Gå til innhold

– Menn bør få lappen når de er 23


Anbefalte innlegg

Så hvorfor dør flere menn i trafikken, fordi dem er dårligere til å vudere rissiko osv?

Nei, fordi Men generelt sett er mer lysten på fart å spenning, men gjør ofte rissikable ting, ikke fordi dem ikke vet det er rissikabelt, men fordi dem vurderer at det er verd spenningen eller hva det nå en er dem gjør det for.

Menn dør oftere i trefikken fordi menn kjører mye mer enn kvinner. Skal man se på statistikk må man korrigere for slikt som anntall kjørte kilometer (slik som det er i statistikken jeg viste). Det er jo er helt naturlig at man er mer utsatt for ulykker hvis man er mye på veien enn hvis man knapt er på veien.

 

Det er veldig poppulært i media å vise til at menn er i fler dødsulykker også fremmstille dette som at menn er dårligere til å kjøre, uten at anntall kjørte kilometer blir tatt med i det heletatt og heller ikke andre ulykker eller krasj enn dødsulykker. Dette er rett og slett juksing med statistikk og folk evner tydeligvis ikke å se det og jatter med.

 

Og grunnen til at menn dør oftere mens kvinner kansje bare blir skadet i ulykker har vel noe med fart og testoseron og gjøre, ikke evner som sjåfør.

 

Enig i at man må justere for tiden man tilbringer i trafikken.

 

Men at overvurdering av hvilken fart man kan holde på en gitt strekning ikke avhenger av evner som sjåfør er jeg ikke enig i. Risikovurdering ER en viktig evne som inngår i hvor god sjåfør du er.

 

<vits>

Forørvrig så viser statestikken at kvinner burde kjøre fram til de er 25, så tar mannfolka over... frem til 75, der man tydeligvis burde fjerne lappen fra begge kjønn helt :p

</vits>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

og om dette er saken så bør heller ikke kvinner få kjøre moped om de ikke klarer 45kg i benken, har hørt om mange ulykker hvor jenter ikke har klart å retta opp scootern når de mister kontroll. kan ikke si jeg har sett mange av samme sorten med gutter.

 

om dette forslaget faktisk blir tatt i bruk så skal jeg selv ta på meg jobben å sprenge stortinget i filler

 

Du mener de ikke klarer å rette opp scooteren fordi de ikke har nok krefter til å kontrastyre? Et kjøretøy som veier 100 kg og går i 50 km/t? Det høres lite sannsynlig ut, det er ikke akkurat tungt å styre i de hastighetene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er tydelig et engasjerende emne dette og noen har noen mildt sagt pussige argumenter som ikke er helt on topic.

 

Spørsmålet er hvilke virkemiddel som kan ansees å være greit å innføre for å få ned ulykkesstatistikken for sjåfører i nevnte aldersgruppe.

 

HK tallet på 45 er bare tatt helt ut av løse lufta som et eksempel.

Reelt så vil jeg tro at en evt. hk grense vil legge seg på rundt 75hk da det er en normal ytelse i dagens minste bensinmotorer.

 

Og det er altså førerkort for aldersgruppen 18-23år vi diskuterer, ikke om kvinner kan inneha styreverv, jobbe i politiet eller lignende. :roll:

Lenke til kommentar

Bedre kjøreopplæring og krav til kjørelærere.

Billiger timer slik at de som tar lappen kan ha flere timer.

Større fokus på skader i trafikken i skole og kjøreskole. Gutter trengs å skremmes hvis det skal ha noe effekt.

Utbygning av motorsportbaner i Norge med åpne dager for vanlige folk, slik at de kan teste bilene under trygge omstendigheter.

Hvis du er 18år og har en Golf GTI som du tror kan gå i 220kmt så er det mange som vil teste slikt, og da er det bedre på en bane.

Har drevet litt med forskjellig motorsport, og må si at det er svært få som driver med dette som føler trang for å kjøre alt for fort på en vanlig vei. Det er oftest ikke snakk om dårlig tid når unge gutter kjører fort, men spenning.

 

Menn og kvinner er forskjellige. Eksempel : Kona vil absolutt ikke at guttungen på 14 år skal bruke øks eller det hun kaller farlige verktøy. Hun mener han er for ung. Jeg ser ikke forskjellen på om han skulle hugge seg i leggen fordi han ikke har erfaring med slikt når han er 14 eller 18.

 

Slik er det også med bil. Gutter vil alltid være gutter uansett alder.

Man vil selvfølgelig heve gjennomsnittsalderen på ulykkessjåfører ved å ikke gi lappen til gutter før de er 23, men de samme guttene vil kjøre fort og uansvarlig alikevel når de får lappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bedre kjøreopplæring og krav til kjørelærere.

Billiger timer slik at de som tar lappen kan ha flere timer.

Større fokus på skader i trafikken i skole og kjøreskole. Gutter trengs å skremmes hvis det skal ha noe effekt.

Utbygning av motorsportbaner i Norge med åpne dager for vanlige folk, slik at de kan teste bilene under trygge omstendigheter.

Hvis du er 18år og har en Golf GTI som du tror kan gå i 220kmt så er det mange som vil teste slikt, og da er det bedre på en bane.

Har drevet litt med forskjellig motorsport, og må si at det er svært få som driver med dette som føler trang for å kjøre alt for fort på en vanlig vei. Det er oftest ikke snakk om dårlig tid når unge gutter kjører fort, men spenning.

 

Menn og kvinner er forskjellige. Eksempel : Kona vil absolutt ikke at guttungen på 14 år skal bruke øks eller det hun kaller farlige verktøy. Hun mener han er for ung. Jeg ser ikke forskjellen på om han skulle hugge seg i leggen fordi han ikke har erfaring med slikt når han er 14 eller 18.

 

Slik er det også med bil. Gutter vil alltid være gutter uansett alder.

Man vil selvfølgelig heve gjennomsnittsalderen på ulykkessjåfører ved å ikke gi lappen til gutter før de er 23, men de samme guttene vil kjøre fort og uansvarlig alikevel når de får lappen.

 

Tror for det første at man må begrense tilgangen til type biler, tror det er bedre at en nyoppkjørt kjører en ny Yaris enn en råten gammel Golf GTI.

At man evt må ha lappen i minst 3år.

I tillegg bør det være en prøveperiode på 6mnd, samt en ny endelig oppkjøring.

 

Staten kan bidra med bedre og mer sikre veier, standarden er veldig lav i Norge.

Lenke til kommentar

Haha, Flesvik! Utrolig bra!

 

Jeg må si til deg virdarki: Jeg er en av de snille sjåførene. Selv er jeg 22, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen du gir av deg selv som 18 -19 åring. Jeg har aldri vært en som tar de store sjansene.

Jeg tror det gjelder de aller fleste unge menn. Et slikt regelverk og overformynderi burde ikke gå ut over alle unge menn. Man skjærer vanvittig mange under en kam ved et eventuelt forbud, og da synes jeg vi liksegodt kan ta jentene også.

 

Dessuten, Jenter og kvinner ER dårligere sjåfører enn menn. Dermed basta!

Lenke til kommentar

Som jeg skreiv tidligere så var jeg så absolutt en av de som tok enorme sjanser da jeg var ung. Ikke bare bilkjøring men i alle aspekter av livet så jeg ser at en begrensning kan være på sin plass.

 

Selvfølgelig så kan tiltak som lettere tilgang til motorsportanlegg, bedre veier og alt det der også bidra til å dempe problemet, men greia er nå fremdeles sånn at guttunger ikke takler risikovurdering, samme hvordan dere vrir og vender på det så er dette et faktum.

Lenke til kommentar

Som jeg skreiv tidligere så var jeg så absolutt en av de som tok enorme sjanser da jeg var ung. Ikke bare bilkjøring men i alle aspekter av livet så jeg ser at en begrensning kan være på sin plass.

 

Selvfølgelig så kan tiltak som lettere tilgang til motorsportanlegg, bedre veier og alt det der også bidra til å dempe problemet, men greia er nå fremdeles sånn at guttunger ikke takler risikovurdering, samme hvordan dere vrir og vender på det så er dette et faktum.

å ta en risk er ikke det samme som å ikke takle risikovurderinger.

Man kan vuredere at det er en stor rissiko ved å gjøre noe, men fremdeles gjør det.

Lenke til kommentar

Som jeg skreiv tidligere så var jeg så absolutt en av de som tok enorme sjanser da jeg var ung. Ikke bare bilkjøring men i alle aspekter av livet så jeg ser at en begrensning kan være på sin plass.

 

Selvfølgelig så kan tiltak som lettere tilgang til motorsportanlegg, bedre veier og alt det der også bidra til å dempe problemet, men greia er nå fremdeles sånn at guttunger ikke takler risikovurdering, samme hvordan dere vrir og vender på det så er dette et faktum.

å ta en risk er ikke det samme som å ikke takle risikovurderinger.

Man kan vuredere at det er en stor rissiko ved å gjøre noe, men fremdeles gjør det.

 

Det blir en semantisk diskusjon, jeg vet ikke om jeg nødvendigvis er enig i at å vurdere en risiko og handle irrasjonelt er å takle risikovurderinger. Jeg tviler på at des om gjør sliek vurderinger faktisk reellt tror det er høy risiko for de personlig å gjøre det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hjernedødt forslag, det skal likhet for loven!

 

At en mindretall skal ødelegge så mye for et flertall er fullstendig idioti!

 

 

Flere unge menn som blir voldelige på fylla sier du? Stort sett lørdags kvelder ja? Bannlys lørdagsfylla for menn så går garantert statikken ned! Kollektiv avstraffing er flotte greier!

 

For de som prater om hk restriksjoner på biler, er dere blåst? Hvor mange biler får man kjøpt i dag med under 100hk? En 1.6 liters astra fra nittitallet har 100 hester, hva slags små konebiler sitter man igjen med? Og kan man uansett kjøre fort med sånne biler? JA for faen. Man blir straffet utrolig hardt med forsikringspremier om man er ung og vil ha mange hestekrefter i bilen sin uansett.

 

Det er et urealistisk og idiotisk forslag og jeg mener det eneste fornuftige man kan gjøre om man vil ha ulykkesstatistikken ned er å forbedre veiene, forbedre kjøretreningen, tilby banekjøring for adrenalinsøkerne og mer synlig politi på veiene.

Lenke til kommentar

Hjernedødt forslag, det skal likhet for loven!

 

At en mindretall skal ødelegge så mye for et flertall er fullstendig idioti!

 

 

Flere unge menn som blir voldelige på fylla sier du? Stort sett lørdags kvelder ja? Bannlys lørdagsfylla for menn så går garantert statikken ned! Kollektiv avstraffing er flotte greier!

 

For de som prater om hk restriksjoner på biler, er dere blåst? Hvor mange biler får man kjøpt i dag med under 100hk? En 1.6 liters astra fra nittitallet har 100 hester, hva slags små konebiler sitter man igjen med? Og kan man uansett kjøre fort med sånne biler? JA for faen. Man blir straffet utrolig hardt med forsikringspremier om man er ung og vil ha mange hestekrefter i bilen sin uansett.

 

Det er et urealistisk og idiotisk forslag og jeg mener det eneste fornuftige man kan gjøre om man vil ha ulykkesstatistikken ned er å forbedre veiene, forbedre kjøretreningen, tilby banekjøring for adrenalinsøkerne og mer synlig politi på veiene.

 

 

Veldig enig i det siste du sier :thumbup:

Tror uansett at dette er helt uaktuelt, men som sagt; HVIS det må gjøres noe er strengere straffer for yngre sjåfører mitt forslag, men jeg liker det ikke og er enig i at det skal være likestilling. Men å begynne med restriksjoner på biler no vås. Hvis jeg vil/har råd til å kjøpe en Lamborgini med 500hk, så gjør jeg det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...