Gå til innhold

– Menn bør få lappen når de er 23


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ligger ganske vektige argumenter til grunn bak denne debatten og det er vel strengt tatt ikke for å være jævlige eller å forskjellsbehandle kjønn at dette tas opp, men for å spare liv.

Menns hjerner utvikles senere enn kvinners det er et fysiologisk faktum.

 

Men som det også nevnes i artikkelen så vil nok ikke en slik regel kunne gjennomføres. Det som sannsynligvis vil gjennomføres er at menn under en hvis alder ikke vil få lov til å føre biler som har over et spesifisert antall hestekrefter.

 

Personlig så er jeg for den siste skissen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det ligger ganske vektige argumenter til grunn bak denne debatten og det er vel strengt tatt ikke for å være jævlige eller å forskjellsbehandle kjønn at dette tas opp, men for å spare liv.

Menns hjerner utvikles senere enn kvinners det er et fysiologisk faktum.

 

Men som det også nevnes i artikkelen så vil nok ikke en slik regel kunne gjennomføres. Det som sannsynligvis vil gjennomføres er at menn under en hvis alder ikke vil få lov til å føre biler som har over et spesifisert antall hestekrefter.

 

Personlig så er jeg for den siste skissen.

 

Det ligger også vektige argumenter bak forskjellsbehandling av skjønn sånn generelt, ettersom vi er forskjellige. Menn og kvinner fungerer forskjellig, men så har man ikke bare menn og kvinner i dette bildet. Man har litt flere nyanser enn som så. Man har Per, Tor, Kari, Ole, Lise, som ALLE fungerer forskjellig og kjører forskjellig i trafikken. Man kan ikke bare dra alle under en kam, det er for enkle mennesker.

 

Det som sannsynligvis vil gjennomføres og burde gjennonmføres om noe skal gjennomføres, er at vi hever aldersgrensen for førerkort til 23, punktum, eller lar unge kun føre biler med lav HK, punktum.

Lenke til kommentar

Jeg kan fint kjøre i 160 om bilen har 100hk eller 200hk. Man bør heller bli flinkere til å luke bort dårlige førere. Fokusere på å ta folk som setter seg selv og andre i farlige situasjoner, fremfor å ta de som kjører i 100 i 80-sonen. Foreldre har også et visst ansvar her. Er det foreldrenes bil bør de prøve å ha en viss oversikt over bruken.

Lenke til kommentar

Det er jo litt ironisk at forskjellsbehandling er greit så lenge det går utover menn. :roll:

 

 

For å være sur kjerring kan jeg jo skyte inn her at disse mennene vi snakker om nå, i all hovedsak dreper seg selv og/eller jentene som sitter på hos dem. Så "vi" får svi ganske mye.

 

Jeg er ikke for dette forslaget, men syns at det bør komme noen preventive tiltak som virkelig får folk til å skjønne alvoret i denne situasjonen. Det hadde vært greit om idiotene bare drepte seg selv, men i de aller fleste situasjoner drar de jo med seg mange andre i døden og.

Lenke til kommentar

Det døde 212 personer i trafikken i fjor. Det er faktisk et veldig lavt tall. Jeg sier ikke at man ikke kan forbedre tallet, men sannheten er at det er mange færre som dør i trafikken nå enn det har gjort tidligere.

 

Men hvorfor skal vi straffe de mennene under 23 år som ikke kjører som idioter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt ironisk at forskjellsbehandling er greit så lenge det går utover menn. :roll:

 

 

For å være sur kjerring kan jeg jo skyte inn her at disse mennene vi snakker om nå, i all hovedsak dreper seg selv og/eller jentene som sitter på hos dem. Så "vi" får svi ganske mye.

 

Jeg er ikke for dette forslaget, men syns at det bør komme noen preventive tiltak som virkelig får folk til å skjønne alvoret i denne situasjonen. Det hadde vært greit om idiotene bare drepte seg selv, men i de aller fleste situasjoner drar de jo med seg mange andre i døden og.

 

Det der hang ikke helt på greip gitt

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om unge menn er for dårlige til å kjøre bil, vel da er det biltilsynet det er noe galt med, dem har vel ikke lov til å gi sertfikatet til personer som ikke kjører bra (eller akseptabelt ihvertfal).

 

Hvis problemet er at dem ikke kan beregne rissiko og konsekvenser, vel da må det undervises mer i rissiko og konsekvenser, på teoriprøven bør det være mer spørsmål om rissiko og konsekvenser.

 

Men en slik løsning vil de som kan kjøre få lappen, og dem som ikke kan kjøre må prøve til dem blir gode nok, uavhengig av kjønn.

 

Et annet problem er at mange yrker krever sertfikat, og om man skal begynne som lærling i et slikt yrke må man vente mange år ettersom man er ferdig med skolen i gjerne 18-19 års alderen.

Ressultatet er at dem velger andre yrker, og en del slike yrker vil ha ekstremt mangel på ansatte, eller bli dominert av damer.

 

Uansett, jeg er aldri for diskriminering, heller ikke i denne tilfelle, og om det skulle bli innført vil det provosere meg veldig, men er ikke så mye jeg som en person kan gjøre, dog har jeg lappen så for meg personlig betyr det ikke mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om unge menn er for dårlige til å kjøre bil, vel da er det biltilsynet det er noe galt med, dem har vel ikke lov til å gi sertfikatet til personer som ikke kjører bra (eller akseptabelt ihvertfal).

 

Hvis problemet er at dem ikke kan beregne rissiko og konsekvenser, vel da må det undervises mer i rissiko og konsekvenser, på teoriprøven bør det være mer spørsmål om rissiko og konsekvenser.

 

Det er ikke biltilsynet som kan lastes for at folk kjører som idioter. Alle kjører som prester under førerprøven og det er først når de er alene i bilen at de lar all fornuft fare.

Det er ikke på grunn av de mangler opplæring at unge gutter kjører som tullinger, det er fordi senteret i hjernen som foretar slike kalkulasjoner ikke er ferdig utviklet på menn under 23år, de kan altså strengt tatt ikke noe for det og det er derfor forslaget har blitt lagt frem.

 

Som sagt så vil det antagelig komme en hk grense for gutter og muligens jenter under 23år. Grunnen er at dette er et tiltak som faktisk fungerer idag på tyngre motorsykler.

En bil med 60hk er mer eller mindre umulig å grisekjøre med siden akselerasjonen vil være sterkt begrenset. Man kan selvfølgelig komme opp i høye hastigheter, men greia er jo at en bil med lav hk grense ikke oppfordrer til grisekjøring rett og slett fordi det ikke er spesielt artig eller tøft.

Lenke til kommentar

Om unge menn er for dårlige til å kjøre bil, vel da er det biltilsynet det er noe galt med, dem har vel ikke lov til å gi sertfikatet til personer som ikke kjører bra (eller akseptabelt ihvertfal).

 

Hvis problemet er at dem ikke kan beregne rissiko og konsekvenser, vel da må det undervises mer i rissiko og konsekvenser, på teoriprøven bør det være mer spørsmål om rissiko og konsekvenser.

 

Det er ikke biltilsynet som kan lastes for at folk kjører som idioter. Alle kjører som prester under førerprøven og det er først når de er alene i bilen at de lar all fornuft fare.

Det er ikke på grunn av de mangler opplæring at unge gutter kjører som tullinger, det er fordi senteret i hjernen som foretar slike kalkulasjoner ikke er ferdig utviklet på menn under 23år, de kan altså strengt tatt ikke noe for det og det er derfor forslaget har blitt lagt frem.

 

Som sagt så vil det antagelig komme en hk grense for gutter og muligens jenter under 23år. Grunnen er at dette er et tiltak som faktisk fungerer idag på tyngre motorsykler.

En bil med 60hk er mer eller mindre umulig å grisekjøre med siden akselerasjonen vil være sterkt begrenset. Man kan selvfølgelig komme opp i høye hastigheter, men greia er jo at en bil med lav hk grense ikke oppfordrer til grisekjøring rett og slett fordi det ikke er spesielt artig eller tøft.

En slik grense på hk er jeg også i mot, SPESSIELT hvis det bare gjelder gutter, om det blir en generell grense for alle under 23 er det mer akseptabelt, men ikke noe jeg vil støtte.

 

Men når det er sagt, hvorfor ikke ha en lov som sier at ingen har lov å kjøre bil over 60 hk i Norge (for bilder som bare krever førerkort klasse b). Det er jo ikke slik at en person på 24 år har mer brukt for en bil med 75hk+ en en på 22?

Hvis ALLE kjørte under 60hk tror jeg ulykkestallet hadde vert mye mindre en om bare dem under 23 kjørte 60hk.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Det er også et poeng, men det er nå faktisk sånn at noen trenger bil med f.eks 200hk til å dra campingvogn eller annet.

 

Jeg har lenge ment at det burde være en eller annen begrensning på enten hk eller alder for unge menn da de som sagt ikke klarer å resonere seg frem til at noen ting/handlinger innebærer uforsvarlig høy risiko for egen og/eller andres helse/liv.

 

Du kan ikke sammenligne en 18år gammel sjafør i en bil med 300hk med en 40år gammel sjåfør i samme bil. 40 åringen vil ikke ta samme sjanser som 18 åringen fordi han skjønner at hvis han gjør sånn eller slik så blir han eller andre drept eller skadet. 18 åringen skjønner ikke dette.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...