Gå til innhold

– Menn bør få lappen når de er 23


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror egentlig gutter generelt er mye flinkere en jenter til å kjøre.

Men jeg tror grunnen til at jentene ikke er over representert i ulykker er at gutter generelt liker å kjøre fort, liker å utfordre seg selv, liker å sladde i svingene osv. Jeg tror ikke jenter i like stor grad liker dette.

Lenke til kommentar

16-årige jenter fordi mannfolkene utvikler seg så mye tregere, og først når jenter-18-nivået på trafikksikkerhet ved fylte 23 år og slik sett blir grensen 18.

 

 

Kvinner har vist at de er mye mer modne enn menn, så hvorfor skal vi straffe KVINNER ved å pålegge DEM å vente til MENNENE er modne nok til å ta lappen?

 

Det blir som å kreve at menn må vente til de blir 20 for å kunne komme inn i forsvaret fordi de fleste kvinner ikke er sterke nok til å komme inn før de har fylt 20.

 

 

 

Jeg har for øvrig aldri sett noen vitenskapelige data på raseforskjeller.

(Dette krever testing av ~1000 individer fra SAMME kultur, med SAMME utdannelsenivå, og samme språk.)

 

Dessuten er ikke raser noe som "finnes", det er bare en klassifisering av etnisk opphav, hovedsakelig basert på utseende, og nå i senere tid også ved identifisering av spesielle genvarianter.

Nå er det på tide at du dokumenterer at kvinner/jenter er mer modene og blir fortere modene enn menn/gutter!

 

Når man kommer i pubertaten er forrøverig ikke noe mål på dette, ellers argumenterer du fektisk for at f.eks feite jenter er mer modene enn tynne jenter.

 

Jo det er forskjellige menneskeraser akkurat som at de er forskjellige hunderaser. Og det er ikke bare hudfarge, det er også breie/smale neser, store/små bryster, høyde, øyne, ørevoks, IQ, kroppsbyggning, osv. Og det renger ikke å være noe negativt tilknyttet det, vi kan vel alikevel respektere hverandre og leve sammen i harmoni.

 

 

vidarkri:

Har du kommet til å ville forby kvinner lappen enda? Nå har du jo sett statistikken og ut fra den må du vel mene at "kvinner har jo ikke utviklet de rette nærveforbindelsene, de har jo rett og slett ikke hjernen til å kjøre" vet du.

 

Og du må nokk også dokumentere denne:

Dette er et spørsmål om fysiologi, ikke kjønnsdiskriminering.

Siden menn er senere utviklet enn kvinner så må samfunnet ta ansvar og beskytte denne gruppen mot seg selv og fremfor alt å forhindre at de skader andre.

Skulle likt å sett reaksjonene på hvis noen hadde påstatt at kvinner er en gruppe som må beskyttes mot seg selv...... :no:

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne forskeren Dagfinn Moe fra SINTEF må jo være en fremragende hjerneforsker og biolog? Nei?

 

Jeg sjekket litt og såvidt jeg kan se er han bare en transportbyråkrat som ikke engang er lege. Vet i grunn ikke hva han er...

 

Utrolig at han er frekk nok til å uttale seg om hjernen og hva som gjør at folk gjør de valgene de gjør. Det er så ekstremt komplisert og individuelt.

Har han justert for mye festing i en typisk "finne-kjæreste-fase" i livet? Justert for liten kjøreerfaring?

 

Dessuten er det kontraintuitivt at det skulle være noe galt med hjernen til f.eks en 21-åring. Man ble jo nesten ikke eldre i tidligste tider.

 

Nå har jeg irritert meg over Dagfinn Moe i flere år og like mye over medienes ukritiske holdning. Hvor er de kritiske spørsmålene om hans fagkompetanse?

Lenke til kommentar

@Flesvik- Jeg har fortalt hvor dette stammer fra før i tråden men jeg kan godt gjenta meg selv jeg. Det gikk for noen år siden en serie på tv med en engelsk nevrolog som tok for seg menneskenes hjerner og utviklingen av denne fra fødsel til grav. Jeg husker ikke hvilken kanal men tipper på NRK. Hvis du skriver et brev og sender til NRK og TV2 så får du sikkert greie på hva serien het slik at du kan kjøpe den og studere den i ro ok mak. Nå er det jo strengt tatt mulig at du kanskje er litt for ung til å ha fått med deg denne serien da den gikk.

 

Hvis du søker litt på f.eks google så kan du lese deg skikkelig lei på forkjeller i hjernens utvikling hos menn og kvinner.

Her er den første siden jeg fant på google, http://www.education.com/reference/article/Ref_Boys_Girls/

 

Der står det jo faktisk at menns hjerner ikke er ferdig utviklet før 30års alder så da kan vi jo strekke kjøreforbudet enda noen år. :tease:

Lenke til kommentar

Denne forskeren Dagfinn Moe fra SINTEF må jo være en fremragende hjerneforsker og biolog? Nei?

 

Jeg sjekket litt og såvidt jeg kan se er han bare en transportbyråkrat som ikke engang er lege. Vet i grunn ikke hva han er...

 

Utrolig at han er frekk nok til å uttale seg om hjernen og hva som gjør at folk gjør de valgene de gjør. Det er så ekstremt komplisert og individuelt.

Har han justert for mye festing i en typisk "finne-kjæreste-fase" i livet? Justert for liten kjøreerfaring?

 

Dessuten er det kontraintuitivt at det skulle være noe galt med hjernen til f.eks en 21-åring. Man ble jo nesten ikke eldre i tidligste tider.

 

Nå har jeg irritert meg over Dagfinn Moe i flere år og like mye over medienes ukritiske holdning. Hvor er de kritiske spørsmålene om hans fagkompetanse?

Et raskt google søk gir deg jo at han var professor ved Bergen Museum(Professor emeritus betyr jo tidligere professor). Så han har en doktorgrad i et eller annet, hva har jeg ikke peiling på. Han har faktisk også vært med å skrive "Veien til førerkortet", samme boken som jeg faktisk brukte når jeg leste til teorien. Noen som vet hva han skrev doktoravhandling i?

Lenke til kommentar

@Flesvik- Jeg har fortalt hvor dette stammer fra før i tråden men jeg kan godt gjenta meg selv jeg. Det gikk for noen år siden en serie på tv med en engelsk nevrolog som tok for seg menneskenes hjerner og utviklingen av denne fra fødsel til grav. Jeg husker ikke hvilken kanal men tipper på NRK. Hvis du skriver et brev og sender til NRK og TV2 så får du sikkert greie på hva serien het slik at du kan kjøpe den og studere den i ro ok mak. Nå er det jo strengt tatt mulig at du kanskje er litt for ung til å ha fått med deg denne serien da den gikk.

 

Hvis du søker litt på f.eks google så kan du lese deg skikkelig lei på forkjeller i hjernens utvikling hos menn og kvinner.

Her er den første siden jeg fant på google, http://www.education.com/reference/article/Ref_Boys_Girls/

 

Der står det jo faktisk at menns hjerner ikke er ferdig utviklet før 30års alder så da kan vi jo strekke kjøreforbudet enda noen år. :tease:

Å ja alderskortet er alltid fint å bruke når man må strekke seg etter hersketeknikker.....

Det står vel ikke en geng min alder i profilen min så du kan vel gjette på hvor gammel jeg er. jeg kan jo si at jeg er ferdig med både millitæret og utdanningen min og det var ikke noe yrkesskoleutdanning som var den siste utdanningen min. Hvis du vil ned på det nivået kan jeg jo spørre hva det sier om modenhet at en 42 år gammel mann er en gamer? Er du moden nokk til å ha lappen vidarkri?

 

Spesiellt når man selv greier å linke til en artikkel fra en psykolog som har familie praksis som eneste rellevante arbeidsærfaring når man skal argumentere for hjerneforskning...

 

Jeg regner med at Dr Phil er den neste du linker til når du skal vise cutting edge hjerneforskning...

Eller kansje du skal linke til "kjønnsforskeren" Jørgen Lorentzen istedenfor når det gjelder hjerneforsking i forrhold til kjønn? Vi vet jo alle hvor god han er til å støtte opp sine påstander med fakta og følge den vitenskapelige metode :whistle: . Han har jo også en doktorgrad vet du... Og han er jo faktisk eldre enn både deg og meg så han må jo være jævelig smart...

 

Jeg gidder vel ikke å undersøke en påstått NRK dokumentar som ble sendt for lenge siden når det er du som har bevisbyrden da det er du som har kommet med påstanden (men det visste du vel i all din aldrende visdomm).

 

Selvfølgelig er det store forskjeller fra mannehjernen til kvinnehjernen, men å påstå at jenter blir fortere modene enn gutter helt uten noe god dokumentasjon å legge til grunn er bare latterlig. Like latterlig som psykologen Leonard Sax sin anekdote om at 6 årige gutter har vanskligere for å sitte rolig enn 6 årige jenter og at dette liksom skal peke på at menns hjerner modnes tregere enn kvinner.

 

Jeg har sett masser av 18-25 årige jenter som fortsatt er på fjortisstadiet for å si det slik (bare å se på en hvilken som helst reality serie). Og jeg har også sett gutter i samme alder som etablerer sin egen bedrift, ol.

 

Og hva syns du om hjerneutviklingen til kvinner i forrhold til evnen å kjøre bil når du har sett statistikken jeg viste til:

 

kjnntrafikk2.jpg

kjnntrafikk.jpg

 

Da må du vel virkelig synse deg fremm til at kvinners hjerne ikke er utviklet til å være god nokk til at de skal kunne ha lappen. På akkurat samme måte som du gjorde med menn under 23 år.

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg heller syntes er skremmende er at såpass mange kommer gjennom føreropplæringen selv om de egentlig ikke burde det.

 

Når jeg kjørte med kjøreskole snakket jeg med førerlæreren anngående dette her, og han sa han fort klarte å merke hvem som kom til å kjøre aggresivt og ikke så hensynsfullt i trafikken som de egentlig burde allerede ved første kjøretime.

 

Blant annet så har mange av de en veldig stor tro på seg selv, føler at de så godt som er utlærte i trafikken allerede ved, ja, første kjøretime.

 

Og fordi jeg bor på et lite sted der omtrent "alle kjenner alle" kom vi litt inn på spesifikke personer, og jeg kan si at de personene han nevnte da er personer som nå kjører skummelt, fort, vågalt osv. Noen av de har allerede hat stygge ulykker, selv om det bare er to-tre år siden 18-årsdagen. Flere av de har fått bøter og til og med mistet førerkortet. Enda fler, så godt som alle, har vært med i mindre ulykker som kollisjon uten personskader.

 

Men så skal det jo også nevnes at de aller fleste av disse har bilkjøring som interesse, så da øker jo også risikoen for at noe skal skje. Klart risikoen for å dulte borti en annen bil er høyere når man er ute å kjører 3 timer hver dag, enn når man kjører 3 timer i uken.

 

Så jeg lurer altså på hvorfor disse kommer gjennom opplæringen, hvorfor blir de ikke bare luket bort så tidlig?

Lenke til kommentar

sjofør er en som kjører noe, trafikant kan være alle i trafikken, til og med fotgjengere.

Men ellers ser jeg poenget ditt.

 

Jaja men det endrer da egentlig ingenting. Jenter er bra trafikanter og rævva sjåfører. Om de er ute i trafikken i bil, eller til fots endrer ikke om de er bra trafikanter eller ikke.

Endret av ToYBoi
Lenke til kommentar

@Flesvik-Det er ikke bare deg det skinner gjennom at ikke har all verdens livserfaring her inne så du får ikke knekke helt sammen pga det da.

Hvis man er så vanvittig opptatt av mannlige og kvinnlige forskjeller så synes jeg det er en smule pussig at du ikke har fått med deg noen ting av forskning rundt disse emnene.

Jeg har aldri påstått å være noen ekspert på dette men jeg veit hva jeg har lest og sett på tv, og dette er såvidt meg bekjent ingen rettsal der man må føre bevis for noen verdens ting. Så som nevnt før hvis du er så opptatt av dette så finnes det mange muligheter for å oppdatere kunnskapen sin til et noe høyere nivå på egen hånd.

 

Og spørsmålet har strengt tatt ikke noe med modenhet å gjøre heller, men fysiske forskjeller i menns og kvinners utvikling.

 

Reglene for tung motorsykkel ble som sagt endret med bakgrunn i akkurat samme diskusjon som den som har kommet opp i denne forbindelse, så at reglene for bil sertfikat blir endret av samme grunn er overhodet ikke utopi.

 

Jeg er moden nok til å kunne hatt sertfikat idag, men som de aller fleste andre menn så var jeg ikke det da jeg var 18år, og på bakgrunn av denne viten og all forskning rundt emnet så står jeg altså fast ved at dagens regelverk bør endres/begrenses slik at vi sparer samfunnet og denne aldersgruppen for utgifter, lemlestelse og død, egen eller andres.

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du at dette er diskriminering?

 

Dette er en tillemping/endring av forskriftene for å unngå at unge gutter kjører ihjel/lemlester seg selv eller andre.

 

Jeg kan ikke se at dette har noe som helst med diskriminering å gjøre da det hele bygger på erfaringer, statistikk og forskning rundt forskjeller i menns og kvinners fysiologiske utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...