å bremse på giret. Girkassen slites ut ved feil bruk, og bremsing på giret er ikke feil bruk. Kaster du bilen inn og ut av gir, og rivstarter bilen ofte, da kan du ødelegge kassen.

Alt slites ut ved både feil og riktig bruk.
Lenke til kommentar

Skiver slites ut mye tregere enn klosser, og de koster ikke mer en maks en tusenlapp uansett.

Poenget mitt var at en girkasse slites jo minimalt når den brukes vanlig. Hvor ofte skifter man girkasse på en bil fordi den er "slitt ut"?

Enten splitter man kassen for å skifte noen drev, akslinger eller synkroniseringsringer, eller så bytter man kasse. Dette er som oftest pga folk kjører gris eller rett og slett ikke kan kjøre bil med manuell.

De fleste biler kjører hele sitt liv med samme girkasse ;)

Derfor er det ikke relevant og ta opp girkasse slitasje i denne sammenhengen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes dette var en artig tråd:

 

Jeg mente å tro at clutchen faktisk ikke ble slitt av å bremse på gir i det hele tatt da du faktisk ikke kobler inn\ut clutchen. men dersom du setter bilen i fri vil du ha en inn\ut kobling ekstra som påføre clutchen slitasje.

 

Som Rublings skriver så er det ikke vanlig å skifte clutch ved normal kjøring.

 

Jeg kan ikke se noen fordel med å sette bilen i fri.

 

1. du sliter mer på bremsene, som skaper farlige situasjoner

2. du bruker mer drivstoff

3. Jeg vil også påstå at du faktisk sliter clutchen mer dersom du setter bilen i fri

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...